Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Palveluvaaka-verkkopalvelu Tukea potilaiden valinnanvapaudelle

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Palveluvaaka-verkkopalvelu Tukea potilaiden valinnanvapaudelle"— Esityksen transkriptio:

1 Palveluvaaka-verkkopalvelu Tukea potilaiden valinnanvapaudelle
Marja Veikkolainen

2 Mikä Palveluvaaka on? Kuka sitä kehittää?

3 Esityksen nimi / Tekijä
2015 Palvelu-hakemisto VM/SADe-SoTe Palaute- palvelut SADe SoTe Palvelu-vaaka STM/THL HoivaSuomi TEM/THL SADe-SoTe Kehittäjäkumppanit PSOP Mielenterveystalo HYVIS Kehittäjäkumppanit Socom Kainuu Avaus Valtiovarainministeriön Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelmassa (SADe-ohjelma) on 7 eri ministeriöiden alaista hanketta Sosiaali- ja terveysalan palvelukokonaisuudessa kehitetään kansalaisille suunnattuja yhtenäisiä sähköisiä sosiaali- ja terveyspalveluja. STM:n Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisen kehittämisohjelman (Kaste) toimenpide 11 Vahvistetaan sähköistä asiointia toteutetaan osana sosiaali- ja terveysalan palvelukokonaisuutta (erillinen VM SADe-rahoitus). Palvelukokonaisuuden strategisesta ohjauksesta ja valvonnasta vastaa STM ja operatiivisesta toimeenpanosta THL. Kehittämistyötä tehdään yhteistyössä Kuntaliiton ja kuntatoimijoiden kanssa. Tavarajuna VM kuntatieto Kela/yhteyspiste VIP/PTV Esityksen nimi / Tekijä

4 Kehittäjäkumppaniyhteistyö
THL on myöntänyt valtionavustusta kolmelle alueelliselle hankkeelle: SADe-SoTe Mielenterveystalo ( Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri, Lapin sairaanhoitopiiri, Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri, Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri, Vaasan sairaanhoitopiiri, Etelä- Pohjanmaan sairaanhoitopiiri, Pirkanmaan sairaanhoitopiiri ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri SADe-Hyvis ( Etelä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote), Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä (Carea), Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä sekä Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymä SADe-PSOP ( Edelläkävijäkaupungit: Turku, Kouvola, Oulu, Espoo ja Tampere PSOP-järjestelmä tuottaa palveluntuottajarekisterin kunnan hyväksymistä yksityisistä osto- ja palvelusetelituottajista sosiaali- ja terveydenhuoltoalalta. Täydentävän valtionavustushaun käsittely meneillään Kehittäjäkumppanina osin myös mm. Kainuu/Hyvinvoinnin palvelutarjotin, Oulu/Avaus-hanke Kehittäjäkumppanit ovat osallistuneet palvelun konseptointiin ja määrittämiseen sekä osallistuvat 2014 palvelun testaukseen ja pilotointiin ja käyttöönoton tukemiseen

5 Palveluvaaka kokonaisuuden: tavoitteet
Tarjota sähköinen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluhakemisto, jonka käyttö ei ole sidottu aikaan eikä paikkaan (kansalaisten käytössä osoitteessa Tuottaa laadukasta ja ajantasaista tietoa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista ja palveluntuottajista Tukea kansalaisen valinnanvapautta palveluihin hakeutumisessa ja eri palveluita arvioitaessa ja verrattaessa Koota yhteen palveluiden laatuun ja saatavuuteen liittyvää vertailutietoa Vähentää suorien yhteydenottojen tarvetta tarjoamalla kattavat perustiedot palveluista ja palveluntuottajista Tehostaa neuvonta- ja palveluunohjausta Ohjata yhteydenottoja sähköisiin asiointijärjestelmiin Korvata paikallista tiedontuotantoa ja vähentää päällekkäistä työtä Tarjota sote-palveluntuottajille keskitetty paikka omien palveluiden näkyvyyden ja markkinoinnin edistämiseksi Tarjota tietoa, minkä avulla sote-palveluiden alueellinen jakautuminen on todennettavissa Tarjota käyttäjille mahdollisuus arvioida käyttämiään palveluja Esityksen nimi / Tekijä

