Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Siirtymävaiheet sujuviksi lapsen elämässä Laurea Tikkurila

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Siirtymävaiheet sujuviksi lapsen elämässä Laurea Tikkurila"— Esityksen transkriptio:

1 Siirtymävaiheet sujuviksi lapsen elämässä 30.1.2018 Laurea Tikkurila

2 Uudenmaan Lapen hyvinvointi- ja oppilashuoltotyön selvitys Maarit Lindman

3 Selvityksen tausta Kyselyn saatekirje:
Uudenmaan Lape-hanke pyytää kuntien opiskelijahuollon ohjausryhmän puheenjohtajia organisoimaan varhaiskasvatuksen ja opiskelijahuollon hyvinvointi- ja opiskelijahuollon kyselyyn vastaamisen kunnassaan. Kustakin kunnasta odotetaan siis yhtä vastausta kuhunkin osakyselyyn. Tavoitteena on, että kyselyyn vastataan monialaisessa ja vuorovaikutteisessa tilaisuudessa. Kyselyn avulla saadaan tarkempi kuva Uudenmaan alueen lasten, nuorten ja perheiden palveluiden nykytilanteesta ja tulevaisuuden kehittämistarpeista. Kyselyä voidaan hyödyntää tulevaisuuden toimintamallien kehittämisessä. Yhteenveto tuloksista esitellään ”Siirtymävaiheet sujuviksi lapsen elämässä” työpajassa. Kysely oli auki Sujuvat siirtymät

4 89 kysymystä, jotka jakaantuvat yhteensä n. 400 alakohtaan
Kysely lukuina 4 moduulia 13 vastannutta kuntaa 89 kysymystä, jotka jakaantuvat yhteensä n. 400 alakohtaan Yhteensä ~3000 yksittäistä vastausta Yli 200 avointa kysymystä, joihin n vastausta Sujuvat siirtymät

5 3. Monitoimijainen yhteistyö 4. Toimintakulttuuri ja sote-uudistus
Neljään eri moduulin kysymyksiin saatiin vastauksia yhteensä 13 eri kunnasta Palveluiden organisointi Toimintamallit Monitoimijainen yhteistyö Toimintakulttuuri ja sote-uudistus Kunta 1. Palveluiden organisointi 2. Toiminta- mallit 3. Monitoimijainen yhteistyö 4. Toimintakulttuuri ja sote-uudistus Askola Hanko Hyvinkää Inkoo Järvenpää Karkkila Lapinjärvi Lohja Loviisa Mäntsälä Nurmijärvi Pornainen Porvoo Raasepori Sipoo Siuntio Tuusula Vihti 13 vastannutta kuntaa Sujuvat siirtymät

6 Kaikkiaan kahdeksan kysymystä sivuaa työpajan aiheita
Hyvinvointi- ja oppilashuollon kysely Palvelujen organisointi Toiminta- mallit Monitoimijainen yhteistyö Toimintakulttuuri ja sote-uudistus Kuka/mitkä tahot toteuttavat yhteistyötä käytännössä ja miten… Kuinka hyvin arvionne mukaan tiedonvaihto sujuu eri toimijoiden kesken? 6 valittu tarkempaan tarkasteluun Mitkä ammattiryhmät toimivat yhteistyössä siirryttäessä palveluista toiseen? Millä toimenpiteillä sujuva tiedonvaihto on turvattu? Millä konkreettisilla toimilla sujuva asiakaspolku on turvattu? Miten varhaiskasvatuksen, koulujen ja oppilaitosten yhteistyö käytännössä organisoidaan:? Mitä vaikuttavia toimintamalleja / sovittuja käytäntöjä / rakenteita on käytössä monitoimijaisuuden varmistamiseksi? Mitä sähköisiä palveluita/järjestelmiä kunnassanne on käytössä…? Mitä haasteita monitoimijaisuuden toteutumiseen liittyy tällä hetkellä? Sujuvat siirtymät

7 Samat perusperiaatteet toistuivat joka tasolla
Kuka/mitkä tahot toteuttavat yhteistyötä käytännössä ja miten… Tahot: Yhteistyö käytännössä? Perheet, Neuvolatoiminta, Varhaiskasvatus Proaktiiviset toimintamallit Selkeät toimintasuunnitelmat Säännölliset yhteistyöpalaverit Perheet, Oppilashuolto, Opetushenkilöstö Terveydenhuolto Perheet Oppilashuolto Seurakunta ja järjestöt Muut viranomaiset Nuorisopalvelut Varhais-kasvatuksessa Tunnistetaan avun tarvitsijat Esiopetuksessa Perusopetuksessa Ohjataan oikean palvelun piiriin Ylläpidetään hyviä suhteita Toisen asteen oppilaitoksissa? Sujuvat siirtymät

8 Poimintoja avoimista vastauksista – konkreettiset toimet sujuvan asiakaspolun turvaamiseksi
Millä konkreettisilla toimilla sujuva asiakaspolku palveluiden välillä on turvattu? Onnistunut tiedonvaihto Kokoukset Selkeät rakenteet Tiivis yhteistyö Uraohjaus Prosessikuvaukset Yksilökohtaiset tapaamiset Varhaiskasvatus Esiopetus Perusopetus Toinen aste Selkeät rakenteet Kokoukset Tiivis yhteistyö Opetussuunnitelma Prosessikuvaukset Kokoukset Tiedonvaihto Sujuvat siirtymät

