Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tapahtumajärjestäjän vastuu turvallisuudesta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tapahtumajärjestäjän vastuu turvallisuudesta"— Esityksen transkriptio:

1 Tapahtumajärjestäjän vastuu turvallisuudesta
Yleisötilaisuudet Tapahtumajärjestäjän vastuu turvallisuudesta Komisario Kimmo Kellokoski/Lupapalvelut/Itä-Suomen poliisilaitos/ p neuvonta p

2 Tapahtumaturvallisuus
On ymmärrettävä turvallisuus osatekijöiden summana tapahtumaturvallisuudessa! Mitä/Missä tehdään? Miten tehdään? Miksi tehdään? Milloin? Millä resursseilla? Mitä vaikutuksia YJT:een? Millainen tapahtuma on?

3 Tapahtumaturvallisuus
paikat tila (ympäristö) rakenteet (laitteet) yleisö henkilöstö (kumppanit, yhteistyö) tieto, kokemus, osaaminen (on oltava; ostaa, hankki jne.) palvelut, sisältö suunnittelu ajankohta

4 Tapahtumaturvallisuus
luonne ja laajuus (mitä ollaan tekemässä: mitä? missä? milloin? miten? kuka vastaa?) viestintä Huomioitava lainsäädännön edellytykset, viranomaiset, muutokset yleisömäärä: turvallisuus>kuluttajaturvallisuus (Kutulaki) palvelut/oheistoiminta valvonta: puuttumiskynnys organisaatio (johto- ja valtasuhteet) >viestintäkanava

5 Resilienssi Jotkut ihmiset näyttävät selviytyvän monista vaikeistakin vastoinkäymisistä, kun taas toiset lannistuvat pienemmästäkin koettelemuksesta. Eräs tekijä, joka vaikuttaa tähän, on resilienssi eli selviytymiskykyisyys Resilienssi on yksilön tai ryhmän kyky, jota voidaan kehittää. Siihen liittyy hyvä stressinsietokyky, ongelmanratkaisukyky sekä avun hakeminen. Avun pyytämistä pidetään usein heikkouden osoituksena, vaikka se on todellisuudessa vahvuustekijä.

6 Resilienssi: virheiden sietokyvyn vahvistaminen
osaaminen (tilannekuva) riskitietoisuus (riskien arviointi pelastus- ja turvallisuussuunnitelma>turvallisuusasiakirja tavoitteellisuus> miten päästään turvalliseen tavoitteeseen ennakointi; entä jos? seuranta (tapahtuman aikana ja reagointi) reagointi (ennakointi tapahtuman aikana ja ennen) tapaturmista ja läheltä piti –tilanteista oppiminen turvallisuuden jatkuva parantaminen

7 Kokoontumislaki 2 § yleisötilaisuudella tarkoitetaan:
huvitilaisuuksia, kilpailuja, näytöksiä, joita ei ole pidettävä yleisinä kokouksina (kulkueet jne.) kutsu tai määrätyn yhteisön jäsenyys> yleisötilaisuus< osallistujien lukumäärä, tilaisuuden laatu tai muiden erityisten syiden vuoksi yksityinen

8 Kokoontumislaki 3§ Tilaisuuden järjestämisen yleiset periaatteet:
järjestettävä rauhanomaisesti perusoikeuksia loukkaamatta ei huomattavaa haittaa ympäristölle Turvaamis- ja edistämisvelvollisuus: Julkisen vallan edistettävä kokoontumisvapauden käyttämistä

9 Kokoontumislaki Yleisötilaisuuden järjestäminen 12 §:
täysivaltainen henkilö, yhteisö tai säätiö vajaavaltainen yhdessä täysivaltaisen kanssa Omistajan tai haltijan suostumus 13 §: omistajan tai haltijan suostumus paikan käyttämistä tilaisuutta varten