6 Kohderyhmät: Kansalaiset : kaikki Suomessa sosiaali- ja terveyspalveluita käyttävät asiakkaat ja/tai henkilöt, jotka hakevat tietoa sosiaali- ja terveyspalveluista itselleen, omaisilleen ja/tai tuttavilleen (myös puolesta asioijat). Ammattilaiset/viranomaiset: pääasiassa sosiaali- ja terveydenhuollon parissa työskentelevät henkilöt, jotka voivat palveluhakemistosta etsiä tietoa mm. hoitoon ohjauksen tueksi, toimittaakseen tietoja tai lähettääkseen tiedusteluita, konsultointipyyntöjä tms. eri palveluntuottajayksikköihin. Palveluntuottajat: julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin palveluntuottajat, jotka voivat hyödyntää palveluhakemiston (ja laajemmin koko Palveluvaaka-palvelun) tietoa mm. palvelujen kohdentamisessa, palautteen ja asiakaspalvelutason seurannassa.

7 Etsi, vertaa ja arvioi sosiaali- ja terveyspalveluja ja palveluntuottajia

8 Esityksen nimi / Tekijä
Palveluvaaka 2015 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) kokoaa sosiaali- ja terveysalan palvelut ja palveluntuottajien tiedot sähköiseen palveluhakemistoon. Palveluhakemiston tiedot kerätään yhteen kansalliseen tietokantaan Hyödynnetään olemassa olevia lähderekisteritietoja soveltuvin osin. Keskeisimpiä THL:n Sote-organisaatiorekisteri sekä TOPI-rekisteri ja Valviran Valveri-rekisteri Palveluntuottajat pääsevät itse ylläpitämään tietojaan ja siten varmistamaan niiden ajantasaisuuden, ylläpitovastuu on hajautettu palveluntuottajille. Tietojen ajantasaisuuden varmistamiseksi säännöllinen muistutus- ja päivitysprotokolla Palveluun tarjotaan kysely- ja päivitysrajapinta Esityksen nimi / Tekijä

9 Yleiskuva palvelukokonaisuudesta
Virve Jokiranta

10 Palveluntuottajien pääsyn kriteerit
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluhakemistossa listattavien palveluntuottajien on tarjottava kansalaisille konkreettisia sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyviä palveluja. Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiksi hyväksytään palvelut, jotka ovat luokiteltavissa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluluokituksen mukaan. Palveluntuottaja on palvelunantaja, joka toteuttaa palveluja (vrt. palvelunjärjestäjä). Palveluntuottaja voi olla julkinen, yksityinen tai kolmannen sektorin tuottaja. Palveluntuottaja voi tarjota asiakkaalleen palveluita fyysisessä palvelupisteessä, puhelinpalveluna tai verkkopalveluna Pääkriteerit Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluhakemistossa listattavien palveluntuottajien on tarjottava kansalaisille konkreettisia sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyviä palveluja. Palveluntuottaja on palvelunantaja, joka toteuttaa palveluja (vrt. palvelunjärjestäjä). Palveluntuottaja voi olla julkinen, yksityinen tai kolmannen sektorin tuottaja.  Palveluntuottaja voi tarjota asiakkaalleen palveluita fyysisessä palvelupisteessä, puhelinpalveluna, verkkopalveluna tai verkostona. Lähderekistereistä poimitut palveluntuottajia koskevat julkiset perusyhteystiedot julkaistaan ilman palveluntuottajan suostumusta. Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiksi hyväksytään palvelut, jotka ovat luokiteltavissa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluluokituksen mukaan. Palvelut tuotetaan noudattaen niille asetettuja vaatimuksia Kts. mm. terveydenhuoltolaki 1326/2010, sosiaalihuoltolaki 710/1982, laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992, 812/2000 laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista. Tietojen luovuttamisessa sovelletaan lakia viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999, hallintolakia 434/2003 sekä tietohallintolakia 634/2011. Julkaistakseen itse tuottamansa tietonsa palveluhakemistossa on palveluhakemistossa määritellyt pakolliset tiedot (yhteystiedot ja palvelut) täytettävä. Tuki- ja oheispalvelujen sekä muiden hyvinvointipalvelujen osalta noudatetaan kriteerilistaa tai THL:n pääkäyttäjän toimesta tapahtuvaa tapauskohtaista harkintaa.

