Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TOIMITUSKETJUN HALLINTA (aihe opiskellaan osittain itsenäisesti)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TOIMITUSKETJUN HALLINTA (aihe opiskellaan osittain itsenäisesti)"— Esityksen transkriptio:

1 TOIMITUSKETJUN HALLINTA (aihe opiskellaan osittain itsenäisesti)
Tarja Heikkilä ja Tarja Jokinen

2 Tuotekehitys (VJ luku 9) Toimitusketju (VJ: luku 10)
”The big picture” Logistiikka Tuotanto Yritysten välinen yhteistyö toimitusketjun hallinnassa (VJ: ’Verkostoituminen’ samassa luvussa 10) Ks. Myös erillinen diasetti Yritysten välinen yhteistyö

3 TOIMITUSKETJU Toimitusketju on (useimmiten) eri organisaatioista koostuva verkosto. Verkostoon osallistujat ovat tekemisissä toistensa kanssa arvoketjun eri vaiheissa, erilaisissa prosesseissa ja toiminnoissa -> tavara- ja tietovirtojen koordinointi hankinta: arvoketjun ”ylävirta” (toimittajat) tuotanto jakelu: arvoketjun ”alavirta” (jakelijat) Kasvatetaan tuotteen tai/ja palvelun arvoa loppuasiakkaan näkökulmasta Logistiikka ”leikkaa” läpi yrityksen perinteisten toimintojen joukon ja muodostaa oleellisen osan arvoketjusta Keskeisenä ajatuksena em. toimintojen ja markkinoinnin yhdistäminen toimivaksi kokonaisprosessiksi

4 TOIMITUSKETJUN HALLINTA (SCM) ”Organisaatiovirta”: kokonaisuuden ohjaaminen ja johtaminen
TULOLOGISTIIKKA Tuotannon logistiikka JAKELULOGISTIIKKA Tilaukset yms. tietovirrat yrityksestä, yrityksessä ja yritykseen TUOTEKEHITYS TUOTANNON SUUNNITTELU VALMISTUS Valmiste- varasto Asiakkaat (jakelutien portaat, loppukäyttäjät Kesk. varasto Jakelu- varasto Toimittajat Raaka-aine- varasto ALIHANKKIJAT KIERRÄTYSLOGISTIIKKA Tavara- virta Maksu- virta Tieto- virta 4

5 Tunneilla käydään läpi ESIMERKKI TOIMITUSKETJUN
HALLINNASTA:

6 Mitä logistiikka on? Logistiikka on tieto- ja materiaalivirtojen hallintaa koko toimitusketjussa raaka-ainelähteiltä loppuasiakkaille, tavoitteena oikeat tuotteet oikeaan aikaan oikeassa paikassa oikean laatuisina mahdollisimman alhaisilla kokonaiskustannuksilla Kysynnän tyydyttäminen mahdollisimman alhaisilla varastoilla Virtojen hallinta on prosessi, johon kuuluu suunnittelu toteutus ohjaus

7 Logistiikan päämäärät
Logistiikan päämääränä on yrityksen kilpailukyvyn parantaminen - kehittämällä lisäarvoa tuotteisiin ja palveluihin asiakkaiden ja teollisuuden välisessä arvoketjussa - vähentämällä teollisuuden, kaupan ja loppukäyttäjän arvoketjuun sitomaa kokonaispääomaa - parantamalla logististen palvelujen kustannustehokkuutta - lisäämällä palvelujen laatua ja luotettavuutta

8 Tulologistiikassa hankitaan valmistukselle materiaaleja, komponentteja, osarakenteita, tuotteita ja palveluja valmistavassa yrityksessä -alkutuottajilta -agenttien kautta (erityisesti hankintalähteiden globalisoituessa) -tukkukaupalta Kaupassa hankitaan myytäviä tuotteita valmistajilta, maahantuojilta tai tukkukaupalta. Varastoa on aina vähintään myyntipaikassa olevan tavaran verran. Keskeinen kysymys toimittajien valinta! (Varastossa olevat raaka-aineet ja/tai tavarat = vaihto-omaisuus)

