Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

PALVELUT ASIAKASLÄHTÖISIKSI -KÄRKIHANKE (pasi), palvelusetelikokeilu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "PALVELUT ASIAKASLÄHTÖISIKSI -KÄRKIHANKE (pasi), palvelusetelikokeilu"— Esityksen transkriptio:

1 PALVELUT ASIAKASLÄHTÖISIKSI -KÄRKIHANKE (pasi), palvelusetelikokeilu
Millainen tiedonhallinta meidän pitää rakentaa valinnanvapauteen? Minna Saario hankepäällikkö

2 Sosiaali- ja terveysministeriön kärkihankkeet

3 Palvelusetelikokeilussa kokeiltava palvelujen valinnanvapaus

4 Kokeiluhankkeiden toteutusmalli
toimintamallin lähtökohdat asiakas valitsee listautuneen palveluntuottajan eikä hänen vaihtomahdollisuuksiaan rajoiteta kokeilun aikana merkittävästi tuottajan on pääsääntöisesti otettava vastaan kaikki halukkaat asiakkaat tuottajat eivät kilpaile asiakkaista hinnalla, vaan heille maksetaan palvelusta kiinteä ns. kapitaatiomaksu, asiakas maksaa palveluista samansuuruisen maksun tuottajasta riippumatta palvelukokonaisuuteen voi sisältyä myös erikoistason palveluja, joiden korvausmalleja voidaan hankkeissa kokeilla julkiset ja yksityiset palveluntuottajat asetetaan samalle viivalle ja mahdollistetaan pienten ja keskisuurten yritysten ja kolmannen sektorin toimijoiden osallistuminen palvelujen tuottamiseen hallituksen jatkovalmistelulinjaukset huomioidaan kokeiluhankkeissa laajempi (sote-keskus) ja suppeampi (omatiimi) palvelukokonaisuus palvelusetelin ja henkilökohtaisen budjetin käyttö jatkopalveluissa

5 Kokeilujen valmistelu, tilanne
Yhteisten tehtäväkokonaisuuksien tarkennus, syksy 2016 viestintä valmistumassa koko PASIn viestintäsuunnitelma, jonka osana kokeilulle tuotetaan yhteinen viestintäaineisto, jossa kansalaisille suunnattavaa materiaalia, aikataulutavoite marraskuun alkupuoli juridiset reunaehdot teetetty selvitystyö, jonka pohjalta tehtävä vielä tarkennuksia arviointityö THL valmistelemassa arviointisuunnitelmaa, jota tarkennetaan työpajojen pohjalta IT-ratkaisut teetetty lähtötilanneselvitys valmistumassa, kun Kelan osuus saadaan kuvattua tavoitetilan KA-työ käynnistysvaiheessa kokeilun kaikille yhteiset osat toimitettu valinnanvapauslainsäädännön valmistelussa tehty työversio palvelusisällöstä kytkentä sote-rakenneuudistukseen ja muu sidosryhmätyö sovittu maakuntavalmisteluryhmän kanssa tehtävästä yhteistyöstä, konkreettiset toimenpiteet sopimatta Sitran kanssa alustavasti sovittu yritysyhteistyöstä sekä osallistumisesta jatkovalmisteluun

6 Kokeiluhankkeiden erityisosiot
Hämeenlinnan kaupunki: tuottajien korvausmalliin sisältyvän ikäryhmäpainotteisen kapitaatiokorvauksen käyttö sekä sähköisten omahoitopalvelujen kytkeminen valinnanvapauspalvelujen yhteyteen Jyväskylän kaupunki: yritys- ja järjestöyhteistyö, jossa osapuolten kesken kehitetään mm. valinnanvapauden piiriin kuuluvaa palvelutuotetta, tuetaan pienten yritysten verkottumista sekä syvennetään järjestöjen roolia hyvinvoinnin edistäjinä. Keski-Uusimaan kunnat: tuottajien korvausmalliin sisältyvän bonus-sanktio - elementin käyttö sekä henkilökohtaisen budjetin käyttö jatkopalveluissa Tampereen kaupunki: tuottajien korvausmalliin sisältyvän suoritepohjaisen elementin käyttö sekä palvelusetelin käyttö jatkopalveluissa Ylä-Savon sote-kuntayhtymä: haja-asutusalueen kokeilu suppeamman valikoiman (~omatiimi) palveluilla. pohdittavaksi: suun terveydenhuollon palvelut

