Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VTS – kodit 2018 Kustannuspaikkoja. 189 kpl Rakennuksia

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VTS – kodit 2018 Kustannuspaikkoja. 189 kpl Rakennuksia"— Esityksen transkriptio:

1 VTS – kodit 2018 Kustannuspaikkoja. 189 kpl Rakennuksia
VTS – kodit 2018 Kustannuspaikkoja 189 kpl Rakennuksia kpl Asuntoja kpl Asuntojen pinta-ala yli asm2 Asukkaita yli henkilöä / (C) VTS -kodit / VTSkpOy / pm

2 VTS – kodit Hyvän elämän alusta
/ (C) VTS -kodit / VTSkpOy / pm

3 Hyvän elämän alusta© Kehittämisen tavoitteena on, että lopputuloksena valmistunut rakennus tunnistaa asukkaan ja erilaisia palveluja rakennukseen ja asukkaille tuottavan henkilöstön, rakennuksen käytöstä saatava tieto on avointa ja sitä hyödynnetään aktiivisesti asumisesta aiheutuvien ympäristöhaittojen vähentämiseksi, asukkaiden tietoisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien kasvattamiseksi, nykyisten asukaspalveluiden parantamiseksi ja uusien palveluiden kehittämiseksi. Käyttäjälähtöisessä älyasuinrakennuksessa asukkaan on hyvä asua, asukas tekee aktiivisesti valintoja ja asukas tuntee valintojensa vaikutukset. Koti joka tarjoaa hyvän elämän alustan. / (C) VTS -kodit / VTSkpOy / pm

4 Hyvän elämän alusta© Kehittämisen tarkoituksen on saada aikaan käyttäjälähtöisen älyasuinrakennuksen monistettava / skaalautuva suunnittelu- ja toteutuskonsepti. Kokonaisuus sisältää älykkäät rakennustekniset ja talotekniset järjestelmät, turvallisuusjärjestelmän, rakennus- ja/tai kiinteistökohtaisen energiantuotannon ja varastoinnin, em. osajärjestelmien integroinnin rakennusautomaation avulla, käyttäjäystävälliset tietojärjestelmät ja käyttöliittymät, älyrakennuksen huolto- ja kunnossapidon sekä uusien asumiseen liittyvien palveluiden kehittämisen. Älyasuinrakennus tarjoaa asukkaille erilaisia jaettuja tiloja tai palveluja, joten asukkaan luotettava tunnistaminen ja turvallisuuteen liittyvät tekijät ovat myös keskeisiä. Lisäksi tarkoitus on, että älyrakennus on osa vuorovaikutteista rakennettua ympäristöä. / (C) VTS -kodit / VTSkpOy / pm

5 10+ VUOTTA Alueiden kehitys ja asumisen keskittyminen
Asuntotarjonta ja –kysyntä Palveluiden tarve ja merkitys korostuu Yhteisöllisyyden, one-to-one ja p2p:n merkitys kasvaa Energiatehokkuus, ympäristö- ja energiaystävällisyys Monimuotoisuus lisääntyy Elinkaariajattelu digitalisoinnin avulla Asumisen helppous lisääntyy Asumisen kustannuksiin kiinnitetään enemmän huomiota ICT/ digitalisaatio muuttaa toimintaa Markkinointi/ asukasviestintä muuttuu Rakentaminen/ tilojen suunnittelu / (C) VTS -kodit / VTSkpOy / pm

6 Kuluttajakäyttäytyminen
Digitalisaatio Kuluttajakäyttäytyminen 2030 Kaupungistuminen Liiketoimintamallit 3-5 vuotta TÄNÄÄN / (C) VTS -kodit / VTSkpOy / pm

7 Erilasten alueiden kehitys ja keskittyminen
Asuntotarjonta vs –kysyntä & asumisen hinta Palveluiden tarve ja merkitys korostuu Yhteisöllisyyden, one-to-one ja p2p:n merkitys kasvaa Asuminen tapahtuu tiiviimmin keskusalueilla. Asumisen levittäytyminen kohti keskustaa, vuokra-asuntoja rakennetaan entistä paremmille sijainneille. Paikallislogistiikka tärkeää. Ihmiset hakeutuvat asumaan sinne, missä eläminen ja sen mahdollistavat tekijät ja palvelut ovat lähellä. Toisaalta, myös etätyö yleistyy mikä mahdollistaa myös kaukana asumisen, tällöin palveluita odotetaan digitaalisina. Lähiöiden nousu. Pienten asuntojen tarve lisääntyy, varastoitava tavara vähenee. Hybridirakentaminen yleistyy, tilojen funktionaalisuutta pohditaan tarkemmin. Kysynnän ja tarjonnan kohtaaminen tehostuu, asuntotarpeseeen pitää vastata nopeasti. Rakennetaan rajatuilla ominaisuuksilla taloja, joiden asumiskustannukset edullisempia (esim. autottomat talot). Palvelut ja tavarat tuodaan lähelle asukasta -> kotini on kauppani. Talojen pitää palvella logistiikka ja kaupankäyntiä, myös palveluiden osalta. Pakettiautomaatit, sähköinen asiointi, yhteiskäyttö, ja erilaisten palveluiden saatavuus kotiin on mahdollistettava. Samassa talossa erilaisia palvelutarpeita, joka huomioitava suunnittelussa ja palvelutarjonnassa. Vuokranantajan tarjoamat palvelut ratkaisevat ongelmia tai helpottavat elämää (esim.keskitetyt ja kilpailutetut palvelut). Rakennuksen viestintäkanavat tukevat myös palveluiden ja tavaroiden kiertoa niin yhteisön ulkoa kuin sisältä. Yhteisön merkitys kasvaa ja sen toiminta vahvistuu ulkopuolisista riippumatta. Yhteisöjä syntyy tarpeeseen, Väliaikaisia mikroyhteisöjä syntyy tiettyjen teemojen ja tarpeiden ympärille. Alueellisia ryhmiä jo nyt somessa olemassa, elävät omaa elämäänsä johon vaikea vaikuttaa. Yhteiskäyttö, yhteisomistuslaitteet ja autot yleistyvät, kimppakyydit ja palveluiden jakaminen yleistyy. Ihmiset tuottavat ihmisille sekä sisältöä, palveluita että tuotteita. / (C) VTS -kodit / VTSkpOy / pm

