Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kansainvälisyysmahdollisuuksia kouluille Opetushallituksen kansainvälistymispalvelut Hämeenlinna 27.11.2017 Nina Eskola Iiris Kajas.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kansainvälisyysmahdollisuuksia kouluille Opetushallituksen kansainvälistymispalvelut Hämeenlinna 27.11.2017 Nina Eskola Iiris Kajas."— Esityksen transkriptio:

1 Kansainvälisyysmahdollisuuksia kouluille Opetushallituksen kansainvälistymispalvelut Hämeenlinna Nina Eskola Iiris Kajas

2 Kenelle? Nordplus Junior ja Erasmus+ Yleissivistävä koulutus
Päiväkodeille Peruskouluille Lukioille Taiteen perusopetusta tarjoaville oppilaitoksille Yhteistyötahoille luokkahuoneen ulkopuolella Ammatilliset oppilaitoksille (Nordplus: myös oppisopimuskoulutus) Nordplus -ohjelma: Pohjoismaat, itsehallintoalueet Ahvenanmaa, Färsaaret, Grönlanti ja Baltian maat Erasmus+ -osallistujamaat: EU-maat, Norja, Islanti, Liechtenstein, Turkki ja Makedonia Tuetaan aktiivista ja laaja-alaista oppimista. Koulut tekevät teemakohtaista yhteistyötä, koululuokat osallistuvat ja tapaavat toisiaan, tuetaan opettajavaihtoja sekä opettajien täydennyskoulutusta. Koulutusta kehitetään yhdessä! N+ ja E+ antavat koulujen kehittämiseen työkaluja ja mahdollistavat erilaisia yhteistyömuotoja

3 Erasmus+/Nordplus tavoitteita
Perusopetuksen OPS Laaja-alainen osaa Perusopetuksen OPS Erasmus+/Nordplus tavoitteita 8 toisistaan riippuvaista avaintaitoa, perustaidot, opettajat ja opettajankoulutus uuden teknologian mahdollisuudet, kieli- ja kulttuuritietoisuus, Eurooppa strategia, ET 2020, innovatiivisia opetusmenetelmiä, yhteistyö vanhempien kanssa Koulutuksen innovatiivisten tuotteiden, prosessien ja hyvien käytänteiden levittämistä, koulutuksen laatu, pohjoismaiset kielet sekä tieto ja tuntemus pohjoismaisista ja balttialaisista kielistä ja kulttuureista Sosiaalisen inkluusion ja maahanmuuttajataustaisten lasten integraation edistäminen, Yhteistyötä koulutuksen, työelämän ja muiden toimijoiden välillä, varhaiskasvatus toiminta lähtee liikkeelle aina opetussuunnitelmista ja mitä toimintaa koetaan tarpeelliseksi kehittää

4 Erasmus+/Nordplus tavoitteita
Lukion OPS Erasmus+/Nordplus tavoitteita Aihekokonaisuudet Aktiivinen kansalaisuus, yrittäjyys ja työelämä Hyvinvointi ja turvallisuus Kestävä elämäntapa ja globaalivastuu Kulttuurien tuntemus ja kansainvälisyys Monilukutaito ja mediat Teknologia ja yhteiskunta merkitys työmarkkinoiden kannalta kansainvälistymistä oppilaitoksissa edistetään elinikäisen oppimisen globaalia ulottuvuutta Eurooppa 2020 –strategia ET aktiivinen oppiminen tieteidenvälisiä lähestymistapoja lukumotivaation lisääminen yhteistyö vanhempien kanssa Opetuksen laatu, luovuus ja uudistuminen, pohjoismaiset kielet, sekä tieto ja tuntemus pohjoismaisista ja balttialaisista kielistä ja kulttuureista Yhteistyötä koulutuksen, työelämän ja muiden toimijoiden välillä, parannetaan kielten opetusta edistetään kulttuurien tuntemusta, innovatiivisia opetusmenetelmiä Hankkeiden avulla halutaan edistää myös erilaisiin kulttuureihin tutustumista, kielten opetusta ja opiskelua Kaikki toiminta on OPSin mukaista

5

6 Katso nuorten tekemä video
Nordplus junior project: Culture, identities and a colonial past #2

7 Nordplus ohjelmat Nordplus Junior Nordplus Korkeakoulutus
Nordplus Aikuiskoulutus Nordplus Horisontal Nordplus Pohjolan kielet Mukana 8 maata ja 3 itsehallintoaluetta Pohjoismaista ja Baltiasta: Islanti, Latvia, Liettua, Norja, Ruotsi, Suomi, Tanska, Viro sekä Färsaaret, Grönlanti ja Ahvenanmaa Baltian maat vuodesta 2008 mukana Juniorin kautta pääsee myös oppilaat liikkumaan, Horisontalissa laaja kirjo hankkeita 2000 € seminaarista 100 000 € kehittämishankkeeseen

