Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TAMPEREEN KAUPUNGIN TUOTTAVUUSOHJELMA Kuntamarkkinat 2011 Kuntien tuottavuustavoitteiden asettaminen, tuottavuuden mittaaminen ja parantaminen Projektipäällikkö.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TAMPEREEN KAUPUNGIN TUOTTAVUUSOHJELMA Kuntamarkkinat 2011 Kuntien tuottavuustavoitteiden asettaminen, tuottavuuden mittaaminen ja parantaminen Projektipäällikkö."— Esityksen transkriptio:

1 TAMPEREEN KAUPUNGIN TUOTTAVUUSOHJELMA Kuntamarkkinat Kuntien tuottavuustavoitteiden asettaminen, tuottavuuden mittaaminen ja parantaminen Projektipäällikkö Sari Mäntylä Hyvinvointipalvelujen tuotannon ohjaus Hallinto-ja henkilöstöryhmä

2 Tampereen kaupungin strateginen hanke: Tuottavuusohjelma 2010-2012
Tuottavuusohjelma toteuttaa Kaupunkistrategian tavoitetta: Tuottavuus on kasvanut laatu ja vaikuttavuus huomioiden. Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi tuottavuusohjelman osana talousarviota Tuottavuusohjelmaa ja sen toteutumista toteutetaan osana kaupungin strategiaprosessia ja se kytketään vuosittaiseen talousarvioon. Kaupunginhallituksen suunnittelujaosto ohjaa ja seuraa hanketta. Tuottavuusohjelma on koko konsernin kattava kehittämishanke. Tavoitteena on edistää tuottavuuden kasvua laatu ja vaikuttavuus huomioiden.

3 Tuottavuusohjelman rakenne
Ohjelmassa on asetettu tuottavuutta edistäviä, valtuustokauden mittaisia kehittämislinjauksia ja niitä täsmentäviä pitkän tähtäimen tavoitteita, joita toteutetaan mm. talousarvion sitovilla toiminnallisilla tavoitteilla. Talousarvion vuosittaisista sitovista toiminnallisista tavoitteista moni toteuttaa tuottavuusohjelman pitkän tähtäimen tavoitteita. Tuottavuusohjelmalle laaditaan vuosittainen toteutussuunnitelma, jossa esitetään toimenpiteet ja vastuut tuottavuusohjelman tavoitteiden toteuttamiseksi.

4 Tuottavuusohjelman rakenne
Tuottavuusohjelma rakentuu seitsemälle osa-alueelle: 1) Henkilöstö, osaaminen ja työhyvinvointi 2) Palvelujärjestelmä, prosessit ja sähköiset palvelut 3) Palveluverkko 4) Organisaatio ja rakenteet 5) Hankinnat 6) Johtaminen 7) Tutkimus, kehitys ja innovaatio

5 esim. 2) Palvelujärjestelmä, prosessit ja sähköiset palvelut
Kehittämislinjaus: Välittömän asiakastyön osuus kokonaistyöajasta kasvaa. Tavoitteet Toimenpiteet 2011 Välittömän asiakastyön osuus kokonaistyöajasta on kasvanut (sitova 2011). Vastuu: Hyvinvointipalvelujen tuotannon ohjaus, tuotantoalueet Toteutetaan työajanseurannanmittaus valituissa toimintayksiköissä. Tavoitetasot asiakastyöhön käytettävän ajan lisäämiseksi asetetaan ja aloitetaan työprosessien kehittämistyö. Kehittämislinjaus: Hallinnollisiin töihin käytetty työpanos vähenee. Tavoitteet Hallinnollisiin töihin käytetty työpanos on vähentynyt. Vastuu: Hallinto- ja henkilöstöryhmä Hallinnon prosessien kuvaustyötä jatketaan koko kaupungin tasolla ja kuvattujen prosessien kriittisimmät kehittämisalueet määritellään. Luodaan toimintamalli prosessien arvioinnille ja kehittämiselle.

