Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Amispalaute ja Arvo – opetushallinnon vaikuttavuuspalvelu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Amispalaute ja Arvo – opetushallinnon vaikuttavuuspalvelu"— Esityksen transkriptio:

1 Amispalaute ja Arvo – opetushallinnon vaikuttavuuspalvelu
Arvo-järjestelmän käyttökoulutus, webinaari

2 Amispalaute Kansallisen ja koulutuksen järjestäjän sisäisen laadun seurannan väline Amispalaute kysytään opiskelijoilta, joiden tavoitteena on suorittaa ammatillinen pt, at tai eat tai näiden tutkintojen osa/osia, myös työhallinnon kautta hakeutuneille Amispalautetta ei kerätä opiskelijoilta, jotka suorittavat Valmaa, Telmaa, tutkinnon osia pienempiä kokonaisuuksia tai muuta ammatillista koulutusta, eikä opiskelijoilta, jotka suorittavat tutkinnon tai sen osan/osia menemällä suoraan näyttöön Palaute kysytään kaksi kertaa: opintojen aloitusvaiheessa, 30 vrk kuluessa HOKSin hyväksymisestä opintojen päättövaiheessa: 30 vrk viimeisestä HOKSin mukaisesta näytöstä (vaikkei ole vielä tehty arviointia tai annettu todistusta) 30/07/2019 Opetushallitus

3 Koulutuksen järjestäjän tehtävät
Mahdollistaa palautteenanto opiskelijoille Myöntää käyttöoikeudet muille käyttäjille omassa organisaatiossa  Opintopolun Käytönhallinta-palvelun kautta Laatii halutessaan lisäkysymykset (max 10 kpl) ja liittää ne valtakunnallisiin kyselypohjiin Ottaa käyttöön järjestelmään valmiiksi tallennetut valtakunnalliset kyselypohjat (2018) ja tehdä niille vähintään yksi kyselykerta, joka on voimassa alkaen Opastaa organisaationsa käyttäjät Luo vastaamista varten vastauslinkin ja toimittaa sen opiskelijalle Hyödyntää tuloksia omassa toiminnassaan 30/07/2019 Opetushallitus

4 Arvo-koulutustoimijan käyttäjäroolit
Arvo-koulutustoimijan pääkäyttäjä oikeus kirjautua Opintopolun Käytönhallintapalveluun myöntämään käyttöoikeuksia jatkaa oikeuksien voimassaoloa kerran vuodessa, poistaa tarpeettomat oikeudet Arvo-koulutustoimijan vastuukäyttäjä ylläpitää Arvo-järjestelmässä koulutuksen järjestäjäkohtaisia palautekyselyjä + saa raportit voi ladata vastausdatan CSV-tiedostona ja vastaa tämän anonymisoinnista Arvo-koulutustoimijan käyttäjä luo vastaajatunnuksia eli internetlinkkejä palautekyselyihin + saa raportit Arvo- koulutustoimijan katselija raportoi tuloksia 30/07/2019 Opetushallitus

5 Amispalautekyselyt: 3 kpl
ALOITUSKYSELY Amispalaute, ammatillisen tutkintokoulutuksen aloittaneet Aloitusvaiheen kysymykset (sisältää taustakysymykset) Kj:n lisäkysymykset PÄÄTTÖKYSELY 2. Amispalaute, ammatillisen tutkinnon suorittaneet Päättövaiheen kysymykset (sisältää taustakysymykset) Kj:n lisäkysymykset 3. Amispalaute, ammatillisen tutkinnon osan tai osia suorittaneet 30/07/2019 Opetushallitus

6 Esimerkiksi kysymysryhmä: Opiskeluilmapiiri Kysymys 1:
Koen opiskeluympäristöni turvalliseksi Kysymys 2: jne. Esimerkiksi: Amis-aloituskysely Valtakunnalliset kyselypohjat ovat järjestelmässä valmiina Koulutuksen järjestäjä tallentaa itselleen kyselyt käyttäen valtakunnallisia kyselypohjia ja nimeää ne. Vastaamista varten luodaan kyselykerta tai useita. 30/07/2019 Opetushallitus

