Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TUORE keskustelutilaisuus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TUORE keskustelutilaisuus"— Esityksen transkriptio:

1 TUORE keskustelutilaisuus 30.9.2014
Tuotteen/palvelun resurssitehokkuuden ja ympäristöominaisuuksien viestintä, B2B ja B2C TUORE keskustelutilaisuus

2 Euroopan komission tiedonanto 2013
komission tiedonanto “Sisämarkkinoiden luominen vihreille tuotteille – Single Market for Green Products (SMGP)” Tiedonannossa esitetään kaksi arviointimenetelmää ja periaatteet, jotka koskevat tuotteiden ja organisaatioiden ympäristötehokkuuden arviointia sekä sitä koskevaa tiedottamista Tuotteiden ympäristöjalanjälki – Product Environmental Footprint (PRF) Organisaatioiden ympäristöjalanjälki Organisation Environmental Footprint (OEF) Jäsenvaltioita ja yksityistä sektoria kannustetaan käyttämään menetelmiä Riitta Lempiäinen, Motiva Oy

3 Vihreä tuote määriteltynä komission tiedonannon mukaan
”Vihreät tuotteet” voidaan määritellä tuotteiksi, joiden tuotannossa käytetään resursseja muita samaan luokkaan kuuluvia tuotteita tehokkaammin ja jotka aiheuttavat vähemmän ympäristöhaittoja koko elinkaarensa aikana aina raaka-aineiden hankkimisesta tuotteiden valmistukseen, jakeluun, käyttöön sekä käytöstä poistamiseen. Riitta Lempiäinen, Motiva Oy

4 Vihreät tuotteet – kolmivuotisen EU:n pilottivaiheen toimenpiteitä
Komissio on käynnistänyt toukokuussa 2013 kolme vuotta kestävän testausvaiheen, jonka aikana testataan esitettyjen menetelmien toimivuutta ja tehokkuutta Räätälöidään PEF- ja OEF- menetelmät tuoteluokka- tai alakohtaisiksi säännöiksi, joiden perusteella voidaan keskittyä kolmeen tai neljään tärkeimpään ympäristövaikutukseen 14 keskeisen ympäristöindikaattorin joukossa kaikkein tärkeimpiin prosesseihin tai eri vaiheisiin tietyn tuotteen tai sektorin osalta Testataan PEF- ja OEF- menetelmien toimivuutta valituilla tuotealueilla ja sektoreilla Kehitetään systeemejä ja työkaluja tulosten verifiointiin Yritysten ja kuluttajien sekä yritysten välisen viestinnän testaaminen sidosryhmien kanssa Riitta Lempiäinen, Motiva Oy

5 Vaikutusten arviointi – Vaikutusluokat: International Reference Life Cycle Data System (ILCD) handbook MIDPOINT indikaattorit VAIKUTUSLUOKKA ENDPOINT indikaattorit Ilmastonmuutos Otsonikerros Myrkyllisyys (aiheuttaa /ei aiheuta syöpää) PM/epäorgaaniset hiukkaset ilmassa Ionisoiva säteily (terveys/ekosysteemi) Photochemical ozone formation Happamoituminen Maan rehevöityminen Vesistöjen rehevöityminen Eksitologia (luonnossa esiintyvät/sinne joutuvat) myrkyt Maankäyttö Vesivarantojen ehtyminen Luonnonvarojen ehtyminen( fossiiliset/ uusiutuvat varat) Terveys Ympäristö Luonnonvarat Peruvirrat Riitta Lempiäinen, Motiva Oy

6 Tuoteketjun hallinta – Elinkaariajattelu
Sivutuotteet Tuotannon apuaineet Lisäaineet Muut komponentit TUOTANTO vaihe 1 Energia Jätteet Päästöt Raaka-aine 1 Raaka-aine 2 Raka-aine 3 vaihe 2 JÄLIKÄSITTELY Käytön jälkeen Uudelleenkäyttö Kierrätys Hyödyntäminen Hävitys Raaka-aineiden KULJETUS KÄYTTÖ TUOTE Puolivalmiiden tuotteiden KULJETUS Tuotteen KULJETUS Riitta Lempiäinen, Motiva Oy

7 Viestintäkäytäntöjen kehittäminen
Kaiken viestitettävän tiedon tulee olla selkeää, tarkkaa ja ymmärrettävää Viestinnässä keskitytään tuoteketjun kaikkein merkittävimpiin ympäristövaikutuksiin Tuoteketjun kaikki vaiheet otetaan huomioon valittaessa viestitettäviä asioita Viestintävälineen valintaan vaikuttaa kohderyhmä Tuotteen ympäristövaikutuksista (PEF-metodi) viestitään sekä tuoteketjun muille taloudellisille toimijoille (B2B) että kuluttajille (B2C) Organisaatioviestinnän (OEF-metodi) kohderyhmiä ovat erilaiset yritysten sidosryhmät esim. sijoittajat, julkinen hallinto ja kansalaisjärjestöt Riitta Lempiäinen, Motiva Oy

8 Examples of communication vehicles at the point of sale (1/2)
On the packaging of the product or attached to it 1. Performance label - for consumers maximum 3 important indicators 2. Performance label + QR code - to provide additional information via websites or apps. 3. Performamce inprovement label - not feasible to establish a bencmark and performance classes 4. Barcodes 5. On-shelf information - information provided on the shelf Riitta Lempiäinen, Motiva Oy

