Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kouluterveydenhuolto osana yhteistyötä peruskoulun päättövaiheessa ja jatko-opintojen suunnitteluvaiheessa Manta Tolvanen, koululääkäri lastenneurologian.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kouluterveydenhuolto osana yhteistyötä peruskoulun päättövaiheessa ja jatko-opintojen suunnitteluvaiheessa Manta Tolvanen, koululääkäri lastenneurologian."— Esityksen transkriptio:

1 Kouluterveydenhuolto osana yhteistyötä peruskoulun päättövaiheessa ja jatko-opintojen suunnitteluvaiheessa Manta Tolvanen, koululääkäri lastenneurologian erikoislääkäri, Liisanpuiston koulu ja Annalan koulun erityisluokat

2 Älkää provosoituko…

3 Kouluterveydenhuolto
Terveydenhoitaja Lääkäri OHR Sosiaalityöntekijä Toimistotyöntekijä ajanvarausasiat, -siirrot, postitus

4 Kansanterveyslaki, kunnan tulee:
5) ylläpitää kouluterveydenhuoltoa, johon sisältyy kunnassa sijaitsevien perusopetusta antavien koulujen ja oppilaitosten kouluyhteisön terveellisyyden ja turvallisuuden valvonta ja edistäminen yhteistyössä henkilökunnan työterveyshuollon kanssa, oppilaan terveyden seuraaminen ja edistäminen suun terveydenhuolto mukaan lukien, yhteistyö muun oppilashuolto- ja opetushenkilöstön kanssa sekä terveydentilan toteamista varten tarpeellinen erikoistutkimus; oppilaan terveyden seuraamiseen ja edistämiseen kuuluvien neuvonnan ja tarkastusten sisällöstä ja määrästä sekä terveydentilan toteamista varten tarpeellisesta erikoistutkimuksesta voidaan säätää tarkemmin valtioneuvoston asetuksella; ( /626)

5 Perusopetuslaki Oppilashuolto
Oppilaalla on oikeus saada maksutta opetukseen osallistumisen edellyttämä tarvittava oppilashuolto. Oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa. Oppilashuoltoon sisältyvät opetuksen järjestäjän hyväksymän opetussuunnitelman mukainen oppilashuolto sekä oppilashuollon palvelut, jotka ovat kansanterveyslaissa (66/1972) tarkoitettu kouluterveydenhuolto sekä lastensuojelulaissa (417/2007) tarkoitettu koulunkäynnin tukeminen. ( /642)

6 Kouluterveydenhuollon tarkastukset
Määräaikaiset terveystarkastukset : Terveydenhoitaja tapaa kaikki lapset joka vuosi Laajat terveystarkastukset 8. luokan tarkastus, terveydenhoitaja ja lääkäri, vanhemmat Uutena kaikille mm. mielialaseula, nuorten päihdemittari Ideana olisi ennaltaehkäistä eikä korjata- kustannustehokasta pitkässä juoksussa

7 Koululääkärin tehtävät Lääkärin käsikirja 3.8.2010
Laajat terveystarkastukset peruskoulun 1., 5., 8. luokalla Pitkään tai usein koulusta poissaolleille ylimääräinen terveystarkastus Toiselta paikkakunnalta muuttaneille ylimääräinen terveystarkastus Pitkäaikaissairaiden, vammaisten ja terveydellisiä riskejä omaavien lisätarkastukset

8 8. luokan tarkastus Aikaisemmat terveyskertomustiedot sähköisessä sairaskertomusjärjestelmässä Terveydenhoitajan tarkastus Vanhemmat paikalle ainakin osaksi aikaa Terveysneuvonta Ammatinvalinta-asiat Nuorison terveystodistus

9 Selkeät asiat ovat selkeitä…
Perusasiaa ammatinvalintaa rajoittavista terveydellisestä seikoista: Esimerkiksi: Ammatinvalintakysymykset kouluterveydenhuollossa, Lääkärin käsikirja, Siina Niitty

10 Ammatinvalintaan vaikuttavia sairauksia/vammoja:
Aistivammat (näkö, värinäkö, kuulo) Atooppinen ihottuma, allergiat, astma Tuki-ja liikuntaelinpulmat, esim. selkävaiva Mielenterveyden pulmat Pitkaäaikaissairaudet: Neurologiset vammat (esimerkiksi likuntavamma) DM I, DM II Epilepsia, Reuma Sydänvika

