Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tulosten raportointi HALLITUKSEN KÄRKIHANKE OSATYÖKYKYISILLE TIE TYÖELÄMÄÄN (OTE) 4 Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen Pähee OTE OH330-S35100-01.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tulosten raportointi HALLITUKSEN KÄRKIHANKE OSATYÖKYKYISILLE TIE TYÖELÄMÄÄN (OTE) 4 Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen Pähee OTE OH330-S35100-01."— Esityksen transkriptio:

1 Tulosten raportointi HALLITUKSEN KÄRKIHANKE OSATYÖKYKYISILLE TIE TYÖELÄMÄÄN (OTE) 4 Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen Pähee OTE OH330-S

2 Myönnetyn rahoituksen määrä 727 200 €
Kokeilun perustiedot Kokeilun nimi: Päijät-Hämeen osatyökykyisille tie työelämään, Pähee OTE Kesto: Kohdejoukko: Vammaispalveluiden päiväaikaisen toiminnan asiakkaat Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän ja Heinolan kaupungin alueella (noin 750 henkilöä) Myönnetyn rahoituksen määrä € Pähee OTE

3 Kokeilun perustiedot Hartola Padasjoki Heinola Asikkala Hämeenkoski
Hollola Lahti Kärkölä Iitti Orimattila Pukkila Myrskylä Pähee OTE

4 Kokeilun koko ja vastuut:
Projektipäällikkö  kokeilun kokonaisvastuu, osallisuutta tukevan toiminnan osa- aluevastuu Projektisuunnittelija  työtoiminnasta töihin osa-aluevastuu Projektisuunnittelija  opinnoista töihin osa-aluevastuu Projektisuunnittelija (5kk)  vertaisvalmentajatoiminnan pilotointi Asiantuntija (5kk)  osuuskuntaselvitys Viestintäavustaja (osa-aikatyö, neljä henkilöä)  hankeviestintä Vertaisvalmentajat (palkkiosopimuksella) vertaisvalmentajatoiminnan pilotointi Sihteeri (25%)  hankkeen toimistosihteerin työt PHHYKY:n työpanos  sisällöllinen ohjaus, pilotit, kehittäminen ja juurruttaminen Pähee OTE

5 Ketkä osallistuivat kokeiluun?
Hankesopimus tehtiin: PHHYKY, Heinola, Kehitysvammaliitto, Hämeen TE-toimisto, KELA, TYP, Ohjaamo, Avainsäätiö, Kaarisilta, LSKVT ry ja Kiipula Verkostot: Konsensuksen rakentajat –työryhmä > Konsensussopimus tulosten juurruttamiseksi Kehittäjätiimi > Maakunnallinen yhteistyörakenne työhönvalmennuksen kehittämiseksi Päheet verkostot > Toimialarajat ylittävä verkosto erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa toimiville tahoille siirtymävaiheiden sujuvoittamiseksi Pähee OTE

6 Mikä oli muutoksen kohde ja tavoite?
Hankkeen päämääränä oli siirtyä rakennelähtöisestä palvelujärjestelmästä kohti asiakkaiden yksilöllisiä reittejä työelämään ja osallisuuteen Hankkeen tavoitteena oli nykyaikaistaa vammaisten päiväaikaisen toiminnan ja työelämään pääsyn järjestämisen tavat yhdessä asiakkaiden ja yhteistyötahojen kanssa Tavoitteena oli kehittää ja kokeilla erilaisia keinoja, joilla vammaisten henkilöiden osallisuus ja työllistyminen mahdollistuu  toimintamallit Pähee OTE

7 Kokeilun maku-sote-yhteys
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän (PHHYKY) organisaatiouudistuksen myötä alueella on valmis maakunnallinen rakenne Hanketta hallinnoiva Sosiaalialan osaamiskeskus Verso liikelaitos mukana maku- ja sote-uudistuksessa Konsensuksen rakentajat –työryhmän pj:nä toimii Päijät- Hämeen maku- ja sote-uudistuksen muutosjohtaja Päijät-Hämeen sote-palvelujen vastuuvalmistelijaa tiedotettu vammaisten työllistymisen ja osallisuuden alueellisista tarpeista ja hankkeesta Pähee OTE