7 Periaatteita Palautetta voi antaa vain koulutuksen järjestämisluvassa oleviin tutkintoihin ja laajennetun oppisopimuskoulutustehtävän osalta kaikkiin tutkintoihin Palaute annetaan anonyyminä (järjestelmä ei sisällä vastaajien tietoja); vastauksen raportoivat vasta kun vähintään 5 vastaajaa on vastannut Valtakunnalliset kysymykset eivät sisällä tekstivastauksia; tulokset vain tilastomuodossa  Vipunen.fi –julkaisualustana (tulossa syyskaudella 2018…) Suositellaan tehtäväksi vähintään yksi lisäkysymys: avoin vastaus, johon opiskelija voi kirjoittaa lisäperusteluja, kiitoksia ja kehittämisehdotuksia Tulokset raportoituvat heti, CSV-raportti tulostaa kaiken 30/07/2019 Opetushallitus

8 Kielisyys: suomi – ruotsi - englanti
jolla käyttäjät käyttävät järjestelmää (käyttöliittymä) jolla järjestelmän ylläpitäjä kirjoittaa palautekysymykset jolla opiskelija vastaa kysymyksiin eli antaa palautteen Organisaation kielisyys ei määritä järjestelmän käyttökieltä, vaan käyttäjän oma valinta Valtakunnalliset kysymykset on tallennettu kaikilla kielillä: suomi, ruotsi, englanti Lisäkysymykset näkyvät vastaajalle niillä kielillä, joilla koulutuksen järjestäjä on ne tallentanut; ohjelma yhdistää eri kielisetkin valtakunnalliset ja koulutuksen järjestäjäkohtaiset kysymykset, jolloin kysely ole opiskelijalle koskaan tyhjä 30/07/2019 Opetushallitus

9 alkaen ja sitä varten OKM asetuksen (415/2018) mukaiset valtakunnalliset palautekyselyt on tallennettu koulutuksen järjestäjille valmiiksi Arvo-järjestelmään mennessä Koulutuksen järjestäjän Arvo-vastuukäyttäjä ottaa kyselyt käyttöön ja liittää niihin mahdolliset omat lisäkysymykset Kyselyille luodaan jokaiselle vähintään yksi kyselykerta, joka on voimassa alkaen Aiemmin käytössä olleet valtakunnalliset kyselyt ja niihin luodut kyselykerrat suljetaan automaattisesti koulutuksen järjestäjän puolesta Tuloksia voi silti edelleen raportoida. 1.7. alkaen vastaajatunnuslinkit luodaan uusiin kyselyihin. 30/07/2019 Opetushallitus

10 Ennakkokysymyksiä Miten toimitaan erilaisissa alihankintakoulutuksissa, esimerkiksi oppisopimuskoulutuksen osalta, kuka kerää palautteen? Vastaajatunnuslinkkien automatisointi / rajapinnat: Miten voimme hallita opiskelijapalautelinkkien lähettämistä määräajassa? Saammeko me tähän esim. rajapintoja opiskelijahallintajärjestelmiin? Voiko integroida vastaajatunnuksen lähetyksen kj:n järjestelmiin / Koskeen (automatisoida)? Missä muodossa yksilöity vastaajalinkki tulee koulutuksen järjestäjälle? Laukaiseeko sen HOKS:n tietty vaihe? Voiko siirtää tietoja koulutuksen järjestäjän omiin järjestelmiin? Milloin automatisoidut vastaajatunnuslinkit toimivat? / Ymmärsin järjestelmätoimittajan viesteistä yhteistyökumppanillemme, että tekninen valmius rajapintojen tekemiseen kyselyjen automatisoimiseksi on olemassa. Mistä siis kiikastaa, että tätä ei toteuteta? 30/07/2019 Opetushallitus

11 Ennakkokysymyksiä Onko mahdollista, että vastauslinkit tehdään esim. tutkinnoittain (ns. ryhmävastauslinkki), jolloin yhdellä vastauslinkillä vastaa kymmeniä tai satoja opiskelijoita? Jos Viimeinen vastauspäivä –kentän jättää tyhjäksi, niin sulkeeko järjestelmä joka tapauksessa vastaajatunnukset 30 päivän kuluttua vastausajan alkamisesta. Olisi hyvä, jos koulutuksen järjestäjän lisäkysymyksiä voisi laittaa valtakunnallisten kysymysten väliin eikä loppuun. Jag vill veta på vilket sätt vi kan ta del av resultaten så att utvärderingarna blir en del av vår eget utvecklingsarbete och inte enbart något som måste fyllas i. 30/07/2019 Opetushallitus

