Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Verkkopedaa teologeille – pedagoginen käsikirjoitus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Verkkopedaa teologeille – pedagoginen käsikirjoitus"— Esityksen transkriptio:

1 Verkkopedaa teologeille – pedagoginen käsikirjoitus
Mari Jussila opetusteknologiakeskus

2 Verkkoa & pedagogiikkaa

3 Pedagoginen käsikirjoitus Pedagoginen käsikirjoitus
Osaamis-tavoitteiden määrittely Sisältö Oppiminen - opiskelijan toiminta Miten opiskelija oppii? Työskentely-menetelmät Oppimistehtävät Ohjaus ja palaute – opettajan toiminta Opetus-menetelmät Ohjaus Arviointi Verkko-opetuksen työkalut Valinta Tiedon lähteet/ materiaalien valinta Ajankäytön suunnittelu: opettajan/opiskelijan ajankäyttö ja työmäärä

4 Pedagoginen käsikirjoitus
Osaamis-tavoitteiden määrittely Sisältö Ajankäytön suunnittelu: opettajan/opiskelijan ajankäyttö ja työmäärä

5 Lopetetaan suorittaminen, tavoitellaan osaamista
”Tällä opintojaksolla käsitellään sitä ja tätä…” ”Tämän opintojakson tuloksena opiskelija osaa…” OPETUSTAVOITE OSAAMISTAVOITE Osaamistavoitteet = mitä opiskelijan odotetaan tietävän, ymmärtävän tai pystyvän tekemään opintojakson päättyessä (learning outcomes) Osaamistavoitteiden pohjalta opiskelija määrittelee omat tavoitteensa kurssille (oppimistavoite) (Lähde: W5W-hanke,

6 Arviointikriteerit varmistavat tavoitteiden toteutumisen!
Opintojakson arviointikriteerit ja työskentelymenetelmät ohjaavat vahvasti opiskelijan opiskelustrategiaa (pinta >< syvä), ajankäyttöä ja sitä kautta myös oppimistuloksia Varmista jo tässä vaiheessa, että voit arvioida osaamistavoitteiden toteutumisen (mittaaminen) Varmista, että osaamistavoitteet ovat linjassa opintokokonaisuuden ja tutkinnon tavoitteiden kanssa (minimitaso) Kun opintojakson arviointi kohdistuu osaamistavoitteisiin, opiskelijoita ohjataan selkeästi oppimaan osaamistavoitteiden mukaisia asioita! (Lähde: W5W-hanke,

7 Esimerkki kurssin osaamistavoitteista
Opetustavoite: ”Verkkopedagogiikan perusteiden esittely ja välineisiin tutustuminen” Käytä vain yhtä/kahta verbiä per osaamistavoite! 1. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä pedagogisen käsikirjoituksen perusperiaatteet ja soveltaa niitä omaan opetukseensa. 2. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa valita omalle kurssilleen parhaiten sopivan verkkovälineen ja testata niiden toimivuutta myös käytännön tasolla.” Kirjoita osaamistavoitteet selkeinä, yksinkertaisina lauseina! (Lähde: W5W-hanke,

8 Osaamistavoitteet eri tasoille - tavoitteet toimintaa vastaavaksi
Muista realismi! Osaamistavoitteet eri tasoille - tavoitteet toimintaa vastaavaksi Tavoite: Opiskelija osaa… ”tehdä johtopäätöksiä, tulkita, oikeuttaa, mitata, ennustaa, suositella, vakuuttaa, mitata, tehdä eroja…” Yhdellä kurssilla kannattaa valita tavoitteita eri tasoilta. Myös peruskursseille voi ottaa yhden keskitason tavoitteen! Luoda Arvioida Analysoida Soveltaa Ymmärtää Muistaa ”kategorisoida, kerätä, yhdistää, yleistää, johtaa, tehdä, muokata, suunnitella, valmistaa, ehdottaa, järjestää uudelleen, kerrata, kirjoittaa uudelleen, summata…” ”analysoida, järjestää, hajottaa osiinsa, laskea, kategorioida, luokitella, verrata, yhdistää, asettaa vastakkain, kritisoida, kokeilla, kyseenalaistaa, testata…” Vältä epäselviä verbejä, kuten tietää, ymmärtää, oppia, tutustua, tutustuttaa, esitellä, johdattaa, huomata, perehdyttää tai hahmottaa. ”soveltaa, laskea, muuttaa, valita, täydentää, rakentaa, kehittää, ottaa käytäntöön, tuottaa, suhteuttaa, käyttää…” ”muuttaa, luokitella, puolustaa, erotella, keskustella, arvioida, selittää, yleistää, paikantaa, ennustaa, raportoida, muotoilla uudelleen, valita, ratkaista, kääntää…” ”järjestää, kerätä, määritellä, kuvata, löytää, tunnistaa, listata, muistaa, nimetä, esittää, lainata, palauttaa mieleen, toistaa, näyttää, kertoa…” (Lähde: W5W-hanke,

