Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ethical Spotlight joulukuu 2018

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ethical Spotlight joulukuu 2018"— Esityksen transkriptio:

1 Ethical Spotlight joulukuu 2018
Lahja vai lahjus? Ethical Spotlight joulukuu 2018

2 Johdanto Joulu kolkuttelee jo ovella, joten nyt on oikea hetki varmistaa, että Stora Enson Lahjoja, Vieraanvaraisuutta ja Kulukorvauksia koskevat säännöt ovat kaikkien tiedossa. Kohtuullisten Lahjojen, Vieraanvaraisuuden ja Kulukorvausten vaihtaminen on hyväksyttävä tapa rakentaa liikearvoa liikesuhteissa. Kohtuuttomien tai liiketoimiin mahdollisesti epäasiallisesti vaikuttavien Lahjojen, Vieraanvaraisuuden tai Kulukorvauksen antaminen tai vastaanottaminen on kuitenkin kiellettyä. 22/11/2018

3 Lahja vai lahjus? Lahjus tarkoittaa rahan, lahjan, lainan, maksun, palkkion tai muun edun antamista tai vastaanottamista vastineena siitä, että lahjuksen saaja toimii tai jättää jotakin tekemättä epärehellisesti, laittomasti tai luottamusta rikkovalla tavalla. Lahja tarkoittaa jotain arvokasta, tavaraa tai palvelua, joka annetaan odottamatta mitään vastineeksi. Koska lahjanantajan motiivia on usein vaikea tulkita, Stora Ensossa on laadittu Lahjoja, Vieraanvaraisuutta ja Kulukorvauksia koskeva toimintaohje, jota jokaisen tulee noudattaa. Business Practice Policy löytyy myös kätevästi Do What’s Right -mobiilisovelluksesta, joka on aina kätevästi saatavilla. 22/11/2018

4 Lahjoja, Vieraanvaraisuutta ja Kulukorvauksia koskevat yleiset säännöt
Toimi näin: – Lahjan, Vieraanvaraisuuden ja Kulukorvauksen tulee: olla arvoltaan kohtuullinen, eikä tarjottu useasti tai säännöllisesti olla annettu avoimella ja läpinäkyvällä tavalla liittyä perustellusti liiketoimintatarkoitukseen Älä toimi näin: – Seuraava Lahja, Vieraanvaraisuus tai Kulukorvaus ei koskaan ole sopiva: tarkoituksena on vaikuttaa sopimattomasti liiketoimen tulokseen antaa vaikutelman, että antajalla on oikeus etuoikeutettuun kohteluun liikekumppanin kanssa, jonka kanssa sinulla on parhaillaan meneillään liikeneuvottelut käteinen tai muut rahavarat (kuten lahjakortit) Mikä tahansa Lahja, Vieraanvaraisuus tai Kulukorvaus, joka ei ole sallittu, on palautettava antajalle. Lisä ohjeena voit käyttää myös ”punastumiskoetta” kysymällä itseltäsi seuraavan hypoteettisen kysymyksen: “Tuntisinko toimineeni oikein, jos antamani tai vastaanottamani Lahjan, Vieraanvaraisuuden tai Kulukorvauksen yksityiskohdat olisivat toimitusjohtajan ja työtovereideni tiedossa, ja ne julkaistaisiin ammattilehdessä tai paikallisessa sanomalehdessä?” Jos vastaus kysymykseen on mitä tahansa muuta kuin “täysin oikein”, sinun tulee harkita tilannetta uudelleen. 22/11/2018

5 Lahjojen, Vieraanvaraisuuden ja Kulukorvausten sisäiset hyväksymisprosessit
Vastaanottaja Muoto Arvo Hyväksyntä Yksityinen sektori Mikä tahansa Yli 200 EUR / henkilö Ennakkohyväksyntä lähimmältä esimieheltä Asiakastilaisuus Yli 750 EUR / henkilö Ennakkohyväksyntä divisioonan johtajalta Yli 1,500 EUR / henkilö Ei sallittu Puoliso Virkamiehet Mikä tahansa (ellei arvo ole vain nimellinen, esim. kynä, kahvi jne.) Ennakkohyväksyntä Ethics and Compliance -yksiköltä Muista: Tämä ei tarkoita, että kaikki arvoltaan oheisten viitearvojen alle jäävät lahjat olisivat aina sallittuja ja kohtuullisia.

