Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Liikunta sisältöalueena

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Liikunta sisältöalueena"— Esityksen transkriptio:

1 Liikunta sisältöalueena
PÄIVITTÄINEN LIIKUNTA ON LAPSEN HYVINVOINNIN JA TERVEEN KASVUN PERUSTA LIIKUNTA ON VAUHTIA, HIKEÄ, HENGÄSTYMISTÄ LIIKUNNALLISEN ELÄMÄNTAVAN KEHITTYMINEN ALKAA JO VARHAISLAPSUUDESSA VÄHÄN LIIKKUVIEN LASTEN KANNUSTAMINEN LIIKKUMISEEN ON TÄRKEÄÄ

2 LIIKUNTA SISÄLTÖALUEENA
LAPSEN KOKONAISVALTAISEN KASVUN, KEHITYKSEN, OPPIMISEN SEKÄ HYVINVOINNIN TUKEMINEN LIIKUNNAN JA LEIKIN AVULLA VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNNAN SUOSITUKSET ANTAVAT OHJEITA LIIKUNNAN MÄÄRÄSTÄ LAADUSTA YMPÄRISTÖSTÄ VÄLINEISTÄ YHTEISTYÖSTÄ

3 1. MÄÄRÄ 1.1. PERUSTEET LAPSELLA SISÄSYNTYINEN TARVE LIIKKUA
ELIMISTÖN KEHITTYMINEN LIIKUNNASSA LIHAKSISTO SIDEKUDOS, LUUKUDOS, JÄNTEET HENGITYSELIMET VERENKIERTO LIIKKUMINEN JA LEIKKIMINEN ON FYYSISTÄ ATIIVISUUTTA MOTORISTEN TAITOJEN KEHITTYMINEN RAVINNON JA LIIKKUMISEN SUHDE => YLIPAINOISIA LAPSIA % - SOPIVA LEVON JA RASITUKSEN SUHDE

4 FYYSINEN AKTIIVISUUS ENNALTAEHKÄISEE
- YLIPAINOA 2-TYYPIN DIABETESTA SYDÄN- JA VERISUONI TUKI-JA LIIKUNTAELINSAIRAUKSIA OSTEOPOROOSIA SYÖVÄN EHKÄISY SUURI MERKITYS MYÖS LAPSILLE, JOILLA ON JOKIN PITKÄAIKAISSAIRAUS TAI VAMMA

5 KANSAINVÄLISTEN SUOSITUSTEN MUKAAN PÄIVITTÄISEN LIIKUNNAN MÄÄRÄN TULISI OLLA VÄHINTÄÄN 2 H/PÄIVÄ

6 1.2. HUOMIOITAVAA 0-3 –VUOTIAIDEN LASTEN LIIKUNNAN MÄÄRÄSSÄ
LAPSEN OMAEHTOISTA LIIKKUMISTA LIIKUNTA OSANA ARKIPÄIVÄN TOIMINTOJA JA HOITOTILANTEITA AIKUISEN TEHTÄVÄNÄ ANTAA LAPSELLE TILAA JA AIKAA

7 1.3. HUOMIOITAVAA 3-6-VUOTIAIDEN LIIKUNNNAN MÄÄRÄSSÄ
SUURIN OSA LIIKUNNAN MÄÄRÄSTÄ MUODOSTUU OMAEHTOISESTA LIIKUNNASTA AIKUISEN TULEE HUOLEHTIA, ETTÄ LAPSELLA ON JOKA PÄIVÄ USEITA MAHDOLLISUUKSIA LIIKKUA MONIPUOLISESTI VAIHTELEVA INNOSTAVA YMPÄRISTÖ MINIMIMÄÄRÄ 2 H/PÄIVÄ

8 2. LAATU PERUSTEET LIIKKUMINEN ON LAPSELLE LUONTAINEN TAPA TUTUSTUA ITSEENSÄ LAPSEN TIETOISUUS OMASTA KEHOSTAAN JA SEN HALLINNASTA LUO POHJAN TERVEELLE ITSETUNNOLLE LIIKKUESSAAN LAPSI AJATTELEE, KOKEE ILOA, ILMAISEE TUNTEITAAN JA OPPII UUTTA LAPSEN HERMOSTOLLISET PROSESSIT HARJAANTUVAT LIIKKUESSA TAHDONALAISTEN TOIMINTOJEN OPPIMINEN HERMOSTOLLISET PROSESSIT SENSORINEN INTEGRAATIO TOISTOT VASTAVUOROINEN TOIMINTA YMPÄRISTÖN KANSSA