9 Pedagoginen käsikirjoitus
Osaamis-tavoitteiden määrittely Sisältö Oppiminen - opiskelijan toiminta Miten opiskelija oppii? Työskentely-menetelmät Oppimistehtävät aikaa opiskelijan ja opettajan toimintaan yhteensä (30min esittelyyn, pohdinta &porina) Ajankäytön suunnittelu: opettajan/opiskelijan ajankäyttö ja työmäärä

10 Oppiminen = opiskelijan toiminta
Eli miten opiskelija oppii käytännön tasolla kurssille valitut sisällöt & saavuttaa asetetut tavoitteet? Opettaja suunnittelee oppimispolun ja valitsee käytettävät opetusmenetelmät: Yksin Yksilö Ryhmä Yksilömenetelmät vs. itseopiskelu (yksin) verkossa Itseopiskelu: opiskelija opiskelee itsenäisesti verkkoaineiston ja siihen sisältyvien ohjeiden avulla opiskelija voi materiaalin avulla ratkoa tehtäviä ja saada palautetta ei opettajan antamaa ohjausta eikä välttämättä vuorovaikutusta muiden opiskelijoiden kanssa Yksilömenetelmät: usein ryhmän tuki taustalla, tehdään välillä tehtäviä yksin ja refelektoidaan yhdessä, työstetään asioita eteenpäin MILLOIN YKSILÖ- JA MILLOIN RYHMÄMENETELMÄ? paljon omaksuttavaa, muistinvaraista tietoa sisältävä oppimateriaali soveltuu parhaiten yksilötyöskentelyyn ja oppijaksojen alkuvaiheesee analysoitava ja edelleen kehiteltävä tietoaines soveltuu parhaiten ryhmätyöskentelyssä työstettäväksi ja oppijakson jo edettyä pitemmälle

11 Menetelmäesimerkkejä
Yksilö Ryhmä lukeminen kirjoittaminen oppimispäiväkirja portfoliotyöskentely simulaatiot reflektointi projektityöt pelit kyselyt tentti keskustelu dialogi haastattelu case roolit väittely aivoriihi lukupiirit yhteiset projektit ”akvaario” ryhmätentti

12 Pedagoginen käsikirjoitus
Osaamis-tavoitteiden määrittely Sisältö Oppiminen - opiskelijan toiminta Miten opiskelija oppii? Työskentely-menetelmät Oppimistehtävät Ohjaus ja palaute – opettajan toiminta Opetus-menetelmät Ohjaus Arviointi Ajankäytön suunnittelu: opettajan/opiskelijan ajankäyttö ja työmäärä

13 Opettajan toiminta mahdollisuuksien mukaan erilaisia vaihtoehtoja?
Oppimispolun suunnittelu mahdollisuuksien mukaan erilaisia vaihtoehtoja? Opettaja tukee opiskelijan oppimisprosessia opetusmenetelmien valinnoilla ohjauksella arvioinnin keinoin

14 Verkko-ohjauksen suunnittelu (1)
Oppimisprosessin ohjauksen muodostaminen: Mikä on ohjauksen tavoite yleensä ja eri vaiheissa oppimisprosessia? Kuka ohjaa? Opettaja, tuutori, asiantuntija, toinen opiskelija, pienryhmä, tietokone… Ohjauksen muodot: Millaisia vaihtoehtoja? (ennakkoon strukturoitu, on demand, ad hoc, vuorovaikutustilanteen ohjaus jne…) Huomaa ajankäyttö näiden välillä, jätä aikaa arvaamattomaan Koli, H. Verkko-ohjauksen käsikirja

15 Verkko-ohjauksen suunnittelu (2)
Mitä ohjataan? sisältöä oppimisprosessia työskentelyä ryhmäprosesseja Miten ohjataan? (ohjausprosessi) oppimistehtävillä toimeksiannoilla työtavoilla aineistoilla ohjeilla palautteella Muista etu-käteistyö