10 Kokoontumislaki Ilmoitus 14 §
poliisille vähintään viisi vuorokautta ennen tilaisuuden alkamista Poliisi voi hyväksyä myöhemminkin tehdyn ilmoituksen, jos tilaisuuden järjestämisestä ei aiheudu haittaa yleiselle järjestykselle eikä määräajan laiminlyönti vaikeuta kohtuuttomasti poliisille lain mukaan kuuluvien tehtävien täyttämistä Ilmoitusta ei tarvitse kuitenkaan tehdä sellaisesta yleisötilaisuudesta, joka osanottajien vähäisen määrän, tilaisuuden luonteen tai järjestämispaikan vuoksi ei edellytä toimenpiteitä järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi tai sivullisille ja ympäristölle aiheutuvan haitan estämiseksi taikka erityisiä liikennejärjestelyjä

11 Kokoontumislaki Yleisötilaisuuden kieltäminen 15 §
Poliisilla on oikeus kieltää yleisötilaisuuden järjestäminen, jos muut toimenpiteet eivät ole riittäviä ja jos on ilmeistä, että: 1) tilaisuuden järjestäminen on lainvastaista tai sen järjestämisessä rikotaan olennaisesti tätä lakia tai sen nojalla annettuja määräyksiä; 2) järjestystä ja turvallisuutta ei voida ylläpitää; 3) tilaisuuden järjestäminen aiheuttaa vaaraa terveydelle tai vahinkoa omaisuudelle; tai 4) tilaisuuden järjestäminen aiheuttaa huomattavaa haittaa sivullisille tai ympäristölle.

12 Kokoontumislaki Vastuuvakuutus 16 § Jos tilaisuuden järjestämisestä voi aiheutua vahinkoa henkilölle tai omaisuudelle, poliisi voi määrätä yleisötilaisuuden järjestämisen edellytykseksi, että järjestäjällä on riittävä vastuuvakuutus mahdollisen korvausvelvollisuutensa varalta. (loppukädessä järjestäjällä on iso vastuu asioiden toteutumisesta tapahtumassa)>>> turvallisuusvastuu

13 Kokoontumislaki 17 § Järjestäjän ja puheenjohtajan yleiset velvollisuudet. Yleisen kokouksen ja yleisötilaisuuden järjestäjän on huolehdittava järjestyksen ja turvallisuuden säilymisestä sekä lain noudattamisesta tilaisuudessa. Samat velvollisuudet kuuluvat myös yleisen kokouksen puheenjohtajalle, jos sellainen valitaan. 18 § Järjestyksenvalvojat Yleisen kokouksen tai yleisötilaisuuden järjestäjän oikeudesta asettaa järjestyksenvalvojia yleiseen kokoukseen tai yleisötilaisuuteen säädetään yksityisistä turvallisuuspalveluista annetussa laissa (1085/2015).

14 Kokoontumislaki 19 §. Poliisin tehtävät. Poliisin tehtävänä on turvata kokoontumisvapauden käyttämistä. Poliisin tulee myös valvoa, että järjestäjä ja puheenjohtaja täyttävät tämän lain mukaiset velvollisuutensa, sekä ryhtyä tarvittaessa toimenpiteisiin järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi yleisessä kokouksessa ja yleisötilaisuudessa. Poliisilla ja pelastusviranomaisella on virkatehtävässään vapaa pääsy yleiseen kokoukseen ja yleisötilaisuuteen.

15 20 §. Poliisin antamat ohjeet ja määräykset. 1
20 §. Poliisin antamat ohjeet ja määräykset. 1.)Poliisi voi tarvittaessa antaa yleisen kokouksen tai yleisötilaisuuden järjestämisestä ennakolta tai tilaisuuden aikana ohjeita ja määräyksiä:1) yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi; 2) terveyden, omaisuuden tai ympäristön vahingoittumisen estämiseksi taikka ympäristölle aiheutuvan haitan rajoittamiseksi; 3) sivullisten oikeuksien turvaamiseksi; sekä 4) liikenteen sujuvuuden turvaamiseksi.

