Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hyte osaksi strategiaa Pirkanmaalla

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hyte osaksi strategiaa Pirkanmaalla"— Esityksen transkriptio:

1 Hyte osaksi strategiaa Pirkanmaalla
Maarit Varjonen-Toivonen Ylilääkäri Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, PSHP perusterveydenhuollon yksikkö Pirkanmaa2019, Hyte-työryhmän esittelijä Sari Mäkinen Ylilääkäri, vastuualuejohtaja, PSHP perusterveydenhuollon yksikkö Pirkanmaa2019, Hyte-työryhmän pj

2 Pirkanmaan maakunnan HYTE-rakenne ja yhteistoiminta
Asukkaiden hyvinvointi Asukkaiden hyvinvointi VALTIO MAAKUNTA KUNTA Maakuntavaltuusto Hallitus Toimielin 1, Toimielin 2 , Kunnanvaltuusto Hallitus Toimielimet Järjestäjä HYTE TUKI Monialainen maakunnan HYTE-johtoryhmä KELA, poliisi, järjestöt, seura-kunnat, yliopisto Johtoryhmä Toimialojen HYTE: esim. Elinvoima, Tekninen toimi, Sivistystoimi, jne. Toimialojen HYTE: esim. SOTE, Aluesuunnittelu ja kaavoitus, Ehkäisevä päihdetyö, Kasvupalvelut, Pelastus, SOTEKU, Turvallisuus, Ympäristö ja liikenne, jne. PALAUTE HYTE -vastuuhenkilöt Hyvinvointikoordinaattori Pirkanmaan hyvinvointikoordinaattorien verkosto Asukkaiden osallisuutta edistävä hyvinvoinnin ja terveyden innovaatiofoorumi Sote -asiantuntijuus Sote-keskus Oy Sote-liikelaitos Ehkäisevien palveluiden koordinaattori ja/tai työryhmä: alueellisen elintapaohjauksen koordinaatio, mm. liikunta, ravitsemus, savuttomuus, päihteet jne. Maakunnan tuottamat palvelut Monialainen HYTE-ryhmä Sopimukset Ja palaute Yksityiset Sote-palveluntuottajat Ehkäisevien palveluiden koordinaattori ja/tai -työryhmä järjestöt, seura-kunta, poliisi, oppilai-tokset Lasten ja nuorten hyte Ehkäisevä päihdetyö Jne.. Palvelutuotanto Kunnan hyvinvointia edistävät palvelut Asukkaiden hyvinvointi

3 Maakunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävät
4.2 Maakunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävät HYTE –toimielin Valmistella hallituksen tai valtuuston päätettäväksi tulevat asiat Hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä koskevien sopimusten hyväksyminen Strategiset valinnat ja päätöksenteko/valmistelu hallitukselle tai valtuustolle Toiminta- ja taloussuunnitelman sekä toimintakertomuksen ja tilipäätöksen hyväksyminen omalta osaltaan Yhteisten HYTE –tavoitteiden ja määrittelyn hyväksyminen HYTE -palvelujen laatukriteerien määrittely ja seuranta Päättää ja linjaa EVA-menettelyn käytön maakunnassa HYTE –johtoryhmä Hyvinvoinnin strateginen johtaminen (maakuntastrategia, palvelustrategia) ja toimeenpano Palveluntuottajien sopimusohjaus hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tavoitteiden osalta Ennaltaehkäisevien palvelujen järjestämistehtävä, palvelutarpeiden selvittäminen Valvontatehtävät Hyvinvoinnin, terveyden ja terveyserojen seuranta, arviointi ja raportointi maakunnassa Järjestäjän palaute ja arviointi tuottajalle HYTE-tavoitteiden toteutumisesta Yhdyspintapalveluista sopiminen Maakunnan poikkihallinnollisen HYTE –työn johtaminen ja ohjaaminen Valtakunnallinen verkostoyhteistyö Valmistelee ja esittelee EVA menettelyyn vaihtoehdot HYTE –vastuuhenkilöt Alueellinen hyvinvointikertomus perustuen kuntien hyvinvointikertomuksissa esitettyihin tarpeisiin Alueellisen hyvinvointityön koordinointi: alueellisen hyvinvointikertomuksen ja muiden alueellisten hyte-suunnitelmien (mm. -kulttuurihyvinvointi, -liikunta, -ravitsemus) toimeenpano Alueellinen verkostoyhteistyö Hyvinvointi- ja terveystiedon tuottaminen kunnille ja tuki niiden tulkitsemiseen Ehkäisevän päihdetyön alueellinen koordinointi Valtakunnallisten väestön hyvinvointia ja terveyttä edistävien ohjelmien ja linjausten toimeenpano alueella ja niiden toimeenpanon tuki kunnille Hyvien käytäntöjen ylläpito ja kehittäminen Kehittämis- ja asiantuntijatuki kunnille ja palveluntuottajille Osallisuutta edistävän innovaatiofoorumin koordinointi Koulutukset: hyvinvointikoordinaattorien koulutus, EVA –menetelmäkoulutuksen koordinaatio alueella Järjestäminen Tuottaminen Maakunnan palvelutuotanto Yhteistyö järjestäjän HYTE -vastuutahojen kanssa EVA-menettelyn käyttö järjestäjän ja tuottajan välisten sopimusten mukaisesti SOTE -asiantuntijuus kuntien HYTE -ryhmiin Paikallinen yhteistyö kuntien HYTE -ryhmien ja kansalaisten kanssa Ennalta ehkäisevä työote, yhteistyön tekeminen alueen kaikkien palvelutuottajien ja eri toimialojen kanssa Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen ennaltaehkäisevien ja korjaavien SOTE -palvelujen tuotannossa, esim. Neuvolat, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto, terveysneuvonta ja tarkastukset, työterveyshuolto, savuton leikkaus, ikääntyvien toimintakyvyn edistäminen ja tapaturmien ehkäisy, syrjäytymisen ja työelämän ulkopuolelle joutumisen ehkäisy, työllisyyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen

