Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OPETUSTOIMEN STRATEGIA Sivistysjohtaja Peter Johnson

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OPETUSTOIMEN STRATEGIA Sivistysjohtaja Peter Johnson"— Esityksen transkriptio:

1 OPETUSTOIMEN STRATEGIA 2010-2013 Sivistysjohtaja Peter Johnson

2 10/2009 3/2010 6/2010 3/2011 OPETUS-TOIMEN STRATEGIA- KEHYS
Kokkolan kaupunkistrategia Kokkolassa parasta aikaa Visio Kestävä talous Osaava henkilöstö ja uudistaminen Toimivat palvelujen järjestämistavat Hyvinvoiva asiakas ja kuntalainen Elinvoimainen ja oppiva kaupunkiseutu 10/2009 Sivistystoimen strategia 3/2010 Toimialavisio Toimialan missio Str.pääm. Str.pääm. Str.pääm. Str.pääm. Str.pääm. Opetustoimen strategia Kriittiset menestystekijät ja mittarit 6/2010 Perusopetuksen kehittämisryhmä Perusopetusalueiden ja lukion yhteistoimintasuunnitelmat Koulun lukuvuosisuunnitelmassa vuosittain huomioon: Sivistystoimen visio Opetustoimen visio ja kriittiset menestystekijät Alueen ja koulun kehittämissuunnitelma Lukion kehittämisryhmä Koulun kehittämissuunnitelma 3/2011

3 OPPILAITOKSEN KEHITTÄMISEN KENTTÄ
Oppilaitoksen tehtävä; missio Normit Arvot, uskomukset Kulttuuri, rutiinit, tottumukset, osaaminen, ilmapiiri johtaminen, henkilökunta, kouluyhteisö yms. Autonomia Oppilaitoksen VISIO strategiakehyksessä Oppilaitoksen kehittämissuunnitelma Henkilöstön kehittämissuunnitelma ulkoiset ja sisäiset HRD keinot Opetussuunnitelma oppimisprosessin strategiana Arviointi Osaaminen Oppiminen (ks Paananen 2010) Jatkuva kehittyminen ja tulokset

4 Kokkolan opetustoimen toimintaa ohjaavat arvot
Oppilaslähtöisyys Toiminnan perustana on oppilaslähtöisyys. Perustehtävänsä mukaisesti Kokkolan opetustoimi antaa oppilaille ja opiskelijoille monipuoliset perustiedot ja –taidot. Opetuksen ja kasvatuksen tuloksena lapsille ja nuorille kehittyy terve itsetunto, ja heistä kasvaa aktiivisia, vastuullisia ja yritteliäitä yhteiskunnan jäseniä. Heitä tuetaan yksilöllisellä oppimispolullaan kohti elinikäistä oppimista ja kehittymistä. Yhteisöllisyys Toiminta perustuu avoimuuteen, luottamukseen ja vastuullisuuteen, jotka vahvistavat työ- ja kouluyhteisöjen yhteisöllisyyttä. Erilaisuutta arvostetaan ja jokainen yksilö saa tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen palvelun. Johtajuuden perustana on osallistava ja jaettu johtajuus. Hyvinvointi ja turvallisuus Kaikkien oppilaiden, opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvointia edistetään, niin että he kokevat fyysisen-, psyykkisen- sekä sosiaalisen oppimis- ja työympäristönsä turvalliseksi. Hyvinvointi ja turvallisuus ovat perustekijöitä, joilla oppimisen ja opettamisen voimavarat luodaan. Kestävä kehitys Ekologista näkökulmaa arvostetaan niin yleisenä periaatteena kuin myös toiminnallisissa ratkaisuissa ja opetus- ja kasvatustyössä. Opetustoimen taloudellisten resurssien onnistuneen kohdentamisen avulla päästään kestävän taloudelliseen kehitykseen. Luovuus ja uudistuminen Opetus- ja kasvatustyössä käytetään monipuolisesti luovuutta ja innovatiivisuutta edistäviä menetelmiä. Osaamisen ja oman ammattitaidon kehittäminen on jokaisen työntekijän oikeus ja velvollisuus. Jatkuva tavoitteellinen kehittäminen, innovatiivisuuden arvostaminen ja edistäminen ohjaavat opetustoimea saavuttamaan tavoitteensa laadukkaana, dynaamisena ja oppivana organisaationa.

