Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Matematiikan opetuksen tulevaisuus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Matematiikan opetuksen tulevaisuus"— Esityksen transkriptio:

1 Matematiikan opetuksen tulevaisuus
Pekka Peura, Martinlaakson lukio Janne Cederberg

2 Matematiikan opetuskulttuurin muutos
Nykyinen opetuskulttuuri: Jaksotettu/aikataulutettu  erilaisten yksilöiden huomioiminen? Miten huomioidaan lahjakkaat oppijat? Miten huomioidaan hitaammat oppijat?

3 Matematiikan opetuskulttuurin muutos
Vaihtoehtoisen opetuskulttuurin ensiaskeleet Martinlaakson lukiossa

4 © Pekka Peura 2010

5 © Pekka Peura 2010

6 Lähde: http://www.freepik.com

7 Lähde:

8 Oppilailta saatu palaute
Luettavissa osoitteessa maot.fi On oma tahti ja voi edetä nopeammin. On oma tahti eikä pakoteta. Ei ole kiire tehdä tehtäviä. Olen seuraavalla kurssilla, ei ole tarvinnut odotella muita. Asioiden yli ei hypitä, kaiken ymmärtää varmemmin. Se on hauskempaa ja saa tehdä paljon yhteistyötä. Ei tartte kuunnella jo opittuja asioita, vaan kysyä apua vaikeisiin asioihin. Kerrankin erilaista opetusta, joka ei ole muutos huonompaan suuntaan Minulla oli kurssilla hauskaa ja innostukseni matikkaan heräsi jälleen. Tunnit tuntuvat paljon rennommilta ja oppiminen mukavammalta, matematiikastakin tuli vasta lukiossa kiinnostavaa.

9 Opettajien kommentteja
Luettavissa osoitteessa maot.fi Oppilaat kokivat työskentelytavan motivoivana  ja itselleen sopivana.  Kaikki haluaisivat, että matematiikan opetus olisi jatkossa järjestetty samalla tavalla. Kurssipalautteissa nousi toistuvasti esiin, että kurssilla oli kiireetön olo, eikä ollut jatkuvaa ahdistusta kotitehtävistä. Itse pidän kurssia yhtenä lukuvuoden kohokodista. - Juha Pietiläinen, Töölön lukio

10 Opettajien kommentteja
Luettavissa osoitteessa maot.fi Kurssi (MAA3) oli tosi positiivinen kokemus paitsi omasta näkökulmasta, niin myös oppilaiden. Oppilaat olivat innostuneita ja tunnit olivat huomattavasti normaalia energisempiä, myös iltapäivisin. Innoistuin asiasta ja koen opetusmenetelmän hyväksi. - Satu Sallinen, Tikkurilan lukio

11 Opettajien kommentteja
Luettavissa osoitteessa maot.fi Kokeilu on menossa 9. luokan sähkö- magnetismissa, toistaiseksi oppilaat ovat tykänneet ja kaikki eivät ole olleet labrassa yhtä aikaa mikä on helpottanut labrojen ohjaamista. - Perttu Ronkanen, Vantaan kansainvälinen koulu Meillä on mennyt mielestäni hyvin ja Opetus.tv:n videoista on oikeasti hyötyä. Jatkan ehdottomasti samalla tavalla tämän luokan kanssa ja myös seiskan ryhmäni kanssa. - Minna Collanus, Kilterin koulu

12 Matematiikan opetuksen tulevaisuus?
Uuden opetuskulttuurin opetusvälineet ja oppimateriaalit?

13 Opetus.tv Janne Cederberg

14

15

16 Opetus.tv mahdollistaa mm.
Lisätä yhteistyötä ja henkilökohtaista kontaktia luokassa Opettaja-oppilas Oppilas-oppilas Itseopiskelumahdollisuus Videot ovat vain työkalu! Yksilöllinen kohtaaminen, oppimisen ilo ja sisäsyntyinen motivaatio paljon tärkeämpiä kuin teknohypetys!

17 Opetus.tv:n sisältö tällä hetkellä
467 videota Eli keskimäärin 2,73 uutta videota per päivä Matematiikka, fysiikka, kemia, biologia Laskimet, GeoGebra, Prezi Neljä eri tekijää Muistiinpanotiedostot matematiikan videoihin Viikon pulmatehtävä

18 Materiaalit käytössä Martinlaakson lukio, Vantaa
Kilterin yläkoulu, Vantaa Töölön yhteiskoulun lukio, Helsinki Cygnaeus-lukio, Jyväskylä Klassikka, Kuopio Muita?

19 Käyttäjämääristä Videokatseluita Youtube-tilaajia n. 100
Aloituksesta eiliseen (171 vrk): katselua Viimeisen kuukauden aikana: katselua Youtube-tilaajia n. 100 Ei mainostettu kavereille Katsotuin: Integraalirokki, bit.ly/integraalirokki Videokatseluita Aloituksesta eiliseen (171 vrk): katselua Eli n. 366 katselua / päivä Viimeisen kuukauden aikana: katselua Eli n. 667 katselua / päivä Youtube-tilaajia n. 100 Ei mainostettu kavereille Katsotuin: Integraalirokki, bit.ly/integraalirokki

20 Opetus.tv:n YO-chat Kemia, 11.3. Fysiikka, 19.3.
Pitkä ja lyhyt matematiikka, 22.3. Pitkän matem. jäsennelty chat-loki 41 sivua Kemia, 11.3. Toteutettiin teknisesti eri tavalla kuin fy & ma Fysiikka, 19.3. Paikalla 5 opettaja (Askola, Jyväskylä, Kuopio, Pietarsaari) Opiskelijoita paikalla kerrallaan, chat-loki 14 sivua Pitkä ja lyhyt matematiikka, 22.3. Paikalla 5 opettajaa (Askola, Jyväskylä, Kuopio, Vantaa) Opiskelijoita pääsääntöisesti kerrallaan Pitkän matem. jäsennelty chat-loki 41 sivua

21 Kokemuksia YO-chatista
Opiskelijat auttoivat myös toisiaan! Opettajilla taustalla Skype-yhteys keskenään Opettajien kokemukset erittäin positiiviset

22 Tulevaisuus OPS:n ma-fy-ke-bi -sisällöt videoina
Videoiden integraatio sähköisiin oppimateriaaleihin Mitä sinä toivoisit Opetus.tv:n tarjoavan?


Lataa ppt "Matematiikan opetuksen tulevaisuus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google