8 Nordplus tavoitteet 2018 – 2022 Vahvistaa Pohjoismaiden välistä koulutusyhteistyötä, Luoda yhteinen koulutusalue Pohjoismaihin ja Baltian maihin, Tukea koulutuksen innovatiivisten tuotteiden, prosessien ja hyvien käytäntöjen kehittämistä ja levittämistä, Tukea koulutus- ja työelämäyhteistyön avulla elinikäisen oppimisen laadun ja innovaatioiden kehitystä, Lisätä pohjoismaisten kielten osaamista ja ymmärrystä (ensisijaisesti tanska, norja ja ruotsi), erityisesti lasten ja nuorten parissa, Edistää tämän lisäksi pohjoismaista kulttuuria sekä vastavuoroista Pohjoismaiden ja Baltian maiden kielten ja kulttuurin ymmärrystä, Innostaa oppimaan ja ymmärtämään Pohjolan kieliä. N+ ohjelmissa uutuutena 7 tavoitetta, ei varsinaisia painopisteitä, mutta maahanmuuttajien integraatio koulutuksen avulla nostona

9 Päiväkodit yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa – Nordplus Horisontal
Nordic sounds: Inspiration for music and dance education from the Nordic countries ”Hankkeen tarkoituksena on kerätä perinteistä musiikkia, tanssia, lauluja, pelejä, riimejä ja tuutulauluja. Tavoitteena ovat Islannin, Suomen, Norjan, Ruotsin, Tanskan, Färsaarten, Grönlannin ja Saamenmaan kulttuurien ylläpitäminen, niiden esitteleminen muille osallistujamaille ja uusien luovien toimintatapojen kehittäminen. Hanke on yhteispohjoismainen ponnistus musiikkikasvatuksen hyväksi.” ”On tärkeää ja arvokasta syventää kulttuurien ymmärrystä eri kulttuurien perinnehelmien kautta. Tarkoituksena myös tuottaa aineistoa Pohjoismaiden kulttuurien kasvavaan kiinnostukseen, aiheesta julkaistaan e-kirja 2017.” Elisa Seppänen, Taidepäiväkoti Konsti ja Soili Perkiö, JaSeSoi ry Katso: Varhaiskasvatussuunnitelmassa myös nostettu kv yhteistyön merkitystä

10 Tuoreita Nordplus Junior -esimerkkejä
Going solar Lappeenrannan Lyseon lukio ja Halmstad Sannarpsgymnasiet (SE) Period: Aug Aug 2018 Allocation: EUR ”We aim to broaden students’ awareness of sustainable development and practical ways to enhance it. During the project, students would install solar panels together with local universities, thus creating concrete results at their schools” Leva i Norden Merenojan koulu (FI) Härkävehmaan koulu (FI) Skanor skola (SE) Vonsild skole Kolding (DK) Grammar School of Nordic Languages (LV), Liljeborgsskolan 7-9 (SE) Period: Aug Jul 2018 Allocation: EUR ”Bl.a. små undersökningar om länderna, skolorna, presentationer via bloggar och skype, filmer i youtube. Eleverna samlar en ordbok på fyra språk (svenska, danska, lettiska och finska). Språket är skandinaviska, som eleverna uppmuntras att använda i både tal och skrift”

11 Nordplus uutisia Uusi ohjelmakausi 2018-2022 käynnistyi 2.11.2017
Twitter-tili avattu: Uudistettu käsikirja 2018 (rakenne ja ulkoasu) Seuraa sivuja (mm. uusi logo) ja Hyvän hakemuksen ominaisuuksia: Varsinainen hakuaika päättyy jo Espresso-hakujärjestelmä auki! Nordplus Pohjolan kielet – ohjelman valmistelevien vierailujen haku päättyy 5.12.! 2017 ja 2018 yhtenä fokuksena maahanmuuttajien ja pakolaisten integraatio, koskee kaikkia Nordplus-ohjelmia

12 Nordplus Junior Liikkuvuutta, yhteistyöhankkeita ja verkostoja kouluopetukselle
Tavoitteena vahvistaa ja kehittää kouluyhteistyötä ja luoda verkostoja ja kumppanuuksia koulujen välillä Pohjoismaissa ja Baltiassa Tukea osallistuvien maiden opetuksen laatua, luovuutta ja uudistumista Levittää ja hyödyntää tuloksia. Kohderyhmiä ovat oppilaat, opettajat ja muu opetushenkilöstö: Päiväkodeissa Peruskouluissa Lukioissa Ammatillisissa oppilaitoksissa/oppisopimuskoulutuksessa Taiteen perusopetuksessa Ruotsalaisen päähallinnoijan video ohjelmasta: 2,5 M€ N+ juniorissa jaossa Refleksjoner av hus Kuva: Karin Beate Nøsterud/norden.org

13 Nordplus Junior yhteistyömuotoja
Liikkuvuus (vähintään 2 maata, 1-3 vuotta) A Valmistelevat vierailut (1 – 5 päivää) (vuoden sisällä) B Opettajien ja muun opetushenkilöstön liikkuvuus (1 viikko – 1 vuosi) (1-vuotisia hankkeita) C Luokkavaihdot (1 viikko – 3 viikkoa) 1-3 vuotta D Oppilasvaihto (vuoden sisällä) E Harjoittelu (1 viikko – 1 vuosi), 1-3 vuotta Tuki kattaa kaikkien matkat (tukisummat vaihtelevat maasta riippuen + 150 € maan sisäiseen matkaan jos edestakainen matka yli 500 km. ks. käsikirja). Opettajille tukea elinkustannuksiin 355 euroa/viikko. Mikäli matkakulut jäävät tukea pienemmäksi, voi jäljelle jäävää tukea käyttää muihin hankkeesta aiheutuviin kustannuksiin. Verkosto (vähintään 3 maata, 1-3 vuotta) Verkostojen perustaminen kokouksineen Verkoston hallinto kokouksineen Tiedotustoiminta Tulosten hyödyntäminen ja levittäminen Verkostotuki kattaa 75 % kokonaiskustannuksista Yhteistyöhankkeet (vähintään 3 maata, 1-3 vuotta) Kehittämishanke mukaan lukien opetussuunnitelmien kehittäminen Hanketuki kattaa 75 % kokonaiskustannuksista Luokkavaihdot suosituin yht.työmuoto, 30 oppilasta per maa voi lähettää ja 1 opettaja mukana seuraavana opena