9 AIVOPUOLISKOJEN TIEDONKULUN JA YHTEISTYÖN KOORDINOITUMINEN
KEHONHAHMOTUS JA LATERAALISUUDEN KEHITTYMINEN KEHONHALLINTA ELI LIIKKEIDEN JA LIIKKUMISEN TARKOITUKSENMUKAISUUS KÄTISYYDEN VAKIINTUMINEN ARKIPÄIVÄN TILANTEISSA HYVÄ KEHON HALLINTA NÄKYY HYVINÄ MOTORISINA PERUSTAITOINA

10 MOTORISTEN PERUSTAITOJEN TULISI VAKIINTUA ENNEN KOULUIKÄÄ
ALKEISMALLI HARJOITTELU PERUSMALLI AUTOMATISOITUNUT VAIHE ELI TAIDON IHANNEMALLI MAHDOLLISTAA YMPÄRISTÖN MUUN HAVAINNOINNIN JA OPPIMISEN

11 HAVAINTOMOTORISET JA MOTORISET TAIDOT SEKÄ LIIKKUMINEN OVAT OPPIMISEN VÄLINEITÄ
HAVAINTOMOTORISILLA TAIDOILLA TARKOITETAAN SITÄ MITEN LAPSI HAHMOTTAA OMAA KEHOAAN JA SEN ERI PUOLIA SUHTEESSA TILAAN AIKAAN VOIMAAN MOTORISET PERUSTAIDOT KÄVELEMINEN RYÖMIMINEN JUOKSEMINEN KONTTAAMINEN HYPPÄÄMINEN HEITTÄMINEN KIINNIOTTO POTKAISEMINEN LYÖMINEN

12 TARKKAAVAISUUSHÄIRIÖT JA OPPIMISEN ONGELMAT LIITTYVÄT USEIN MOTORIIKAN ONGELMIIN
MONIPUOLINEN JA SUUNNITELMALLINEN LIIKUNTAKASVATUS ON LAPSEN KANNALTA MIELEKKÄIN TAPA ENNALTAEHKÄISTÄ MAHDOLLISTEN OPPIMISEN ONGELMIEN SYNTYMINEN HARJAANTUMINEN OPPIMINEN MIELIHYVÄ => ITSETUNTO

13 LIIKUNTA- JA LEIKKITILANTEISSA LAPSI SAA LUONTEVASTI HARJOITELLA SOSIAALISIA TAITOJA
OMAN KEHON HAHMOTUS => KEHONKUVA => MYÖNTEINEN MINÄKUVA => TERVE ITSETUNTO => HELPOTTAA SOSIAALISTEN TAITOJEN OPPIMISTA

14 2.2. LIIKUNNAN LAATU 0-6 –VUOTIAIDEN LIIKUNTAKASVATUKSESSA
ANNA LAPSEN LIIKKUA MAHDOLLISIMMAN PALJON TARJOA LAPSELLE MONIPUOLISIA TASAPAINO- TUNTO- JA LIIKEAISTIMUKSIA MONIPUOLISTEN NÄKÖ-, KUULO- MAKU- JA HAJUAISTIMUSTEN LISÄKSI VÄHENNÄ TOIMINTOJEN KANNALTA TARPEETONTA AISTIÄRSYTYSTÄ AUTA LASTA SUUNTAAMAAN HUOMIO KOHTI OLEELLISTA AISTITIETOA KANNUSTA LASTA RYÖMIMÄÄN, KONTTAAMAAN, SEISOMAAN, KÄVELEMÄÄN, JUOKEMAAN JA HYPPÄÄMÄÄN, HEITTÄMÄÄN, OTTAMAAN KIINNI, POTKAISEMAAN, LYÖMÄÄN (MAILALLA PALLOA TMS.)