4 Konsernirakenne ja johtaminen
Hyvinvoiva asukas Konsernirakenne ja johtaminen Hallinto ja laki Osallistuminen Strategiatyö (HYTE tietopohjan tuottaminen) Maakunnan, kunnan ja muiden toimijoiden yhteistyö ICMT ja digitalisaatio Sote-palvelut Lape I & O Päihde-MT-sos  Sote-keskus ESH Alueen kehittäminen Taloussuunnittelu ja tiedolla johtaminen Strateginen hankinta ja kannustimet Palveluverkko, kiinteistöt ja tilat Viestintä ja verkkopalvelut 1-2. HYTE-johtamisrakenne ja EVA 3 ja 8. Asukas/asiakasosallisuus 6.Kansalaisviestintä Strateginen viestintä 7. Kuntien HYTE palvelut / ennaltaehkäisevät sote-palvelut palveluverkon yhteiskäyttö 6.HYTE tavoitteet palvelustrategiassa ja -lupauksessa 9.Yhdyspinnat , yhdyspintasopimus 11. Pirkanmaalaiset HYTE-kannustinmallit 4 ja 6. Hyvinvointikertomus, tietopohja str.tavoitteet 7.Digitaaliset HYTE palvelut/palvelutarjotin 9.Yhdyspinnat kunnat -maakunta 7.Yhdyspinnat kuntien HYTE palveluihin