16 Kokoontumislaki 21 §. Yleisen kokouksen keskeyttäminen ja päättäminen.
Yleisen kokouksen puheenjohtajan tai järjestäjän on keskeytettävä kokous tai määrättävä se päättymään, jos kokouksen jatkamisesta aiheutuu välitöntä vaaraa ihmisten turvallisuudelle, omaisuudelle tai ympäristölle. Päällystöön kuuluvalla poliisilla on oikeus keskeyttää yleinen kokous tai määrätä se päättymään, jolleivät muut toimenpiteet ole osoittautuneet riittäviksi, 1 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa sekä silloin, kun yleistä kokousta järjestettäessä muutoin toimitaan olennaisesti lainvastaisesti.

17 Kokoontumislaki 22 §. Yleisötilaisuuden estäminen, keskeyttäminen ja päättäminen. Yleisötilaisuuden järjestäjän on peruutettava tai keskeytettävä tilaisuus taikka määrättävä se päättymään 15 §:ssä mainituilla perusteilla. Poliisilla ja järjestyksenvalvojalla on vastaavilla perusteilla oikeus estää tai keskeyttää yleisötilaisuus tai määrätä se päättymään, jos muut toimenpiteet eivät ole osoittautuneet riittäviksi. Mitä 1 momentissa säädetään yleisötilaisuudesta, koskee vastaavasti tällaiseen tilaisuuteen kuuluvaa ohjelmanumeroa tai muuta tapahtumaa

18 Kokoontumislaki 23 §. Kielletyt esineet ja aineet.
Yleisessä kokouksessa tai yleisötilaisuudessa taikka niiden välittömässä läheisyydessä ei saa pitää hallussa ampuma- asetta, räjähdysainetta, teräasetta tai muuta sellaista esinettä tai ainetta, jota on perusteltua aihetta epäillä voitavan käyttää henkeen tai terveyteen kohdistuvan rikoksen tekemiseen Poikkeus: ei koske viran tai tehtävän vuoksi tarpeellista tai virkapukuun kuuluvaa aseistusta eikä tilaisuuden ohjelmassa tai urheilukilpailussa tarvittavia esineitä tai aineita - järjestäjällä ja poliisilla on oikeus kieltää päihdyttävien aineiden hallussapito yleisessä kokouksessa tai yleisötilaisuudessa

19 Kokoontumislaki Järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi järjestäjällä ja poliisilla on myös oikeus määrätä järjestyksenvalvoja tarkastamaan tilaisuuden osanottajat ja näiden mukana olevat tavarat, jos tämä on tarpeen tilaisuuden erityisluonteen vuoksi tai on perusteltua aihetta epäillä, että tilaisuuteen osallistuvilla on hallussaan 1 momentissa tai 3 momentin nojalla kiellettyjä esineitä tai aineita. Järjestyksenvalvojan tekemästä tarkastuksesta säädetään yksityisistä turvallisuuspalveluista annetussa laissa.

20 Kokoontumislaki 24 § Kokousvälineiden ja rakennelmien poistaminen sekä alueen puhdistaminen. Yleisen kokouksen ja yleisötilaisuuden järjestäjän on huolehdittava siitä, että kokousvälineet ja tilaisuudessa käytetyt rakennelmat poistetaan tilaisuuden päätyttyä ilman aiheetonta viivytystä, jollei paikan omistajan tai haltijan kanssa ole toisin sovittu. Roskaantuneen paikan siivoamisesta säädetään jätelaissa (646/2011) 25 §. Rikoslain rangaistussäännökset on tuomittava, jollei teosta ole muualla laissa säädetty ankarampaa rangaistusta, kokoontumisrikkomuksesta sakkoon.

21 Yleisötilaisuudet Turvallisuusasiakirja sisältää olennaisen pelastus- ja turvallisuussuunnitelmassa määritellyt asiat, joiden pohjalta luodaan tapahtumalle yleisen järjestyksen ja turvallisuuden viitekehys ja kaikkien tapahtuman toimijoiden tulee olla tietoisia näistä asioista!!!!

