Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OPPILAITOSTURVALLISUUDEN TULEVAISUUDENNÄKYMISTÄ

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OPPILAITOSTURVALLISUUDEN TULEVAISUUDENNÄKYMISTÄ"— Esityksen transkriptio:

1 OPPILAITOSTURVALLISUUDEN TULEVAISUUDENNÄKYMISTÄ
Pekka Iivonen Opetushallitus

2 Oppilaitosten turvallisuus

3 1 2 3 Turvallisuuden varmistaminen Turvallisuussuunnitelmat ja
ohjeet Lainsäädäntö ja normit 1 2 Koulun tulee olla selvillä turvallisuutta koskevista säännöksistä: lainsäädännöstä, opetussuunnitelmien perusteista, kunnallisista määräyksistä ja ohjeista. Koululla tulee olla koulun turvallisuuteen, hätätilanteisiin ja työsuojeluun liittyvät suunnitelmat ja ohjeet. Valvonta Henkilöstö ja oppilaat tulee perehdyttää turvallisuussuunnitelmiin, ohjeisiin ja toimintatapoihin Koulun tai oppilaitoksen tulee seurata ja päivittää turvallisuuteen liittyviä tietoja säännöllisesti. Koulutuksen järjestäjän tulee valvoa, että kouluissa ja oppilaitoksessa on ajan tasalla olevat koulun turvallisuuteen liittyvät suunnitelmat ja ohjeet. Suunnitelmien toimivuutta tulee harjoitella käytännössä. 3 Lähde: Kuntaliitto 2009

4 Sisäisen turvallisuuden ohjelman toimenpiteistä:
Ohjeet oppilaitosten pelastussuunnitelmien täydentämisestä niin, että ne ottavat huomioon myös Jokelan ja Kauhajoen kaltaiset tapahtumat Toimenpide Tilanne Aikataulu Vastuutaho Pelastussuunnitelmien täydentäminen - Poliisi on laatinut ohjeen koulujen uhka-arvion tekemiseen sekä toiminnasta uhka- ja vaaratilanteissa. - Koulut tarkistavat pelastussuunnitelmansa ottaen huomioon uudet uhat. Koulut velvoitetaan saattamaan pelastussuunnitelmat ajan tasalle uusien ohjeiden mukaisesti. meneillään, sisällytetään ohjeistusta koulujen turvallisuusoppaaseen jatkuva jatkuu 2010–2011 SM, OPH Turvallisuuskansio Kaikki koulun turvallisuusasiakirjat ja turvallisuuteen liittyvät suunnitelmat kootaan koulun turvallisuuskansioon. Valmistelu aloitettu, koulutus OPH Koulujen turvallisuusopas Opetuksen ja koulutuksen järjestäjille ja niiden alaiselle henkilöstölle laaditaan turvallisuusopas, jossa annetaan käytännön ohjeita koulujen riskien arviointia ja turvallisuussuunnittelua varten. OPH asettaa työryhmän laatimaan oppaan 5/2010 - OPM Ohjeet oppilaitoksille, poliisille ja pelastusviranomaisille toiminnasta oppilaitoksiin kohdistuvissa uhkaustilanteissa Viranomaisten yhteistyön tiivistäminen Poliisi ja pelastustoimi nimeävät kouluille yhteyshenkilöt, joiden tehtävänä on toimia edustajana koulun turvaryhmässä ja osallistua sen toimintaan oman alansa asiantuntemusta edellyttävissä asioissa. tehty, toimintaa kehitetään SM, OPH, OPM Opetushallitus ohjeistaa kouluja turvallisuusviranomaisten kanssa tehtävästä yhteistyöstä tehty ja toteutumista seurataan Oppilaitosten turvallisuustilanteen ja sitä koskevien kehittämistoimien seurantaa varten asetetaan viranomaisista ja tarvittavista asiantuntijaorganisaatioista koostuva valtakunnallinen seurantaryhmä. Poliisin ja pelastustoimen yhteistyötä kehitetään edelleen sekä valtakunnallisesti että paikallisesti turvallisuussuunnittelun edistämiseksi ja säännöllisen yhteistyön vakiinnuttamiseksi. aloitettu SM Kodin ja koulun yhteistyö Huoltajille tiedotetaan pääperiaatteet koulun käytännöistä vaara- ja uhkatilanteissa lukuvuoden alussa. Ohjeistetaan kouluja tiedottamaan huoltajille koulujen käytänteistä kodin ja koulun yhteistyö luonnos valmis