8 Asumisen kustannuksiin kiinnitetään enemmän huomiota
ICT/ digitalisaatio muuttaa toimintaa Markkinointi/ asukasviestintä muuttuu Rakentaminen/ tilojen suunnittelu Tuhlaaminen vähenee, tulos-panos ajattelu kasvaa. Panostetaan elämyksiin ja kokemuksiin. Asukkaiden asumiselle ja elämälle asettamat tavoitteet ja tarpeet voidaan selvittää tehokkaasti digitaalisin välinein ja AI:n avulla, tarjotaan ratkaisuja ja lisäarvoa seinien sijaan. Asumisen kokonaishinta ratkaisee, mukaan lasketaan kaikki asumiseen ja elämiseen liittyvät kustannukset. Asuntoa vaihdetaan nopeammin ja helpommin kuin aiemmin. Asukkaiden digi-valmiudet lisääntyvät, jokaiselta löytyy valmiiksi viestintä- ja yhteydenpitoväline. Digitaalisten palveluiden tarve ja kysyntä kasvaa. Palvelut pitää olla saatavilla 24/7. IOT ja keinoäly luovat uusia mahdollisuuksia palveluiden ja liiketoiminnan näkökulmasta. Yhteisöjen omat digitaaliset foorumit syrjäyttävät ulkoa tarjotut palvelut. Minä olen media. Markkinoinnin ja viestinnän merkitys muuttuu myymisestä vaikuttamiseksi. Kohdennetun markkinoinnin merkitys korostuu, perinteiset segmentit häviävät. Ihmiset viestivät ihmiselle, ostopäätökset syntyvät ilman suoraa kontaktia myyjään. Markkinoinnin välineet pirstaloituvat, kohderyhmän tuntemus ja kohderyhmältä kerätyn datan hyödyntäminen korostuu, markkinoinnin automaatio lisääntyy. Kerrostalon lisäarvo on sen yhteisissä tiloissa. Tiloja ei rakenneta tilan vuoksi vaan erilaisiin kokemuksiin ja käyttötarkoituksiin. Yhteisölliset tilat (esim. sisätorit) lisääntyvät. Asuntojen koon pienennyttyä yhteisten tilojen merkitys kasvaa. Tilojen käyttöasteen suunnittelu ja seuranta korostuu, samoin markkinointi. Samalla tilalla on useita eri kohderyhmiä ja funktioita. Etätyön yleistyessä myös tilapäiset työskentelytilat yleistyvät. Tietoliikenneyhteydet ovat vakiona joka puolella. Odotetaan viihtyisiä tekemisen ja kohtaamisen paikkoja, jotka mahdollistavat lisäarvon syntymisen käyttäjälle. Perinteiset tilat (piha, parkkipaikka jne.) muuttavat muotoaan ja käyttötarkoitustaan. / (C) VTS -kodit / VTSkpOy / pm

9 KETKÄ TOIMIVAT SAMALLA KENTÄLLÄ?
KETKÄ RATKAISEVAT SAMOJA ASUKKAIDEN ONGELMIA? MITEN VTS-KODIT POSITIOITUU JA EROTTAUTUU TULEVAISUUDESSA? YHTEISÖ ASUKASVIESTINTÄ SISÄLLÖNTUOTANTO MARKKINOINTIKANAVA MINÄ  OLEN MEDIA HYVÄN  ELÄMÄN ALUSTA TILOJEN MERKITYS TAVARAN OSTO JA MYYNTI KOTINI ON KAUPPANI OMAISUUTENI  ON TÖISSÄ MUUTOS LOGISTIIKKA/ VARASTOINTI KIERTOTALOUS PALVELUIDEN OSTO ERILAISET JA  ERIAIKAISET TARPEET PALVELUIDEN TOTEUTUS ASUMISEN PALVELUMUOTOILUALUSTA DIGIALUSTA PALVELUALUSTA RAKENTAMISEN JA TALOTEKNIIKAN TESTIALUSTA KAUPUNKISUUNNITTELUN TESTIALUSTA LOGISTIIKAN/ VARASTOINNIN TESTIALUSTA / (C) VTS -kodit / VTSkpOy / pm

10 VTS-kodit / Opiskelijankatu Opiskelijankatu ​ Opiskelijankatu 31 rakennetaan kaksi 8-kerroksista kerrostaloa joihin tulee yhteensä 110 asuntoa. / (C) VTS -kodit / VTSkpOy / pm

11 KIITOS… / (C) VTS -kodit / VTSkpOy / pm


Lataa ppt "VTS – kodit 2018 Kustannuspaikkoja. 189 kpl Rakennuksia"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google