Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Essi Vuopala, koulutusteknologian tutkimusyksikkö

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Essi Vuopala, koulutusteknologian tutkimusyksikkö"— Esityksen transkriptio:

1 Essi Vuopala, koulutusteknologian tutkimusyksikkö
Pedagogisia näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan soveltamiseen (6op) Orientaatio opintojaksoon Essi Vuopala, yliopisto-opettaja Oppimisen ja koulutusteknologian tutkimusyksikkö (LET) Essi Vuopala, koulutusteknologian tutkimusyksikkö

2 Orientaatiotapaamisen sisältö ja aikataulu
Kurssikuvaus Perehdytys PBL-menetelmään Tauko  PBL-työskentelyä: Case I avaus

3 Kurssikuvaus Tavoite: Opiskelija perehtyy oppimisprosessiin sekä sen tukemiseen ja pedagogisiin malleihin teknologiaa hyödyntävissä oppimisympäristöissä. Opintojaksolla tarkastellaan oppimisprosessin suunnittelua, ohjausta ja arviointia sekä teoreettista tietoa että käytännön kokemuksia yhdistämällä. Sisältö: yhteisöllisen oppimisen ohjaaminen, yhteisöllisen oppimisen mallit, teknologiatuetun oppimisen motivationaaliset tekijät, strateginen oppiminen

4 Osaamistavoitteet Kurssin jälkeen opiskelija
tunnistaa teknologiatuetun opiskelun ja opetuksen perustana olevia oppimisen teorioita, osaa perustella teknologian hyödyntämistä oppimisen tukena oppimisen tutkimuksen näkökulmasta, hallitsee perusasiat oppimisprosessin suunnittelusta ja tukemisesta teknologiaperustaisissa oppimisympäristöissä.

5 Oppimateriaali Ydinaines Oheismateriaali
S. Järvelä, P. Häkkinen, E. Lehtinen. (Toim.) Oppimisen teoria ja teknologian opetuskäyttö. Porvoo: WSOY. Luvut II-V (247 sivua) Luokkanen, T., Näykki, P., Impiö, N. & Vuopala, E. (Toim.) 2008 Teknologian mahdollisuudet ymmärtävän oppimisen tukena. Oulun yliopiston opetuksen kehittämisyksikön julkaisuja Dialogeja 9. Oulu: Oulun yliopiston yliopistopaino. Oheismateriaali Pöysä, J., Hurme, T-J., Launonen, A., Hämäläinen, T., Järvelä, S. & Häkkinen, P. (2006) Millaista on laadukas yhteisöllinen oppiminen verkossa? Osallistujalähtöinen näkökulma yhteisöllisen oppimisen ja toiminnan käytänteisiin Suomen virtuaaliyliopiston tieteenalaverkostojen verkkokursseilla. Suomen virtuaaliyliopiston julkaisuja 3/07. Helsinki: Paino Multiprint Oy. Webb, N. (2009). The teacher’s role in promoting dialogue in the classroom. British journal of Educational Psychology, 79, s Muu luentoihin liittyvä materiaali.

6 Suoritustavat Luennot 8h (+ oman työn osuus 4h), yht. 12h
Pienryhmätapaamiset 12h (+tapaamisiin valmistautuminen 6h), yht. 18h Digitarinan työstäminen, 30h Verkkotyöskentelyä yht. 100h PBL-työskentely Wiki-työskentely

7 Pedagogisia näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan soveltamiseen, 6op (418016P)
PBL-case aloitus Itsenäi-sen työn vaihe PBL-casen päätös ke (KTK305) to – ma ti 10-12 ja 12-14 (KTK117) Orientaatio ke KTK305 (ennakko-tehtävä) PBL Case 1 PBL Case 2 TUOTOS: MINDMAP 1 TUOTOS: MINDMAP 2 PBL Case 3 PBL-case Aloitus PBL-case päätös ti ACP:ssa ke pe 4.2. ma pe wikissä TUOTOS: MINDMAP 3 Työskentelyä tuutorryhmissä (PBL-työskentely ja digitarinan tuottaminen) Oman oppimisen reflektointi kurssin ajan blogissa Ti 1.3. päätös-seminaari (digitarinan esittely) Virike-luennot (wikissä) Virike-luennot (wikissä) ke klo ja 12-14 to ma 17.1. Ti ja 12-14 HUOM! Opintojakson aikana apukahveja juodaan seuraavina keskiviikkoina (klo tilassa KTK219): (digitarinan käsikirjoittaminen), (kuvien valitseminen ja äänen nauhoittaminen) ja (digitarinan viimeistely)

