Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Keräystoiminnan koulutus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Keräystoiminnan koulutus"— Esityksen transkriptio:

1 Keräystoiminnan koulutus
HUP Marjaana Malkamäki

2 Mikä oli ensimmäinen Suomen Punaisen Ristin nimissä tehty avustusprojekti?

3 Varainhankintakampanja!
Suomalainen kenttäsairaala Turkin sotaan Eli varainhankinta on aina ollut keskiössä Punaisen Ristin toiminnassa. Olette osa hienoa jatkumoa tuolta 1800-luvun lopulta!

4 Avuntarve juuri nyt 80% Jemenin asukkaista elää jatkuvasti kriittisissä oloissa vailla humanitaarisia perustarvikkeita kuten ruokaa, puhdasta vettä tai terveydenhuoltoa. Suomen Punainen Risti tukee avustustyötä Jemenissä, jossa vaikeat konfliktit jatkuvat jo viidettä vuotta. Väkivaltaiset taistelut, iskut siviilikohteisiin ja voimakkaat tuontirajoitukset ovat vaikeuttaneet siviilien selviytymisen kannalta elintärkeiden tarvikkeiden maahantuontia ja niiden kuljettamista maan sisällä. Turvallisuusriskeistä huolimatta kansainvälinen Punainen Risti on pystynyt tarjoamaan yhdessä Jemenin Punaisen Puolikuun kanssa jemeniläisille mm. elintärkeää terveydenhuoltoa ja lääkkeitä.

5 Kentän keräys vs. muut kanavat

6 Kentän keräys vs. muut kanavat

7 Lipaskerääjien ja osastojen merkitys keräykselle valtava
Käteinen vähenee 5-7 % vuosivauhdilla, joten lipaskeräyksen tuloksen lasku on luonnollista. Mediatutkimus osoittaa, että lipaskerääjät nousevat heti televisiomainosten jälkeen toiseksi tärkeämmäksi ”mainonnan välineeksi” Nälkäpäivässä. Raha tulee sisään eri kanavia pitkin kuin ennen. Nälkäpäivän kokonaistulos ei ole laskussa, vaan 4 viimeistä vuotta ovat kaikki olleet korkeampia kuin neljä niitä edeltävää. Mitä näkyvämmin osastot pitävät hauskaa/kohtaavat ihmisiä/tuovat avuntarvetta esille lipaskeräyksen aikana, sitä parempi kokonaistulos on, vaikkakin osastojen itse keräämä osuus pienenisi. Viime vuonna Nälkäpäivänä keräsitte lipaskeräyksellä lähes miljoona euroa, joten käteinenkin on edelleen erittäin merkittävä!

8 Jokainen lipaskerääjä Punaisen Ristin liiveissä on erittäin arvokas ”elävä mainos”, vaikka lippaaseen ei kerrykään välttämättä enää niin paljon käteistä kuin ennen. Haasteena se, miten saamme kerääjän motivoitua, kun palkinto ei kilahdakaan enää lippaaseen?

9

10 muita keräystapoja käteisen rinnalle

11 Keskustelua & jakamista
Mitä käteiselle vaihtoehtoisia keräystapoja olette käyttäneet? Miten ne ovat toimineet? Mitä haasteita niissä on ollut? Miksi ette ole ottaneet tiettyjä tapoja käyttöön vielä?

12 Mobile Pay mobiilisovellus
Kaikkien pankkien asiakkaille avoin älypuhelinsovellus Rahat velottuvat tililtä Kasvattaa suosiotaan koko ajan. Toukokuun lopulla aktiivisia käyttäjiä oli jo yli On maksutapavaihtoehtona S-ryhmän kaupoissa, tulossa mahdollisesti Keskon kassoille myös. MobilePay-numero 1001 tulee muuttumaan viisinumeroiseksi. Se menee suoraan katastrofirahastoon. Sitä ei voi kohdentaa osaston tulokseen.