5 Kokkolan opetustoimen visio:
Opetustoimi luo oppilaslähtöisen elinikäisen oppimispolun ja sivistyksellistä pääomaa kaikille. Opetustoimen palvelut ovat vetovoimaisia ja tulevaisuuteen suuntautuvia. Ne edistävät hyvinvointia ja rakentavat yhteistä, kestävää tulevaisuutta. Kokkolan opetustoimen missio: Opetustoimi viitoittaa oppimisen ja kasvun reitin elämän ulapalle ja maailman merille. Tuulta purjeisiin antaa turvallinen kasvuyhteisö ja kodin tuki.

6 Elinvoimainen ja oppiva kaupunkiseutu
Strateginen päämäärä Kaupunkistrategian kriittinen menestystekijä Opetustoimen tavoitteet ja hankkeet valtuustokaudelle Aikataulu ja vastuutaho Arviointi, mittarit Monipuolinen ja vetovoimainen kulttuuri- ja koulutuskeskus Monikulttuurisuuden edistäminen ja hyödyntäminen Monikulttuurisuusohjelman toimeenpano Sivistyskeskus ja rehtorit (1/2012 alkaen) Tuloksien arvioiminen osana lukuvuosiarviointia Kaksi- ja monikielisyyden edistäminen ja vieraskielisen opetuksen kehittäminen Vieraskielisen opetuksen ohjausryhmä Kieliohjelman päivityksen valmistuminen Kielikylpyopetuksen kehittämissuunnitelma Koulutus- ja osaamisyksiköiden verkostojen vahvistaminen Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen sekä perusopetuksen ja lukiokoulutuksen nivelvaiheet VARSI-työryhmät Oppilaanohjauksen hanke Yhteistyökäytäntöjen lisääminen, nivelvaiheiden toimivuus, vuosikellot ja prosessinkuvaukset Lukion vetovoimaisuuden kehittäminen Lukion kehittämisryhmä (9/2010) ja rehtorit (jatkuvaa) Loppuraportin valmistuminen Ensisijaisten hakijoiden määrä Opiskelijamäärä Ohjelma varhaiskasvatuksen ja opetuksen olosuhteiden kehittämiseksi Opetustoimen johtoryhmä yhteistyössä eri tulosalueiden kanssa (10/2010) Investointiohjelmien valmistuminen Paikallisten koulutusyksiköiden yhteistyön vahvistaminen ja yhteistoimintareittien toiminnan kehittäminen Opetustoimen johtoryhmä, rehtoritiimit (2/2011) Reittikohtaisen kehittämis-suunnitelman valmistuminen Yhteisten hankkeiden määrä Arviointikyselyt Perusopetuksen laadun ja vetovoimaisen palvelun sekä musiikki- ja matematiikkaluokkaopetuksen kehittäminen Perusopetuksen kehittämisryhmä Kehittämisryhmän raportin valmistuminen Yrittäjyyskasvatuksen edistäminen ja yhteistyön kehittäminen työelämään Opetustoimen johtoryhmä ja perusopetuksen kehittämisryhmä (jatkuvaa) Opetussuunnitelmien päivittäminen Taidekasvatuksen edistäminen kumppaneiden ja sivistystoimen tulosalueiden yhteistyönä

