Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Palokuntatoiminnan viestintästrategia (?)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Palokuntatoiminnan viestintästrategia (?)"— Esityksen transkriptio:

1 Palokuntatoiminnan viestintästrategia 2015-2017 (?)
Alustava Laatinut: Tiia Fredriksson

2 Viestintästrategia sisältää:
Palokuntatoiminta Sisäinen ja ulkoinen keskusjärjestöviestintä Palokuntatoiminnan brändit Palokuntien viestinnän ohjaus ja ohjeistus Alueiden viestinnällinen rooli Osaston sisäinen ja ulkoinen viestintä Osana SPEKin kokonaisviestintää

3 Palaute ja vuorovaikutus ???
Ydinongelmat 1. Palokuntalaisia ja palokuntia ei tavoiteta riittävän kattavasti ja varmasti Spekin toiminnasta ja palveluista ei ole selkeää kuvaa Pelastusliitot itsenäisinä toimijoina ovat epävarma taho viestin ainoana välittäjänä? Vuorovaikutus palokuntalaisten kanssa on hyvin vähäistä Keskusjärjestön vaikuttavuus suhteessa jäsenistöön on kärsinyt -> rooli kapeutunut, muut toimijat ottaneet ”vallan”, riittääkö nykyinen? Toimintaa on vaikea laaja-alaisesti uudistaa ja kehittää, jos yhteys puuttuu Verkostomaisen toiminnan vähäinen hyödyntäminen SPEK Palokunta-lainen Pelastusliitto Palokunta Palaute ja vuorovaikutus ???

4 2. Palokuntatoimintaa ei tunneta tarpeeksi – toiminta hiipuu?
Imago ei välttämättä vastaa todellisuutta? Brändin uusiutuminen jäänyt kesken Yritetään ehkä liiaksi tuoda alan sisäistä informaatiota esille? Uskalletaanko olla sitä mitä ollaan – VPK? Tarve uudistua, mutta yhteinen tavoiteimago puuttuu -> Mitä palokuntatoiminta on tulevaisuudessa? Rekrytointi-näkökulman lisäksi yhteiskunnallisen merkityksen korostaminen jäänyt vähemmälle

5 3. Yhteistyö alan keskeisten yhteistyöjärjestöjen kanssa tulisi olla tiiviimpää ja tuloksekkaampaa
Spekin rooli merkityksellinen, mutta roolia ei tunnusteta/tunnisteta? Riittääkö Spekille koulutustarjoajan rooli? Mitkä tekijät hankaloittavat yhteistyötä? Puuttuvatko yhteistyötä edistävät toimintamallit? Muistetaanko niitä ylläpitää? Tavoitteena palokuntatoiminnan kehittäminen, onnistuuko nykyisellä tavalla riittävän tuloksekkaasti? Pysytäänkö toimintaympäristön muutoksessa mukana? Miten palokuntalaiset vahvemmin mukaan? Riittävätkö toimikunnat toiminnan kehittämiseen?

6 Muita haasteita SPEKin viestinnän kehittäminen siten, että palokuntatoiminnassa olisi suunnitelmalliset sujuvat ja toimivat viestinnän keinot sekä rakenteet ja niitä tukevat säännölliset toimenpiteet Riittävätkö resurssit viestinnän kehittämiseen? Priorisointi, mikä on nyt tärkeää tulevaisuutta ajatellen?

7 Sidosryhmät Merkittävät sidosryhmät: Spek-ryhmä SSPL SPPL Toimikunnat
Merkittävät sidosryhmät: Spek-ryhmä SSPL SPPL Toimikunnat Kurssinjohtajat Rahoittajat Avainasemassa olevat sidosryhmät: Palokuntalaiset Palokunnat Pelastusliitot Monitoroitavat sidosryhmät: Poliittiset päättäjät Kansalaiset Valtio: OKM, SM Kansainväliset toimijat Media Muut järjestöt: Partio, Martat Julkinen sektori: THL Informoitavat sidosryhmät: Pelastustieto Pelastuslaitokset Pelastusopisto Muut pelastusalan vapaaehtoistoimijat HAMK