5 Koulutus ja harjoitukset
Opetushallinnon sekä poliisin ja pelastustoimen yhteistyönä toteutettua ”Oppilaitosten turvallisuuden edistäminen ja kriisitilanteisiin varautuminen kouluissa ja oppilaitoksissa” -koulutuskokonaisuutta jatketaan ja laajennetaan. aloitettu jatkuu edelleen OPH Koulujen henkilöstö perehdytetään uusiin uhkiin. sisältyy koulutukseen jatkuu Suunnitelmien toimivuutta harjoitellaan säännöllisesti. sisältyy koulutukseen / ohjeistus paikallisille toimijoille Järjestetään harjoituksia yhdessä pelastustoimen ja poliisin kanssa. Opettajien peruskoulutukseen lisätään turvallisuutta koskevaa ja niin sanottua varhaista puuttumista koskevaa koulutusta. OPM Vastaavaa koulutusta tarjotaan myös oppilaitosten muulle henkilökunnalle. Lainsäädäntö ja normit Lainsäädännön uudistamisen yhteydessä sekä normien ja ohjeiden laadinnassa pyritään yhdenmukaistamaan termejä, selkiyttämään käsitteitä sekä edistämään eri laeissa edellytettyjen suunnitelmien yhteen sovittamista. Oppilashuollon opas valmisteilla 12/2010, psykososiaalisen tuen kriisiohjeistus 5/ 2010 SM, OPM, OPH Koulurakennusten varustaminen: palovaroitinjärjestelmällä automaattisella paloilmoittimella tai sprinklerijärjestelmällä tallentavalla kameravalvontalaitteistolla sekä kulunvalvontalaitteistolla kullekin koululle tehdyn riskiarvioinnin mukaan. kuulutusjärjestelmä yli 100 oppilaan koulurakennuksiin ja aina kaksi- tai useampikerroksisiin rakennuksiin. Lisäksi useita muita turvallisuuteen liittyviä rakenteellisia parannuksia. OPM, YM

6 Opetuksen järjestäminen
Lainsäädäntö Opetussuunnitelman/tutkintojen perusteet ja opetussuunnitelmat Johtaminen Opetuksen järjestäminen Osaaminen ja henkilöstö Oppimisympäristöt, työtavat, Yhteistyö ja viestintä Arviointi ja seuranta Resurssit

7 Oppilaitosten turvallisuutta pohtineen SM:n työryhmän tehtävä
Sisäasiainministeriö asetti oppilaitosten turvallisuustyöryhmän, jonka tehtävänä oli laatia: Ohjeet oppilaitosten pelastussuunnitelmien täydentämisestä niin, että ne ottavat huomioon myös Jokelan ja Kauhajoen kaltaiset tapahtumat, Ohjeet oppilaitoksille, poliisille ja pelastusviranomaisille toiminnasta oppilaitoksiin kohdistuvissa uhkaustilanteissa, Ohjeet oppilaitoksille uhkaustilanteiden käsittelystä oppilaitoksen sisällä ja vanhempien kanssa sekä Suunnitelma näiden ohjeiden jalkauttamisesta ja niihin liittyvästä koulutuksesta Työryhmän muistio valmistui joulukuussa 2009

8 SM:n työryhmän esitys oppilaitosten turvallisuudesta
Työryhmä esitti: turvallisuuden edistämiseen tähtäävän koulutuksen ja perehdytyksen laajentamista, viranomaisyhteistyön tiivistämistä, koulujen turvallisuusoppaan laatimista sekä Kodin ja koulun yhteistyön yhdenmukaistamista uhka- ja vaaratilanteiden jälkiselvittelyssä. Lisäksi työryhmä esitti useita koulurakennusten rakenteellista turvallisuutta parantavia toimia: Koulurakennuksen rakennustekninen turvallisuuden kehittänen Sisäikkunoiden helppoa suojaamista ja sulkemista vaaratilanteissa Poistumisteiden parantaminen sisään ja ulossuojautumista varten Kiinteistötietojen laatikkoa, jossa kiinteistön tiedot

9 Opetushallituksen työryhmä
Opetushallitus asetti työryhmän, jonka tehtävänä on laatia turvallisuusopas koulujen ja oppilaitosten käyttöön. Tarkoituksena on tuottaa päivittyvä, tietoverkkovälitteinen turvallisuusopas, joka tarjoaisi konkreettisen työvälineen koulujen ja oppilaitosten turvallisuussuunnittelulle sekä oppaan käyttöönottoa tukevaa oheismateriaalia. Keskeisiä teemoja: Turvallisuuskulttuurin kehittäminen Ennaltaehkäisevä toiminta Turvallisuuden takaaminen Varautuminen ja riskienhallinta Käytännönläheisyys ja konkretia