7 Hyvinvoiva asiakas ja kuntalainen
Strateginen päämäärä Kaupunkistrategian kriittinen menestystekijä Opetustoimen tavoitteet ja hankkeet valtuustokaudelle Aikataulu ja vastuutaho Arviointi, mittarit Tyytyväiset kuntapalvelujen asiakkaat Asiakaskontaktin onnistuneisuus ja toimiva vuorovaikutteinen viestintä Kodin ja koulun välisen yhteistyön arviointi ja edistäminen Opetustoimen johtoryhmä, rehtorit ja opettajat (jatkuvaa) Kyselyt ja –palautteet Tuloksien arvioiminen osana lukuvuosiarviointia Koulun ulkopuolisten tahojen välisen yhteistyön ja viestinnän kehittäminen Rehtorit ja opettajat Sähköisten viestintä- ja tiedottamisjärjestelmien kehittäminen (mm. kouluun ilmoittautuminen) Opetustoimen johtoryhmä Toteutuneet kehittämishankkeet Hyvä elämänlaatu ja terveys Laaja-alainen sidosryhmien kanssa toteutettava hyvinvointipolitiikka Moniammatillisen yhteistyön aikatauluttaminen ja edistäminen rehtorit ja oppilashuollon tiimi Oppilashuoltoryhmien toiminnan seuranta osana lukuvuosiarviointia Uuden erityisopetuksen strategian käyttöönotto (KELPO-hanke) Opetustoimen johtoryhmä, rehtorit ja erityisopetuksen kehittämisryhmä ( alkaen, jatkuvaa) Strategian käyttöönottaminen Kokkolassa Erityisopetuksen kehittämisryhmän työn käynnistäminen Hyvinvoinnin edistäminen kouluissa Kouluterveyskyselyt Koulun hyvinvointiprofiili (Oph)

8 Toimivat palvelujen järjestämistavat
Strateginen päämäärä Kaupunkistrategian kriittinen menestystekijä Opetustoimen tavoitteet ja hankkeet valtuustokaudelle Aikataulu ja vastuutaho Arviointi, mittarit Vahva ja dynaaminen kunta palvelujen järjestäjänä Toimiva organisaatio- ja johtamisrakenne Resurssien hyödyntäminen opetustoimen sisällä sekä poikkihallinnollisesti Opetustoimen johtoryhmä (Jatkuvaa) Toiminnan laadullinen arviointi Tiimityön ja osallistavan johtamisen kehittäminen kouluissa Opetustoimen johtoryhmä, rehtoritiimit Henkilöstökyselyt Esimiesten JET-koulutukseen osallistuminen Osallistujamäärät johtaja- ja rehtorikoulutuksissa Sisäisen ja ulkoisen viestinnän ja tiedottamisen suunnittelu (12/2011) Viestintä- ja tiedottamis-suunnitelman valmistuminen Palvelujen tehokkaat järjestämis- ja tuotantotavat Palvelun tuottavuuden parantaminen Kehittämissuunnitelmat perusopetuksen yhteistoimintareiteille ja peruskouluille Opetustoimen johtoryhmä ja (3/2011) Suunnitelmat laadittu Opetustoimen sisäisen yhteistyön kehittäminen

9 Osaava henkilöstö ja uudistuminen
Strateginen päämäärä Kaupunkistrategian kriittinen menestystekijä Opetustoimen tavoitteet ja hankkeet valtuustokaudelle Aikataulu ja vastuutaho Arviointi, mittarit Hyvinvoivat työyhteisöt ja motivoitunut henkilöstö Johtamis-, esimies- ja alaistaitojen kehittäminen (Työyhteisötaidot) Perehdyttämisen ja mentoroinnin kehittäminen, sekä hyvinvoinnin tukeminen koko työuran aikana Opetustoimen johtoryhmä ja rehtorit (Jatkuvaa) Kehittämissuunnitelma Varhaisen tuen mallin toteutuminen Työhyvinvoinnin ylläpitäminen Työhyvinvointikyselyjen tulokset Suunnitelmallinen johtamiskoulutus Sivistyskeskus, opetustoimen johtoryhmä JET-osallistujamäärät Muihin johtaja- ja rehtorikoulutuksiin osallistuneiden määrä Osaamisen ja henkilöstön saannin turvaaminen Henkilöstösuunnittelun ennakoivuus ja vaikuttavuus sekä osaamisen ylläpito ja kehittyminen Rekrytointisuunnitelmien tarkistaminen Opetus- ja kasvatuslautakunta ja rehtorit (6/2011) Tarkistustyön toteutuminen OSAAVA-hanke: täydennyskoulutussuunnitelmat koulutustarvekartoitus (8/ /2011) Hankkeen toteuttaminen Määrät (koulutuspäivä/hlö) Osaamiskartoituksen päivittäminen Tulosyksiköt (12/2011) Kartoituksen valmistuminen ja hyödyntäminen Työnantajakuvan vetovoimaisuus Pätevän työvoiman saanti ja pysyvyys Sivistyskeskus, opetustoimi (Jatkuvaa) Pätevien osuus henkilöstöstä Hakijamäärät Kilpailukykyiset palkat Sivistyskeskus, opetustoimi Palkkavertailu kaupungin sisällä