5 HYTE työryhmän kokousteemat 11/2017 - 6/2018
Versio väliraportti HYTE työryhmän kokousteemat 11/ /2018 Työryhmän toimeksianto, Tehtäväkokonai-suuden hahmottaminen, toimeenpano-suunnitelman konkretisointi. Tehtävien jako ja aikataulutus 5.12 Tiekartta, riskien tunnis-taminen. Tehtävien yhteensovittaminen muiden työryhmien kanssa. Aikataulutus. Kuntien tuen tarve Suuntimalla. Maakunnan HYTE-johtaminen ja johtamis-järjestelmä KOJO:n kanssa. Järjestäjän tehtävät ja organisointi-vaihtoehdot. HYTE-viestintä. 15.2. EVA koulutukset. Tietopohja strategiatyöhön ja yleispäämäärien tarkennus. HYTE:n linjattavat sisällöt maakuntastra-tegiaan. VESOTE-hanke. 15.3. Hyvinvointikerto-musprosessi. Yhdyspinnat kuntien HYTE-palvelut/ennalta ehkäisevät SOTE-palvelut Digitaaliset HYTE palvelut. EVA tietoisku koordinaatio-ryhmälle 11.4 Yhdyspintapal- velut/sopimus Kuntien tuen tarve. Asukasosalli-suusmallit yhdessä osallisuus työryhmän kanssa. 9.5 EVA-työpaja koordinaatio ryhmässä. Maakunnan hyvinvointira-kenteet, hyvinvointi ryhmä kokoonpano ja tehtävät Toukokuu Hyvien käytäntöjen juurrutus Hyte kannustinjärjes-telmä Ympäristö th-malli Kesäkuu Työryhmän tehtäväkokonai-suuden per Tulokset ja yhteenveto. 28.2. väli-raportti Marraskuu 2017 Joulukuu Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu 2018 30.6. loppu-raport-ti? HYTE:n poikkihallinnollisen ja strategisen johtamismallin luominen. EVA prosessi. Asukas/asiakasosallisuus. Alueellisen yhteistyön koordinaatio, rakenteet ja toimintatavat. Hyvinvointikertomusprosessin kuvaus. Kuntien hyvinvointipalvelut/ehkäisevät sote-palvelut, Agentit? Maakuntastrategian mukaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tavoitteet, toimenpiteet ja laatukriteerit määritelty Yhdyspintapalveluiden tunnistaminen ja suunnittelu. Yhdyspintasopimus Kannustinjärjestelmän luominen

6 Strategian rakenne-elementit moniroolisen pirkanmaalaisen ympärille koottuna
Strategian rakenne perustuu maakuntalaisen nostamiseen ja pitämiseen toiminnan keskipisteessä. Maakuntalaisella tunnistetaan olevan useita rooleja suhteessa maakuntaan. Maakuntavaltuusto antaa asukkaalle roolikohtaisen palvelulupauksen – miten maakunta järjestää asukkaan palvelut ja palvelee häntä myös hänen muissa rooleissaan? Maakuntalainen voi peilata saamaansa palvelusisältöä- ja kokemusta valtuuston antamaan lupaukseen ja tehdä johtopäätöksiä. Lupauksen toteutuslinjaukset ja läpileikkaavat linjaukset ja periaatteet ovat perinteisemmät strategian elementit jotka täyttävät lupauksen ohjaamalla maakunnan toimintaa Missio ja roolikohtaiset palvelulupaukset muodostavat strategisen viestinnän ja brändityön ytimen Maakuntastrategia pitää sisällään sote-järjestämislain mukaisen palvelustrategian ja palvelulupauksen yhdessä palveluiden järjestämissuunnitelmien kanssa. Riku Siren

7 Moniroolinen pirkanmaalainen 2/2
”ASIAKAS” LUONNOS ”OSALLISTUJA” LUONNOS Asiakasrooli on selkeä, maakunnan järjestämien ja tuottamien palveluiden asiakkaan rooli. Pääpaino on luonnollisesti sote-palveluissa, unohtamatta kuitenkaan muita palveluita. Osallistujarooliin on koottu maakuntalaisen roolit ainakin vaikuttajana, äänestäjänä, palautteen antajana, tiedon saajana ja tuottajana, viestijänä ja palveluiden kehittäjänä. ”VERONMAKSAJA” ”ASUKAS” LUONNOS LUONNOS Veronmaksajan roolissa tiivistetään erilaiset maksajan roolit – verot, taksat ja palvelumaksut, huolimatta siitä että maakuntalainen ei maksa veroja suoraan maakunnalle. Veronmaksaja on loppujen lopuksi maakunnan omistaja. Asukasrooli on tarkennettuna ympäristön käyttäjän ja hyödyntäjän rooli. Asukkaaksi luentaan myös yhteisöt ja yritykset. Elin- ja toimintaympäristön lisäksi viranomais-toiminnan osapuolena toimiminen kuuluu asukasrooliin.