8 Ikitarinoista digitarinoihin – reflektio oppimisen edistäjänä digitarinaprojektin aikana
Jaana Tolonen Oulun yliopisto Oppimisen ja koulutusteknologian tutkimusyksikkö Tervehtiminen: Hyvät kuulijat! Esittely: Minun nimeni on Jaana Tolonen ja tulen Oulun yliopistosta. Opiskelen pääaineenani yleistä kasvatustiedettä. Samalla minusta tulee kasvatustieteellisten aineiden opettaja. Esitelmäni aihe: on digitarinat ja reflektio. Gradun työnimi syntyi ihan vahingossa. Oivalsin, että tarinat ovat ikuisia niiden muodosta huolimatta. Jo kivikaudella on kokoonnuttu leiritulille kertomaan tarinoita, ja ne kaiverrettiin myös luolamaalauksiin kivityökalun avulla. Tänään digitaalisen ajan ”luolamaalaukset”, digitarinat, tehdään käyttäen teknologiana tietokonetta. Tausta: Kemi-Tornion AMK tietojärjestelmäpalvelut/ tietotekniikan tukipalvelutehtävät. Koulutusteknologian perusopinnot, opettajaharjoittelu yksikössä 8 8

9 Tutkimuslupa Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista
Opintojaksoja ja niiden tuotoksia, erityisesti verkkomateriaaleja voidaan yliopiston käytäntöjen mukaisesti käyttää tutkimustarkoituksiin. Kaikki materiaalit käsitellään tutkimuseettisesti ja anonyymisti. Mikäli sinulla on jotain tätä vastaan, ilmoita siitä sähköpostilla (essi.vuopala(at)oulu.fi) / (jaana.tolonen(at)oulu.fi)

10 Tutkijan rooli Opetusharjoittelu on päättynyt
Tutkija – tutkiva apuopettaja

11 Lähestymisnäkökulmia digitaaliseen tarinankerrontaan opetuksessa
Opiskelijoiden motivaatio Reflektio ja ymmärtävä oppiminen Digitaalinen tarinankerronta Teknolo- gian integrointi opetukseen Projektioppiminen Helen Barrettin (2006) mukaan digitaalinen tarinankerronta tukee neljää eri aluetta oppilaskeskeisissä oppimisstrategioissa: reflektiota ymmärtävässä oppimisessa opiskelijoiden sitoutumista ja motivaatiota oppimista projektipohjaisessa opetuksessa ja tehokasta teknologian integroimista oppimiseen Kansainvälisessä että suomalaisessa yliopistokontekstissa digitarinoita on tutkittu vielä suhteellisen vähän. Tutkimukset ovat luonteeltaan kvantitatiivisia keskittyen lähinnä siihen, miten digitarinat soveltuvat teknologian integroimiseen opetuksessa. Erityisesti minua on tutkimusprosessin alusta alkaen kiinnostanut reflektio syvällisen, ymmärtävän oppimisen edistäjänä. 11

12 Tutkimuksen tehtävä ja tavoite
Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä on tarkastella sitä, miten digitarinat virittävät oppijan reflektiota. Tämän tutkimuksen tavoitteena on etsiä empiirisin keinoin uutta tietoa siitä, tarjoaako digitarinat oppimisprosessien tukena todisteita syvällisestä oppimisesta korkeakoulukontekstissa. Miten digitarina toimivat oppimisen perusedellytyksen reflektion edistäjänä.

