Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Alustus päätöksenteon tukemisesta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Alustus päätöksenteon tukemisesta"— Esityksen transkriptio:

1 Alustus päätöksenteon tukemisesta
- mitä se on? - miten sitä toteutetaan tällä hetkellä?

2 Tuettu päätöksenteko (mm. Sivula 2010, Vammaispalveluiden käsikirja)
Tausta YK:n vammaissopimuksessa  vammaiset henkilöt ovat oikeustoimikelpoisia ja sopimusvaltioiden tulee järjestää tuki, jota vammaiset henkilöt tarvitsevat oikeustoimikelpoisuutta käyttäessään Tarkoitus kannustaa, opettaa, rohkaista ja tukea henkilöä tekemään omaa elämäänsä koskevia päätöksiä Tukea tarvitsevan henkilön ympärille kootaan yksi tai useampi tukihenkilö, jotka auttavat häntä tekemään omaa elämäänsä koskevia ratkaisuja Annetaan riittävästi tietoa vaihtoehdoista, tehdään vaikeat asiat ymmärrettäviksi, punnitaan eri valintojen haittoja tai etuja Tuetun päätöksenteon tulee perustua vapaaehtoisuuteen ja tukea tarvitsevan tulee itse saada päättää mihin hän tukea tarvitsee

3 Tutkimusta (Mari koonnut)
Kotimaista tutkimusta tuetusta päätöksenteosta ei toistaiseksi ole KV-tutkimusta liittyen esimerkiksi päätöksenteon teknisiin apuvälineisiin sekä kriittistä tarkastelua, onko tuettu päätöksenteko vain muodollisuus vai todellinen, konkretisoitu mahdollisuus, joka realisoituu ihmisten elämässä  vaatisi resursseja ja hallinnontukea

4 Oppaita Savaksen ”Tuetusti päätöksentekoon” (TUEPA) –hanke: tavoitteena levittää tietoa tuetusta päätöksenteosta, eri kommunikaatiomenetelmistä ja muista tuettua päätöksentekoa edistävistä keinoista. Esimerkkejä materiaalista: Opas päätöksentekijöille ja tukihenkilöille Työvälinepakki Teen päätöksiä –lehtinen Opas päätöksenteon tuesta henkilökohtaisessa avussa (Annina Heini & Petra Tiihonen) Lisäksi Tikoteekin ja Vernerin materiaalia Etevan itsemääräämisoikeusmateriaalista/Anne Peltotalo

5 Miten Etevassa toteutetaan ja kehitetään tuettua päätöksentekoa?
Etevassa ei tuetun päätöksenteon toimintamallia tai järjestelmää: ei esim. virallista tukihenkilösysteemiä Kuitenkin asiakkaiden päätöksentekoa tuetaan arjessa työssä jatkuvasti Arjessa päätöksenteon tukemiseen tuotettu runsaasti eri materiaalia (esim. selkokielinen itsemääräämisoikeuden tukeminen –opas) Käytännöt kirjavat, virallista ohjeistusta ei ole Asiakasta tuetaan päätöksentekotilanteessa eri tavoin: vaihtoehtojen kertominen ymmärrettävällä tavalla, mielipiteen selvittäminen, ennakointi, syy-seuraus –suhteiden pohtiminen

6 Tietoa päätöksenteon tukemisesta palvelusuunnittelussa
7 tapauskuvausta: Kerätty Johanna Lindforsin ohjeistuksella yhdessä asiakkaan kanssa täytetty tuen tarpeen lyhyt kuvaus kysytty asiakkaalta osallistumisesta ja osallisuuden toteutumisesta palvelusuunnittelussa kirjattu työntekijän havainnot tilanteesta ja asiakkaan tukemisesta 21 kirjattua palveluratkaisua: miten asiakkaita on tuettu palavereissa? Miten he ovat tuoneet toiveitaan esiin? Miten asiakas on osallistunut palvelujensa suunnitteluun? –> miten nämä on kirjattu?