15 PYYDÄ LASTA OSOITTAMAAN TAI NÄYTTÄMÄÄN ERI KEHON OSIA OSANA TAVALLISIA HOITOTOIMENPITEITÄ
KANNUSTA LASTA OMATOIMISUUTEEN KAIKISSA MOTORIIKKAA VAATIVISSA TEHTÄVISSÄ MIETI, MILLAISILLA PIENILLÄ RATKAISUILLA LAPSEN NORMAALIIN ARKIPÄIVÄÄN SAATAISIIN LISÄÄ LIIKUNTAA

16 LIIKUNTAKASVATUKSEN SUUNNITTELU JA TOTEUTUS
3.1. PERUSTEET LAPSEN TAITOJEN JATKUVA HAVAINNOINTI ERILAISTEN OPETUSTYYLIEN HALLINTA LIIKKUMINEN JA LEIKKIMINEN LAPSELLE OMINAISIA TAPOJA TOIMIA SUUNNITTELULLA VARMISTETAAN TOIMINNAN MONIPUOLISUUS JA LAPSILÄHTÖISYYS

17 3.2. LIIKUNTAKASVATUKSEN TAVOITTEET
KASVATTAMINEN LIIKUNTAAN LIIKUNNALLISESTI AKTIIVINEN ELÄMÄNTAPA KOKONAISVALTAISEN KEHITYKSEN VÄLTTÄMÄTÖN EDELLYTYS KASVATTAMINEN LIIKUNNAN AVULLA LAPSEN FYYSINEN, PSYYKKINEN, KOGNITIIVINEN SOSIAALINEN, EMOTIONAALINEN KEHITYS

18 3.3. LASTEN LIIKUNTAKASVATUKSEN SUUNNIT- TELU
YKSIKKÖKOHTAISESTI MIETITTÄVÄ TOIMINTAKAUDEN ALUSSA LASTEN OMAEHTOISEN LIIKUNNAN TUKEMISTA SAAKO LAPSI LIIKKUA SISÄLLÄ VAPAASTI MITÄ RAJOITTEITA TARVITAAN MITKÄ RAJOITTEET OVAT TURHIA MILLOIN JA MITKÄ VÄLINEET OVAT VAPAASTI LASTEN KÄYTETTÄVISSÄ TARVITAANKO UUSIA VÄLINEITÄ MILLOIN JÄRJESTETÄÄN OHJATTUA LIIKUNTAA MILLAISIIN TILANTEISIIN VOITAISIIN LISÄTÄ TOIMINNALLISIA OPETUSMENETELMIÄ

19 MILLOIN JA MITKÄ PIHATELINEET OVAT VAPAASTI KÄYTETTÄVISSÄ
MILLOIN JA MITEN LAPSELLE LUODAAN LIIKUNTAAN HOUKUTTELEVIA LEIKKIYMPÄRISTÖJÄ MITEN LASTEN YKSILÄLLISET TEMPERAMENTIT JA MAHDOLLISET SUKUPUOLTEN VÄLISET EROT KIINNOSTUKSEN KOHTEISSA OTETAAN TOIMINNASSA HUOMIOON MITEN LASTEN LIIKUNNALLISUUTTA VOITAISIIN TUKEA YHDESSÄ VANHEMPIEN KANSSA MILLAISTA YHTEISTYÖTÄ TEHDÄÄN PÄIVÄKODIN ERI RYHMIEN, TOISTEN PÄIVÄKOTIEN, PERHEPÄIVÄHOIDON, KOULUJEN, URHEILUSEUROJEN JA PAIKKAKUNNAN LIIKUNTAVIRASTON KANSSA

20 VUOSISUUNNITELMA VARMISTETAAN VUODENAIKOJEN HYÖDYNTÄMINEN VARMISTETAAN ERI TOIMINTAYMPÄRISTÖJEN MONIPUOLINEN HYÖDYNTÄMINEN HUOMIOIDAAN ERILAISET JUHLAT JA KULTTUURISESTI MERKITTÄVÄT TAPAHTUMAT SUUNNITELLAAN LAPSEN HAVAINTOMOTORISTEN JA MOTORISTEN TAITOJEN ARVIOINTI

21 KAUSISUUNNITELMAT VARMISTETAAN, ETTÄ HARJAANNUTETAAN KAIKKIA HAVAINTOMOTORISIA TAITOJA SEKÄ MOTORISIA PERUSTAITOJA SUUNNITELLAAN VÄLINEIDEN JA TELINEIDEN MONIPUOLINEN KÄYTTÖ SUUNNITELLLAAN OMAEHTOISEN LIIKKUMISEN MAHDOLLISUUDET SUUNNITELLAAN OHJATUN LIIKUNNAN MÄÄRÄ JA SISÄLLÖT