16 Verkko-ohjauksen suunnittelu (3)
Ohjausaikataulun suunnittelu: Tehdään jokaiselle oppimisprosessin vaiheelle Mitä tekee opettaja / mitä opiskelija? (ajankäyttö!) Mitä mediaa käytetään Minkä tyyppinen ohjaus annetaan? Opiskelun edistymisen seuranta: Miten edistymistä seurataan? Symboleiden avulla ohjaus (hymynaamat, liikennevalot) Ohjausaikataulun suunnittelu: jokaiselle oppimisprosessin vaiheelle (esim. ennakkotehtävä, oppimistehtävä 1, oppimistehtävä 2 jne…) mitä tekee opettaja / mitä opiskelija? Ajankäyttö? mitä mediaa käytetään? (keskustelualue, sähköposti, AC, chat, skype…) minkä tyyppinen ohjaus annetaan (palaute/arviointi)? Opiskelun edistymisen seuranta: miten edistymistä seurataan? symboleiden avulla ohjaus (hymynaamat, liikennevalot) Koli, H. Verkko-ohjauksen käsikirja

17 Arviointi suuntaa oppimista
Oppimistavoitteet, sisällöt, opetusmenetelmät ja oppimisen arviointi ovat linjassa keskenään? ”Muutettava arviointimenetelmiä, jos haluaa muuttaa opiskelijoiden oppimista” (Brown ym. 1997) Onko oppiminen luonteeltaan määrällistä vai laadullista? määrällinen = opiskelija palauttaa opetetut asiat tarkassa muodossa takaisin opettajalle (mitattavista tietoyksiköistä voidaan antaa laskennalliset pisteet -> arvosana) laadullinen = arvioinnin kohteena on, saada selville miten opiskelija on tiedon rakentanut (prosessi), ei sitä kuinka paljon tietoa hänelle on Oppimistavoitteet, sisällöt, opetusmenetelmät ja oppimisen arviointi ovat linjassa keskenään? tukevat samaa päämäärää vs. ovat ristiriidassa (esim lukupiirityöskentelyn jälkeen oppiminen osoitetaankin kirjatenttinä) ”Muutettava arviointimenetelmiä, jos haluaa muuttaa opiskelijoiden oppimista” (Brown ym. 1997) onko oppiminen luonteeltaan määrällistä vai laadullista? määrällinen = opiskelija palauttaa opetetut asiat tarkassa muodossa takaisin opettajalle (mitattavista tietoyksiköistä voidaan antaa laskennalliset pisteet -> arvosana) laadullinen = arvioinnin kohteena on, saada selville miten opiskelija on tiedon rakentanut (prosessi), ei sitä kuinka paljon tietoa hänelle on Lindblom-Ylänne & Nevgi (toim.) Yliopisto-opettajan käsikirja

18 Arviointi verkossa Mitä arvioidaan: sisältöä vai prosessia?
Miten/millä keinoin arvioidaan? palautekeskustelut, esseet, suullinen/kirjallinen palaute, oppimispäiväkirja, itsearviointi, ”perinteinen tentti” Arviointi ryhmänä Kognitiivinen ja sosiaalinen Opiskelijat mukaan luomaan kriteereitä/tunnisteita Sosiaalisen aktiivisuuden tunnisteet esim. Montako viestiä? Onko innostunut, tukenut prosessia, kannustanut, tuonut uutta työskentelyyn? Miten on pysynyt tavoitteissa…? Tunnisteille annetaan numeraalinen vastine Mitä arvioidaan: sisältöä vai prosessia? Miten/millä keinoin arvioidaan? Esim. palautekeskustelut esseet ja näiden kirjallinen/suullinen palaute oppimispäiväkirja itsearviointi ”perinteinen koe/tentti” esim. verkkokeskustelujen arviointi Ei määrä, vaan sisältö vertaa ”tuntiaktiivisuus lähiopetuksessa” (+/- arvosanaan) tarkistuslistat ja copy-pastet Arviointi ryhmänä Kognitiivinen ja sosiaalinen Opiskelijat mukaan luomaan kriteereitä/tunnisteita Sosiaalisen aktiivisuuden tunnisteet Montako viestiä? Onko innostunut, tukenut prosessia, kannustanut, tuonut uutta työskentelyyn? Miten on pysynyt tavoitteissa…? Tunnisteille annetaan numeraalinen vastine Millainen toiminta antaa kiitettävän, hyväksyttävän, tyydyttävän? Tavoitelähtöinen arviointi arvioidaan sitä, mitä on saavutettu ja osataan suhteessa asetettuihin tavoitteisiin (EI sitä mitä ei osata!) arviointi näkyvillä kaikille, tehdään osana oppimisprosessia Tunnisteet (eri sarakkeisiin ylös, mitä viestissä on ollut) copy-pastet yhteenvetoihin