10 Kestävä talous Strateginen päämäärä Kaupunkistrategian kriittinen menestystekijä Opetustoimen tavoitteet ja hankkeet valtuustokaudelle Aikataulu ja vastuutaho Arviointi, mittarit Terve ja vahva kuntatalous Palvelujen tuottavuuden parantaminen Tehokas ja jatkuva strateginen suunnittelu ja suunnitelmien toimeenpano Yhteistoimintareittien rehtoritiimit (Jatkuvaa) Suunnitelmien valmistuminen ja toteutus Palveluyhteistyön kehittäminen kaupunkiorganisaation sisällä ja muiden toimijatahojen kanssa Sivistyskeskus ja opetustoimen tulosyksiköt Palvelujen tehostuminen ja taloudellinen tehokkuus Resurssien joustavampi ja tehokkaampi hyödyntäminen Oppilas- ja opiskelijakohtaisten kustannusten seuranta Sivistystoimen tuottavuusohjelman toteuttaminen, seuranta ja raportointi lautakunnille Opetus- ja kasvatuslautakunta, opetustoimen johtoryhmä ja tulosyksiköt (Jatkuvaa) Tuottavuusohjelman toimenpiteiden toteutuminen Talouden tasapaino Talousarvion noudattaminen ja talouskehityksen ennakointi Opetustoimen johtoryhmä ja tulosyksiköt Talousarvion pitävyys Hanketoiminnan kehittäminen Sivistyskeskus, kehittämispalvelujen tiimi, opetustoimen johtoryhmä Hankkeiden ja rahoituksen määrä Hankkeiden vaikuttavuus Toimiva ja vaikuttava talousohjaus sekä tuloksellisuuden seuranta sivistyskeskus ja opetustoimen tulosyksiköt (Jatkuvaa) Henkilöstön talousosaamisen kehittäminen Raportoinnin kehittyminen

11 Pyörä on keksittävä aina uudelleen…
“Itse luomiamme ongelmia emme voi ratkaista samalla ajattelulla, joka ne synnytti”  Albert Einstein

12 KIITOS! Kirjallisuutta/ Lähteitä
Aaltola, J Koulun haasteet ja opettajan työn ”mieli”. Teoksessa O. Luukkainen & R. Valli (toim.) Kaksitoista teesiä opettajalle. Keuruu: PS-Kustannus, Aho, E., Pitkänen, K. & Sahlberg, P Development policy and reform principles of basic and secondary education in Finland since Washington DC: World Bank. Berg, G Att förstå skolan. Lund: Studentlitteratur. Fullan, M Leadership and sustainability: System thinkers in action. Thousand Oaks, Ca: Corwin Press. Hargreaves, A. & Fink, D Sustainable Leadership. San Francisco: Jossey-Bass Publishers. Hilpelä, J Yhteisöllisyys ja yksityisyys. Pääkirjoitus. Kasvatus 3/2010. Johnson, P. & Salo, P Koulun kestävän kehityksen edellytyksistä. Teoksessa P.Johnson & K. Tanttu (toim.) Kestäviä ratkaisuja kouluun. Kokemuksia yhtenäisestä perusopetuksesta. Juva: PS-kustannus. Karjalainen, M, Heikkinen, H.L.T., Huttunen, R. & Saarnivaara M Dialogi ja vertaisuus mentoroinnissa. Aikuiskasvatus 2/2006. Luukkainen, O Opettajuus − ajassa elämistä vai suunnan näyttämistä? Tampereen yliopistopaino. Acta Universitatis Tamperensis 986. Sahlberg, P Education policies for raising student learning: the Finnish approach. Journal of Education Policy. Taylor & Francis 22, 147–171. KIITOS!


Lataa ppt "OPETUSTOIMEN STRATEGIA Sivistysjohtaja Peter Johnson"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google