22 TUOKIOSUUNNITELMA VARATAAN KÄYTETTÄVÄT TILAT JA VÄLINEET
PÄÄTETÄÄN HARJAANNUTETTAVAT TAIDOT JA SISÄLLÖT POHDITAAN TARVITAANKO ERIYTTÄMISTÄ TAITOJEN TAI LASTEN ERILAISTEN FYYSISTEN RAJOITTEIDEN MUKAAN MIETITÄÄN, MITEN VASUN MAINITSEMAT ORIETAATIOT HUOMIOIDAAN TUOKIOSSA SUUNNITELLAAN KÄYTETTÄVÄT OPETUSMENETELMÄT MIETITÄÄN TUOKION ORGANISOINTI NIIN, ETTÄ LIIKUNNAN MÄÄRÄ ON MAHDOLLISIMMAN SUURI POHDITAAN ETUKÄTEEN, MITEN VARMISTETAAN TUOKIOLLE MYÖNTEINEN TOIMINTAILMAPIIRI MIETITÄÄN, MITEN SAADAAN VÄHÄN LIIKKUVAT LAPSET MUKAAN

23 3.4. ORIENTAATIOT ORIENTAATION KÄSITTEELLÄ KOROSTETAAN SITÄ, ETTÄ TARKOITUKSENA EI OLE OPPIAINEIDEN SISÄLTÖJEN OPISKELU VAAN SELLAISTEN VÄLINEIDEN JA VALMIUKSIEN HANKINNAN ALOITTAMINEN, JOIDEN AVULLA LAPSI VÄHITELLEN PYSTYY PEREHTYMÄÄN, YMMÄRTÄMÄÄN JA KOKEMAAN YMPÄRÖIVÄN MAAILMAN MONIMUOTOISIA ILMIÖITÄ ORIENTAATIOT INTEGROITUVAT LUONTEVASTI MYÖS LIIKUNTAKASVATUKSEEN

24 MATEMAATTINEN ORIENTAATIO
VERTAAMINEN LUOKITTELU PÄÄTTELEMINEN LASKEMINEN LUONNONTIETEELLINEN ORIENTAATIO HAVAINNOINTI TUTKIMINEN KOKEILEMINEN SYY-SEURAUS –SUHTEET ERI VUODENAJAT

25 HISTORIALLIS-YHTEISKUNNALLINEN ORIENTAATIO ESTEETTINEN ORIENTAATIO
LEIKKIPERINNE => PERINNELEIKIT ESTEETTINEN ORIENTAATIO KAUNEUS RYTMI HARMONIA TYYLI MELODIA EETTINEN ORIENTAATIO OIKEA-VÄÄRÄ OIKEUDENMUKAISUUS HYVÄ-PAHA TASA-ARVO TOTUUS-VALHE VAPAUS KUNNIOITUS TURVALLISUUS

26 USKOMUKSELLIS-KATSOMUKSELLINEN ORIENTAATIO
HILJAISUUS KYSELY IHMETTELY POHDINNAT

27 3.5. LASTEN OHJAAMISEEN SOVELTUVAT OPETUSTYYLIT
KOMENTOTYYLI OHJAAJA ON KESKIPISTE NÄYTTÄÄ TEHTÄVÄN TAI SUORITUSMALLIN, OHJAA YHTEISTÄ HARJOITUSTA HARJOITUSTYYLI OHJAAJA SUUNNITTELEE ENNALTA TEHTÄVÄN, VALMISTAA SUORITUSPAIKAN JA KÄYNNISTÄÄ TOIMINNAN LAPSET TYÖSKENTELEVÄT OMAAN TAHTIIN ONGELMANRATKAISUTYYLI KYSYMYKSILLÄ OHJAAMINEN LAPSET VASTAAVAT LIIKKEILLÄ OMAAN TAHTIIN