9 Tiedonvaihto on pääosin hyvää
Kuinka hyvin arvionne mukaan tiedonvaihto sujuu eri toimijoiden kesken? Varhaiskasvatus Esikoulu Perusopetus Toinen aste Tyhjä 9% Tyhjä 8% Tyhjä 8% Huomattava osa vastanneista kunnista ei osannut arvioida toisen asteen tiedonvaihtoa Tyhjä 36% Tyydyttävästi 33% Tyydyttävästi 42% Tyydyttävästi 45% Tyydyttävästi 45% Hyvin 42% Hyvin 58% Hyvin 36% Hyvin 9% Erittäin hyvin 9% Erittäin hyvin 8% Erittäin hyvin 9% Sujuvat siirtymät

10 Poimintoja avoimista vastauksista – toimenpiteet sujuvan tiedonvaihdon turvaamiseksi
Millä toimenpiteillä sujuva tiedonvaihto on turvattu? Säännölliset tapaamiset Kokoukset Huoltajien osallistuminen Ennalta sovitut toimintatavat Prosessit määritelty Monialaiset kokoukset Sähköiset toimintaympäristöt Varhaiskasvatus Esiopetus Perusopetus Toinen aste Säännölliset tapaamiset Kokoukset Huoltajien osallistuminen Ennalta sovitut toimintatavat Prosessit määritelty Monialaiset kokoukset Onnistunut tiedonsiirto Sujuvat siirtymät

11 Poimintoja avoimista vastauksista – monitoimijaisuuden varmistaminen
Mitä vaikuttavia toimintamalleja / sovittuja käytäntöjä / rakenteita on käytössä monitoimijaisuuden varmistamiseksi? Lasten kuntoutustyöryhmä, jota asiakkailla ja henkilöstöllä mahdollisuus konsultoida Mahdollisuus verkostokonsulttien käyttöön Systemaattinen yhteistyö neuvoloiden kanssa Opiskeluhuollon kokouskäytännöt, Monialaisen asiantuntijaryhmän kokoaminen, Kiusaamistoimintamalli, Huoltaherättävät poissaolot Perusopetuksen tukena kaupunginjohdon oppilashuoltotiimi Varhaiskasvatus Esiopetus Perusopetus Toinen aste Vanhempainilloissa mukana oppilashuoltohenkilöstöä Varhaiserityisopettajan ja esiopettajien tiivis yhteistyö Eri ammattiryhmät osallistuvat oppilaan yksilöllisen suunnitelman laatimiseen Henkilökohtaiset kontaktit ja sovitut yhteistyöpalaverit Yhteiset tavoitteet toimintasuunnitelmissa. Ennalta sovitut vastuualueet. NHG analyysi

12 Poimintoja avoimista vastauksista – haasteet monitoimijaisuuden toteutumisessa
Mitä haasteita monitoimijaisuuden toteutumiseen liittyy tällä hetkellä? Tuen saaminen konkreettiseksi lapsen arkeen, mukaan kutsumisessa edelleen kehittämistä, toiset toimijat sisäistäneet paremmin, työparitoiminnassa työyksiköiden välillä edelleen kehittämistä Yksilötason työssä aikataulujen yhteensovittaminen, resurssien vähyys erityisesti terveyskeskuksen erityistyöntekijöissä Useat yksiköt, ei oppilashuoltoryhmiä Yhteistoiminta sosiaalitoimen kanssa ei ole sujuvaa Varhaiskasvatus Esiopetus Perusopetus Toinen aste OHR- toiminta ei vielä tasalaatuista Seuranta, toimenpiteiden toteutuminen, vanhempien osallistuminen, psykologin osallistuminen tapaamisiin Johdon sitoutuminen, kokonaisvaltainen asioinnin suunnittelu Lisäresurssit terveydenhoitajalle ja kuraattorille sekä psykologin puute, kun toimijat eri organisaatioissa, välillä haasteellista Resurssipulaa ja toimintakulttuuri hakee rooliaan, ratkaisut ja toimenpiteet viimeisiin lakiuudistuksiin auki NHG analyysi

13 Poimintoja avoimista vastauksista – käytössä olevat tietojärjestelmät
Mitä sähköisiä palveluita/järjestelmiä kunnassanne on käytössä… Varhaiskasvatuksessa? Esiopetuksessa? Perusopetuksessa? Toisella asteella? Asiakastiedon hallintaan Pro Consona Pegasos Wilma Effica Daisy Päikky Primus Aura Helmi Studentaplus Pedanet Sähköposti Puhelin Sisäinen intra - Viestintään / kommunikointiin asiakkaiden kanssa Viestintään / kommunikointiin Sote-tuottajien kanssa Muu Sujuvat siirtymät

14 Uudenmaan LAPE www.lapeuusimaa.fi
stm.fi/hankkeet/terveys ja hyvinvointi #lapemuutos #lapeförändring #kärkihanke #spetsprojekt


Lataa ppt "Siirtymävaiheet sujuviksi lapsen elämässä Laurea Tikkurila"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google