8 Työmenetelmien käyttö

9 Työmenetelmien käyttö
Kokeilussa hyödynnettiin yhteiskehittämisen eri menetelmiä laajasti. Tavoitteena oli saada sekä asiakkaiden, henkilöstön että muun verkoston osallistuminen mahdollisimman aktiiviseksi ja tuottavaksi. Kokeilussa järjestettiin seitsemän koulutuskokonaisuutta, joihin osallistui sekä ammattilaisia että asiakkaita ja heidän lähiverkostoaan. (Toimintakulttuurin muutos, Työhönvalmennus, Osuuskuntavalmennus, Vertaisvalmentajavalmennus, Tuettu päätöksenteko, Työkykykoordinaattori, henkilökohtainen budjetointi) Pilottien monipuolinen työskentely toteutettiin esimerkiksi pelillistämisen, videointien, kyselyin, palautteiden, työpajatoiminnoin, haastatteluin, henkilökohtaisten tapaamisten avulla. Tietoa ja kokemuksia haettiin muualta benchmarking-käyntien avulla (Eksote, Radio Valo, Virikesilta, Skotlanti) Asiakkaiden osallisuus varmistettiin kaikissa piloteissa jo suunnitteluvaiheessa ja hanketyöhön palkattiin yhteensä 8 vammaista henkilöä (viestintäavustajat sekä vertaisvalmentajatoimintaa pilotoineet henkilöt) Pähee OTE

10 Mitä työmenetelmiä kokeilussa käytettiin?
5 Kokeiltuja välineitä: Kyselyt Pelillistäminen Videointi YKS-työvälineet Mentimeter, Kahoot! & Bookcreator e-kirja kokeilua 7 Koulutuskokonaisuutta, joissa: 71 asiakasosallistujaa 61 366 koulutustuntia koulutuspäivää 4 Benchmarking-matkaa 8 Hankkeeseen palkattua vammaista kokemusasiantuntijaa Pähee OTE

11 Mitä Pähee OTE:ssa saatiin aikaan?
Keskeisiä tuloksia

12 Asiakasosallisuus palvelujen kehittämisessä otettu käyttöön
Keskeiset tulokset Osaaminen tuetussa päätöksenteossa ja asiakkaan oman tahdon selvittämisessä lisääntynyt Aikaansaatu toimintakulttuurin muutos  rakenteista yhteiskuntaan päin suuntautuviksi toiminnoiksi Asiakasosallisuus palvelujen kehittämisessä otettu käyttöön Monialainen verkostotyö -Päheet verkostot käynnistetty ja sopimus verkostotyön jatkosta tehty Työhönvalmennuksen palvelu on kehittynyt ja vammaisten työllisyys on Päijät-Hämeen alueella kasvanut Luotu toimintamalleja asiakasosallisuuden ja työllistymisen edistämiseen Pähee OTE

13 22 60 SAATU 28 TEHTY 10 Yli 100 20 10 KÄYNNISSÄ VALMISTUNUT
Keskeisiä tuotoksia 60 Sisu-koulutettua 20 Opinnoista ja työtoiminnoista töihin -kehittäjätiimiin osallistujaa KÄYNNISSÄ toimintakulttuurin muutos 22 koulutettua vertaisvalmentajaa 28 tuettuun päätöksentekoon koulutettua 10 HB koulutettua TEHTY osuuskuntaselvitys KVANK:n työn ja osallisuuden sekä näyttöön perustuvan työhönvalmennuksen laatukriteerit OTETTU KÄYTTÖÖN SAATU työkaluja asiakkaan tahdon selvittämiseen VALMISTUNUT työhönvalmennuksen käsikirja 10 mediakoulutettua 25 osuuskuntavalmennettua Yli 100 työntekijää osallistunut eri koulutuskokonaisuuksiin Pähee OTE