6 Tiettyjä työntekijäryhmiä koskevat tiukemmat säännöt
Tiettyjä työntekijäryhmiä koskee tiukemmat säännöt, jotka on otettu käyttöön aiemmin tänä vuonna. Tarkemmat säännöt koskevat seuraaviin ryhmiin kuuluvia työntekijöitä: Konsernin johtoryhmä; ​ Divisioonan johtoryhmä; ​ Tukifunktioiden johtoryhmät; ​ Divisioonien operatiiviset johtoryhmät; ja​ Tehtaijen johtoryhmät.  Nämä säännöt soveltuvat myös työntekijään, joka on sellaisessa asemassa, jolla voisi olla vaikutusta hankintatehtävän lopputuloksen kannalta hankintamenettelyn ajan. Sääntöjä sovelletaan siitä lähtien, kun työntekijä on vastaanottanut erilliset ohjeet tätä tarkoitusta varten.  Erityisten periaatteiden mukaan: Kukaan edellä mainittujen ryhmien jäsenistä ei saa ottaa vastaan mitään Lahjaa, Vieraanvaraisuutta, Kulukorvausta tai muuta erityiskohtelua toimittajilta; Tapahtumiin toimittajien kanssa tulisi osallistua normaalien työaikojen puitteissa; Stora Enso maksaa aina työntekijöidensä matkustus- ja majoituskulut; ​ Lahjat on palautettava kohteliaasti ja napakasti; ​ Toimittajan järjestämään tapahtumaan voi osallistua, mikäli tapahtumalla on selkeä Stora Enson liiketoimintaan liittyvä tarkoitus. Maltillinen tarjoilu on sallittu tällaisissa tapahtumissa; ​ Maksamme omat liikelounaamme tai pidämme liikesuhteen tasapuolisena maksamalla joka toinen kerta; ​ Toimittajat eivät saa kustantaa mitään Stora Enson järjestämää toimintaa.  22/11/2018

7 Tiettyjä työntekijäryhmiä koskevat tarkemmat säännöt
Käytännössä, minkäänlaiset toimittajien tarjoamat Lahjat, Vieraanvaraisuudet ja Kulukorvaukset eivät ole enää sallittuja kohdennetulle ryhmälle Stora Enson edustajia uusien sääntöjen mukaan, verrattuna Business Practice Policy’n yleisiin sääntöihin?​ Tapahtumat, joissa ei ole selkeää liiketoiminnallista tarkoitusta, kuten yksittäiset cocktail-tilaisuudet ilman liiketoiminnallista sisältöä.​ Asiakastilaisuudet kuten urheilutapahtumat, konsertit, metsästys, golf jne. – vaikka ne liittyisivät asiakastilaisuuteen. ​ Lahjat – kuten hedelmäkorit, viinipullot, lahjakortit jne. Lahjat yrityksen logolla joiden arvo on erittäin vähäinen, kuten esimerkiksi kynä tai vihko, ovat kuitenkin sallittuja. 22/11/2018

8 Keskustele tiimisi kanssa
Saatko lahjoja toimittajilta, asiakkailta tai muilta vastaavilta sidosryhmiltä? Onko lahjan vastaanottaminen tuntunut ikinä epämukavalta tai kyseenalaiselta? Tunnetko lahjoja ja vieraanvaraisuuden osoituksia koskevat sisäiset periaatteet ja mistä ne löytyvät? 22/11/2018


Lataa ppt "Ethical Spotlight joulukuu 2018"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google