8 Tavoitteet määrittyvät eri strategioista
SPEK on yleishyödyllinen, palveleva ja kansainvälinen asiantuntija -> Strategia 2025 Kehittämisalueet: identiteetti, palvelukonsepti, palokuntien asema ja työnjako, laatu, hyvinvointi, tunnettavuus, turvallisuusviestintä, rekrytointi, kelpoisuusvaatimukset, osaaminen -> Sopimuspalokuntien strategia 2020 Tavoitteenamme on turvallisempi arki ja yhteiskunta. Palvelemme kansalaisia, päätöksentekijöitä ja elinkeinoelämää.Toimintamme keskeisenä voimavarana ovat erilaisissa verkostoissa toimivat vapaaehtoiset turvallisuuskoulutetut kansalaiset. -> TTS Suomessa on hyvä turvallisuuskulttuuri ja Euroopan tehokkain pelastustoimi. -> Pelastustoimen strategia 2025

9 Tärkeitä tavoitteita Valtakunnallinen viesti tavoittaa jokaisen palokuntalaisen tarvittaessa Alueelliset toimijat tunnistetaan SPEK-ryhmän jäseniksi selkeästi, saumaton yhteistyö keskusjärjestön ja alueiden välillä näkyy myös palokuntalaiselle, toiminta on tasalaatuista Vuorovaikutus toimii kaikkien toimijoiden välillä tarvittaessa: SPEK, pelastusliitot, palokunnat, palokuntalaiset SPEK-ryhmän rooli tunnistetaan palokuntalaisten keskuudessa Palokuntatoiminnan eri muotoja kehitetään verkostomaisesti

10 jatkuu.. Palokuntalaisten identiteettiä vahvistetaan brändin avulla ja ajantasaisella, luotettavalla viestinnällä Palokuntalaisille tarjotaan mahdollisimman helpolla ja selkeällä tavalla erilaisia palveluita Palokuntien tunnettuutta lisätään vahvistamalla ja uudistamalla VPK-imagoa ja brändiä Luodaan VPK:ille uudenlaista tavoitemielikuvaa yhteisen päämäärän mukaisesti Vahvistetaan palokuntien tarpeellisuutta ja roolia nostamalla esille yhteiskunnallisesti merkittäviä keskustelunaiheita

11 Jatkuu… Tuotetaan säännöllisesti ja suunnitellusti viestintää eri viestintäkanavia hyödyntäen tärkeille kohderyhmille Opetellaan uudenlainen viestintäkulttuuri, jossa suunnitelmallisuus toimii kivijalkana Selkeytetään viestinnän roolijakoja ja vastuita sekä viestinnän prosesseja Pyritään luotaamaan toimintaympäristöä ja reagoimaan tarvittaessa

12 Ydinviestit SPEK on asiantunteva, osaava ja luotettava palokuntien keskusjärjestö? VPK-toiminta on perinteinen, hyödyllinen ja monipuolinen harrastus, jossa korostuvat hyvä porukka ja toiminnallisuus SPEKin palokuntatoiminta on hyvä yhteistyökumppani ja kehittää palokuntatoimintaa verkostomaisesti Pelastusliitot ovat SPEKin alueellinen toimija ja tärkeä yhteistyökumppani, joka näkyy mm. yhteisenä ilmeenä sekä tuloksekkaana yhteistyönä Palokunta-osaston viestintä on suunniteltua, pitkäjänteistä ja tavoitteellista Mitä muuta?

13 Toimenpiteitä suunnitelmaa varten mm.
Palokuntaportaali VPK-brändin uudistaminen Verkostojen luominen eri osastoille Yhteistyöverkoston säännöllinen koordinointi Uusi ilme pelastusliitoille yhteistyössä liittojen kanssa, tarjotaan mahdollisuus esim. nettisivujen osalta yhteistyöhön? Jäsenkortti ja jäsenpalvelut -> jäsenlehti 2 krt / v? Laaditaan viestinnän ohjeistuksia tukemaan jokapäiväistä viestintää Aikataulu vuoden viestinnälle, vastuuhenkilöt, muistetaan joustavuus

14 Palokuntalaisten identiteetti – oma brändi
24365-tunnus on Suomen vapaaehtoisen palokuntatoiminnan tunnus. Se symboloi vapaaehtoisten palokuntalaisten yhteisöllisyyttä ja jatkuvaa valmiutta toimia hälytystilanteissa

15 VPK-brändi

16 Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö
Turvalliseen huomiseen!


Lataa ppt "Palokuntatoiminnan viestintästrategia (?)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google