9 Hankintaprosessin vaiheet
(MITEN ORGANISAATIOT eli mm. YRITYKSET OSTAVAT), b-to-b Tuotteen hankinta- päätös Tuotteen hankintaratkaisu Tarpeen määritys Tietojen keruu Vaihtoehtojen vertailu Toimittajan/ toimittajien valinta Tietojen keruu Vaihtoehtojen vertailu Ostopäätös Oston toteutus Tilaus Vertaa kuluttajan ostopäätös- prosessiin. Mitä samaa, mitä eroa? Toimituksen valvonta Tavaran vastaanotto

10 Hankintojen juridiikkaa
Kauppaa tehdään yritysten välisenä (ei kuluttajansuojaa) Määritellään kaupan kohde hintaa ja maksua koskevat kauppatavat sekä toimitusaikaa ja paikkaa koskevat kauppatavat. On olemassa valmiita ”standardinomaisia” kauppatapalausekkeita - erilaiset kotimaankaupassa (Finnterms) ja ulkomaankaupassa (Incoterms).

11 Tuotantostrategia/ Tuotantologistiikka
- ostaa/tehdä - päätökset olennaisia - miten, millä teknologialla ja missä tuotantoa harjoitetaan Tuotannontekijät: työ, materiaali, pääoma, tieto Verkostoituminen: liiketoimintaa harjoitetaan useiden yritysten kanssa toinen toisiaan tukevissa yritysverkostoissa - Myös tuotannon yhteydessä tapahtuva materiaalin käsittely, ”siirtely” ja varastointi tuotanto- ja varastotiloissa on osa tuotannon logistiikkaa (ei kuitenkaan strategiaa )

12 Just-In-Time –tuotanto (suom. JOT – juuri oikeaan tarpeeseen)
tuotteita ja niiden osia pyritään valmistamaan välittömän tarpeen mukainen määrä tai toistuvasti pienin väliajoin materiaalivirrat ohuita ja nopeita nopea reagoiminen muuttuviin asiakastarpeisiin tuotemixin muutokset helppoja hallita, samoin runsaat mallivariaatiot Lean production - organisaation ja teknologian integraatio - hajautettu johtaminen ja vastuu - tuotantohenkilöstöllä laajoja työtehtäviä - ”löysät karsitaan” pois kaikesta mistä pystytään

13 Kustannustehokas (lean) vs. ketterä (agile) toimitusketju
Kustannustehokas (lean) toimitusketju tähtää suunnittelun ja optimoinnin avulla ohueen, ehyeen ja tasaiseen materiaalivirtaan, jossa kaikki tuhlaus on eliminoitu Sopii tilanteeseen, jossa tuotantomäärät ovat suuria tuotevariaatioita on vähän ja tuotteiden elinkaaret ovat pitkiä kysyntä käyttäytyy ennustettavasti esim. terästehdas, sellutehdas Ketterä (agile) toimitusketju puolestaan tähtää herkän markkinatuntuman ja nopean reagoinnin avulla vastaamaan olosuhteiden muutoksiin siten, että asiakaspalvelu on jatkuvasti korkealla tasolla sopii tilanteeseen, jossa kysynnän vaihtelut ovat suuria ja vaikeasti ennustettavia tuotevariaatioita on paljon ja tuotteiden elinkaaret ovat lyhyitä esim. kaikki muotituotteet

14 Tuotantomuodot Tuotannon layout – mitä vaihtoehtoja?
Selvitä Viitala - Jylhän kirjasta seuraavat käsitteet: Tuotantomuodot Jako tuotteen perusteella * vakiotuotteet * tilaustuotteet Jako valmistusaloitteen perusteella * massaräätälöinti * asiakasohjautuva tuotanto Jako prosessin jatkuvuuden ja tuotantoerän koon perusteella * kappaletavaratuotanto * prosessituotanto * yksittäistuotanto * sarjatuotanto * yhtenäistuotanto Tuotannon layout – mitä vaihtoehtoja? HUOM. Palvelujen tuotannossa asiakas on itse osa arvontuottamisprosessia (mukana suunnittelussa ja/tai palvelee itse itseään)

