Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opinnoista töihin KP OTE- hanke.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opinnoista töihin KP OTE- hanke."— Esityksen transkriptio:

1 Opinnoista töihin KP OTE- hanke

2 Hankesuunnitelma Opinnoista töihin- teema, KP OTE
1) Erityisen tuen tarpeen tunnistaminen Luodaan oppilaitoksille poimintakriteerit erityisistä syistä työelämään siirtymisessä tukea tarvitsevien oppilaiden tunnistamisessa. Lisäksi luodaan uutta yhteisymmärrystä siitä, mikä olisi toivottava menettelytapa opinnoissaan kehnosti pärjäävien ja opintosisältöjen tasolle yltämättömien opiskelijoiden valmistuessa ammattiin. Teemaryhmä työstää menettelytavan kuvauksen tästä teemasta. Hyödynnetään erityisammattioppilaitos LUOVIn ja KPEDUn yhdessä Kokkotyö- säätiön kanssa kehittämiä toimintamalleja ja kokemuksia. 2) Palveluohjaus Kootaan osatyökykyisen opiskelijan tai opinnoista valmistuneen tarvitsemista palveluista ajantasainen työllisyyden edistämisen verkkotiedotusaineisto, joka välitetään opiskelijaohjausta, palveluohjausta ja asiakasohjausta tekeville kuraattoreille, opinto-ohjaajille, sosiaaliohjaajille, sosiaalityöntekijöille ja nuorisotyöntekijöille. Aineisto julkaistaan myös internetissä sopivalla esim. hankkeiden kanssa yhteisellä palstalla. 3) Palveluiden kehittäminen Kehitetään nykyisiä palveluja ja lisätään niihin hankkeen väliarvioinnissa hyviksi käytännöiksi arvioituja toimintamalleja. 4) Työnantajayhteistyö Kehitetään työssäoppimista, mukautusten käyttöä sekä työhönvalmennusta. > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

3 sisällysluettelo 1. Nykytilan kartoitus
1.1. Oppilaitokset ja muut toimijat, jotka työskentelevät erityisen tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden parissa 1.2. Asiakkaan ohjautuminen palveluihin 1.3. Mitä palveluja on tällä hetkellä saatavana 2. Tilanteen analysointi 2.1. Onko palveluihin ohjautuminen selkeää 2.2. Opintojen jälkeinen tuki 2.3. Kehittämisen kohteita 3. Muutostarpeet Tunnistetaan OTE- hankkeen tavoitteiden mukaiset muutostarpeet nykyisiin toimintamalleihin 4. Pilotoidaan toimintaryhmien valitsemia ja resurssien puitteissa joitakin uusia toimintoja Hyvinvointitiimi 5. Vahvistetaan uudet toimintamallit ja otetaan ne käyttöön 6. Opinnoista töihin teeman eteneminen hankesuunnitelman mukaan 7. Tehtävä vielä > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

4 1.1. oppilaitokset ja muut toimijat
Alueella toimivat oppilaitokset: Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä Kpedu Kla, Kannus, Kaustinen, Kälviä, Perho, (Pietarsaari) Ammattiopisto Luovi Kälviä, Kokkola Centria-ammattikorkeakoulu Kla, Ylivieska, Pietarsaari K-P:n Konservatorio Kaustisen ev.lut.opisto Reisjärven kristillinen opisto Optima Pietarsaari, Uusikaarlepyy > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

5 Toimijat jotka työskentelevät erityisen tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden parissa:
Etsivä nuorisotyö Kela Ohjaamo Soite /Psykiatrian palvelut, vammaispalvelut, aikuissosiaalityö, päihdepalvelut TE- palvelut TYP KPSPY Kokkotyösäätiö Ulkomaalaistoimisto Iidaliina/ Ensi- ja turvakoti Avominne > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

6 Luovi: kaikki opiskelijat tarvitsevat ja saavat erityistä tukea.
1.1. Nykytilan kartoitus alkukartoituskysymykset (1-3) ja -vastaukset oppilaitoksilta Erityisen tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden tunnistaminen opintojen aikana ja työelämään siirtymisvaiheessa Luovi: kaikki opiskelijat tarvitsevat ja saavat erityistä tukea. Kpedu ja Centria: Mikäli opiskelijalla alkaa kertyä poissaoloja ja opinnot eivät etene. Lainsäädäntö ohjaa milloin poissaolojen määrään puututaan, eri aloilla on eri rajat Vastuuohjaajalla on vastuu puuttua Tarjottavat palvelut on määritelty opiskelijan Hojk:ssa 2. Toimintatavat tuen tarpeen tunnistamisen jälkeen Luovi: Opinnot suunnitellaan joustavasti ja yksilöllisesti jo alun alkaen. Tuki on tiivistä koko opintojen ajan. Avainhenkilö on erityisesti opettaja. Kpedu ja Centria: Opiskelijalle tarjotaan tukea, mutta vastuu on opiskelijalla. > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