11 Esityksen nimi / Tekijä
Organisaation ja palvelupisteen tietojen ilmoittaminen palveluntuottajien ylläpitokäyttöliittymään Tietomalli pohjautuu JHS183 suositukseen Organisaatio järjestää ja tuottaa palveluita Palvelupiste tarjoaa palveluita Palvelut kuvaillaan sote-palveluluokituksella Tietomalli on relaatiomalli (ei hierarkinen) Palveluntuottajia pyydetään määrittelemään mihin ala- tai yläorganisaatioon he kuuluvat linkittämällä oman tietonsa palveluhakemistossa olevaan pohjatietoon muista organisaatioista/palvelupisteistä On suositeltavaa, että palveluntuottajat täydentäisivät ensisijassa omia alapalvelupisteitään koskevat tiedot Kansalaiset etsivät ensisijassa fyysisiä palvelupisteitä ja niiden yhteystietoja Esityksen nimi / Tekijä

12 Sote-palveluntuottajien tiedot organisaatioiden eri tasoilla
Ylä-organisaatio Kunta, kuntayhtymä yritys tms. Palvelupiste Fyysinen palvelupiste (tai palveluyksikkö), joka toteuttaa yhtä tai useampaa palvelua. = nimi ulko-ovessa (oma osoite) Alapalvelu-piste Palvelu-pisteen yksikkö tai osasto, jolla eriteltävissä oleva palvelukokonaisuus. =nimi väli-ovessa Organisaatio Sosiaali- ja terveydenh organisaatio, joka hallinnoi palvelu-pisteitä Ala-organisaatio Mahdollinen hallinnollinen porras Esityksen nimi / Tekijä

13 Sote-palveluluokitus www.terminaattori.fi/THL

14 Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluluokitus
Suomalaista terveydenhuollon palveluvalikoimaa ei nykyisin ole yksityiskohtaisesti määritelty. Ei ole määritelty, mitä hoidolla Suomessa tarkoitetaan tai mitä se sisältää. Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja ei olla kansallisella tasolla tuotteistettu SADe-SoTe palveluluokittelutyössä on keskitytty sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen nimeämiseen ja niiden määrittelemiseen yleisellä tasolla yhdenmukaistetaan nimeämistä, helpotetaan palveluiden hakemista ja vertailua, rakenteistetaan tiedon tuotantoa Luokitus ei sovellu sellaisenaan tapahtuma-, tuote- tai ajanvarauksen luokitukseksi tai tilastointiin Tehty luokittelutyö pohjautuu: Terveysalan palveluluokitus 2008, Sosiaalipalvelujen luokitus 2011 Kukin alapalvelupiste joka omaa yksilöivät yhteystiedot ja omaa eriteltävissä olevan palvelukokonaisuuden muodostaa oman ”välilehtensä” palveluhakemistoon (alapalvelupisteen) Tälle välilehdelle ilmoitetaan kyseisen alapalvelupisteen kannalta relevantilla tasolla sote-palveluluokittelun mukaiset palvelut