22 Turvallisuussuunnitelma
Turvallisuussuunnitelman lähtökohtana on kartoittaa mahdolliset riskit etukäteen ja ennaltaehkäistä ne mahdollisimman hyvin. Turvallisuus- ja pelastussuunnitelma voidaan yhdistää. Ne tehdään kustakin yleisötapahtumasta tai ohjelmapalvelusta erikseen. Turvallisuus- ja pelastussuunnitelmassa voidaan viitata yhdistyksen yleiseen turvallisuusasiakirjaan, jonka mukaisesti toimitaan. Suunnitelma käydään läpi toiminnasta vastaavien kanssa.

23 Turvallisuuussuunitelma
Vastuu tapahtuman turvallisuudesta on aina tapahtuman järjestäjällä. Laki määrittää useita asioita koskien tapahtuman järjestämisen turvallisuutta, Kokoontumis- ja järjestyksenvalvonnanlaki (LYTP) säätelee tapahtuman turvallisuutta. Pelastuslaki velvoittaa ehkäisemään ja varautumaan vaaratilanteisiin. Laki kulutustavaroiden ja kuluttajapalveluiden turvallisuudesta liittyy myös tapahtuman järjestämiseen. Terveydensuojelulaki velvoittaa toimimaan elintarvikkeiden kanssa turvallisesti. Ympäristölaki ottamaan huomioon tapahtuman vaikutukset ympäristöön Jätelaki velvoittaa järjestäjää huolehtimaan tapahtuman jätehuollosta jne. Monet muut lait tuovat velvoitteita järjestäjälle, jotka tulee huomioida tapahtumaan liittyen….

24 Yleisötapahtuman turvallisuus- ja pelastussuunnitelman sisältö (esimerkki)
• tapahtuman nimi ja luonne • vastuullinen järjestäjä • osanottajamäärä, yleisöjä sivulliset • vakuutukset • tiedotus ja etukäteisohjeet tulijoille • suunnitteluja organisointi; kokoontumiset • lupa- ja ilmoitusasiat • johtaminen, vastuunjako ja työnjako • suorituspaikka ja reitit • opasteet • liikenteenohjaus ja pysäköinti

25 Yleisötapahtuman turvallisuus- ja pelastussuunnitelman sisältö (esimerkki)
• ohjeet osallistujille • kuulutukset ja juontajat • järjestyksenpito • ohjelman sisältö • toimijoiden ja ohjaajien osaaminen ja valmiudet • tarvittavat välineet, niiden tarkistus ja huolto • ennakoitavat vaaratilanteet, vaikutukset ja niihin varautuminen • toimenpiteet vaarojen ehkäisemiseksi  • ensiapuvalmius • paloturvallisuus ja pelastustiet • sähkö- ja muut rakenteet • poistumis- ja suojautumismahdollisuudet

26 Yleisötapahtuman turvallisuus- ja pelastussuunnitelman sisältö (esimerkki)
• riskianalyysi • hygienia-asiat; ruokailu ja WC-tilat • tapahtuman seuranta, tilastointi ja arviointi • toimintaohjeet onnettomuuksissa ja tapaturmissa • kriisiviestintä • toiminta tapaturman tai onnettomuuden jälkeen Edellä mainitut asiat tulee käydä läpi tapahtumaa ennen eri tapahtumaan osallistuvien toimijoiden kanssa

27 Turvallisuus- ja pelastussuunnitelma
Toiminta ennalta arvaamattomissa tilanteissa tulee ottaa huomioon ja kaikki turvallisuusasiat tulisikin laatia siten, että koko henkilökunta tietää, miten turvallisuusasioissa tulee ongelma-tilanteissa toimia. Esimerkiksi sairauskohtaukset, tulipalot, ryöstöt, ammuskelut, pahoinpitelyt ja muut mahdolliset seikat tulee ottaa huomioon suunniteltaessa turvallisuusasioita. Turvallisuussuunnitelma tarvitaan yleisötilaisuusilmoituksen liitteeksi vähintään 5 vrk ennen tapahtumaa

28 Pelastussuunnitelma Pelastussuunnitelma Pelastussuunnitelma on laadittava esimerkiksi liiketoiminnan harjoittajan tai muun yhteisön järjestämään tapahtumaan, jossa henkilö- ja paloturvallisuudelle tai ympäristölle aiheutuvan vaaran taikka mahdollisenonnettomuuden aiheuttamien vahinkojen voidaan arvioida olevan vakavat tapahtumaan osallistuvien ihmisten suuren määrän tai muun erityisen syyn vuoksi.