11 Todellisuus usein monimutkaisempaa…

12 Mistä ei ole pulaa? Upeista lapsista
Hyvästä tahdosta, yhteistyöhalukkuudesta Erityisen tuen tarpeen tunnistamisesta

13 Mistä ei ole pulaa? Tiedosta (Käypä hoito-suositukset, 97 kpl)
ADHD:n (aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön) hoito lapsilla ja nuorilla Astma Lasten ja nuorten kielellinen erityisvaikeus (dysfasia) Lasten ja nuorten syömishäiriöt Lasten lihavuus Lasten päänsärky Hoitoketjuista ja – poluista, ohjeista, lomakkeista (8 luokan terveystarkastus, 22 sivua), kirjallisuudesta, materiaaleista, tilastoista, raporteista, kehittämishankkeista, asiaa koskevista lakiteksteistä, byrokratiasta

14 Kouluterveydenhuollon kehittämissuunnitelma 7/2006, Tampereen kaupunki, Sosiaali-ja terveystoimi
Koivikko M, Riita T, SLL 40/2000: Oppimisvaikeudet- lahjakkuuseroja vai erityisvaikeuksia? Tuunainen K, SLL 23/2002: Koulun ja kasvatuksen rajat- mihin sijoitamme oppimishäiriöt? Voutilainen A, Ilveskoski I, Duodecim 2000;116: Terveydenhuollon rooli oppimisvaikeuksien tutkimisessa ja hoidossa Sosiaalityöntekijä

15 Erään ammattiopiston tiedote, pyrkijällä alle 6 kk vanha B-lausunto, jossa:
Diagnoosit Taustatiedot Nykyinen elämäntilanne ja ihmissuhteet Fyysiset sairaudet Lääkitys ja toimintakyvylle aiheutuva haitta Psyykkisten oireiden historia, nykytilanne ja mahdollinen lääkitys, Sairaudentunto ja vaikutus toimintakykyyn, Kuntoutumisen aiempi historia ja nykyiset hoitosuhteet Päihteidenkäytön arviointi HAKIJAN TERVEYDENTILA HUOMIOIDEN ALALLE SOVELTUVUUS

16 Mistä ei ole pulaa? Eri toimijoista, järjestelmän pirstaleisuudesta
Jonoista Usein pulmat eivät johdu diagnoosin tai lääkityksen puutteesta Pulaa ei ole myöskään neuropsykiatrisista oireista (aistiyliherkkyydet, tarkkaavuuden ja keskittymisen pulmat, asperger-tyyppisiet piirteet) Haasteista

17 Pitkäaikaiset sairaudet, pysyvät vammat tai oppimisvaikeudet eivät estä lähikouluun sijoittumista…

18 Psykososiaaliset / sosiaalilääketieteelliset pulmat työllistävät eniten
Oppimisvaikeushäiriöiden geneettis-biologis-neurologiset sosiaali-sosiologis-ekologiset juuret Levottomuus, aggressioasiat, työrauha-asiat… Pulmien päällekkäisyys

19 Mistä on pulaa? ”Auktoriteetista, uskottavuudesta” ”Jatkopaikoista”
Elämänhallinta-asiat (umpitylsät ikivanhat ohjeet unesta, ruokailusta, liikunnasta, harrastuksista, rajoista ja rakkaudesta) ”Jatkopaikoista” (Mihin ohjataan, kun seulat piippaavat?) Lastensuojelun resursseista Järkevistä tietojärjestelmistä ja tietosuojasta, sujuvasta tiedonsiirrosta

20 Mistä on pulaa? Erilaisuuden siedosta, ”tasapäisyydestä”
Opinto-ohjauksesta Sosiaalityöntekijästä kouluterveydenhuollossa Rahasta – MITEN SIITÄ VOI OLLA PULAA? Ajasta - MITEN SIITÄ VOI OLLA PULAA? Ruohonjuuritason toimijoista…

21 Tulevaisuus? Erityistä tukea tarvitsevien integraatio yleisopetukseen…pedagoginen puoli ei huoleta, mutta KOKONAISSEURANNAN TOTEUTUMINEN HUOLETTAA Tulevaisuuden kouluterveydenhuollon tekijät Kuntoutuksen tarve ei tule vähenemään/ medikalisaatio Eriarvoisuus kasvaa…

22 Kiitos!


Lataa ppt "Kouluterveydenhuolto osana yhteistyötä peruskoulun päättövaiheessa ja jatko-opintojen suunnitteluvaiheessa Manta Tolvanen, koululääkäri lastenneurologian."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google