6 Tuottavuusohjelman toteuminen ja raportointi
Tuottavuusohjelman toteutumista seurataan tavoitteiden toteutumisen kautta seuraavasti: Talousarvion sitovat toiminnalliset tavoitteet raportoidaan kolmannesvuosittain strategiaraporteissa sekä vuoden 2011 tilinpäätöksessä. (sitovia tavoitteita 14/36) Tuottavuusohjelman toteutusta raportoidaan kokonaisuudessaan osana sitovaa tavoitetta: ”Tuottavuusohjelman toteutus on käynnissä ”.

7 Tuottavuuden mittaaminen
Tuottavuusohjelman tavoitteiden toteutumista ja etenemistä seurataan kolmannesvuosittaisen strategiaraportoinnin kautta sekä raportoidaan säännöllisesti johtajistolle. Mutta, ovatko tavoitteet ja toimenpiteet edistäneet tuottavuuden kasvua?

8 Tuottavuusmittaristoprojekti
Tampereen kaupungin tuottavuusohjelma > toteutussuunnitelma 2011 ”Tavoitteena ei ole tarkastella ainoastaan panosten ja tuotosten suhdetta, vaan myös mitata ja kehittää tuottavuutta huomioiden palvelujen laatu ja vaikuttavuus.” Ohjelman toteutuksen aikana laaditaan tuottavuutta mittaavat mittarit Vuosi 2010: Geneerisen mittariston malli ja pilotointi (NHG) Pilotit: kotihoito, vastaanottotoiminta ja perusopetus Vuosi 2011: Tuottavuusmittaristoprojekti Linkit Henkilöstön palkitseminen (TO 1) Välitön asiakastyö (TO 2) Asiakaspalautejärjestelmäprojekti (TO 7) Tiedolla johtaminen, johdon raportointi (TO 6) MITTARIT OSAKSI JOHDON RAPORTOINTIA

9 Tuotos 1 Mittaristo / tuotantoyksikkö
Mittareiden luokittelu: palvelun peittävyys kustannustehokkuus käyttöaste kustannusten allokointi työn tuottavuus tuottavuus työhyvinvointi Tuotos 1 Mittaristo / tuotantoyksikkö Kustannukset ja tuottavuus Laatu ja vaikuttavuus Kustannus / asukas Asiakastyytyväisyys Asiakkaita / asukkaita Kustannus / asiakas Palvelutapahtumia / asiakas Kustannus / palvelutapahtuma Laatu ja vaikuttavuus Hallinnon Kustannus / palvelutapahtuma Tukitoiminnan kustannus / palvelutapahtuma Ydintoiminnan kustannus / palvelutapahtuma Ydintoiminnan kustannus/ henkilötyövuosi Palvelutapahtumia / henkilötyövuosi Palvelutapahtuman kesto Välittömän asiakastyön osuus (%) Selittävät tekijät Sairauspoissaolojen osuus työajasta 9

10 Päivähoito Kustannukset ja tuottavuus Laatu ja vaikuttavuus 10
Kustannus / asukas Asiakastyytyväisyys Päivähoitopaikkatakuulla olevat lapset (%) Toteutuneet hoitopaikkatoiveet (%) Hoidon laatu Laskennallisia hoitopaikkoja / asukkaita Kustannus / laskennallinen hoitopaikka Laatu ja vaikuttavuus Tuen resurssit (htv) Asiakkaan osallisuus ja vaikuttaminen (%) Hoitopäiviä / hoitopaikka Kustannus / laskennallinen hoitopäivä Henkilömitoituksesta poikkeavat toimintapäivät (lkm) Hallinnon Kustannus / laskennallinen hoitopäivä Tukitoiminnan kustannus / laskennallinen hoitopäivä Ydintoiminnan kustannus / laskennallinen hoitopäivä Lasten läsnäolopäivät/ henkilöstön työssäolopäivät (%) Toteutuneet hoitopäivät/ lapsi Ydintoiminnan kustannus/ henkilötyövuosi Hoitopäivä / henkilötyövuosi Päivähoidon aloittaneet ja lopettaneet lapset (lkm) Selittävät tekijät Hoitopäivän kesto Välitön asiakastyö % Sopimuspäivät (%) Sairauspoissaolo % Talous- ja strategiaryhmä Laskentayksikkö 10