29 Pelastussuunnitelma Yleisötilaisuuden järjestäjän on laadittava pelastussuunnitelma silloin kun: l. Tilaisuuteen arvioidaan osallistuvan yhtä alkaa yli 200 henkilöä (pelastuslaki) 2. Tilaisuus järjestetään kokoontumistilassa, jonka hyväksyttyyn henkilömäärän ylitykseen on haettava lupa rakennusvalvontaviranomaiselta 3. Tilaisuudessa käytetään esim. esityksen tehosteina räjähteitä tai muita vaarallisia aineita tai jos toiminta muutoin voi aiheuttaa vaaraa yleisölle

30 Pelastussuunnitelma 4. Sellaisissa kohteessa (tilaisuudessa), jossa harjoitettu toiminta poikkeaa tilaisuuteen osallistuvienhenkilöiden tavanomaisesta kokemuspiiristä (mm. tapahtumat vaativissa luonnonolosuhteissa) 5. Tilaisuudessa käytetään sellaisia laitteita tai välineitä, joiden käyttöön liittyy tavanomaisesta poikkeavia vaaratekijöitä 6. Tilaisuus edellyttää muita erityisiä toimenpiteitä järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi tai sivullisille tai ympäristölle aiheutuvan haitan estämiseksi taikka erityisiä liikennejärjestelyjä.

31 Pelastussuunnitelma Pelastussuunnitelma on pidettävä ajan tasalla, ja siitä on tiedotettava tarvittavalla tavalla asianomaisen rakennuksen tai muun kohteen asukkaille ja työntekijöille sekä muille, joiden on osallistuttava pelastussuunnitelman toimeenpanoon Pelastussuunnitelma tai sen yhteenveto on toimitettava alueen pelastusviranomaiselle tämän antamien ohjeiden mukaisesti. (14 vrk ennen)

32 Pelastussuunnitelma Pelastussuunnitelmassa on selvitettävä:
• Ennakoitava vaaratilanteet ja niiden vaikutukset • Toimenpiteet vaaratilanteiden ehkäisemiseksi • Poistumis- ja suojautumismahdollisuudet sekä sammutus- ja pelastustehtävien järjestelyt • Turvallisuushenkilöstö, sen varaaminen ja kouluttaminen sekä muun henkilöstön tai asukkaiden perehdyttäminen suunnitelmaan • Tarvittava materiaali kuten alkusammutus-, pelastus ja raivauskalusto, henkilösuojaimet ja ensiaputarvikkeet sen mukaan kuin ennakoitujen vaaratilanteiden perusteella on tarpeen • Ohjeet erilaisia l, kohdan mukaisesti ennakoituja onnettomuus-, vaara- ja vahinkotilanteita varten • Miten suunnitelmaan sisältyvät tiedot saatetaan asianomaisten tietoon.

33 Pelastussuunnitelma Edellä pelastuslain 9 §:n l momentin 2 kohdassa tarkoitettuun kohteeseen laaditussa pelastussuunnitelmassa on selvitettävä erikseen, miten rakennuksessa tai tilassa olevien heikentynyt toimintakyky otetaan huomioon vaaratilanteisiin varautumisessa. Tapahtumatilan tulee olla hyväksytty kokoontumis-huoneistokäyttöön. Mikäli tapahtuma järjestetään tilapäistiloissa, tulee huoneiston käytöstä sopia rakennusvalvonta-, palo-, poliisi- ja terveysviranomaisten kanssa. Vaikka tapahtuma olisi toistuva ja järjestetään esim. auto- tai teollisuushallissa, on kiinteistön paloturvallisuus tarkastettava joka kerta.