8 Strategian rakenne-elementit moniroolisen pirkanmaalaisen ympärille koottuna
Tiivistys siitä, mitä varten maakunta on olemassa ja mitä se haluaa tehdä ja mitä se tavoittelee Maakunnan missio Maakuntalaisen monet roolit tiivistetään 4 päärooliksi Lupauksen toteutuslinjaukset Läpileikkaava linjaus/periaate Rooleista riippumattomat linjaukset ja periaatteet x kpl, maakunnan tavat ja linjat toimia ja kehittää Palvelulupaus Läpileikkaava linjaus/periaate ”OSALLISTUJA” Palvelulupaus annetaan ja sanoitetaan jokaiselle asukkaan roolille § mukaisesti, kaikki palvelut kattaen Läpileikkaava linjaus/periaate Palvelulupaus ”ASIAKAS” ”ASUKAS” Lupauksen toteutuslinjaukset Palvelulupaus Lupauksen toteutuslinjaukset Lupauksen toteutuslinjaukset (x kpl per rooli) ovat ylimmän tason sisältölinjauksia, palvelustrategian § vaatimukset täytetään pääosin täällä Läpileikkaava linjaus/periaate ”VERONMAKSAJA” Palvelulupaus Läpileikkaava linjaus/periaate Lupauksen toteutuslinjaukset Strategialähtöinen toiminnan tavoiteohjaus lähtee ensisijaisesti Lupauksen toteutuslinjauksista suoraan ja läpileikkaavista linjauksista epäsuoremmin Maakunnan brändi, viestintä ja hissipuheet ovat synteesejä ja kiteytyksiä missiosta, rooleista ja palvelulupauksesta Toimintaympäristö ja muutosilmiöt Ympäristö jossa toimitaan ja tunnistetut ja ennakoidut ilmiöt joihin pyritään toiminnalla vastaamaan Riku Siren

9 Hyte-työn sisällyttäminen maakuntastrategian eri elementteihin
EVA-menettely päätöksenteossa/ kuntalaisnäkökulma Hyte Osallisuus lisää Hyteä! Osallistutaan monipuolisesti, eri kanavilla, eri tasoilla. Maakunnan missio Hyte Saa elämäntilanteeseensa sopivaa ja tarkoituksenmukaista tukea ja ohjausta terveytensä ja hyvinvointinsa ylläpitämiseen ja edistämiseen Lupauksen toteutuslinjaukset Läpileikkaava linjaus/periaate Palvelulupaus Läpileikkaava linjaus/periaate Hyte Alueellisen Hv –kertomuksen strategiset painopisteet ja niiden toimeenpano ”OSALLISTUJA” Läpileikkaava linjaus/periaate Hyte Asiakkuuksien segmentointi hyte-palveluissa Yhdessä tekeminen kuntien eri toimialueiden ja muiden alueen toimijoiden kanssa Alueellinen elintapaohjauksen palvelutarjotin Lupauksen toteutuslinjaukset Palvelulupaus ”ASIAKAS” ”ASUKAS” Palvelulupaus Lupauksen toteutuslinjaukset Hyte Arjessaan pärjäävä, hyvinvoiva asukas ja perhe Terveys on hyvää arkea Arjessa pärjääminen on hyvinvointia Läpileikkaava linjaus/periaate ”VERONMAKSAJA” Palvelulupaus Läpileikkaava linjaus/periaate Lupauksen toteutuslinjaukset Hyte Ennaltaehkäisy Mahdollistetaan hyvinvointi - ja terveyserojen kaventaminen jokaisen kunnan alueella Ennaltaehkäisy, matala kynnys painopisteenä taloudellisesti kestävä ratkaisu Hyte Monimuotoiset ennaltaehkäisevät ja elintapa-ohjauksen palvelut HYTE maakunnan ja sote-tuottajien välisissä sopimuksissa Hyte Tilannekuva ja trendit Kuntien hyvinvointi-kertomusten ja alueellisen tiedon pohjalta laadittu alueellinen hv-kertomus Toimintaympäristö ja muutosilmiöt Hyte Alueellisen hv-kertomuksen painopisteiden toimeenpano sopimuksissa Riku Siren

10 8 § Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen maakunnassa
Hallituksen esitys eduskunnalle maakuntien perustamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen uudistusta koskevaksi lainsäädännöksi / Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 8 § Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen maakunnassa Maakunnan on arvioitava ennakkoon ja otettava huomioon päätösten vaikutukset eri väestöryhmien hyvinvointiin ja terveyteen Asetettava suunnittelussaan tavoitteet, joilla sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen ja tuottaminen edistää hyvinvointia ja terveyttä Määriteltävä tavoitteita tukevat toimenpiteet ja vastuutahot Valmisteltava valtuustolleen valtuustokausittain alueellinen hyvinvointikertomus väestön hyvinvoinnista, terveydestä ja niihin vaikuttavista tekijöistä sekä toteutetuista toimenpiteistä Kertomus laaditaan yhteistyössä alueen kuntien kanssa Hyvinvointikertomus on julkaistava julkisessa tietoverkossa Maakunnan on toimittava yhteistyössä alueen kuntien kanssa ja tuettava niitä asiantuntemuksellaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyössä

11 Vaikutusten ennakkoarviointi/ Menetelmän käyttöönotto arjen työkaluksi
Tiedolla johtaminen –työpaja HYTE-Kohtaamo HAASTEET JA EHDOTUKSET JATKOTOIMENPITEIKSI Vaikutusten ennakkoarviointi/ Menetelmän käyttöönotto arjen työkaluksi Haasteet: Käyttöön ei ole sitouduttu Menetelmän hyötyä ei nähdä Menetelmä ei ole tunnettu Toimenpiteet Päätökset / sopimus käytöstä Laitetaan esityslista pohjiin jo valmiiksi EVA Kokeillaan käyttöä ja kerrotaan hyvistä onnistumisista Päätösten vaikutusten seuranta päätöksen jälkeen (kun EVA hyödynnetty) MVT

12 EVA-koulutusten suunnittelu Pirkanmaa2019 projektiorganisaatiolle 1.
Luonnos Koskee kaikkia valmistelija- ja esittelijävastuussa olevia, kun käsiteltävällä päätöksellä HYTE-vaikutuksia Tavoite: ymmärrys mistä EVA-velvoitteessa on kyse > soveltaminen omassa toiminnassa Koordinaatiotyöryhmä Yleisesittely koordinaatiotyöryhmälle kokouksessa 30 min/ esittelijä Maarit Varjonen-Toivonen Ajankohta: kevät 2018 Työpaja koordinaatiotyöryhmälle Kesto 2 – 3 h, ajankohta loppukevät - tai alkusyksy 2018 Sisältö Tutustuminen SHVK-työkalun EVA-osioon Edellytys: Pirkanmaan liitolla lisenssi + käyttäjäoikeudet kaikille koordinaatioryhmän jäsenille Yleisesittely + erityisesti EVA-pohjien rakentaminen pöytäkirjoihin Harjoittelu pienryhmissä Kouluttaja: FCG ja Kuntaliitto Ylläpito: suunnitteilla valtakunnallinen EVA-verkkokoulutus MVT

13 EVA-koulutusten suunnittelu Pirkanmaa2019 projektiorganisaatiolle 2.
Koskee kaikkia valmistelija- ja esittelijävastuussa olevia, kun käsiteltävällä päätöksellä HYTE-vaikutuksia Tavoite: ymmärrys mistä velvoitteessa on kyse > soveltaminen omassa toiminnassa 2. Projektiorganisaatio ad Yleisesittely uudelle maakuntavaltuustolle 30 min/ esittelijä Maarit Varjonen-Toivonen, ajankohta alkuvuosi 2019 -> Päätökset minkälaisten päätösten valmistelussa käytetään EVA-menettelyä Kohdennettu koulutus kaikille väliaikaishallinnon esittelijävastuussa oleville ja valmistelijoille Kesto 2 – 3 h, ajankohta kevät 2019 Tutustuminen SHVK-työkalun EVA-osioon Yleisesittely + erityisesti EVA-pohjien rakentaminen pöytäkirjoihin Harjoittelu pienryhmissä Kouluttaja: FCG ja Kuntaliitto Ylläpito ja jatkokoulutus: suunnitteilla oleva valtakunnallinen verkkokoulutus/ tuutorina uuden maakunnan SHVK-pääkäyttäjä Luonnos MVT