14 Nordplus Horisontal Mahdollistaa rajat ylittävän yhteistyön eri koulutusasteiden ja sektoreiden välillä Ohjelmassa edistetään innovatiivisia, perinteiset aihepiirit ylittäviä hankkeita, maiden välistä elinikäiseen oppimiseen liittyvää yhteistyötä sekä innovatiivisia kielihankkeita Erilaiset järjestöt, yhdistykset, organisaatiot ja yritykset voivat osallistua hankkeisiin Yhteistyökumppaneita kolmesta eri maasta Ohjelman rahoitus on 50% kokonaiskustannuksista (omarahoitusosuus voi koostua esim. työajasta) Nordplus Horisontal -ohjelman vuosibudjetti on n. 1 M € Hakuaika päättyy

15 Nordplus Horisontal-ohjelmassa tuetaan esimerkiksi
Aikuis-koulutus Korkea-koulutus Junior Nordplus Horisontal Työpajoja, seminaareja ja konferensseja Selvityksiä, tutkimuksia ja tilastohankkeita Hankkeita, joissa hyödynnetään koulutusalan tutkimustuloksia Kielten opiskeluun, opetus- ja käännösmateriaaliin liittyvää innovatiivista materiaalituotantoa Uusien kurssimoduulien kehittämistä uusien oppimis- ja opetusmenetelmien avulla Julkaisuja, tulosten levitystä ja kokemuksenvaihtoa koulutuksen alalta

16 Nordplus Pohjolan kielet ̶ vuosi 2018 tuo parannuksia ohjelmasääntöihin
Ohjelman tavoitteena on vahvistaa kielten ymmärtämistä sekä lisätä kiinnostusta pohjoismaisia kieliä, kulttuureita ja elinolosuhteita kohtaan. Erityisesti halutaan vahvistaa naapurikielten (tanska, norja ja ruotsi) ymmärtämistä. Ohjelmassa vahvistetaan kohderyhmään kuuluvien toisen pohjoismaisen kielen ymmärtämistä. Tuetaan myös uusille pohjoismaalaisille, kuten pakolaiset ja maahanmuuttajat, suunnattua kielten opetuksen kehittämistä. Osallistuvia maita ovat Islanti, Latvia, Liettua, Norja, Ruotsi, Suomi, Tanska, Viro sekä Färsaaret, Grönlanti, Ahvenanmaa ja saamelainen kielialue Mahdollisuus hakea valmistelevan vierailun tukea – syksystä lähtien. Hankkeissa tulee olla vähintään kahden maan yhteistyötä (aikaisemmin kolme) Hakemuksen voi kirjoittaa skandinaavisella kielellä tai englanniksi Omarahoitusosuus on 25 %. Työpanokseen kehittämistyön osalta on mahdollista hakea tukea (ks. ehdot käsikirjasta) Kuva: Norden.org/Børn om bål

17 Ohjelmassa tuetaan esimerkiksi:
opetusmenetelmät yhteiset opetussuunnitelmat tiedotustoiminta tutkimushankkeet konferenssit kurssit sanakirja- ja terminologiatyö julkaisut kieliteknologiset hankkeet opetusmateriaalin kehittäminen ja julkaiseminen Kuva: Mauricio Pavez | Nordplus

18 Arviointikriteerit ks. http://nordplusonline
Relevanssi Tavoitteet ja sisältö Organisaatio ja toteutus Tulosten levitys Muista myös: Sitoumuskirjeet – Letter of intents (LOIs) Partnereiden kokoonpano Budjetti

19 ERASMUS+ -ohjelma

20 Katso videohaastattelu
Paula Luopio-Lemetyinen Lauttasaaren ala-asteen koululta kertoo, miksi koulussa kannattaa olla kv- toimintaa