9 Examples of communication vehicles at the point of sale (2/2)
6. Pictogram - e.g instructions regarding the use of the product 7. At the Point of Sale Product Advertisement - may be used in combination with other vehicles 8. Declaration /product passport - B2B Riitta Lempiäinen, Motiva Oy

10 Examples of communicatin vehicles close to the point os sale
1. Consumer receipt – basket comparision 2. On invoices 3. Loyalty schemes 4. Printed information material (leaflets, catalogues etc) Riitta Lempiäinen, Motiva Oy

11 Examples of communication vehicles beyond the point of sale
1. Instruction manuals 2. Websites (producer, vendor) 3. Websites (3rd party) 4. App based on performance 5. Campaigns targeting user bahaviour 6. Marketing campaigns/advertising 7. PEF external communication 8. Report 9. Performance tracking report Riitta Lempiäinen, Motiva Oy

12 Tiedon saavutettavuus
Tiedon kattavuus, löydettävyys ja helppokäyttöisyys Yksilöt hakevat itse tietoa Googlaamalla löydettävissä Tieto verkkosivuilla, samaa aineistoa on mahdollista hyödyntää myös sosiaalisen median muissa sovellutuksissa Riitta Lempiäinen, Motiva Oy

13 Ympäristönäkökohtien tunnistaminen ja arvioiminen
Tunnistetaan tuotteiden elinkaareen liittyvät ympäristönäkökohdat Organisaation on tunnistettava jokaisesta elinkaaren vaiheesta syötteet (materiaalien, energia, veden ja muiden resurssien kulutus) tuotokset (jätteet, päästöt jne.) Arvioidaan ympäristönäkökohdat, jotta niiden merkittävyys voidaan määrittää Tuotteen suunnittelussa tai muokkauksessa ympäristönäkökohtien merkittävyyden arviointi voidaan tehdä tuotteen aiemman mallin pohjalta markkinoilla olevan vastaavan tuotteen perusteella arviointiin perustuvan teoreettisen tuotteen mukaan Riitta Lempiäinen, Motiva Oy

14 Tunnistetaan ja otetaan huomioon lakisääteiset ja muut vaatimukset
Tunnistetaan soveltuvat lainsäädännölliset ja muut vaatimukset Sidosryhmien vaatimuksia organisaatiolle ja tuotteille ovat peräisin tuotetta koskevasta ympäristölainsäädännöstä, yhteiskunnan ja sijoittajien odotuksia koskevista tiedoista, toimittajilta, kansalaisjärjestöiltä, rahoituslaitoksilta, vakuutusyhtiöiltä sekä asiakkaiden tarpeista, tottumuksista ja odotuksista jne. Politiikan kehitys tulevaisuudessa Lähitulevaisuudessa voimaan tuleva lainsäädäntö tuotespesifikaatioista, asiakkaalle toimitettavasta tuoteinformaatiosta ja pakkauksesta ja etiketeistä sekä kansallisista ja kansainvälisistä määräyksistä tulevat rajoitteet ja velvoitteet jne. Tuotteisiin liittyvät ympäristöstandardit Riitta Lempiäinen, Motiva Oy

15 Ympäristönäkökohdat - esimerkki perustuu direktiiviin 2005/32/EC energiaa käyttäville laitteille, liite 1 Materiaalien, energian ja muiden resurssien kulutus Fysikaalisista vaikutuksista (kuten melu, tärinä, säteily ja sähkömagneettiset kentät) johtuva saaste Jätteen syntyminen Mahdollisuudet materiaalien ja/tai energian uudelleenkäyttöön kierrätykseen hyödyntämiseen Riitta Lempiäinen, Motiva Oy

16 Parametreja ympäristönäkökohtien tarkasteluun - esimerkki perustuu direktiiviin 2005/32/EC energiaa käyttäville laitteille, liite 1 Kierrätystoiminnasta saatujen materiaalien käyttö Tuotteen paino ja tilavuus Päästöt ilmaan, veteen ja maahan Terveydelle ja/tai ympäristölle vaarallisiksi luokiteltujen aineiden käyttö Komponenttien ja kokonaisten laitteiden uudelleenkäytölle ja kierrätykselle haitallisten teknisten ratkaisujen välttäminen Syntyvän jätteen ja vaarallisen jätteen määrä Käyttöiän pidentäminen Uudelleenkäytön ja kierrätyksen helppous Riitta Lempiäinen, Motiva Oy

17 TUORE osaamisverkosto
TUORE osaamisverkosto on tarkoitettu yrityksille ja asiantuntijaorganisaatioille, jotka haluavat lisätä tuoteketjujen hallintaan liittyvää osaamista. Tuotteen elinkaaren arviointi sisältää koko tuoteketjun materia- ja energiavirtojen vaikutusten selvittämisen –OHJAUS otsikon alta löytyy tietoa ja linkkejä Ecodesign-direktiivi Julkiset hankinnat Resurssitehokkuuden edistäminen Standardit ohjausvälineenä Ympäristömerkki ohjauskeinona Single Market for Green Products initiative Riitta Lempiäinen, Motiva Oy

18


Lataa ppt "TUORE keskustelutilaisuus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google