13 Osasto voi tilata oman MobilePay-numeron
Mahdollisuus seurata kuinka paljon MobilePay-lahjoituksia juuri teidän osastonne kerääjät ovat onnistuneet hankkimaan. Materiaaleina lippaaseen kiinnitettäviä MobilePay-mainoksia, sekä mainoksiin liimattavat tarrat, joissa on osastonne MobilePay-numero ja QR-koodi. Mainoksen voi irrottaa lippaasta helposti ilman liimajälkiä ja siirtää toiseen lippaaseen. * Esbo svenska sai kerättyä hyvin Mobile Payllä viime vuoden Näpässä 232 euroa ja 26 lahjoitusta. iZettlellä saivat kerättyä 480 euroa (35 lahjoitusta). Kysyivät jokaiselta ohikulkijalta kaupan kassalla onko heillä MobilePayta. Silloin ne ihmiset pysähtyvät, joilla se on ja sen jälkeen onkin helppoa pyytää heitä tekemään lahjoitus MP:lla. * Lounais-Espoo 65 euroa, 14 lahjotusta * Itä-Helsinki keräsi MP:lla 343€, 42 lahjoitusta. Keräsivät yhtenä päivänä Koneen toimistolla. * HUP: 688€, 110 lahjoitusta. Esim. yritysten kautta tulleet kerääjät. Elina kertoo, miten teit kerääjien briiffamisen MP:n käyttöön. Mukana oli mm. Alkon työntekijöitä, jotka keräsivät tyynyinstallaation vieressä rautatieasemalla. *Ei haittaa, että vielä ette ole saaneet onnistumisia uusien keräyskeinojen kanssa. On tärkeää pitää niitä esillä ja totuttaa kansaa siihen, että käteiselle on vaihtoehtoja ja löydetään. *Mobile Payta on ladattu viime vuodesta taas lisää. * erityisesti sellaiset paikat, joissa on mahdollista saada kiinteä piste ja sitä kautta huomiota eri maksutavoille. Selkeyttä pisteiden ulkoasuun, jotta olennainen tulee esille. Jonkinlainen näkyvyyselementti herättää aina huomiota ja lämmittää ihmisiä aiheeseen. * Materiaalien hyödyntäminen: MP-hyllypuhujaa voi käyttää lippaiden lisäksi esim. kiinteän keräyspisteen pöydän reunoilla tms.

14 iZettle-korttimaksulaite on kätevä etenkin kiinteissä pisteissä
iZettle maksaa n. 60 € ja tarvitsee toimiakseen älypuhelimen tai tabletin, sekä nettiyhteyden. Tulossa promomateriaalia korttimaksamisen näkyväksi saamiseen esim. kauppakeskuksissa. Laitetta voi käyttää osaston omaankin varainhankintaan, jos hankitte omaan pankkitiliinne liitettävät käyttäjätunnukset. Tilaa olkanauha iZettlen käyttäjälle

15 Tekstiviestilahjoitusten pyytäminen
Tekstarilahjoittaminen on eniten kasvanut lahjoituskanavamme Tekstarilahjoitus velottuu puhelinlaskulta Lahjoitussummia on useita, mutta lippaassa tarjoamme 10 € ja Nälkäpäivä-esitteellä 5 € vaihtoehtoa.

16 Lahjoituspyyntökirjeitä suoraan postiluukkuun
Kirjeeseen lisätään osaston Nälkäpäivä-viite ennen tulostusta Tulostusapua kannattaa pyytää paikalliselta yritykseltä tai viime kädessä piiristä Tatu Blomqvist

17 Kutsukaa somessa aktiivisia ihmisiä nettikerääjiksi!
Nettilipas Facebook oma.punainenristi.fi helppo ja nopea perustaa näet tuloksen reaaliaikaisena toimii mobiililaitteilla voit kiittää lahjoittajia henkilökohtaisesti Luo varainkeruukampanja ja valitse lahjoituskohteeksi Suomen Punainen Risti. Kutsu FB-kaverisi mukaan keräykseen. Kun joku lahjoittaa keräykseesi, saat siitä ilmoituksen ja voit kiittää häntä heti.

18 Myyjäisillä ja tapahtumilla lisäpotkua Nälkäpäivään
Pitäkää hinnat sopivina ja kulut matalina. Raaka-aineita kannattaa pyytää lahjoituksena. Myyntikulut saa vähentää myyntituotoista (ei kuitenkaan keräystuotoista). Jos myytte esim. leipää, muistakaa maistattaa. Se houkuttaa ostajia! Kivoja tapahtumamalleja löytyy RedNetistä! Myyjäiset ja muut tapahtumat kuuluvat Nälkäpäivään. Myynnin tuotto on osaston lahjoitus Nälkäpäivä-keräykseen. Laura Kotila Tapahtumat ovat loistava osallistumisen paikka niille, jotka eivät välttämättä halua kerätä, mutta ovat mielellään mukana Nälkäpäivässä toisella tavalla.

19 Keräysviestintä

20 Keskustelua & jakamista
Miten keräyksiin liittyvää viestintää on osastossanne tehty? Kuka sitä on tehnyt? Millaisia työtehtäviä koette että keräysviestintään liittyy? Mitä mahdollisuuksia ja mitä haasteita siinä on?