15 SOTE PALVELUOKITTELU Erikoissairaanhoidon palvelut (F) -----Sisätautien erikoisalapalvelut (FA) Sisätautien palvelut (FAA) Sisätautien allergologian palvelut (FAB) Sisätautien endokrinologian palvelut (FAC) Geriatrian palvelut (FAD) Sisätautien gastroenterologian palvelut (FAE) Hematologian palvelut (FAF) Infektiosairauksien palvelut (FAG) Kardiologian palvelut (FAH) Nefrologian palvelut (FAI) Reumatologian palvelut (FAJ) -----Kirurgian erikoisalapalvelut (FC) Yleiskirurgian palvelut (FCA) Gastroenterologisen kirurgian palvelut (FCB) Käsikirurgian palvelut (FCC) Lastenkirurgian palvelut (FCD) Neurokirurgian palvelut (FCE) Ortopedian palvelut (FCG) Sydän- ja rintaelinkirurgian palvelut (FCI) Verisuonikirurgian palvelut (FCJ) Plastiikkakirurgian palvelut (FCK) Urologian palvelut (FCL) -----Naistentautien ja synnytysten erikoisalapalvelut (FD) Naistentautien ja synnytysten palvelut (FDA) Synnytyspalvelut (FDB) Naistentautien palvelut (FDC) Naistentautien sädehoidon palvelut (FDD) Naistentautien urologian palvelut (FDE) Endokrinologian, gynekologian ja andrologian palvelut (FDF) Perinatologian palvelut (FDG) -----Lastentautien erikoisalapalvelut (FE) Lastentautien palvelut (FEA) Lasten allergologian palvelut (FEB) Neonatologian palvelut (FEC) Lasten endokrinologian palvelut (FEE) Lasten gastroenterologian palvelut (FEF) Lasten hematologian palvelut (FEG) Lasten reumatologian palvelut (FEH) Lasten infektiosairauksien palvelut (FEI) Lasten nefrologian palvelut (FEK) Lasten neurologian palvelut (FEL) Lasten kardiologian palvelut (FEM) -----Silmätautien erikoisalapalvelut (FF) Silmätautien palvelut (FFA) Karsastustutkimuspalvelu (FFA010) Neuro-oftalmologian palvelut (FFB) -----Korva-, nenä-, ja kurkkutautien erikoisalapalvelut (FG) Korva-, nenä-, ja kurkkutautien palvelut (FGA) Korva-, nenä ja kurkkutautien allergologian palvelut (FGB) Audiologian palvelut (FGC) -----Iho- ja sukupuolitautien erikoisalapalvelut (FH) Iho- ja sukupuolitautien palvelut (FHA) Ihotautien allergologian palvelut (FHB) Ammatti-ihotautien palvelut (FHC) -----Psykiatrian erikoisalapalvelut (FI) Psykiatrian palvelut (FIA) Vanhuspsykiatrian palvelut (FIB) Lastenpsykiatrian palvelut (FIC) Nuorisopsykiatrian palvelut (FID) Oikeuspsykiatrian palvelut (FIE) Aikuispsykiatrian palvelut (FIF) -----Neurologian erikoisalapalvelut (FJ) Neurologian palvelut (FJA) Neurologisen geriatrian palvelut (FJB) -----Keuhkosairauksien erikoisalapalvelut (FK) Keuhkosairauksien palvelut (FKA) Keuhkosairauksien allergologian palvelut (FKB) -----Poliklinikkapalvelut (FL) Hengitysvajepotilaiden poliklinikkapalvelut (FLA) Allergiapoliklinikkapalvelut (FLB) Diabetespoliklinikkapalvelut (FLC) MBO-poliklinikkapalvelut (FLD) Astmapoliklinikkapalvelut (FLE) Kuntoutustutkimuspoliklinikkapalvelut (FLF) Reumapoliklinikkapalvelut (FLG) Sydänpoliklinikkapalvelut (FLH) Osteoporoosipoliklinikkapalvelut (FLI) Avannepoliklinikkapalvelut (FLJ) Inkontinenssipoliklinikkapalvelut (FLK) Muistipoliklinikkapalvelut (FLL) Aivovammapoliklinikkapalvelut (FLM) Laihdutuspoliklinikkapalvelut (FLN) Autismipoliklinikkapalvelut (FLO) Epilepsiapoliklinikkapalvelut (FLP) Ammattitautipoliklinikkapalvelut (FLQ) Selkäydinvammapoliklinikkapalvelut (FLR) Kipupoliklinikkapalvelut (FLS) Urheiluvammapoliklinikkapalvelut (FLT) Perhesuunnittelupoliklinikkapalvelut (FLU) Työlääketieteen poliklinikkapalvelut (FLV) Invasiivisen kardiologian poliklinikkapalvelut (FLW) Selkäpoliklinikkapalvelut (FLX) Dialyysipoliklinikkapalvelut (FLY) Muu terveydenhuollon erikoistunut poliklinikkapalvelu (FLZ) Infektiopoliklinikkapalvelut (FLÅ) Sädehoitopoliklinikkapalvelut (FLÄ) Päihdepsykiatrian poliklinikkapalvelut (FLÖ) -----Yksittäiset erikoisalapalvelut (FM) Anestesiologian ja tehohoidon palvelut (FMA) Syöpätautien ja sädehoidon palvelut (FMB) Liikuntalääketieteen palvelut (FMC) Perinnöllisyyslääketieteen palvelut (FMD) Työlääketieteen ja työterveyshuollon palvelut (FME) Fysiatrian palvelut (FMF) Yleislääketieteen palvelut (FMG) Kliinisen farmakologian ja lääkehoidon palvelut (FMH) Foniatrian palvelut (FMI) -----Lääketieteellisten erikoisalatutkimusten palvelut (FN) Radiologian palvelut (FNA) Kliinisen fysiologian ja isotooppilääketieteen palvelut (FNC) Kliinisen neurofysiologian palvelut (FND) Patologian palvelut (FNE) Kliinisen kemian palvelut (FNF) -----Erityisvarustellun hoitoyksikön palvelut (FO) Leikkaussalipalvelut (FOA) Lääketieteellinen valohoitopalvelu (FOB) Synnytyssalipalvelut (FOC) Sädehoitoyksikön palvelut (FOD) Uniyksikön palvelut (FOE) -----Elinsiirto- ja vastaanottopalvelu (FP) Elinsiirtojen koordinointiyksikön palvelut (FPA) -----Vankeinhoidon sosiaali- ja terveydenhoidon palvelut (FQ) Kriminaalihuollon palvelut (FQA) -----Sairaalahygieniapalvelut (FR) Sairaalainfektioiden torjunta (FRA) Epidemioiden torjunta (sairaalahygienia) (FRB) -----Muun sairaanhoidon erikoisalaryhmän palvelut (FZ) Muu lääketieteellisen tutkimuksen erikoisalan palvelu (FZZ)