19 Pedagoginen käsikirjoitus
Osaamis-tavoitteiden määrittely Sisältö Oppiminen - opiskelijan toiminta Miten opiskelija oppii? Työskentely-menetelmät Oppimistehtävät Ohjaus ja palaute – opettajan toiminta Opetus-menetelmät Ohjaus Arviointi Verkko-opetuksen työkalut Valinta Ajankäytön suunnittelu: opettajan/opiskelijan ajankäyttö ja työmäärä

20

21 Pedagogisia menetelmiä Minkä verkko-opetuksen työvälineen valitsen?
Verkko-keskustelut Esimerkkejä Itseopiskelu-paketin rakentaminen Yhteis-suunnittelu Moodle Ryhmä- essee Tutkielmien ohjaus Matskut Esseetehtävien palautuspaikka Yhteisesti koottavat dokumentit Wiki Kurssin ilmoitustaulu Itsearviointi-testit SecondLife Opetus-materiaalien jakaminen Ryhmätentti Blogs Aineisto- kokonaisuuden julkaisu Oppimis-päiväkirjat E-lomake Virtuaalinen lukupiiri Palautteen- keruu Videoviestintä (AC, videoneuvottelu) Portfolio-työskentely Etäopetus Vai valitsenko välineet pilvestä? Yammer, Skype, SL, FB, Twitter, Wordpress, Etherpad, Vimeo, Prezi, Googlen palvelut… Yhteistyö-verkostoissa toimiminen Tutkimus-aineiston keruu Verkkotentti

22 Välineen valinta oppimis-tehtävien tarpeiden kautta
OPISKELIJOIDEN AKTIVITEETIT / TOIMINTA – ESIMERKKI HY:STA E-lomake Moodle Wikit Blogit AC Suullinen vuorovaikutus Kyselyt Anonyymit kyselyt Testit ja tentit Kirjoitustehtävät Ryhmätyöt/yhteiskirjoitus Liitetiedostojen palautus Keskusteluviestit/kommentit Anonyymit kommentit Julkaisu (kurssilaisille) Julkaisu (avoimesti)

23 Pedagoginen käsikirjoitus
Osaamis-tavoitteiden määrittely Sisältö Oppiminen - opiskelijan toiminta Miten opiskelija oppii? Työskentely-menetelmät Oppimistehtävät Ohjaus ja palaute – opettajan toiminta Opetus-menetelmät Ohjaus Arviointi Verkko-opetuksen työkalut Valinta Tiedon lähteet/ materiaalien valinta Ajankäytön suunnittelu: opettajan/opiskelijan ajankäyttö ja työmäärä

24 http://saukkorauta. files. wordpress

25 Tiedon lähteet - materiaalien valinta
Opetuksen pedagoginen käsikirjoitus Tekijä: Opintojakson nimi: Pvm: Osaamistavoitteet Sisällöt Oppiminen - opiskelijan toiminta Opetusmenetelmät, ohjaus ja palaute - opettajan toiminta Verkko-opetuksen työkalut Tavoite 1 Tavoite 2 Millaisia tavoitteita voidaan mitata? Millaisia konkreettisia asioita opiskelijan tulisi oppia? Käytä tavoitteiden sanamuotona passiivin (tavoitellaan, ymmärretään, tutustutaan) sijaan aktiivia: ”kurssin jälkeen opiskelija osaa analysoida, suunnitella, laatia, valita, käyttää, pohtia jne.” Sisältö 1… Miten opiskelija tämän oppii? Miten työskennellään? Millaiset oppimistehtävät tukevat oppimista? Millaista on opiskelijan ja ryhmän toiminta? Miten ja milloin työskentelyä ohjataan (pedagoginen, sosiaalinen, hallinnollinen ja tekninen tuki)? Kuka ohjaa ja antaa palautetta? Millaisia työkaluja valitaan työskentelyä tukemaan? Verkko-oppimisympäristöt ja niiden sisältämät, monipuoliset työkalut. Ryhmätyötä tukevat verkkotyökalut Vuorovaikutuksen työkalut Tavoite 3… Tavoite 4… Sisältö 2… Tiedon lähteet - materiaalien valinta Arviointiprosessin suunnittelu Ajankäytön suunnittelu: opettajan/opiskelijan ajankäyttö ja työmäärä Verkko-opiskelun mitoituskehikko: Mari Jussila ja Pauliina Kupila / opetusteknologiakeskus, Helsingin yliopisto


Lataa ppt "Verkkopedaa teologeille – pedagoginen käsikirjoitus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google