7 Työversio: Palvelut, joiden tarjoaminen suoran valinnan omatiimien kokonaisuuteen
Ennaltaehkäisevä toiminta terveyden ja hyvinvoinnin tukemiseksi Neuvonta ja ohjaus palveluihin hakeutumisesta Hoitajan ja/tai lääkärin tekemä hoidon tarpeen arvio ja suoraan valittavissa palveluissa annettavan hoidon suunnittelu Hoitajan ja lääkärin tarjoama oireiden ja tavanomaisten terveysongelmien neuvonta, tutkimus ja hoito ja tarvittaessa ohjaaminen yhteispäivystyspalveluihin Sosiaalihuollon neuvonta ja ohjaus Palveluintegraatiota vahvistava yhteistyö asiakkaan tukemiseksi ml. omaiset ja järjestöt. Hyvien käytäntöjen ja laatujärjestelmien mukaiset, vastaanottotoiminnan yhteydessä toteutettavat diagnostiset palvelut Lääkärin ja hoitajan koulutuksen mukaiset pientoimenpiteet Maakunnan palvelulaitoksen asiantuntijoiden konsultointi suoraan valittavan palvelun suunnittelun tueksi Lääkärin- ja hoitajan todistukset ja lausunnot Tarvittaessa hoitosuunnitelman valmistelu ja asiakkaan ohjaaminen suoraan valittavia palveluja laajempien palvelujen piiriin, mukaan lukien erikoissairaanhoitoon lähettäminen Lisäksi erillisenä suun terveydenhuollon palvelut, joista myös tarkempi listaus tehtynä

8 Kokeilujen arvioinnista ja tietojärjestelmäratkaisuista

9 Kokeilujen arviointi Palvelusetelikokeilun päätavoitteena on tuottaa tietoa kansallisen päätöksenteon tueksi THL vastaa arviointisuunnitelman tekemisestä ja osallistuu hankkeiden suunnitelmien tarkentamiseen toteutus kilpailutetaan arviointisuunnitelman perusteella

10 Valinnanvapauden toteutumisen välttämättömät edellytykset
Pia Maria Jonsson Valinnanvapauden toteutumisen välttämättömät edellytykset Asiakas tuntee oikeutensa Asiakkaalla on riittävästi valinnanvaraa Asiakkaan saatavilla on ymmärrettävää ja luotettavaa vertailutietoa vaihtoehdoista Raha seuraa asiakasta joustavasti ja oikeudenmukaisesti valitulle tuottajalle - asiakas on tervetullut - palveluja kannattaa tuottaa - hyvää laatua kannattaa tuottaa 10

11 Kokeilun arvioinnin ahdollisia tasoja
Vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin ja niiden jakautumiseen väestössä Vaikutukset palvelujen laatuun ja saatavuuteen Taloudelliset vaikutukset Asiakkaiden kokemukset Henkilöstön kokemukset Tuottajakunnan rakenne ja toiminta Järjestäjätahojen toiminta Toteutuvatko valinnanvapauden välttämättömät edellytykset käytettäessä palveluseteliä?

12 Arvioinnissa hyödynnettäviä tietoja
Vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin Taustatietona: kansalliset ja kuntakohtaiset tiedot Vaikutukset palvelujen laatuun ja saatavuuteen Kansalliset ja kuntakohtaiset tiedonkeruut: hoitoon pääsy, etäisyystiedot, väestö- ja asiakaskyselyt Tuottajakohtaiset tiedot: asiakastyytyväisyys, muut laatuindikaattorit? Asiakkaiden ja henkilöstön kokemukset Kansalliset /kuntakohtaiset /tuottajakohtaiset kyselyt Paikalliset asiakaskyselyt ja henkilöstöhaastattelut Taloudelliset vaikutukset Kunta- ja tuottajakohtaiset käynti- ja kustannustiedot Lähtötilanteen tiedot!