15 Lähtölogistiikka (jakelulogistiikka)
- Mitä asioita tehdään itse/mitä ostetaan palveluina? Toimialasta ja yrityksen asemasta arvoketjussa riippuen lähtölogistiikalla erilainen merkitys Vrt. tehdas/kauppa tehtaan näkökulmasta = jakelukanavat ja niissä tapahtuva varastointi, lähetyksen valmistelu, toimittaminen ja kuljetus kaupan lähtölogistiikka?  asiakas hoitaa! valmistajan, tukun tai maahantuojan lähtölogistiikka on kaupan kannalta tulologistiikkaa Logistiikkakeskus tai terminaali: jakelukanavassa oleva toimipiste (ehkä myös kokoonpanoa, viimeistelyä, asiakassovellutuksia/jatkojalostusta ja edelleen pakkausta suorittava yksikkö)

16 Jakelukanava / markkinointikanava
Palauta mieleesi markkinoinnin kilpailukeinojen yhteydessä käsitellyt asiat: jakelustrategian valinta – mikä vaikuttaa tähän? Jakelutien pituus? Yksittäisten yritysten valinta osaksi jakelutietä? Mitä ’saatavuuspäätökset’ tarkoittavat kaupan tai palvelualan yrityksessä? Päätökset näistä liittyvät toisaalta logistiikkaan, toisaalta markkinointiprosessiin

17 Hävikki = käyttämättä tai myymättä jääneet ja kadonneet tavarat
* tavaraa tilattaessa tilataan liian paljon tai väärää raaka-ainetta tai tuotetta * tavaraa vastaanotettaessa ei havaita tavarassa olevia virheellisyyksiä * tavaraa varastoitaessa liian pitkä varastointiaika, puutteellinen varaston valvonta, puutteellinen tavaroiden hoito, sijaintipaikat sopimattomat, huonot työvälineet, huono valvonta myymälässä * muoti menee ohi

18 Kuljetusten suunnittelu
Mitä kuljetusmuotoja ja niiden yhdistelmiä käytetään? Reitityksen ja kuljetusten yhdistämisen suunnittelu Kuljetusten seuranta ja ohjaus 18

19 Kierrätyslogistiikka
Kierrätyslogistiikka on osa yrityksen ympäristöstrategiaa. Toimiva kierrätyslogistiikka perustuu perusteelliseen elinkaarianalyysiin, jolla selvitetään tuotteiden ympäristövaikutukset koko elinkaaren aikana (Huom. tässä ei tarkoiteta elinkaarta markkinoilla!) Lähtöisin yleisön ja viranomaisten vaatimuksista (ei ole syntynyt varsinaisista liiketaloudellisista syistä)

20 Logistiikan vaikutus menoihin
vaihto-omaisuuden kustannukset (ostohinnat) tuotantoprosessin kustannukset varastointikustannukset kuljetus- ja materiaalinkäsittelykustannukset pakkauskustannukset hallinto- ja informaatiokustannukset

21 Logistiikan vaikutus tuloihin
Saatavuuden parantaminen vähentää menetettyä myyntiä eli kasvattaa myyntiä Paremmalla asiakaspalvelulla lisätään asiakkaiden pysyvyyttä jatkuva tasainen tulovirta Logistinen palvelu voi myös vaikuttaa hintaan. (Asiakas on valmis maksamaan saamastaan lisäpalvelusta, esim. kotiin- kuljetuksesta.)

22 Logistiikan vaikutus sitoutuneeseen pääomaan
Logistiikan vaatimiin koneisiin, laitteisiin ja rakennuksiin sitoutunut pääoma varastorakennukset varaston laitteet kuljetuskalusto Vaihto-omaisuuteen sidottu pääoma raaka-aineet puolivalmisteet valmiit tuotteet


Lataa ppt "TOIMITUSKETJUN HALLINTA (aihe opiskellaan osittain itsenäisesti)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google