16 Sote-palveluluokitus ja sanastotyö
Palveluhakemistoa varten tarvitaan palveluiden nimiä ja niiden synonyymejä, jotta asiakas löytää sopivat palvelut myös yleiskielisillä ilmauksilla. Sanastotyötä tehdään pohjaksi valmisteilla olevalle sosiaali- ja terveysalan palveluhakemistolle. Sanastotyökalulla kuka tahansa voi ehdottaa luokituksesta puuttuvia palveluja, palveluiden synonyymejä ja palveluihin läheisesti liittyviä käsitteitä. Lisäksi sivustolla voi ehdottaa uusia määritelmiä palveluille, joilta vielä puuttuu määritelmä, sekä kommentoida olemassa olevia sisältöjä. Käyttäjät voivat myös "korvamerkitä" tiettyjä palveluja ja lähettää kommentointipyynnön näistä termeistä vaikkapa kollegalleen. Käyttäjien antamat ehdotukset ja kommentit menevät THL:n luokitus- ja sanastotyöasiantuntijoiden hyväksyttäväksi. Palvelun kautta jätetyt ehdotukset tulevat muiden käyttäjien nähtäville ja arvioitavaksi. Kommenttien ja ehdotusten antaminen ei vaadi palveluun kirjautumista.

17 Laatutiedot vertailtavana Palveluvaa’assa

18 Kirjaudu palveluntuottajien ylläpitokäyttöliittymään

19

20

21

22

23 Esityksen nimi / Tekijä
Esityksen nimi / Tekijä

24 Kansalaisen verkkopalvelu HUOM! LUVUT EI TODELLISIA
Vertaile toimipaikkoja Perustiedot Asiakasarviot Viralliset laatutiedot Hyvinkään sairaala Sairaalakatu 1, Hyvinkää Hoidon vaikuttavuus Niiden lonkkamurtumapotilaiden osuus, jotka ovat kotiutuneet 4 kuukauden kuluessa leikkauksesta 66 % Niiden lonkan tekonivelleikkauksessa olleiden potilaiden osuus, joille ei ole tehty uusintaleikkausta 2 vuoden kuluessa 99% Hoidon saanti Alle 6 kuukautta hoitoa, leikkausta tai toimenpidettä odottaneet Potilasturvallisuus Sairaalassa on käytössä PotilasHaipro, jolla ilmoitetaan vaaratapahtumista Sairaalassa on käytössä leikkaustiimien tarkastuslistat Leikkaustiimien tarkastuslistoja käytetään 85 % leikkauksissa Lohjan sairaala Sairaalatie 8, Lohja Hoidon vaikuttavuus Niiden lonkkamurtumapotilaiden osuus, jotka ovat kotiutuneet 4 kuukauden kuluessa leikkauksesta 60 % Niiden lonkan tekonivelleikkauksessa olleiden potilaiden osuus, joille ei ole tehty uusintaleikkausta 2 vuoden kuluessa 99% Hoidon saanti Alle 6 kuukautta hoitoa, leikkausta tai toimenpidettä odottaneet 90% Potilasturvallisuus Sairaalassa on käytössä PotilasHaipro, jolla ilmoitetaan vaaratapahtumista Sairaalassa on käytössä leikkaustiimien tarkastuslistat Leikkaustiimien tarkastuslistoja käytetään 99 % leikkauksissa THL: PERFECT (PERFormance, Effectiveness and Cost of Treatment episodes) THL, Erikoissairaanhoidon hoitoonpääsyn seurantatiedot Palveluntuottajien ylläpitokäyttöliittymän kautta palveluntuottajien tuottamatieto Esityksen nimi / Tekijä

25 Laatutieto Palveluvaaka verkkopalvelussa
Palveluiden saatavuus Tiedot hoitoonpääsystä Perusterveydenhuollon ja suunterveydenhuollon yhteydensaantia, hoidontarpeen arviointia ja odotusaikaa koskevat tiedot terveyskeskuksittain Tiedonkeruu toteutetaan Webropol-kyselynä kaksi kertaa vuodessa, maaliskuussa ja lokakuussa. Tiedonkeruu kohdistetaan kaikkiin Manner-Suomen terveyskeskuksiin. Kyselyiden vastausprosentti on ollut noin %. Erikoissairaanhoidosta lähetteen käsittelyaikatiedot ja odotusaikatiedot sairaanhoitopiiritasolla erikoisaloittain Erikoissairaanhoidon hoitoonpääsyä koskevat tiedot kerätään Excel-taulukoissa tai vaihtoehtoisesti ns. CSV-muodossa. Tiedonkeruu tehdään kolme kertaa vuodessa 30.4., ja tilanteista Erikoissairaanhoidon vaikuttavuus THL:n Perfect-hankkeen vaikuttavuustietoja. mm. lonkkamurtumapotilaiden ja tekonivelleikkauksessa olleiden kotiutuminen ja hoitojakson pituus sekä aivo- ja sydäninfarktipotilaiden kuolleisuus Niiden aivoinfarktipotilaiden osuus, jotka ovat 30 päivän jälkeen elossa Niiden lonkkamurtumapotilaiden osuus, jotka ovat kotiutuneet 4 kuukauden kuluessa leikkauksesta Lonkkamurtumapotilaiden leikkaushoitojakson pituuden keskiarvo tiedot esitetään sairaalatasolla Synnytyssairaaloiden laatu Synnyttäjät ja synnytystoimenpiteet sairaaloittain 2010−2011 THL:n tilastoraportti 2012 mm. synnytystapa, kivunlievitys, toimenpiteet, hoitoaika HOIDON VAIKUTTAVUUS: - Niiden aivoinfarktipotilaiden osuus, jotka ovat 30 päivän jälkeen elossa Niiden sydäninfarktipotilaiden osuus, jotka ovat 30 päivän jälkeen elossa Niiden leikattujen lonkkamurtumapotilaiden osuus, jotka leikattu 2 vuorokauden kuluessa Niiden lonkan tekonivelleikkauksessa olleiden potilaiden osuus, joille ei ole tehty uusintaleikkausta 2 vuoden kuluessa Niiden lonkkamurtumapotilaiden osuus, jotka ovat kotiutuneet 4 kuukauden kuluessa leikkauksesta Niiden polven tekonivelleikkauksessa olleiden potilaiden osuus, joille ei ole tehty uusintaleikkausta 2 vuoden kuluessa Lonkkamurtumapotilaiden ensimmäisen hoitokokonaisuuden pituuden keskiarvo Lonkkamurtumapotilaiden leikkaushoitojakson pituuden keskiarvo