13 Palvelusetelikokeilussa kerättäviä tietoja
Tuottajakunnan rakenne ja toiminta Tuottajien lukumäärä, koko, asiakasmäärät, sijoittuminen, erikoistuminen Järjestäjätahojen toiminta Hyväksymis- ja korvauskriteerien (luominen), joustava hallinta ja tarvittaessa modifiointi; laadun ja kustannusten hallinta Järjestelmän sujuva pyörittäminen, yhteistyö eri toimijoiden välillä Asukkaiden näkemysten huomioiminen

14 Kokeilujen tietojärjestelmien käytöstä
Palvelusetelikokeilun toisena päätavoitteena on määritellä ja toteuttaa palvelutuottajien hakemisen ja vertailun mahdollistavat sähköiset palvelut ja valinnanvapautta tukevat tietojärjestelmäratkaisut. Kokeilut käynnistetään käytettävissä olevilla ohjelmistoilla, joita kehitetään tarpeen mukaan Samanaikaisesti tarkennetaan kansallisesti tarvittavien IT-ratkaisujen vaatimusmäärittelyjä ja kehitetään kansallisia IT-ratkaisuja Hankkeen kuluessa kansallisia IT-ratkaisuja otetaan käyttöön, kun se on mahdollista Lähtötilanne on kartoitettu, tavoitetila-arkkitehtuurin suunnittelu käynnistymässä ja se kytketään kokeiluun

15 Tietojärjestelmien soveltaminen palvelusetelikokeilussa
Mikään nykyisistä järjestelmistä ei pysty hallitsemaan koko prosessia, mutta tarvittavaa tietoa on laajasti olemassa eri järjestelmissä Tuottajatietoa (asianhallinta, palvelusetelipalvelut, ostopalvelut) Kansalaisten perustiedot (sähköinen asiointi, potilas- ja asiakastiedot) Eri osapuolten tarjoamat palvelut (palvelusetelipalvelut, ostopalvelut, omat palvelut) Palautekanavat (sähköinen asiointi, palvelusetelipalvelut) Kuntien ja kuntayhtymien käytössä olevilla järjestelmillä kokeilu pystytään viemään läpi ilman suurempia investointeja Listautumisen hoitaminen vaatii soveltamista

16 Listatutumisen mahdolliset tietojärjestelmät
Listautumiseen ei ole suoraan valmiutta nykyisissä järjestelmissä Listautumisen ratkaisuun liittyviä ominaisuuksia: Kunkin osapuolen (kansalainen, palvelunjärjestäjä ja palveluntuottaja) pitää saada tieto tai varmistus kansalaisen valinnasta Järjestelmän pitää pystyä yhdistämään kansalainen ja palveluntuottaja tietyllä aikavälillä, jotta kapitaatiokorvaus voidaan laskea ja siirtää maksettavaksi Kansalaisen tulee voida kirjautua järjestelmään (vahvalla tunnistautumisella) ja ilmaista valitsemansa sote-keskus Vaihtoehtoisesti: jokaisen osapuolen on päästävä tekemään kirjaus valinnasta ja kansalainen kuittaa valinnan Toteutusvaihtoehtoja Erilaiset olemassa olevat sähköiset asiointipalvelut Asiakkuudenhallinnan järjestelmät Ominaisuuden tuottaminen palvelusetelijärjestelmiin tai niiden soveltaminen vaatimukset täyttävällä tavalla

17 Palvelusetelikokeilussa hyödynnettäviä järjestelmiä

18 Valinnanvapauden hoitamiseen
soveltuvia tietojärjestelmiä LUONNOS

19 kiitos Minna Saario SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ
hankepäällikkö SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Sosiaali- ja terveyspalveluosasto Asiakkaat ja henkilöstö -ryhmä Meritullinkatu 8, Helsinki puh ja kiitos


Lataa ppt "PALVELUT ASIAKASLÄHTÖISIKSI -KÄRKIHANKE (pasi), palvelusetelikokeilu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google