7 alkukartoituskysymykset (1-3) ja -vastaukset oppilaitoksilta
3. Tunnistamisen ja palveluohjauksen sujuvuus Luovissa tuki toimii hyvin, silti nivelvaihe opintojen päättyessä on haastava. Yhteistyö kotikunnan ja mahdollisten työllistävien yritysten kanssa tarvitsee kehittämistä. Kpedu ja Centria painottavat opiskelijan omaa vastuuta. Ottaako opiskelija tukea vastaan, vaikka sitä tarvitsisi ja sitä tarjottaisiin? Kertooko hän eri organisaatioissa totuudenmukaisesti asioistaan, esim. opintojen edistymisestä tai terveydentilastaan? > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

8 1.2. asiakkaan ohjautuminen palveluihin
ETSIVÄ NUORISOTYÖNTEKIJÄLLE Nuori ottaa itse yhteyttä Oppilaitoksista Te-palveluista Aikuissosiaalityön kautta Vammaispalveluista Yksilövalmentajilta Puolustusvoimat, siviilipalvelukeskus ja oppilaitokset ovat velvollisia ohjaamaan nuoren etsivälle KELAAN Hoitavan tahon kautta B-lausunnolla Etsivä nuorisotyöntekijän kautta Koulukuraattorin kautta oppilaitoksesta -> tällä hetkellä vähäistä TE- palvelujen kautta > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

9 Soiten hakemusten kautta
KPSPY:EEN Soiten hakemusten kautta OHJAAMOON TE-toimiston kautta Uravalmennusryhmästä Etsivä nuorisotyöntekijän kautta Nuori voi tulla itsenäisesti paikan päälle tai ottaa yhteyttä Oppilaitoksista Kokkotyösäätiöltä > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

10 PSYKIATRIAN PALVELUIHIN Alle 18v koulu- tai yleislääkärin lähetteellä
18v tai yli, voi itse soittaa neuvontapuhelimeen ja päästä palveluihin sitä kautta VAMMAISPALVELUIHIN Hakemuksella palveluntarpeesta Ammattiopisto Luovista ollaan yhteydessä TE-PALVELUIHIN Sähköisellä hakemuksella TYPIIN TE-palvelujen kautta, kun työttömyyttä on kestänyt yli 6 kk Ottamalla itse yhteyttä Joku yhteistyötaho voi ottaa yhteyttä > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

11 ULKOMAALAISTOIMISTOON
KOKKOTYÖSÄÄTIÖÖN Asiakas ohjautuu (päätös tehdään) maksavan tahon kautta (yleensä Soite). Asiakas ohjautuu oppilaitoksen, te-toimiston, psyk-polin, kuntouttavan ohjaajan kautta, tai asiakas itse ottaa yhteyttä Myös TYPistä, aikuissosiaalityöstä, risestä, vakuutusyhtiöistä, Kelasta ULKOMAALAISTOIMISTOON Asiakkaana ovat pakolaisena maahan tulleet, kotouttamisvaiheessa (3-4 v maahan tultua) olevat henkilöt > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

12 1.3. mitä Palveluja on tällä hetkellä saatavilla?
Etsivä: Etsivän apu ja tuki mm. etuuksien hakemiseen, elämäntilanteen selvittelyyn, opintoihin hakemiseen tai niissä pysymiseen, tuki sote- palvelujen hakemiseen, kuntoutukseen hakemiseen, ohjaaminen te- palveluihin Kela: Nuoren kuntoutusraha, ammatillinen kuntoutus, koulutuskokeilu, sopeutumisvalmennuskurssit, kuntoutuspsykoterapia, Teak-kuntoutus, OPI-kurssit KPSPY: Asumispalvelut, työ- ja päivätoiminta, tuki ammattiopistosta valmistuville, jäsenyhteisötoiminta, kotikuntoutus, ryhmä- ja yksilövalmennus Ohjaamo: Ohjaamo ohjaa nuorta eri palveluihin, ohjaamossa myös toteutetaan uraohjausta ja cv:n laadintaa Psyk.palvelut: Yksilöllisen tuen lisäksi mm. sopeutumisvalmennuskurssit Vammaispalvelut: Palvelusuunnitelman laadinta ja ohjaus hakemusten teossa, palveluiden myöntäminen > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