21 Älä tee yksin! Rekrytoi keräystiimiin mukaan viestinnästä vastaava/vastaavia Sirpa Lehtimäki

22 Työnjaosta Mitkä asiat kuuluvat keräysjohtajan hommiin?
Mihin muihin tehtäviin tarvitaan tiimiä ja apua muilta? Miten löytyy oikeat hommat oikeille ihmisille sopivassa määrin? Kokemuksia siitä, miten olette saaneet motivoitua tiimiläisiä mukaan ja mitä haasteita siinä on ollut? Miten saa muut tekemään ja ottamaan vastuuta? Helpottaisiko yhteisen sähköpostilaatikon perustaminen työnjakoa?

23 Tehokas viestintä kerääjille
Hätäapukeräyksessä erittäin tärkeää se, että kerääjien yhteystiedot ovat yhteisessä rekisterissä, jotta heidät voidaan hälyttää valtakunnallisesti nopeasti. Viestintä nälkäpäivä.fi-sivujen kautta ilmoittautuneille kerääjälle tärkeää Ovat vasta ilmaisseet kiinnostuksena aisaan Lämmitelkää, inspiroikaa ja tarjotkaa selkeät ohjeet mukaan tulemiseen

24 1. Ennen keräystä Iloisia kuvia kerääjistä. Tule mukaan!
Ota kerääjistä kuva älypuhelimella, ja kerro tunnelmia Voit myös kertoa, miten keräysvalmistelut sujuvat Vältä kerrontaa ”osastossa tehdään”. Kerro mieluummin henkilöiden kautta, esim.: Pete ilmoittautui #Nälkäpäivä- kerääjäksi, koska tilanne Syyriassa ahdistaa. ”Halusin tehdä jotain, enkä vain päivitellä asioita somessa. Lipas on kädessä nyt toista kertaa. Viime vuonna kerääminen oli myös yllättävän kivaa.”

25 2. Keräyksen aikana Minihaastattelu kerääjästä
Ota kerääjästä pystykuva älypuhelimella Kysy esim. miksi hän lähti kerääjäksi, miksi kerääminen on tärkeää, millainen kokemus kerääminen on ollut aiemmilla kerroilla Minihaastattelu lahjoittajasta Ota lahjoittajasta pystykuva älypuhelimella Kysy esim. miksi hän lahjoitti, miksi lahjoittaminen on tärkeää Voit myös etsiä somekanavan hakukentästä hashtagia #Nälkäpäivä, ja tykätä sekä jakaa muiden hyviä julkaisuja

26 3. Keräyksen päätyttyä Kerro, miten meni ja kiitä kaikkia osallistuneita!

27 Sosiaalinen media Muista käyttää hashtagia #Nälkäpäivä. Voit saada lisää näkyvyyttä julkaisullesi. Esim. SPR voi jakaa julkaisusi valtakunnallisessa kanavassa. Voit myös etsiä somekanavan hakukentästä hashtagia #Nälkäpäivä tai #Hungerdagen, ja tykätä sekä jakaa muiden hyviä julkaisuja Käy SPR:n valtakunnallisilla somesivuilla, ja tykkää ja jaa julkaisuja. Julkaise alueesi muiden someryhmien (kaupunginosaryhmät) sivuilla, jossa näkyvyys on osaston omia sivuja suurempi ja tavoittaa uusia tyyppejä.

28 Patsastempauksella ja tyynyinstallaatiolla näkyvyyttä
Patsaat puettiin seuraavilla paikkakunnilla: Helsinki, Kuopio, Turku, Lappeenranta, Kuhmo, Pyhäjoki, Järvenpää. Liiveihin puetut patsaat ylittivät uutiskynnyksen erittäin hyvin.

29 Viestintä tiedotusvälineille ennen keräystä
Ota yhteys puhelimitse tai sähköpostilla paikallisiin tiedotusvälineisiin noin viikko ennen tapahtumaa. Kerro, mitä, missä ja milloin tapahtuu. Hyödynnä olemassa olevat kontaktit. Käytä tiedotepohjia aineistopankista, täydennä ja lähetä toimituksiin. Mieti, kuka voisi olla haastateltavana ja kertoa esim. motivaatiostaan olla lipaskerääjänä Nälkäpäivän aikana. Varmista haastateltavan suostumus, yhteystiedot ja tavoitettavuus keräyksen aikana.