28 OHJATTU OIVALTAMINEN LAPSEN OMAT ESITYKSET
OHJAAJA ANTAA ONGELMANRATKAISUTEHTÄVÄN, JOHON LAPSET SAAVAT KOKEILLA ERILAISIA RATKAISUJA KOKEILUJEN JÄLKEEN OHJAAJA KUITENKIN JOHDATTELEE KYSYMYKSILLÄÄN LAPSET LÖYTÄMÄÄN YHDEN HALUTUN SUORITUKSEN LAPSEN OMAT ESITYKSET LAPSET VALITSEVAT ITSE AIHEEN, JONKA YMPÄRILLE HE HALUAVAT RAKENTAA ESITYKSEN LAPSET JAKAVAT ROOLIT JA VALITSEVAT MUSIIKIN ESITYS VALMISTUU YHTEISTEN KESKUSTELUJEN, TOIMINNAN JA KOKEILUJEN JÄLKEEN

29 OPETUSTILANTEISSA TULEE KÄYTTÄÄ HYVÄÄ JA TÄSMÄLLISTÄ KIELTÄ
AIKUISTEN SUUNNITTELULLA ON SUURI MERKITYS KOKO TILANTEELLE, LAPSEN HAVAINNOINNILLE, TUTKIMISELLE JA KOKEILEMISELLE SEKÄ TURVALLISUUDELLE LAPSET MUKAAN MYÖS TUOKIODEN SUUNNITTELUUN

30 3.6. ARVIOINTI ARVIOINTI ON KESKEINEN OPPIMISPROSESSIN OSA
HEIKOSTI KEHITTYNEET FYYSISEN JA MOTORISEN KASVUN JA KEHITYKSEN OSA-ALUEET TULEE HUOMIODA LIIKUNNAN SUUNNITTELUSSA PUUTTEELLISET MOTORISET TAIDOT JOHTUVAT USEIN VAIN VÄHÄISISTÄ LIIKUNTAKOKEMUKSISTA

31 3.6.1. HAVAINNOITAVIA ASIOITA 0-3-VUOTIAIDEN LASTEN LIIKKUMISESSA
YRITTÄÄKÖ LAPSI ROHKEASTI, ENNAKKOLUULOTTOMASTI JA SITKEÄSTI VAI VETÄYTYYKÖ JA LUOVUTTAAKO HELPOSTI KEHITTYVÄTKÖ LAPSEN TAIDOT TOIMINTAKAUDEN TAI –VUODEN AIKANA MISSÄ TAIDOISSA LAPSI KEHITTYY JA MISSÄ EI MITEN LAPSI SUHTAUTUU YHTEISIIN SÄÄNTÖIHIN, OHJEISIIN JA SAAMAANSA PALAUTTEESEEN

32 HAVAINTOMOTORISET TAIDOT
MILLAINEN ON LAPSEN KEHONHAHMOTUS KEHONOSAT LIIKKUMISEN JÄLJITTELY MILLAISILLA OPETUSMENETELMILLÄ LAPSI OPPII OSAAKO LAPSI RENTOUTUA

33 ITSENÄINEN SELVIYTYMINEN MOTORISISTA TEHTÄVISTÄ
MOTORISET TAIDOT TASAPAINO ISTUMISEN KESTO SEISOMINEN TUKEA VASTEN/ ILMAN TUKEA ITSENÄISET ASKELEET KÄVELY EPÄTASAISELLA ALUSTALLA KEINUSSA KEINUMINEN ITSENÄINEN SELVIYTYMINEN MOTORISISTA TEHTÄVISTÄ RYÖMIMINEN KONTTAAMINEN KÄVELEMINEN JUOKSEMINEN TASAHYPPY

34 KOKO VARTALON HALLINTA
LIIKKUMISEN SUJUVUUS KÄVELEMISEN HALLINTA ERILAISILLA ALUSTOILLA PORTAIDEN NOUSEMINEN/LASKEUTUMINEN KOKO VARTALON HALLINTA KÄSIEN TAPUTTAMINEN VILKUTTAMINEN ESINEIDEN VETÄMINEN ESINEIDEN TYÖNTÄMINEN PALLON POTKIMINEN RUOKAILUSTA SELVIÄMINEN MAALAAMINEN SORMIVÄREILLÄ PALLON KIINNIOTTO KAHDELLA KÄDELLÄ PUKEUTUMINEN

35 TÄYTTYYKÖ PÄIVITTÄISEN LIIKUNNAN VÄHIMMÄISMÄÄRÄ
FYYSINEN AKTIIVISUUS TÄYTTYYKÖ PÄIVITTÄISEN LIIKUNNAN VÄHIMMÄISMÄÄRÄ ONKO LAPSI AKTIIVINEN JA OMATOIMINEN REIPPAAN LIIKUNNAN 2 TUNNIN TAVOITE