11 Vanhainkotihoito Kustannukset ja tuottavuus Laatu ja vaikuttavuus 11
Kustannus / asukas Asiakastyytyväisyys Fataalit haittatapahtumat (lkm) Asiakaskohtaisten aktiviteettien määrä (%) Lähetteet th-palveluihin tiettyjen diagnoosien vuoksi (lkm) (LH, ESH,ACUTA,PKL,MUU) Asiakaspaikkoja / asiakkaita Kustannus / asiakaspaikka Laatu ja vaikuttavuus Hoitovrk / asiakaspaikka Kustannus / hoitovrk Työntekijää / asiakaspaikka Hallinnon Kustannus / hoitovrk Tukitoiminnan kustannus / hoitovrk Ydintoiminnan kustannus / hoitovrk Asiakkaiden fyysinen toimintakyky (ADL) Sijaisten tehty työpanos (%) Asiakkaiden kognitiivinen kyky (CPS) Arkipäivävuorot aamu+ ilta (%) Ydintoiminnan kustannus/ henkilötyövuosi Hoitovrk / henkilötyövuosi Selittävät tekijät Asiakkaiden hoidon tarve (CMI) Päättyneiden hoitojaksojen kesto (ka) Palvelutapahtuman kesto Välitön asiakastyö % Päättyneet hoitojaksot ilman jatkohoitopaikkaa (%) Sairauspoissaolo % 11

12 Tuotos 2 Tuottavuusmittarimatriisi
Raportti muodostuu mittaripuiden päämittarin mukaan Raportti kuvaa asukaskohtaisen kustannuksen allokointia tarkimmillaan palvelukokonaisuustasolla sekä mittaristotasolla Raportilla voi tarkastella toteutunutta numeerista arvoa (2011) tai muutosta ( ) Raportti päivittyy kerran vuodessa Matriisista voi porautua mittaripuun kuvaan

13 Tuotokset 2011 1 2 osatuotos

14 Läpinäkyvän mittariston lähtökohdat
Matriisiorganisaatio tarvitsee tietoa omasta toiminnastaan ja suoriutumisestaan monella eri tasolla. Mikä on panosten jakautuminen eri palveluiden välillä? Millä osa-alueilla on kehitettävää läpi organisaation? Missä yksiköissä löytyy muista poikkeavia kehitysalueita? Miten oma yksikkö suoriutuu muihin yksiköihin / tavoitteisiin nähden? Mikä on oman yksikön suoriutumisen vaikutus koko organisaation tulokseen ja suoriutumiseen? Mitkä operatiiviset tekijät vaikuttavat yksikkötason mittareihin? Mitkä ovat ne yksinkertaiset käytännönläheiset toimenpiteet, joilla voidaan vaikuttaa yksikköjohdon valitsemiin fokusalueisiin? Miten operatiiviset toimenpiteet ovat vaikuttaneet taktisen sekä strategisen tason mittareihin ja suoriutumiseen? Strateginen Taktinen Operatiivinen

15 Tuottavuusohjelma: Tuottavuusmittaristo: Sari Mäntylä
gsm Tuottavuusmittaristo: Sanna Liljaranta gsm


Lataa ppt "TAMPEREEN KAUPUNGIN TUOTTAVUUSOHJELMA Kuntamarkkinat 2011 Kuntien tuottavuustavoitteiden asettaminen, tuottavuuden mittaaminen ja parantaminen Projektipäällikkö."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google