10 Opetushallituksen työryhmän tehtävä
Turvallisuusopas koulujen ja oppilaitosten käyttöön Päivittyvä, tietoverkkovälitteinen turvallisuusopas, joka tarjoaa konkreettisen työvälineen koulujen ja oppilaitosten turvallisuussuunnittelulle sekä oppaan käyttöönottoa tukevaa oheismateriaalia Työryhmä kuulee tarvittavia asiantuntijoita. Työryhmän jäsenet vastaavat matka- ja muista kustannuksistaan pääsääntöisesti itse. Työryhmän määräaika päättyy

11 Turvallisuusopas Pohdittavaa ja päätettävää
Kohderyhmä - kenelle opas kirjoitetaan? Olemassa olevan materiaali hyödyntäminen? Oppaan laajuus ja tarkkuus? Oppaan normatiivisuus järjestäjien suuntaan? Pohjatekstit syntyvät työryhmästä ja heidän edustamistaan taustatahoista Tekstit toimitetaan verkkojulkaisun vaatimukset huomioiden. Verkkojulkaisun muoto ja ulkoasu?

12 Rakenteet ja oppimisympäristöt SÄÄDÖKSET JA RESURSSIT
toimintaprosessit viestintä ihmiset Rakenteet ja oppimisympäristöt yhteistyötahot suunnittelu, käyttöönotto ja ylläpito opetussuunnitelma työsuojelu infra: rakentaminen, pihat opetustoimi toimintajärjestelmä: organisaatio, johtaminen, tehtävät ja vastuut turvallisuuskansio työturvallisuus fyysinen suojaus: valvonta, lukitus- ja hälytysjärjestelmät, väestönsuojelu kodit ennakointi ja varautuminen sisäinen tiedottaminen henkinen hyvinvointi poistuminen ja suojautuminen sosiaali- ja terveystoimi riskien kartoittaminen ulkoinen viestintä ja tiedottaminen ensiapu tietoturva poliisi varautuminen kriisitilanteisiin, jälkihoito (valmiusryhmä) puhelin, tietoliikenne ja kuulutusjärjestelmät epäasiallinen käyttäytyminen, häirintä ja väkivalta ilkivalta palo- ja pelastustoimi elinkeinoelämä osaaminen ja kouluttautuminen työhyvinvointi liikenne nuorisotoimi seuranta, arviointi, raportointi, toiminnan kehittäminen AVI ja ELY mm. työsuojeluvastuualue asiakirjojen laatiminen, yhteensovittaminen, päivittäminen turvallisuusalan toimijat järjestöt SÄÄDÖKSET JA RESURSSIT

13 Turvallisuusopas Johdanto Säädökset Organisointi ja johtaminen
Keskeiset turvallisuuden kehittämisen osa-alueet Yhteistyö Viestintä Seuranta ja arviointi Kriisitilanteet Tukimateriaalia kouluille ja oppilaitoksille

14 Turvallisuustaitojen opettaminen osana perusopetusta

15 Turvallisuuskasvatus perusopetuksessa
Kehittämisajatuksia (1/2): Tulevaisuudessa turvallisuudesta ei pitäisi tehdä erillistä oppiainetta, vaan turvallisuuskasvatuksen tulisi sisältyä koulun toimintakulttuuriin, kaikkiin toimintoihin ja eri oppiaineisiin luontevalla tavalla. Turvallisuusopetuksen suunnitelma tulisi tehdä paikallisella tasolla valtakunnallisen ohjeistuksen ja opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti kunta- (opetuksen järjestäjä) ja koulutasolla. Rakenteellinen turvallisuussuunnittelu ja turvallisuuskasvatuksen kehittäminen tulisi nivoa yhteen sisältäen myös mm. koulumatkat ja -kuljetukset sekä koulutyöhön liittyvät erityistilanteet ja kouluympäristön ulkopuolella tapahtuva opetus.

16 Turvallisuuskasvatus perusopetuksessa
Kehittämisajatuksia (2/2): Perusopetuksen turvallisuuskasvatuksen tulisi nivoutua koulutyöhön sen kaikilla osa-alueilla, jotta asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa. Se ei saa muodostaa erillistä, rajoitettua opetuskokonaisuutta. Opetushallituksen tulee määrittää turvallisuusosaamisen taito- ja osaamistasot perusopetusta (kaikkea koulutusta?) varten. Turvallisuusosaamista tulee vahvistaa opettajien peruskoulutuksessa. Opettajien täydennyskoulutukseen tulee lisätä resursseja turvallisuusosaamisen vahvistamiseksi. Opetusta tukevaa aineistoa tulee kehittää ja tuottaa asetettujen oppimistavoitteiden saavuttamiseksi sekä opettajien vapaasti käytettäväksi (mm. internetsivustot) että oppikirjamuotoisena oppilaille


Lataa ppt "OPPILAITOSTURVALLISUUDEN TULEVAISUUDENNÄKYMISTÄ"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google