26 Potilasturvallisuus Tiedot tuotetaan palveluntuottajien ylläpitokäyttöliittymään palveluntuottajien tarkastettavaksi ja päivitettäväksi Suunniteltu seuraavien potilasturvallisuus tietojen esittämistä: Potilas HairPro: Kuvataan onko käytössä PotilasHaipro, jolla ilmoitetaan vaaratapahtumista (kyllä/ ei) MET tiimi: Kuvataan onko käytössä Medical Emergency Team (MET) 24/7, jonka avulla pyritään välttämään toivottomia elvytyksiä ja turhia tehohoitoja (kyllä/ ei) Leikkaustiimi tarkastuslista: Kuvataan miten laajasti leikkaustiimit käyttävät tarkastuslistaa leikkauksissa Käsihygienian taso: Kuvataan käsihuuhteen kulutuksen tavoitetaso ja se toteutuuko annetut suositukset ko. sairaalassa Henkilökunnan influenssarokotusten kattavuus: Kuinka suuri osa henkilökunnasta on saanut influenssarokotuksen (%-osuus) Potilasturvallisuus verkkokoulutuksen käynyt henkilöstö: Kuinka suuri osa henkilökunnasta on suorittanut potilasturvallisuuden verkkokoulutuksen ( %- osuus)

27 Ikäihmisten asumispalvelut
Iäkkäiden hoidon laadun ja kustannusten arviointi- ja seurantajärjestelmästä, RAI:sta, saatavaa vertailutietoa. Asukkaita kuvaavia taustatietoja Tiloja ja paikkoja kuvaavia lukuja Henkilöstön määrää ja koulutusta kuvaavia lukuja Henkilöstön asennoitumista, toimintaa ja asukkaiden elämää kuvaavia lukuja Vanhuspalvelulain seurantakyselystä mm. Toimintayksikössä käytössä olevat teknologiaratkaisut Mahdollisuus asua elämän loppuun asti toimintayksikössä Palveluntuottajien ylläpitokäyttöliittymän kautta kysytään mm. Toimintaa kuvaavia tietoja Turvallisuutta kuvaavia tietoja Ympärivuorokautisen palveluasumisen hinta

28 Kotihoito Iäkkäiden hoidon laadun ja kustannusten arviointi- ja seurantajärjestelmästä, RAI:sta, saatavaa vertailutietoa. Asiakasrakenne: Vähintään keskivaikeaa dementiaa sairastavat asiakkaat (%) Ulkoilu: Asiakkaat, jotka tarvitsevat apua liikkumisessa, pääsevät ulos (%) Lääkitys: Asiakkaat, jotka ovat tyytyväisiä kivunhallintaan (%) ja Asiakkaat, joiden lääkityksen lääkäri on tarkistanut puolen vuoden sisällä (%) Rokotukset: Asiakkaat, jotka ovat saaneet influenssarokotuksen (%) Esimerkkejä vanhuspalvelulain seurantakyselystä mahdollisesti nostettavista tiedoista Tieto toteutetaanko toimintayksikössä kuntoutumista edistävää toimintamallia (itsenäisyyden ja omatoimisuuden tukeminen) Tietoa teknologisien ratkaisujen hyödyntämisestä toimintayksikön työskentelytavoissa ja asiakkaiden hoidossa Palveluntuottajien ylläpitokäyttöliittymän kautta kysytään mm. Palvelun sisältö Palveluaika

29 Asiakaspalaute Kansallisesti yhtenäisten asiakaspalautekyselyt: neuvolat ja suun terveydenhuolto kattavuus koko maa kahden vuoden välein Vuodesta 2016 todennäköisesti myös terveyskeskusten lääkärien ja hoitajien vastaanottojen kyselytulokset.