14 Tuotoksia OSALLISUUS YHTEIS- KUNNASSA TOIMINTA- KULTTUURIN MUUTOS
TYÖTOIMINNOISTA TÖIHIN TYÖHÖNVALMENNUKSEN MAAKUNNALLINEN MALLI Työhönvalmennuksen käsikirja Otettu käyttöön näyttöön perustuvat laatukriteerit Kehittäjätiimi VERTAISVALMENTAJAMALLI OSUUSKUNTASELVITYS OPINNOISTA TÖIHIN PÄHEET VERKOSTOT - Yhteistyöfoorumi SUUNTAKAKSIKKO Siirtymävaiheen työparimalli Kela -kokeilu Otettu käyttöön osaamisen tunnistamisen työkalut OSALLISUUTTA TUKEVA TOIMINTA OSALLISUUTTA TUKEVAN TOIMINNAN MAAKUNNALLINEN MALLI Henkilökohtaisen budjetoinnin malli • Viestintätiimi – mediatoiminnan malli TOIMINTA- KULTTUURIN MUUTOS

15 Kehitetyt toimintamallit –löytyvät Innokylästä
Vertaisvalmentajamalli Päheet verkostot –malli monialaisen verkoston toimintaan Viestintätiimin toimintamalli Suuntakaksikko – työparimalli Työhönvalmennuksen ja tuetun työn malli Henkilökohtaisen budjetoinnin malli Pähee OTE

16 Tulosten merkitys ja hyöty
KOHDEJOUKON KANNALTA: Yksilöllisemmät ratkaisut mahdollistuvat  tyytyväisyys palveluihin kasvaa  palvelut vastaavat asiakkaiden tarpeisiin Asiakasosallisuus palvelujen kehittämisessä kasvaa  vaikuttamismahdollisuudet kasvavat  innovatiiviset kokeilut lisääntyvät  osaaminen kasvaa Vammaisten työllistyminen lisääntyy  toimeentulo paranee  mielekkään tekemisen arvo  itsetunto kasvaa  omien vahvuuksien käyttö mahdollistuu  osallisuus yhteiskunnassa vahvistuu ASIAKKAASTA KANSALAISEKSI Pähee OTE

17 Tulosten merkitys ja hyöty
PALVELUJÄRJESTELMÄN KANNALTA: Palveluvalikko monipuolistuu ja laatu paranee  kilpailukyky paranee  palvelut kohdentuu oikein Henkilöstön osaaminen kasvaa  työtyytyväisyys kasvaa  motivaatio työn kehittämiseen lisääntyy  omien vahvuuksien käyttö mahdollistuu  rohkeus kokeiluihin lisääntyy Monialainen yhteistyö lisääntyy  päällekkäistyö vähenee  asiakasprosessit selkiytyy  tieto toisten toimijoiden työstä kasvaa  osaaminen monipuolistuu Pähee OTE

18 Tulosten merkitys ja hyöty
YHTEISKUNNAN KANNALTA ML PÄÄTTÄJÄT: Työllistymisen lisääntyminen  Sote- palvelujen tarve vähenee  veronmaksajia tulee lisää  työyhteisöt monimuotoistuvat  yhteiskuntavastuun kantaminen toteutuu Asiakasosallisuuden lisääntyminen  tyytyväiset kansalaiset, tasa-arvoisempi yhteiskunta  ihmisoikeuksien toteutuminen Pähee OTE