14 Pirkanmaan alueellinen hyvinvointikertomus 2020 -
MVT

15 Pirkanmaan alueellinen hyvinvointikertomus 2017-2020 VALMISTELU SCRUM-prosessina
1. SPRINT-työskentely 1. VALMU: valmistelu 2. Työstäminen: Pirkanmaan hyvinvointikoordinaattoreiden verkosto, alueellinen TED-tr, esh:n TED-asiantuntijatr, alueellinen ravitsemustr 3. VALMU: yhteenveto ja valmistelu päätöksiä varten 2. PÄÄTÖS TED-neuvottelukunta ja esh:n TED-ohjausryhmä Lausunnolle kuntiin ja muille sidosryhmille Toimenpiteet TIEDOKSI KUNNILLE HYVÄKSYMINEN PSHPn valtuusto SPRINT 4 Valmistelu lausuntokier-rosta varten SPRINT 5 Valmistelu hyväksy-mistä varten Painopisteet TIEDOKSI KUNNILLE Hyväksyminen PSHPn jory ja hallitus SPRINT 3 Toimen-piteiden työstä-minen PÄÄTÖS Toimen-piteistä Indikaattorit TIEDOKSI KUNNILLE Perusteet 1. Strateginen asiakirja joka linjaa alueellisen HYTE-koordinaation 2. Malli kuntien hyvinvointi-kertomustyölle SPRINT 2 Paino-pisteiden valinta PÄÄTÖS Paino-pisteistä Prosessin Suunnittelu - Prosessi - Aikataulu - Toimijat SPRINT 1 Indikaat-toreiden valinta PÄÄTÖS Indikaat-toreista 10/2015 11/2015 – 1/2016 2 – 3 /2016 4 – 5 /2016 5 - 9/2016 10 – 12/ 2016 Aika

16 Pirkanmaan alueellinen hyvinvointikertomus 2020 - VALMISTELU SCRUM-prosessina
Luonnos Lausunnolle kuntiin ja muille sidosryhmille Toimenpiteet TIEDOKSI KUNNILLE HYVÄKSYMINEN maakuntavaltuusto SPRINT 4 Valmistelu lausuntokier-rosta varten SPRINT 5 Valmistelu hyväksy-mistä varten Painopisteet TIEDOKSI KUNNILLE Hyväksyminen xxxxxxxxxx Perusteet 1. Lainsäädännön velvoitteet 2. Pirkanmaan kuntien hyvin-vointikertomusten painopisteet 3. Strateginen asiakirja, joka linjaa väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen maakunnan toiminnoissa poikki-hallinnollisesti SPRINT 3 Toimen-piteiden työstä-minen PÄÄTÖS Toimen-piteistä Indikaattorit TIEDOKSI KUNNILLE Prosessin Suunnittelu - Prosessi - Aikataulu - Käytettävä tietoperusta - Toimijat SPRINT 2 Paino-pisteiden valinta PÄÄTÖS Paino-pisteistä SPRINT 1 Indikaat-toreiden valinta PÄÄTÖS Indikaat-toreista xx/2018 xx - xx/2018 xx/2018 – xx/2019 xx - xx/2019 xx - xx/2019 xx/2019 – xx/2020 Aika

17 Pirkanmaan alueellinen hyvinvointikertomus 2020 - PÄÄTETTÄVIÄ ASIOITA VALMISTELUN KÄYNNISTÄMISEKSI
Prosessisuunnitelman hyväksyntä mennessä -> Toimijat + valtuudet Valmisteleva työryhmä (10 – 15 henkilöä) + pj ”Sprinttien hyväksyntä” -toimielin Osallistettavat tahot -> yhteys aikataulusuunnitelmaan Pirkanmaa2019 –valmistelun toimijat Kunnat: Pirkanmaan hyvinvointikoordinaattoreiden verkosto Muut: TED-neuvottelukunta, PSHP/ esh, AVI, Järjestö 2.0, KULTU… Asiakirjan hyväksyminen: maakuntavaltuusto xx.xx.20xx Toimeenpanon käynnistäminen xx.xx.202x Aikataulusuunnitelma xx.xx.2018 1. Työskentely ketterän kehittämisen SCRUM-periaatteella -> ”Sprintit”: osallistettavien tahojen työskentely + sprinttien hyväksyntä -> Käsittelykokousten aikataulutus ja osallistujien sitoutuminen työskentelyyn 2. Hyväksymismenettelyt -> Lausuntokierros kunnat + muut sidosryhmät - Hyväksyminen lausuntokierrokselle - Lausuntokierros n. 2 kk - Sprint: muutosten käsittely -> asiakirja maakuntavaltuuston hyväksyttäväksi -> Hyväksyntä: maakuntavaltuusto xx.xx.20xx 3. Toimeenpano käynnistyy xx.xx.202x MVT


Lataa ppt "Hyte osaksi strategiaa Pirkanmaalla"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google