21 Yleissivistävä koulutus – mahdollisuudet kouluille ja muille toimijoille
Avaintoimi Toimintotyyppi Toiminta KA1: Täydennyskoulutushankkeet Yleissivistävän koulutuksen opetushenkilöstön ja koulun kehittämistoimintaan osallistuvan henkilöstön liikkuvuus Opetusjakso ulkomailla 2 pv-2 kk Ammatillinen kehittyminen ulkomailla 2 pv-2 kk KA2: Yhteistyöhankkeet; Innovointia ja hyvien käytäntöjen vaihtoa edistävä yhteistyö Strategiset kumppanuushankkeet: Voivat olla pienempiä hyvien käytänteiden vaihtoon keskittyviä tai laajempia kehittämishankkeita, jotka tähtäävät yhteiseen innovaatioon School Exchange Partnerships Hankeyhteistyö, johon kuuluu hankekokousten lisäksi yhteistyötä kokousten välillä Lyhyet oppilasryhmävaihdot 3 pv -2 kk Koulutukset opetushenkilöstölle 3 pv -2 kk Pitkä oppilasvaihto (yli 2 kk) Opettaminen ulkomailla (yli 2 kk) Oppilasryhmien lyhytkestoiset vaihdot 3 pv – 2 kk Pitkäkestoinen oppilasliikkuvuus 2 – 12 kk Henkilöstön koulutustapahtumat 3 pv – 2 kk Pitkäkestoiset opetus- tai koulutusjaksot 2 – 12 kk IT support platforms eTwinning Uutta 2018 Liikkuvuushankkeet tuovat organisaatioille lisääntynyttä valmiutta ja kykyä työskennellä kansainvälisesti, uusia innovatiivisia tapoja toimia kohderyhmien kanssa, modernimpaa, dynaamisempaa, sitoutuneempaa ja ammattimaisempaa organisaatioympäristöä. Liikkuvuuden tulee vastata koulun tarpeita ja kehittää opetushenkilöstön tietoja ja taitoja, esimerkiksi esimiesten johtamistaitoja ja opettajien kykyä vastata oppilaiden tarpeisiin, laajentaa koulun eurooppalaista ulottuvuutta ja kehittää uudenlaisia sekä parempia opetusmenetelmiä. Esimerkiksi opetushenkilökunta voi osallistua kielikursseille tai kehittää TVT-taitojaan. Strategiset kumppanuushankkeet yleissivistävän koulutuksen eurooppalaisia kehittämishankkeita. Tarjoavat osallistujille mahdollisuuden kehittää omaa toimintaansa tutustumalla muiden Euroopan maiden koulutusjärjestelmiin, vertailemalla ja vaihtamalla hyviä käytäntöjä ja työskentelemällä yhteisen aiheen kanssa. Tavoitteena on nostaa yleissivistävän koulutuksen laatua. Kaikki yleissivistävän koulutuksen parissa toimivat organisaatiot voivat osallistua. Hankkeiden toteuttamiseen voivat osallistua koulun tai organisaation henkilökunta ja oppilaat. Toiminnan tulee olla tavoitteellista kehittämistoimintaa, joka pohjautuu paikallisiin, kansallisiin ja eurooppalaisiin koulutusstrategioihin (OPS, Eurooppa 2020, Koulutus 2020). Hanke on opetussuunnitelman mukaista toimintaa. Tavoitteena innovaatioita ja konkreettisia tuloksia Kumppanuushankkeilta odotetaan myönteisiä ja pitkäkestoisia vaikutuksia hanketyöhön osallistuviin henkilöihin ja heidän organisaatioihinsa, mutta myös vaikutusta laajemminkin. Hankkeiden tavoitteina on kehittää, siirtää ja ottaa käyttöön uusia käytäntöjä yleissivistävään koulutukseen.

22 Erasmus+ KA1 pähkinänkuoressa
Opetushenkilöstön täydennyskoulutus (KA1) Hankkeessa vain Suomi Hakuaika päättyy Hanke voi alkaa Vuodessa noin 100 hanketta joissa 800 osallistujaa Hyväksymisprosentti noin 63-80% Keskimääräinen tuki € Hakijana suomalainen koulu, jos konsortiossa kunta tekee hakemuksen Hankekausi jos alkaa jo kesäkuussa niin kiire tulee Ei rajoituksia kuinka monta opea voi osallistua koulutukseen, voi myös 1 opettajalle tehdä hakemuksen mutta kannattaa tehdä laajemmin, koska tarkoituksena ei ole keskittyä yksilöön keskittyvään täydennyskoulutukseen vaan kumpuaa koulun tarpeista

23 Mitä saatu? Miksi? Tarve? Mobiililaitteiden käyttäjiksi Kielitaitoa tarvitaan Aidosti yhtenäinen oppimispolku Uusia tuttavuuksia ja kontakteja Yksin opiskelusta yhteistoiminnallisuuteen Itsearviointi ennen ja jälkeen Tulokset innostavia ja muutos selvä Uusia tietoteknisiä sovelluksia aktiiviseen käyttöön Kieli elää ja muuttuu nykyään nopeasti - taidon päivittäminen Tietokoneet ja iPadit arkisessa käytössä opetuksessa, ei ylimääräisenä lisänä Oppilaat jo hyötyneet opettajien uusista taidoista opetuksen monipuolistuessa Jokainen kurssilainen kirjasi kokemuksiaan jaettavaksi muiden kanssa. Pöllönkankaan koulu ala- ja yläkoulu tuki € hankeaika 24 kk 7 opettajaa

24 Lisää Erasmus+ KA1 blogeja
Inarin kunta (konsortio): Sodankylän kunta (konsortio): sivut/etwinning/erasmus/yhk Ylitornion yhteiskoulun lukio: Tornion yhteislyseon lukio: Sydän-Laukaan koulu: Myllylän koulu: luonnos/ekl/blogi2 Godby högstadieskola (på svenska): Oulunkylän yhteiskoulu: ja Vaskivuoren lukio: Joutsan yhtenäiskoulu:

25 PÄÄTÖS JA HANKETOIMINTA
KA1 Opetushenkilöstön täydennyskoulutus HAKU PÄÄTÖS JA HANKETOIMINTA hankkeen kesto kk koulutukset 2 pv – 2 kk hakemuksen tekee koulu tai kunnan sivistystoimi (konsortio) PIC-numero vaaditaan Hakulomake ja –ohje: päätökset toukokuussa hankesopimuksen allekirjoitus hankekoulutus verkossa toukokuussa ja syksyllä Helsingissä hankehallinto tehdään komission Mobility Tool+ -alustalla koordinaattori hallinnoi osallistujien raportointi hankeseuranta loppuraportti Kannattaa olla koulutuksen järjestäjään heti yhteydessä jos hanke suunnitteilla Hakulomakkeessa pitää tietää kohdemaa ja kuinka kauan kestää

26 Eurooppalainen kehittämissuunnitelma (EDP)
OPS Koulutustarve EDP Hanketoiminta Uudet tiedot ja taidot Hakemuksen sydän on EDP, siinä kerrotte koulun tarpeen, opsista lähtee kaikki toiminta liikkeelle. Osallistujien nimiä ei tähän! Hakemuksen muut osiot myös oleellisia ja linkittyneenä toisiinsa. Hakemus tärkeä koska siinä suunniteltu ja kirjattu ylös koko hanke

27 DESCRIPTION OF THE PROJECT
Eurooppalaisen kehittämissuunnitelman pohjalta tehdään hakemus ja hankevaiheet DESCRIPTION OF THE PROJECT PARTICIPANTS' PROFILE Learning Outcomes ACTIVITIES' DETAILS MAIN ACTIVITIES PREPARATION FOLLOW-UP BUDGET PROJECT SUMMARY Hakemuksen valmisteluun kannattaa varata aikaa ja koota tiimi hakemuksen ympärille. Kehittää myös koulun sisäistä yhteistyötä!

28 KA1 Opetushenkilöstön täydennyskoulutus Yksikkökustannukset (unit cost)
Miten tuki määräytyy? Yksikkökustannus (unit cost) Matkatuki linnuntietä organisaatioiden välillä Etäisyystaulukko / liikkuva hlö 0-99 km = 20 €/hlö = 530 €/hlö km = 180 €/hlö = 820 €/hlö km = 275 €/hlö – =1500 €/hlö km = 360 €/hlö Poikkeukselliset kulut matkoihin, jos matkat ovat huomattavasti kalliimmat kuin etäisyystaulukon tuki on Perusteltava hakulomakkeessa Yksilötuki (oleskelukulutuki) Maa / liikkuva hlö päiväkohtainen yksikkösumma euromääräistä vaihtelua välillä 60–126 min. 2 pv ja max. 2 kk Organisaatiotuki 1 kpl / liikkuva hlö 1 – 100 hlö: 350€/hlö >100 hlö: 200€/hlö Kurssimaksu 70 € / pv (max. 10 pv) Erityistuki Poikkeus: todelliset lisäkulut 10/06/2019 Opetushallitus

29 Hakemuksien (KA1) arviointikriteerit
Maksimi on 100 p alle 60 p hakemukset hylätään Alin hyväksytty pistemäärä määräytyy budjetin riittävyyden mukaan Jos jostain alle 50% pistemäärästä hylkäys 10/06/2019 Opetushallitus

30 KA1 Laadukas hanketyö Muutos Käytännön hankehallinnointi
Eurooppalainen kehittämissuunnitelma Tarpeet Osallistujien valinta Koulutuspaikan valinta Valmistautuminen Taitojen käyttöön ottaminen Arviointi ja mentorointi Tunnustaminen Levitys Tarve Hanke Muutos Käytännön hallinnointi=tiimi, tärkeää että rehtori mukana alusta asti. Läpinäkyvä tapa tallentaa ja dokumentoida hankkeen asioita, hlövaihdokset ym Koulutuksiin osallistujille mukaan eurooppalainen kehittämissuunnitelma Muutoksia voi tehdä EDP:n peilaten

31 KA1 Kansainvälinen selvitys: opettajan Erasmus+ -täydennyskoulutuksesta hyötyy koko koulu
Maat: LT, FI, PL, DE, EE Koulukulttuurin muutos Kv-toiminta Ilmapiiri Vanhemmat Koulun kehittyminen Opetuksen laatu Oppilaat Mielenkiintoisempia oppitunteja Selvitys osoitteessa: Tutkimuksesta nousi että valmistautuminen erittäin tärkeää ja onnistumisen taustalla, kulttuurinen valmennus, kielivalmennus, kokemusten jako jne

32

33 Job shadowing paikat pitää itse etsiä
Pitäkää mielessä että ilmoitettavat kurssit SEGissa laidasta laitaan, pieniä yksityisyrittäjiä tai isoja organisaatioita