13 Tutkimusasetelma 13 Tekniset valmiudet taitotyöpajoissa PBL 1 PBL 2
Digitarina Informantit 22 koulutusteknologian opiskelijaa REFLEKTIO digitaaliset portfoliot, blogit + wiki videointi Tutkimuskonteksti Oulun yliopisto, Oppimisen ja koulutusteknologian tutkimusyksikkö (LET) Lukuvuosi Koulutusteknologian perusopinnot (25 op) Digitaaliset portfoliot oppimisen tukena (4 op) Pedagogisia näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan soveltamiseen (6 op) Tutkimuksen kontekstina on Oulun yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta, oppimisen ja koulutusteknologian tutkimusyksikkö. Tutkimus toteutetaan lukuvuuoden aikana. Tutkimus toteutetaan koulutusteknologian perusopintojen yhteydessä kahden opintojakson aikana: Pedagogisia näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan soveltamiseen ja digitaaliset portfoliot oppimisen tukena. Opintojaksolle osallistui noin 22 opiskelijaa. Tutkija osallistui opetukseen suorittaen samalla opettajan pedagogisia opintoja sekä tutkimusopintoja. Pedagogisia näkökulmia kurssin pääteemana on ymmärtävä oppiminen, josta opiskelijat tekevät ”tenttinsä” eli digitarinan. Opiskelijat tutustuvat opintojaksolla PBL-menetelmään. Opiskelijoita tuetaan refleksiivisyyteen ohjauksella apukahveilla ja ottamalla reflektiivinen kirjoittaminen osaksi kurssin suoritusta. Opintojaksolla opittuja asioita ja arviointia he reflektoivat digitaalisessa portfoliossaan. Aineiston keräämiseksi opiskelijoilla laaditaan ohjeet reflektion toteuttamiseksi digitaalisessa portfoliossaan oppimisprosessin aikana. Opiskelijat pyydetään kirjoittamaan säännöllisesti havaintojaan sekä prosessista että tuotoksestaan. 13

14 Aineiston keruu tutkimuksessa
blogipohdintojen apukysymykset wiki apukahvityöskentely videoinnit tutkijan omat havainnot

15 Tutkimuksen julkaiseminen
Gradu valmis elokuussa 2011 Gradu saatavilla normaalisti kirjastosta Jatkotutkimusintressit Artikkeleita

16 Blogitehtävä Mieti, miltä alkava opintojakso ja sen eri osatehtävät erityisesti digitarinan tuottaminen tuntuu? Mieti, mitä tehtävät pitävät sisällään? Mieti, ja kirjoita auki, mitä tehtävät vaativat sinulta? Mikä/miten aikaisempi kokemus auttaa sinua tässä tehtävässä? Blogitehtävä suoritetaan ajalla to – ma klo 23.59

17 Kiitos mielenkiinnostanne!
Yhteystiedot: Jaana Tolonen Taidonkaari 1 I 68 OULU jaana.tolonen(at)oulu.fi 044 – Kysymyksiä, ajatuksia kommentteja? Kysymyksiä, ajatuksia kommentteja? 17

18 Tuutorryhmät Ryhmä I: Jenni Jäntti, Päivi Kaartinen, Elisa Palosaari, Laura Kettunen, Jannika Sammalkangas, Maija Laatikainen, Riikka Suominen, Pinja Hietalahti, Juhana mykrä, Heidi Kylmäaho, Heidi Hellsten, Petra Kuuva Ryhmä II: Saara Tikkanen, Sirpa Tahvanainen, Liisa Soininen, Heli Suomalainen, Anni Lantto, Pia Hietala, Annemari Siro, Pauliina Saarijärvi, Heidi Vuoma