7 Vaikeammin vammaisten päätöksenteon tukemisen 3 tasoa (verneri.net)
Päämiehen tulkintaa, havainnointia Kumppanin rooli korostuu 2. taso: Valintojen tekeminen eri vaihtoehtojen avulla Päätöksenteko on riippuvaista tarjotuista vaihtoehdoista Päätökset tehdään nykyhetkessä 3. taso: Päätöksenteko aktiivista ja oma-aloitteista Ei riippuvainen enää esitetyistä vaihtoehdoista

8 Esimerkkejä aineistosta
1. taso: ”Varhaisimmalla päätöksentekokyvyn tasolla kumppaneilla on erittäin aktiivinen rooli” Asiakkaat, jotka kommunikoivat elein, ilmein ja ääntelyin Ei juurikaan käytössä kommunikoinnin apuvälineitä Lähi-ihmisten (omaiset ja työntekijät) havainnot asiakkaan arjesta: mikä tuottaa mielihyvää? Eleistä, ilmeistä, reaktioista kootaan tietoa Asiakkaan ääntä käyttävät muut henkilöt asiakasta tulkiten  haasteena: eturistiriidat tukijan (=yksikön ohjaajan) ja asiakkaan välillä? Asiakkaan etu vs. työntekijän mukavuus?

9 Esimerkkejä aineistosta (jatkuu)
2. taso: ”valintoja eri vaihtoehtojen välillä” Konkretisoidaan päätöksen tekemistä Eri vaihtoehtojen tarjoaminen ja sen avuin palvelun sisältöön vaikuttaminen Tukijoilla suuri vastuu: miten ja mitä kysytään asiakkailta, miten se otetaan huomioon? Kommunikoinnin apuvälineitä: kuvat, struktuurit, asteikot esim. asiakas kertoo millaisen päivästruktuurin haluaa  vaikuttaa päviäaikaisen toiminnan aikatauluun Esimerkkien asiakkaat eivät halunneet itse kertoa asioista, vaan antoivat puheenvuoron herkästi muille Mitä asioita päätetään nostaa keskusteluun asiakkaan arjesta?

10 Esimerkkejä aineistosta (jatkuu):
3. taso: ”Henkilö kykenee kertomaan, mitä asioita hän pitää tärkeänä ja mitä hän haluaa tehdä tai muuttaa omassa elämässään”, itsenäiset päätöksentekijät: Asiakkaat kertoneet, että saivat kerrottua oman mielipiteen, vaikka sitä ei olisi aina huomioitu. Asiakas uskaltanut ilmaista myös muista eriävän mielipiteen Päätöksenteon tueksi on riittänyt tapaamisen rauhallinen tahti ja riittävän selkeä materiaali Mikäli on halunnut tukea, sitä on osattu pyytää Ei ollut käytössä juurikaan puhetta tukevia tai korvaavia menetelmiä, lähinnä muistilistaa Asiakasta tuetaan päätöksen ja valinnan tekemisessä lähinnä varmistamalla, onhan asiakas ymmärtänyt sovitut asiat Haaste: ”hiljaiset myöntyjät/tyytyjät” ?

11 Miten tapauskuvauksissa asiakasta tuettiin päätöksenteossa?
Ennakkovalmistelu nousi tärkeään rooliin kaikilla tasoilla Valmisteleva palaveri asiakkaan ja lähityön kesken, n. 1. kk ennen varsinaista palaveria  lähes kaikissa havainnoinneissa tuotiin esiin, että asiakas ei tuonut esiin omaa mielipidettään vieraille, mutta pienemmässä ryhmässä mielipide oli kerrottu Ennakoinnin keinoja: asialista, muistilistat, fläppitaulu, johon koottu etukäteen tärkeät asiat, työntekijöiden/omaisten kirjatut havainnot arjesta

12 Haasteita Etevassa Huonojen ja ”väärien” päätösten salliminen ja positiivinen riskinotto  holhoaminen ei ole päätöksenteon tukemista  suojelu vs. rajoittaminen Vaikka päätöksentekoa ei voida aina tukea (= kun itsemääräämisoikeutta rajoitetaan), asiakasta ei saisi sulkea ulos omasta asiakasprosessistaan Päätöksentukijan kaksoisrooli: uskallus asettua asiakkaan näkökulmaan, ei omaisen tai työntekijän Edunvalvonta vs. tuettu päätöksenteko: keskustelua herättänyt omaisyhteistyö. Mikä on omaisedunvalvojan oikeus vaikuttaa asiakkaan palvelun sisältöön? Etenkin ristiriitatilanteissa?

13 Kiitos!


Lataa ppt "Alustus päätöksenteon tukemisesta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google