13 TE-palvelujen tarjoamat palvelut nuorelle: uraohjaus, onko muuta
TE-palvelut: 3. palvelulinjalle ohjautuneet saavat henkilökohtaista tukea nopeasti, mutta 1 ja 2-linjoille voi jäädä pitkäksi aikaa ilman tarvittavaa tukea TE-palvelujen tarjoamat palvelut nuorelle: uraohjaus, onko muuta TYP: monialainen ohjaus, kuntouttava työtoiminta, lääkäripalvelu KOKKOTYÖSÄÄTIÖ: Kelan palvelu TEAK, terapeuttinen työtoiminta, varhainen kuntoutus sairauslomalla olevalle, opintojen suorittaminen, kuntouttava työtoiminta, pääsykokeisiin lukeminen, vapaaehtoistyö evs, suomenkielen opiskelu, integra-asiakkuus, nuorten työpaja ULKOMAALAISTOIMISTO: kotouttamisen edistäminen > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

14 Analysointia !

15 2. Tilanteen analysointi 2.1. ONKO PALVELUIHIN OHJAUTUMINEN SELKEÄÄ?
Etsivä: Riippuu asiakkaan tarpeista Kela: Riippuu B-lausunnosta, usein ohjaus olisi tarpeen aloittaa varhaisemmassa vaiheessa, kun kuntoutussuunnitelmaa tehdään KPSPY: Ei ole selkeää, tieto asiakkaasta tulee vasta, kun myönteinen palvelupäätös on tehty. Asiakkaasta ilmoitetaan vain nimi ja hetu Ohjaamo: ohjautuminen satunnaista, ei ole saanut Kokkolassa kunnolla jalansijaa vielä Psyk.huolto: Psykiatrian polilta asiakas ohjautuu helposti, muualta ohjautuminen voi olla haastavampaa Vammaispalvelut: Riippuu oppilaitoksesta tulevasta yhteydenotosta ja sen ajankohdasta TE-palvelut: Riippuu siitä, kuinka totuudenmukaisesti/ tarkasti hakija on täyttänyt sähköisen hakemuksen > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

16 2.1. ONKO PALVELUIHIN OHJAUTUMINEN SELKEÄÄ?
TYP: asiakkaaksi ohjautuu 6 kk työttömänä ollut henkilö Kokkotyösäätiö: Päätösten (terapeuttinen työtoiminta) siirtyminen Soitelle aiheutti sen, että Kokkotyösäätiö ei saa ennakkotietoa siitä ketä säätiön palveluihin ohjataan ja milloin > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

17 2.2.Opintojen jälkeinen tuki
Erityisoppilaitoksilla on velvollisuus antaa opiskelijalle laajaa tukea. Luovi seuraa opiskelijan tilannetta 6kk opintojen jälkeen. Opintojen jälkeen TE-palvelut ostavat valmennuksen työpaikalle tarvittaessa, tällä hetkellä Kokkotyösäätiöltä. Kpedu ja Centria eivät tällä hetkellä seuraa opiskelijan tilannetta opintojen jälkeen. Jatkossa 2.asteen ammatillisten opintojen reformiuudistuksen toteutuessa oppilaitokset tulevat saamaan osan rahoituksesta opiskelijoiden työllistymisen perusteella Tämä toivottavasti tulee vaikuttamaan resursseihin, joilla opiskelijaa tuetaan opintojen jälkeen > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

18 2.3. kehittämisen kohteita
Miten osattaisiin ohjata asiakas heti oikeanlaiseen palveluun? Palvelun voimakkuus olisi oltava henkilölle sopiva; ei liikaa eikä liian vähän Mielenterveyskuntoutujien avotyö puuttuu! (huom. Tähän tulossa muutos) Oikea-aikainen informointi opiskelijoille on haastavaa Työttömyysetuudella opiskelevien tiedot eivät aina mene TE-toimistoon Yhteistyötahojen huono tuntemus toistensa työstä vie resursseja kaikilta Kotikuntoutuksen tarve nousi esille Lainsäädäntö ohjaa milloin poissaolojen määrään puututaan oppilaitoksessa, eri aloilla on eri rajat -> Olisi hyvä olla sovittu yhdessä Miten saadaan selville kaikki asiakkaan yhteistyötahot? Tiedonkulkua on parannettava: asiakas saattaa käydä useissa eri palveluissa saamatta oikeanlaista apua Onko tiedossa, ketkä kaikki tahot tekevät asiakkaalle alkukartoituksen? > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

19 2.3. Kehittämisen kohteita
Maakunta ja Soite mietityttävät, mitä muutoksia tulee Työntekijöiden vaihtuvuus on haaste, ei aina tiedä keneen olisi yhteydessä Organisaatiomuutokset hämmentävät Tieto ei kulje Nivelvaihe opintojen päättyessä on haastava Asiakassuunnitelmien ja –palaverien järjestäminen Yhteistyö kotikunnan kanssa Yhteistyö työllistävien yritysten kanssa Yhteistyötahojen olisi tunnettava paremmin toistensa toiminta ja palvelut kohderyhmille > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