30 Keräyksen aikana Jos olet antanut yhteystietosi toimituksiin, ole tavoitettavissa ja varaa aikaa haastattelulle tai haastattelun järjestämiseen. Vinkkaa piiriin, jos törmäät kiinnostavaan henkilöön, asiaan, ilmiöön tai sattumukseen keräyksen aikana. Käsissäsi voi olla kiinnostava näkökulma keräykseen, mistä voimme kertoa Punaisen Ristin viestintäkanavissa! Jaa kokemuksesi kuvin ja sanoin Nälkäpäivästä somessa. Jos et itse käytä esimerkiksi Facebookia, Twitteriä tai Instagramia, niin mieti, kuka voisi viestiä somessa keräyksen aikana sekä omilla että osaston tileillä.

31 Keräyksen jälkeen Muista kiittää Nälkäpäivän viestintään panoksensa antaneita vapaaehtoisia. Tuloksesta tiedottamiseen on oma tiedotepohja aineistopankissa – lähetä se keräyksen jälkeen paikallisille tiedotusvälineille.

32 Kouluyhteistyö

33 Kokemusten jakamista Koulumateriaalit
Toiveita? Mitä materiaaleja käytätte, mitä muutoksia kaipaatte? Aikataulu – milloin kouluun kannattaa olla yhteydessä ja millä kärjellä? Onko resursseja tehdä kouluvierailuja? Millaiset kouluvierailut ovat olleet onnistuneita? Jos kouluja paljon, voi aloittaa muutamasta ja hankkia niistä hyviä toimintatapoja. Perinteiden luominen edellyttää toistoja.

34 Kokemusten jakamista Jos kouluvierailut eivät ole mahdollisia, mikä on? Lippaiden vieminen ja hakeminen Ammattikorkeakoulut Valitkaa toimivimmat linjat? Opiskelijoiden käyttäminen tempauksiin? Aikataulutus Nälkäpäivään– koulujen kontaktoiminen nyt – ei syksyllä

35 Nälkäpäivä kouluissa Monissa paikoissa neljännes Nälkäpäivän tuotoista tulee koulujen kautta. Kouluihin kannattaa olla yhteydessä jo hyvissä ajoin keväällä. Alakouluille voi ehdottaa perinteisen lipaskeräyksen sijaan myös apupossu-askartelua. Yläkouluikäiset ja sitä isommat kannattaa pyytää kerääjiksi. Apupossu-askartelussa lapset askartelevat itselleen maitotölkeistä omat apupossut, joihin he voivat kerätä lahjoituksia kotiväeltään. Apupossu‐ askartelu sopii esikouluryhmillekin. Suunnistusradassa lapset tekevät tehtäviä, joista saavat palkinnoksi tarroja. Lapsen perhe lahjoittaa tarrojen määrän mukaisen summan Nälkäpäivään. Keskustoimiston lähettämät koulukirjeet muistuttavat kouluja Nälkäpäivästä ja aktiivisimmat tilaavat materiaalit kirjeen perusteella. Suurin osa kouluista eri reagoi pelkkään kirjeeseen. Siksi on tärkeää, että osasto on yhteydessä kouluun – mieluiten jo hyvissä ajoin keväällä. Kaisa Sirén

36 Tukea Nälkäpäivän koulukeräyksen järjestämiseen
Kouluille lähetetään keskustoimistosta muistutuskortti huhtikuussa. kampanjakirje elokuussa materiaalintilausohjeineen. Piiri ilmoittaa osastolle verkkokaupan kautta tilanneet koulut. Osaston kannattaa tarjoutua noutamaan rahat koululta ja huolehtimaan tilityksestä. Materiaaleja kouluille: Koulujen kampanjakirjeistä lähetetään kopiot osastojen puheenjohtajille, keräysjohtajille ja kouluyhteistyöhenkilöille elokuun muistutuskirjeen yhteydessä. Moni opettaja lähtisi mukaan keräykseen, jos rahojen tilittäminen ei olisi opettajan vastuulla. Keräyksen kannalta olisikin erittäin tärkeää, että osasto palvelisi myös niitä kouluja, jotka ovat tilanneet keräysmateriaalit verkkokaupasta. Piiri tiedottaa osastoja niistä kouluista, jotka ovat tilanneet keräysmateriaalit itse. Mikäli osasto ei nouda rahoja koululta, koulu tilittää rahat materiaalitilauksen yhteydessä saamiensa ohjeiden mukaisesti. Kimmo Holopainen

37 Kiitos! Kiitos! Jarkko Mikkonen


Lataa ppt "Keräystoiminnan koulutus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google