34 School Education Gateway -portaalista voit
löytää täydennyskoulutuskurssin (KA1) Sopivan ulkomaisen kurssin valitseminen opettajalle -opas etsiä job shadowing -kohdekoulun (KA1) etsiä tai ilmoittaa partnerihaun KA2 -kumppanuushankkeeseen ilmoittaa koulusi job shadowing -opettajan vastaanottolistalle ilmoittaa koulusi opettajaksi opiskelevan Erasmus+ -harjoittelijan vastaanottolistalle mainostaa järjestämääsi kurssia löydät käyttökelpoisia materiaaleja, joita on laadittu EU:n toimielimissä ja EU:n rahoittamissa hankkeissa esim. Kulttuurienvälisen osaamisen kehittäminen osana koulujen vaihtovierailuja uutuutena ilmaiset verkkokurssit! Huom! Portaali toimii kirjautumattakin mutta kirjautumalla saat kaikki toiminnallisuudet käyttöösi Teacher academy/SEG voit etsiä kursseja. Myös muut kurssit kelpoisia, messut eivät käy Kannattaa katsoa myös edellisen kesän kurssitarjontaa hanketta suunnitellessa Espoolainen opettaja tehnyt fb ryhmän kursseista, 400 mukana jo: Opettajien Erasmus+ kurssit ja kouluvierailut jossa jaetaan tietoa kursseista Pitäkää mielessä että ilmoitettavat kurssit SEGissa laidasta laitaan, pieniä yksityisyrittäjiä tai isoja organisaatioita 2 open osallistuminen samalle kurssille on koettu tehokkaaksi saada asioita omaan kouluun

35 Muista School Education Gateway Verkkokurssit
Eri teemoja kurssien laatu on valvottua kursseja on toiminnassa, tehtynä ja uusia on tulossa Competences for 21st Century Schools – Rerun Erasmus+ funding opportunities for schools Introducing Project-Based Learning in your Classroom – Rerun Erasmus+ funding opportunities for schools, Useita kursseja on päättynyt mutta materiaali on vielä saatavilla Osallistujia on tuhansia yhdellä kurssilla (erilaisia ryhmäytymisiä) Viikkotyömäärä vaihtelee välillä 4 -2 h Moduuleja 3 – 6 viikon aikana

36 Erasmus+ KA2 pähkinänkuoressa
Strateginen kumppanuushanke (KA2) Hankkeessa monta maata Hakuaika päättyy Hanke voi alkaa Vuodessa noin 100 hanketta joissa 2000 osallistujaa Hyväksymisprosentti noin % Keskimääräinen tuki koululle €

37 KA2 Strategiset kumppanuushankkeet
Eurooppalaisia yhteistyöhankkeita, jotka kehittävät koulutusta ja rikastuttavat oppitunteja Tavoitteiden ja kokoonpanon mukaan: Innovaatioita tukevat hankkeet (Strategic Partnerships supporting innovation, KA201)  Kehitetään tuotteita ja/tai levitetään jo olemassa olevia tuotteita ja/tai ideoita (voi hakea palkkatukea) TAI Hyvien käytäntöjen vaihtoa tukevat hankkeet (Strategic Partnerships supporting exchange of good practices, KA201)  Vahvistetaan ja kehitetään verkostoja, vaihdetaan ideoita, käytäntöjä ja/tai menetelmiä sekä parannetaan valmiuksia toimia kansainvälisesti School Exchange Partnerships (KA229)  Pieniä hankkeita, painopiste oppilaiden ja henkilöstön vaihtojaksoissa Innovatiivisuus on käytännön tuotteita ja ilmiöinä toteutuvaa luovuutta

38 Miksi? Tarve? Mitä saatu? Opettajien tvt-taidot Opiskelijat todella motivoituneita ja aktiivisia Opiskelijat työskentelivät itsenäisesti opettajien seuratessa etänä (iPad) Opiskelijoiden luovuus, innovaatio, kielitaito ja itseohjautuvuus kehittyi Mobiililaitteet Mobiiliopetus Pelillisyys Opiskelijat keskeisessä roolissa Myös opiskelijat luovat aktiviteetteja Historia, arkkitehtuuri ja taide Kielitaito Kallion lukion Erasmus+ KA2 -hanke tuki: € Hankkeen kesto: 24 kk 25 opiskelijaa 2 opettajaa

39 PÄÄTÖS JA HANKETOIMINTA
KA2 Strateginen kumppanuushanke HAKU PÄÄTÖS JA HANKETOIMINTA Hankkeen kesto kk Erilaisia yhteistyömuotoja Hakemuksen tekee partneriryhmästä se, jolla on siihen parhaat resurssit Mukana voi eurooppalaisia kouluja, yleissivistävän alan toimijoita tai muita koulutussektoreita. Esim. koulu, sivistystoimi, Koti ja koulu yhdistykset, Suomen vanhempain liitto ry, OKL, Suomen opinto- ohjaajat ry, nuorisotoimi, yleissivistävät oppilaitokset ja korkeakoulut jne. Hankkeeseen osallistuvat tahot riippuvat hankkeen aiheesta ja kehitettävästä asiasta PIC-numero vaaditaan (kaikilta partnereilta) Hakulomake ja –ohje: Päätökset heinä-elokuussa Hankesopimuksen allekirjoitus Hankekoulutusta aloittaville hankkeille verkossa ja Helsingissä/Oulussa syys-lokakuussa Hankkeiden seuranta ja raportointi tehdään komission Mobility Tool+ -alustalla