36 SOSIAALISET TAIDOT MITEN LAPSI SUHTAUTUU MUIHIN LAPSIIN OSAAKO LAPSI TYÖSKENNELLÄ YHDESSÄ MUIDEN KANSSA

37 3.6.2.HAVAINNOITAVIA ASIOITA 3-6 –VUOTIAIDEN LASTEN LIIKKUMISESSA
OSAAKO LAPSI SUJUVASTI KAIKKI 0-3 VUOTIAILTA HAVAINNOITAVAT TAIDOT HAVOINTOMOTORISET TAIDOT MOTORISET TAIDOT TASAPAINO LIIKKUMISEN SUJUVUUS KÄSITTELYTAIDOT FYYSINEN AKTIIVISUUS SOSIAALISET TAIDOT

38 3.6.3. TAVOITTEELLISESSA LIIKUNTA- KASVATUKSESSA HUOMIOITAVAA
LAPSELLE TULEE ANTAA MAHDOLLISUUS OHJATTUIHIN LIIKUNTATUOKIOIHIN USEITA KERTOJA VIIKOSSA LYHYITÄ LIIKUNTATUOKIOITA MUIDEN TUOKIOIDEN OSANA OHJATUN LIIKUNTATUOKION KESTO 10 MIN – 60 MIN AIKUISEN HAVAINNOINTI JA OHJAUS

39 LIIKUNTAYMPÄRISTÖ 4.1. PERUSTEET
SEKÄ SISÄ- ETTÄ ULKOTILOJEN SUUNNITTELUSSA OTETAAN HUOMIOON LASTEN IKÄ JA KEHITYS SEKÄ ERILAISTEN LEIKKIEN VAATIMAT AIKA-, TILA- JA VÄLINERATKAISUT AIKUISEN TAEHTÄVÄ ON ANTAA AIKAA LASTEN LIIKUNNALLE JA JA HUOLEHTIA MONIPUOLISESTA VÄLINEISTÖSTÄ

40 YMPÄRISTÖJEN VAIHTUVUUS
TOISTOT

41 4.2. 0-6 –VUOTIAIDEN LASTEN LIIKUNTA- YMPÄRISTÖT
AIKUISEN TEHTÄVÄ HUOLEHTIA VAIHELUSTA PIHALLA LEIKKITILAA OLTAVA VÄHINTÄÄN 20 M / LAPSI HIEKKALEIKKI, KEINUT, KIIPEILYTELINE, LIUKUMÄKI, PELIKENTTÄ NURMIALUE, TALVISIN LUISTELUKENTTÄ

42 4.3. HUOMIOITAVAA 0-6 –VUOTIAIDEN LIIKUNTA- YMPÄRISTÖISSÄ
AIKUISEN TEHTÄVÄNÄ HUOLEHTIA MONIPUOLISUUS VAIHTELEVUUS TURVALLISUUS HOUKUTTELEVUUS

43 LIIKUNTAVÄLINEET 5.1. PERUSTEET
MONIPUOLISUUS, MUUNNELTAVUUS VÄLINEIDEN TULISI OLLA LASTEN KÄYTÖSSÄ MYÖS OMAEHTOISEN LIIKUNNAN JA LEIKIN AIKANA

44 5.2. SUOSITELTAVAA VÄLINEISTÖÄ
KESTÄVÄT, MYRKYTTÖMÄT MATERIAALIT VÄLINEITÄ OLTAVA REILUSTI (OHJATUN TUOKION AIKANA JOKA LAPSELLA OMA VÄLINE)

45 YHTEISTYÖ VANHEMPIEN KANSSA 6.1. PERUSTEET
VANHEMMILLA SUURI MERKITYS LAPSEN LIIKKUMISESSA KASVATUSKUMPPANUUS

46 6.2. YHTEISTYÖN TOTEUTTAMINEN
VARHAISKASVATTAJA ANTAA TIETOA LIIKUNNAN MERKITYKSESTÄ LASTEN JA VANHEMPIEN YHTEISEN LIIKKUMISEEN KANNUSTAMINEN OMA ESIMERKKI


Lataa ppt "Liikunta sisältöalueena"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google