19 Tärkeimmät opit

20 Tärkeimmät opit Asiakasosallisuus on hankkeen eri kokeiluissa huomattavaa ja tuottaa kokeiluihin realistista ja heti toimintaan siirrettävissä olevaa toimintaa Asiakkaiden työllistäminen hankkeisiin monimuotoistaa toimintaa ja ohjaa myös asennetasolla uudenlaiseen tapaan työskennellä Hyvä, konkreettinen ja realistinen hankesuunnitelma ohjaa hyvin etenemistä Verkostoituminen vie aikaa, hankekehittämistyöhön on hyvä ottaa mukaan tahoja, jotka jatkavat toimintaansa myös hankkeen loppumisen jälkeen Vastuut jatkokehittämisestä on sovittava ja kirjattava Kokeilukulttuuriin rohkaiseminen asiakkaille, henkilöstölle ja organisaatiolle vaatii tahtotilaa, koulutusta sekä esimerkkejä yli toimialojen Tiedottaminen eri tiedotuskanavien kautta oikea-aikaisesti on olennaista Rohkea ja sisukas yhteys vaikuttajiin ja eri toimijoihin tuottaa mahdollisuuksia muutoksiin Pähee OTE

21 Entä seuraavaksi? Juurruttamista on toteutettu koko hankkeen ajan ja on pyritty siihen, että kaikki toimenpiteet ovat nivoutuneet arkityöhön vammaispalveluissa ja niissä on ollut mukana asiakkaita ja henkilöstöä. Myös johdon sitoutuminen hankkeen tavoitteisiin ollut tärkeää Konsensussopimuksella sovitaan yhteisestä tahtotilasta edistää Päijät-Hämeen alueella vammaisten osallisuutta ja työllistymistä. Konsensussopimuksella sovitaan henkilökohtaisen budjetoinnin jatkosta, vertaisvalmentajatoiminnasta, monialaisesta verkostoyhteistyöstä ja mediatoiminnasta Asiakasosallisuuden lisäämistä palveluiden kehittämisessä ja laadun arvioinnissa edistetään PHHYKY:n vammaispalveluissa käynnistämällä laadun arvioinnin pilotti vuonna 2019 Pähee OTE

22 Tilanne Päijät-Hämeessä vuonna 2020
VISIO Tilanne Päijät-Hämeessä vuonna 2020

23 Visio -vuosi 2020 Päijät-Hämeessä
Asiakasosallisuuden kehittämistä on jatkettu Päijät-Hämeessä innovatiivisesti saumattomassa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa Asiakkaat ovat aktiivisia ja vaikuttavia kansalaisia, joilla on tärkeä rooli palvelujen kehittämisessä (asiakkuudesta kansalaiseksi) Päheet verkostot –työryhmä toimii edelleen ja edistää alueella eritystä tukea tarvitsevien opiskelijoiden reittejä kohti osallisuutta ja työelämää Palkkatyöllistyminen on lisääntynyt ja työn tekemisen tavat monipuolistuneet Palvelun tarve ohjaa asiakasprosessia, diagnoosi ei määritä palvelua Asiakkaalla mahdollisuus valita itselleen sopivin palvelu ja tuottaja. Hän voi itse suunnitella omaa palvelukokonaisuuttaan (HB) Asiakasprosessien vastuut ja toteuttajatahot on määritelty ja yhdessä sovittu, prosessit ovat sujuvia ja joustavia Alueella vammaisten osallisuutta tukevat palvelut ovat innovatiivisia, mukautuvia ja nykyaikaisia  kokeilukulttuuri jatkuu Pähee OTE

24 Tulosten raportointi Hallituksen kärkihanke OSATYÖKYKYISILLE TIE TYÖELÄMÄÄN OTE 4 Mallit työllisyyteen ja osallisuuteen Pähee OTE Päivi Tainala stm.fi/ote #OTEhanke #kärkihanke


Lataa ppt "Tulosten raportointi HALLITUKSEN KÄRKIHANKE OSATYÖKYKYISILLE TIE TYÖELÄMÄÄN (OTE) 4 Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen Pähee OTE OH330-S35100-01."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google