40 Kumppanuushanketyypit yleissivistävälle koulutukselle
Hanketyyppi Min. organisaatiot Min. maat KA201 Yleissivistävän koulutuksen hanke Strategic Partnerships for School Education Innovaatioita TAI hyvien käytäntöjen vaihtoa tukevat hankkeet Mukana monenlaisia toimijoita; koulujenvälinen/koulutussektoreiden välinen/muu partneriryhmä  kytkös aina yleissivistävän koulutuksen kehittämiseen Hankkeessa voi olla myös mukana pelkästään kouluja Koordinaattori vastaa koko hanketuesta: sopimukset partnerien kanssa 3 organisaatiota 3 maata (enimmäisosallistujia ei rajattu, max 10 saa tukea hankehallintoon) KA229 Strategic Partnerships for School Exchange Hankkeessa mukana vain kouluja (päiväkoti, esiopetus, peruskoulu, lukio, taiteen perusopetus, ammatillinen yl.siv. aineet) Vaihtojen avulla tuetaan koulun kehittämistä Jokaiselle osallistuvalle koululle sopimus omasta kansallisesta Erasmus+ toimistosta 2 koulua 2 maata Hanketyypeillä 1 & 2 erilaiset sopimuskäytännöt ja tukimuodot

41 School Exchange Partnerships, KA229
Uutta 2018 hakukierroksella! School Exchange Partnerships, KA229 Lyhennetty ja yksinkertaistettu hakulomake! Korvaa vuosien 2014 – 2017 koulujen väliset Schools Only -hankkeet (KA219) Entistä paremmat mahdollisuudet oppilaiden ja henkilöstön välisille vaihdoille Tavoitteena saada lisää uusia kouluja mukaan ohjelmaan ja tukea enemmän oppilasvaihtoja, budjetti kasvaa vuoteen 2017 verrattuna Tavoitteena vahvistaa eurooppalaista ulottuvuutta kouluissa ja koulujen kv- yhteistyövalmiuksia ja kykyä toimia muuttuvassa ympäristössä Hanke voi koskea myös pelkästään pitkäkestoisen oppilasliikkuvuuden järjestämistä, jonka avulla kehitetään osallistuvien koulujen kv-yhteistyötaitoja

42 School Exchange Partnerships, KA229
Huomaa hanketta ja hakemusta laatiessa… School Exchange Partnerships, KA229 Partnereiden määrä 2 – 6, hankkeen kesto 12 – 24 kk Kesto kuitenkin 36 kk asti myös mahdollinen, jos perusteltua ja hankkeessa toteutetaan pitkäkestoista oppilasliikkuvuutta Maksimituki per koulu/vuosi € Lyhytkestoisen oppilasliikkuvuuden kesto voi olla min. 3 pv (kuten henkilökunnan koulutusjaksot (short term joint staff training) Tukea ei enää hankekokouksiin (transnational project meetings) Neljä aktiviteettityyppiä: Oppilasryhmien lyhytkestoiset vaihdot 3 pv – 2 kk Pitkäkestoinen oppilasliikkuvuus 2 – 12 kk Henkilöstön lyhytkestoiset koulutustapahtumat 3 pv – 2 kk Pitkäkestoiset opetus- tai koulutusjaksot 2 – 12 kk

43 Tuen tyyppi Mitä tuki kattaa ei School Exchange Partnerships
Hankkeen hallinnointi ja toteutus (Project Management and Implementation) Koordinaattori 500 € / kuukausi Partneri 250 € / kuukausi Hankekokoukset (Transnational Project Meetings) Yksikkökustannus / osallistuja km = 575 € / osallistuja 2000 km tai enemmän = 760 € / osallistuja Oppimis-, opetus ja koulutustoiminnot (Learning/Teaching/Training activities) Oppilasvaihto: 3 pv-12kk Henkilöstön koulutus: 3 pv-12kk Yksikkökustannus: 1) Matkat/osallistuja: 20€, 180€, 275€, 360€, 530€, 820€, 1500€ matkan pituudesta riippuen + mahdolliset kulut kotimaassa 2) Oleskelu/osallistuja: pituudesta ja roolista riippuen esim. opettaja 106€/päivä (3-14 pv) oppilas 58€/päivä (3-14pv) Erityistuki (Special needs support) Kattaa 100 % todellisista suoraan hankkeeseen liittyvistä lisäkustannuksista, jotka koituvat erityistukea tarvitsevan osallistujan erityistarpeista (esim. avustava henkilö, erityistarpeet majoituksessa ja matkustamisessa, tarvittavat välineet, viittomakielen tulkit jne.) Poikkeukselliset kustannukset (Exceptional costs) Alihankinta: 75 % todellisista kuluista, enintään € Tuotteiden tekeminen (vain KA201) (Intellectual outputs) Yksikkökustannus/päivä tehtävänkuvan ja maan mukaan, esim. Suomi: johto = 280 € / työpäivä suunnittelu = 214 € / työpäivä tekninen = 162 € / työpäivä hallinto = 131 € / työpäivä Tulostenlevitystilaisuudet (vain KA201) (Multiplier events) Yksikkökustannus 100 tai 200 € / osallistuja ei School Exchange Partnerships ei School Exchange Partnerships ei School Exchange Partnerships

44 Hankkeiden tavoitteena
Eurooppalaisen kehitystoiminnan, innovaatioiden ja verkostoitumisen tukeminen Positiiviset ja pitkäkestoiset vaikutukset osallistuvissa organisaatioissa ja henkilöissä sekä vaikutukset järjestelmätasolla. Painopistealueet yleissivistävän koulutuksen hankkeille (School Education): Opettajuuden kehittäminen Perustaitojen kehittäminen (matematiikka, luonnontieteet sekä luku- ja kirjoitustaito) Koulun keskeyttämisen vähentäminen (Early School Leaving) ja heikommassa asemassa olevien tukeminen Varhaiskasvatus  Jokainen hanke toteuttaa jotain ohjelman painopistealuetta, joko horisontaalista tai sektorikohtaista