12 Ennakkokysymyksiä Jos Viimeinen vastauspäivä –kentän jättää tyhjäksi, niin sulkeeko järjestelmä joka tapauksessa vastaajatunnukset 30 päivän kuluttua vastausajan alkamisesta. Olisi hyvä, jos koulutuksen järjestäjän lisäkysymyksiä voisi laittaa valtakunnallisten kysymysten väliin eikä loppuun. Jag vill veta på vilket sätt vi kan ta del av resultaten så att utvärderingarna blir en del av vår eget utvecklingsarbete och inte enbart något som måste fyllas i. Kun yrittää ottaa raportteja, tulee aina virheilmoitus "Palvelimella tapahtui virhe. Yritä hetken kuluttua uudelleen". Onneksi csv:n lataaminen onnistuu. Mutta sinne tulee kohdentamistietojen sijaan pelkkä linkki, joten tutkintojen, suorituskielen, oppilaitoksen jne esiin saaminen selväkielisiksi vaatii kovan etsi-korvaa urakan Excelissä. Ääkköset eivät tule oikein csv:hen. 30/07/2019 Opetushallitus

13 Ennakkokysymyksiä Valtakunnallisissa kysymyksissä on pakotus (pakko vastata –asetus)! ​tästä seuraa ongelma 1: ei ole ”en osaa sanoa” tai vastaavaa vaihtoehtoa​ (pitää voida jättää vastaamatta)​. Vain yhdessä ei ollut pakotusta: ”Minua ohjanneilla työpaikkaohjaajilla on hyvät ohjaustaidot ja he ovat ammattitaitoisia” ​ (Tähän vastaavat vain ne, jotka ovat olleet työpaikalla oppimassa)​ josta ongelma 2: jos vahingossa merkkasi jonkin vaihtoehdon juuri tässä kysymyksessä (vaikka pitäisi ohittaa), niin merkintää ei saanut pois! Maahanmuuttajataustaisella oli ongelmia ymmärtää kysymyksiä, opettaja joutui selvittämään kysymyksiä​ ja koska kysymyksissä on pakotus, joutui ko. opiskelija pakolla ottamaan kantaa jokaiseen kysymykseen!​ Myös 5-1 –asteikon ideaa opettaja selosti em. maahanmuuttajataustaiselle. 30/07/2019 Opetushallitus

14 Ennakkokysymyksiä Taustakysymysten kysymys 8. Jos osallistuu vain näyttöön, miten voi vastata kysymyksiin jotka koskevat koulutukseen osallistumista? Onko tässä ristiriita? Vai pysähtyykö kyselyyn vastaaminen tähän kohtaan? Vastaavatko vain tutkinnon osaa/osia suorittavat sekä aloitus- että päättökyselyyn? NPS-kysymyksen tuloksen tulkinta pitää selittää, miten tulos muodostuu ja mitä tarkoittaa. Huomio: Kokeilutilanteessa raportoinnissa toimi vain CSV. Vapaa sana kysymyksen oletuskoko saisi olla valmiiksi isompi kuin 500 merkkiä. 30/07/2019 Opetushallitus

15 Ennakkokysymyksiä Onko Arvon käyttöön tulossa jotakin lyhyttä pikaopasta josta voi tarkistaa asioita mikäli on tarvetta ? Koska Arvo on otettava käyttöön (milloin vaikuttaa rahoitukseen)? Mihin asti AIPALin raportteja saa tulostettua? Onko pääkäyttäjä sama molemmissa? Miksi kyselyjen laskenta-aika on eikä kalenterivuosi? Voiko käyttökoulutuswebinaarit tallentaa järjestelmän tukisivuille? 30/07/2019 Opetushallitus

16 Kiitos


Lataa ppt "Amispalaute ja Arvo – opetushallinnon vaikuttavuuspalvelu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google