30 Laatutietojen haasteet
Palvelujen laatutiedot Laadun eri dimensioiden, kuten hoidon vaikuttavuuden, potilasturvallisuuden ja asiakastyytyväisyyden mittaamiseen on olemassa runsaasti eri menetelmiä, mutta käytännössä koko maan kattavaa, vertailukelpoista laatutietoa on saatavilla rajoitetusti. Kansallisten rekisteritietovarantojen kehittäminen ja laajentaminen tässä suhteessa on haasteellista, sillä se vaatii kestoltaan pitkäaikaista ja laajuudeltaan huomattavaa resursointia.

31 Sosiaali- ja terveydenhuollon tilasto- ja rekisterilainsäädäntöä tullaan uudistamaan lähivuosina. Vasta lainsäädännön uudistuksen valmistuttua voidaan vahvemmin uudistaa nykyisiä tiedonkeruiden tietosisältöjä. Tällä hetkellä tiedot pitää pystyä tuottamaan nykyisistä tuotantolinjoista Uusien tuotantolinjojen perustaminen Palveluvaaka.fi:tä varten ei ole THL:n linjan mukaista  THL pyrkii kehittämään tilastoja ja rekistereitä ajantasaisempaan suuntaan. Tulevaisuudessa suuntana on kehittää tilasto- ja rekisteritiedon julkaiseminen ja tietokantoihin (kuutioihin) menevä raportointi avoimin rajapinnoin Tämä edellyttää palveluntuottajilta valmiutta ja kyvykkyyttä tuottaa esimerkiksi hoitoilmoitustiedonkeruu useita kertoja vuodessa sekä rekistereiden kannalta riittävän laadukasta kirjaamista jo pohjajärjestelmiin. Samalla pyrkimys rationalisoida eri tiedonkeruita

32 Palveluvaa’an näkökulmasta tarvitaan lisää laatutietoa, joka on:
Joka kiinnostaa kansalaisia/ tukee heidän valintoja Tiedot ovat riittävän ajantasaisia Tiedot on esitetty ymmärrettävässä muodossa Tuotettu yksikkö/toimipistetasolta Kerätty koko maan tasolta kattavasti

33 Missä vaiheessa kehitystyö on nyt?
Tähän lisäinfoa

34 Palveluhakemistokokonaisuuden hankinnat
Teknisen IT-konsultoinnin tarjouskilpailussa sopimustoimittajaksi on valittu Solita. Kehitystiimi, ketterä kehitysmenetelmä Tekninen toteutustyö käynnistetty Maaliskuussa 4 viikon 0-sprint jakso Vaihe I syyskuu 2014 loppuun syyskuussa 3vk pilotointijakso Vaihe II (lisäoptiotyöt) lokakuusta alkaen Palvelun käyttöönotto 2015 Lisäksi toteutusta tukemassa: Käytettävyyden asiantuntijapalvelut Viestintä ja markkinointipalvelut

35 Tekninen toteutus: Laatutietojen julkaisu palveluvaa’assa
THL:n keräämät ns. viralliset laatutiedot Suunniteltu: Palveluvaaka-hakemiston puolesta tarjotaan integraatiorajapinta, jolle tarjotaan yksinkertainen käyttöliittymä ja jonka kautta voi lähettää tietyn muotoista dataa esim. XML tiedoston Tarjotaan XSD-skeema tiedosto, joka kuvaa sallitun datamuodon/ XML dokumentin rakenteen. Palveluntuottajien itse suoraan palveluottajien ylläpitokäyttöliittymään ilmoittamat laatutiedot Palveluntuottajien ylläpitokäyttöliittymään luodaan tarvittavat tietokentät spesifien palveluluokkakohtaisesti tuotetun tiedon syöttämiseen

36 Kiitos! THL:n Palveluvaaka-tiimi: Virve Jokiranta Salla Sainio Marja Veikkolainen Jussi Kurki Tapio Saarivaara


Lataa ppt "Palveluvaaka-verkkopalvelu Tukea potilaiden valinnanvapaudelle"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google