45 Kumppanuushanke on vaikuttava ja:
Joustava, tarve- ja tavoitelähtöinen Prosessiorientoitunut, hyvät käytännöt ja kokemusten vaihto Tuoteorientoitunut – lopputuotteet ovat myös muiden hyödynnettävissä Tarkoituksena tuottaa, toteuttaa ja siirtää uusia ja konkreettisia tuloksia niin organisaatio-, paikallis- kuin aluetasolle Yhteys kunnan ja koulun strategioihin Tuloksia levitetään ja hyödynnetään tehokkaasti Jatkuvuus rahoituskauden päätyttyä Hankkeet ovat eri kokoisia ja tyyppisiä riippuen hankkeen tavoitteista, mukana olevista organisaatioista, odotetuista vaikutuksista jne. (hankkeet myös arvioidaan suhteessa lähtökohtiin)

46 Rahoitusta saaneet hankkeet
Tarpeesta kumpuavia ja selkeät tavoitteet Tuloksilla vaikutusta  kuviteltua vaikutusta osattu kuvata, missä pyritään saamaan aikaan muutosta?  innovatiivisuus Tuloksia voidaan mitata ja arvioida Ei pelkkiä liikkuvuusjaksoja, liikkuvuuksien tarkoitus on tukea hankkeen päämäärän saavuttamista. Hinta vs. Hyöty: Realistisuus ja kustannustehokkuus Tehdään jotain hakijalle uudella/toisella tavalla Selkeitä ja konkreettisia esimerkkejä siitä miten hanketyötä voi viedä omaan työhön Kirjoitettu huomioiden kaikki hakijat  hakemus tehdään yhteistyössä partnereiden kanssa

47 Kontaktiseminaarit ja valmistelevat vierailut http://bit.ly/2ctci1S
Peruskoulut ja lukiot (ei koske valtion oppilaitoksia), jotka suunnittelevat uutta yleissivistävän koulutuksen eurooppalaista kumppanuushanketta (KA2), voivat hakea valmistelevan vierailun apurahaa. Apurahaa myönnetään matka- ja oleskelukuluihin Vierailu tehdään aina ennen KA2- hankehakemuksen jättämistä Haku päättyi Kontaktiseminaarit Koulut ja muut yleissivistävän koulutuksen organisaatiot voivat hakea Järjestetään pääosin syksyisin. Ei yhtä tiettyä hakuaikaa/hakuaikoja, tulevat hakuun pitkin vuotta. Tarkemmat tiedot ilmoitetaan verkkosivulla sekä Comenius-sähköpostilistan kautta Viimeisin haussa ollut kontaktiseminaari: Aihe: KA101 - Consortium - newcomers Aika: Paikka: Bergen, Norja Haku päättyi: Hakuilmoitus, hakuohje ja hakulomake

48 Jo yli 500 000 opettajaa mukana! eTwinning – eurooppalaisten koulujen
yhteisö Helppo väline kansainväistymiseen Yhteistyötä verkon kautta yli rajojen Mukana EU ja naapureita, yhteensä 41 maata Opettaja itse päättää aikataulun, sisällön ja yhteistyön muodon Ei kustannuksia, ei raportointia Liity eTwinning yhteisöön:

49 Lisätietoja ja yhteystiedot

50 Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Kutsu kansainvälinen vieras kouluusi! Erasmus kouluissa -ohjelma tarjoaa suomalaisille päiväkodeille, peruskouluille, lukioille ja toisen asteen ammatillisille oppilaitoksille mahdollisuuden kutsua ulkomaalainen Erasmus-, vaihto- tai tutkinto-opiskelija oppitunneille tuomaan kansainvälisyyttä opetukseen. Kouluvierailut tarjoavat suomalaisten koulujen oppilaille tilaisuuden kansainvälistyä omassa koulussaan. Lisätietoa:

51 Apulaisopettaja kouluun
Koulu voi vastaanottaa apulaisopettajan Korkeakouluopiskelija saa Erasmus+ harjoittelutuen omasta yliopistostaan Koulut voivat tarjota harjoittelupaikkaa opiskelijoille Entinen Comenius- apulaisopettajaharjoittelu on nyt osa korkea-asteen liikkuvuutta Kirjautumalla voit lisätä koulusi tiedot b/tools/mobility.cfm

52 Erasmus+ Project Results Platform

53 Katso video – Ohjeita koulujen suunnitelmalliseen kansainvälistymiseen

54 Seuraa meitä somessa! Instagram: @erasmusplusfinland #ILoveErasmusPlus #ErasmusPlus #kvosaaja

55 Kiitos! Tulevat hakuinfot:
Yleissivistävän ja aikuiskoulutuksen ryhmä: Yhteystiedot: Liity Comenius -sähköpostilistalle: Tykkää meistä Facebookissa: @kansainvälisyyttäkouluille


Lataa ppt "Kansainvälisyysmahdollisuuksia kouluille Opetushallituksen kansainvälistymispalvelut Hämeenlinna 27.11.2017 Nina Eskola Iiris Kajas."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google