20 Muutostarpeet ?

21 3. Muutostarpeet Tunnistetaan OTE- hankkeen tavoitteiden mukaiset muutostarpeet nykyisiin toimintamalleihin KP OTE- hankkeen päätavoite on sovittaa yhteen eri organisaatioiden toimintaa ja koordinoida niistä johdonmukaisia ja selkeitä toimintamalleja parantamaan osatyökykyisten kuntalaisten osallisuutta työelämässä ja sosiaalisissa yhteisöissä. Kolme tärkeintä kehittämisen kohdetta (nämä teemat nousivat esille useimmissa vastauksissa): Eri palvelujen ja yhteistyötahojen parempi tunteminen Oikeanlaisen palvelun oikea-aikainen tarjoaminen opiskelijalle Yhteistyön ja tiedonkulun parantaminen eri tahojen välillä Lisäksi olisi yhdenmukaistettava poimintakriteereitä (poissaolojen määrä) sovittava vastuutaho asioiden eteenpäin viemisestä, mikäli opiskelija itse ei tilanteestaan kerro kaikille tahoille (esim. tiedon kulku oppilaitos-Kela), mikä on se taho, joka kysyy nuorelta missä mennään? lisättävä kotikuntoutusta (jos elämänhallinnassa on haasteita) kehitettävä yhteistyötä työllistävien yritysten kanssa. > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

22 4. Pilotointi Hyvinvointitiimi
Kokeillaan hyvinvointitiimiä, joka kootaan opiskelijan tärkeimmistä yhteistyötahoista Tiimi voisi koostua esim. seuraavista tahoista: opiskelija, opettaja, opiskelijahuolto, kela, työkykykoordinaattori, aikuissosiaalityö, mahd. hoitotaho. Tavoitteena on parantaa yhteistyötä eri tahojen välillä, taata opiskelijalle oikea tuki oikeaan aikaan, tukea opiskelijaa opintojen suorittamisessa ja sitä kautta jatkossa työllistymisessä. > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

23 5. Vahvistetaan uudet toimintamallit ja otetaan ne käyttöön
> Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

24 6. Opinnoista töihin teeman eteneminen Hankesuunnitelman mukaan
1) NYKYTILAN KARTOITUS tehty 1. tapaamisessa ja kyselyillä 2) TILANTEEN ANALYSOINTI tehty 2. ja 3. tapaamisissa 3) TUNNISTETAAN OTE-HANKKEEN TAVOITTEIDEN MUKAISET MUUTOSTARPEET NYKYISIIN TOIMINTAMALLEIHIN tehty 2. tapaamisessa, jatketaan 3. tapaamisessa Verkkotiedotusaineisto kootaan Innokylään, 12/2017 4) PILOTOIDAAN TEEMARYHMÄN VALITSEMIA JA RESURSSIEN PUITTEISSA TOTEUTETTAVIA JOITAKIN UUSIA TOIMINTOJA Hankeväen keskusteltua hankekoordinaation kanssa 7.11, päätettiin pilotoida ns. hyvinvointitiimiä kouluille, joka kootaan opiskelijan tärkeimmistä yhteistyötahoista, tiimi voisi koostua esim. seuraavista tahoista: opiskelija, opettaja, opiskelijahuolto, kela, työkykykoordinaattori, aikuissosiaalityö, mahd. hoitotaho. Opinnoista töihin- linkittyy vahvasti KP OTE-mallin alle. Malli on työnimeltään Työikäisten monialainen yhteispalvelumalli. 5) VAHVISTETAAN UUDET TOIMINTAMALLIT JA OTETAAN NE KÄYTTÖÖN * TOIMINTAMALLIEN JUURRUTTAMINEN, MITTARIT JA ARVIOINTI ! > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

25 7. Tehtävä vielä: Itsearviointi teemaryhmässä, SWOT-analyysin avulla?
Pilotoinnin suunnittelu ja sopiminen, Hyvinvointitiimi ketä mukaan, toteutus, paikka, vastuutaho, tavoite, seuranta ym. on sovittava Pilotoinnista muistettava hankkia palaute kolmikantaisena (opiskelija, oppilaitos, yhteistyötaho) Verkkotiedotusaineisto koottava ja laitettava Innokylään > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

26 Opinnoista töihin Tinna Roiha 040 8042 498 tinna.roiha@soite.fi
stm.fi/ote #OTEhanke #kärkihanke


Lataa ppt "Opinnoista töihin KP OTE- hanke."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google