19 Johdatus PBL -menetelmään
Essi Vuopala, koulutusteknologian tutkimusyksikkö

20 PBL, Problem-Based Learning
Ongelmalähtöinen oppiminen (OLO) Taustalla yhteistoiminnallinen / yhteisöllinen oppiminen = opiskelumuoto, jossa kaikilla ryhmän jäsenillä on yhteinen tehtävä ja tavoite, ja jossa pyritään jaettujen merkitysten ja yhteisen ymmärryksen rakentamiseen vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa (Dillenbourg, 1999) tiedon rakentaminen yhdessä, jokainen tuo oman osaamisensa ja panoksensa mukaan

21 PBL –menetelmän 7 askelta
Virikkeeseen tutustuminen, tapaukseen liittyvien käsitteiden selventäminen Ongelman tai selvitettävän ilmiön määrittely Aivoriihi eli brainstorm (vapaa assosiaatio) Ilmiötä kuvaavan selitysmallin rakentaminen, väitteiden perustelu Oppimistavoitteen/ -tavoitteiden muotoilu Itsenäisen opiskelun vaihe Opitun tiedon analysointi ja arviointi + käsitekartan koostaminen

22 Roolit PBL -työskentelyssä
puheenjohtaja valmistautuu, jäsentää keskustelua, huolehtii ajankäytöstä, esittää kysymyksiä, johtaa puhetta sekä tekee yhteenvetoa purkutilanteessa sihteeri kirjaa ylös oppimistavoitteet ja avainsanat rakentaa ja jäsentää selitysmallia askelissa 4 ja 5 kirjoittaa wikiin purkutilanteessa käytyä keskustelua ryhmänjäsenet osallistuvat aktiivisesti kysyen ja kommentoiden jakavat omaa tietoaan muille valmistautuvat purkutilanteeseen muistiinpanoin arvioivat työskentelyä Tuutori huolehtii, että työskentely etenee kurssin oppimistavoitteiden mukaisesti Essi Vuopala, KTK 22

23 PBL-tapauksen avaus 8.12. 1. Käsitteiden selventäminen virikemateriaalista (n. 10 min) Oliko tekstissä käsitteitä tai teemoja, jotka jäivät epäselväksi? 2. Ongelman tai kuvattavan ilmiön määrittäminen (n. 10 min) Mikä virikemateriaalin sisällöissä kiinnosti? Millaisia yhteisöllisen verkko-oppimisen ohjaamiseen liittyviä ajatuksia, ongelmia, ilmiöitä heräsi? Ryhmä sopii alustavan otsikon/työnimen ongelmalleen/ilmiölleen. 3. Aivoriihi – vapaata assosiaatiota (n. 25 min) Millaisia ajatuksia, ideoita, näkökulmia, käsitteitä jne. liittyy ryhmän valitsemaan alustavaan ongelmaan? Jokainen kirjoittaa ajatuksensa kritiikittömästi lapuille (yksi ajatus / lappu) ja kertoo sitten ideansa ääneen (sihteeri kokoaa laput yhteen). 4. Ongelman analysointi (n. 25 min) Alustavan rakenteen (käsitekartan) työstäminen tutkittavalle ilmiölle. Samaan teemaan liittyvät tai toisiaan lähellä olevat ideat ryhmitellään lähelle toisiaan. Lyhyt keskustelu yhteisesti siitä, puuttuuko käsitekartasta vielä joitakin näkökulmia. 5. Oppimistavoitteiden muodostaminen (n. 15 min) Tuotetuista näkökulmista valitaan yksi tai kaksi eniten kiinnostavaa teemaa ja niistä muodostetaan yhteinen oppimistavoite itsenäisen työskentelyn vaiheeseen. Tässä vaiheessa voi jakaa hyödyllisiä kirjallisuusvinkkejä yms. 23

24 Työskentelyn seuraavat vaiheet
6. Itsenäisen työskentelyn vaihe Lähdemateriaalin etsiminen ja materiaaliin perehtyminen Valmistautuminen tapauksen purkuun 7. Tapauksen purku Opitun tiedon analysointi ja arviointi Käsitekartan koostaminen

25 Kiitos!


Lataa ppt "Essi Vuopala, koulutusteknologian tutkimusyksikkö"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google