34 Pelastussuunnitelma Avotuli
Avotulen teko kokoontumistiloissa ja -alueilla on kielletty ilman paloviranomaisen lupaa. Ulkoilmatapahtumissa tulee aina ottaa avatulta tapahtumapaikalle suunniteltaessa huomioon mm. metsäpalovaroitus, jolloin avatulta ei saa tehdä.

35 Pelastussuunnitelma llotulitus
llotulituksen järjestämisestä tulee tehdä kirjallinen ilmoitus paloviranomaiselle. Tämä voi asettaa ehtoja tai rajoituksia ilotulitukselle tai kieltää sen, mikäli siitä aiheutuu vaaraa. Ammattilaisten järjestämistä ilotulitusnäytöksistä ilmoitus tehdään poliisille.

36 Pelastussuunnitelma Lomake yleisötilaisuuden pelastussuunnitelman laadintaa varten Pohjois-Savon pelastuslaitoksen Internet sivuilla on löydettävissä lomake yleisötilaisuuden pelastussuunnitelman tekemistä varten. Kartta/ piirros rakennusten ja rakenteiden sijainnista sekä poistumis- ja pelastusteistä tulee olla liitteenä. Suunnitelmat tulee toimittaa sähköisesti osoitteeseen: yleisötilaisuudesta vähintään 5 vrk (yleisötilaisuusilmoitus sähköisenä ennen tapahtumaa virkapostiin (lupahallinto.pohjois-savo.ita-

37 Pelastussuunnitelma Ensiapu
Tapahtumajärjestäjän on varauduttava tapahtuman ensiavun järjestämiseen. Järjestäjä vastaa myös ensiapuvalmiudesta ja lisäavun hälyttämisestä, Ensiapuvalmiuden taso riippuu tapahtuman luonteesta ja kävijämäärästä. Pienissä ja vähäriskisissä tapahtumissa ei erillistä ensiapuryhmää tarvita, mutta tällöinkin tapahtuma-alueella on oltava välineet ensihoidon järjestämiseen. Ensiapuryhmät on varattava riittävän ajoissa tapahtumaan.

38 Pelastussuunnitelma Ensiapu
Suurissa tapahtumissa on oltava turvallisuuspäällikkö, joka toimii pelastus- ja ensihoitoviranomaisten yhteyshenkilönä ja laatii heidän kanssaan hälyttämisohjeet ja ensiapusuunnitelman. Ohjeet jaetaan jokaiselle ensiapuun osallistuvalle ja tapahtuman järjestämiseen osallistuvalle. Ensiapu tulee olla huomioituna pelastussuunnitelmassa

39 Vakavan vaaran mahdollisuus tapahtumassa!!!!
Järjestäjän tulee varautua tapahtumassa myös ennalta arvaamattoman vakavan väkivaltaisen teon estämiseen ennakolta. Järjestäjän tulee rakenteellisesti estää joko raskaita ajoneuvoja tai betonisia esteitä tai vastaavia käyttäen tapahtumaan kuulumattomien ajoneuvojen kontrolloimaton ajaminen alueelle huomioiden pääportin lisäksi myös mahdolliset huoltoväylät. Mahdollisen muun vaaran ja riskin vähentämiseksi järjestäjän tulee arvioida tähän liittyvät riskit pelastus- ja turvallisuussuunnitelmassa ja määritellä tarvittavat toimenpiteet niiden estämiseksi. Vakavista ennakoitavissa olevista uhkatilanteista on oltava välittömästi yhteydessä poliisin tilanne- ja johtokeskuksen päällystövastaavaan p Vakavista onnettomuuksista ja vaaratilanteista ilmoittaminen tai


Lataa ppt "Tapahtumajärjestäjän vastuu turvallisuudesta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google