Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lapsiperheiden tuki.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lapsiperheiden tuki."— Esityksen transkriptio:

1 Lapsiperheiden tuki

2 Lapsiperhepalvelut: Asiakasohjaus
Alue 1: keskitetty palveluohjaus ja virka-aikainen lastensuojelun päivystys sekä aluetyönä palvelutarpeen arvioinnit ja suunnitelmallinen sosiaalityö Alue 2: palvelutarpeen arvioinnit ja suunnitelmallinen sosiaalityö Tekijän nimi/yksikkö

3 Keskitetty palveluohjaus ja virka-aikainen lastensuojelun päivystys/ lapsiperheet
Palvelutehtävät: Lastensuojeluilmoitusten sekä sosiaalihuoltolain mukaisten yhteydenottojen ja hakemusten vastaanotto Ennakollisten lastensuojeluilmoitusten ja sosiaalihuoltolain mukaisten ilmoitusten vastaanotto Sosiaalihuoltoasiana tai lastensuojeluasiana vireille tulleen asian kiireellisyyden arviointi Virka-aikainen lastensuojelun päivystys Vireille tulleiden asioiden ohjaaminen omalle vastuutyöntekijälle asiakkuudessa olevien osalta Uuden sosiaalihuolto- tai lastensuojeluasian käsittelyajan (7vrk) sisällä asiakkaan asiassa toteutettavat tehostetut henkilökohtaiset tapaamiset, yhteistyötahojen tapaamiset ja muut selvittelyt Sosiaalihuoltolain mukainen ohjaus ja neuvonta Harkinnanvarainen toimeentulotuki ei-asiakkuudessa olevien osalta Yhteistyötahojen konsultoiminen puhelimitse

4 Vireilletulotavat Yhteydenotto sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi: Ilmoitusvelvollinen työntekijä saa tietää sosiaalihuollon palvelujen tarpeessa olevasta henkilöstä  yhteydenotto tehdään ko. henkilön suostumukseen perustuen ja yhdessä hänen kanssaan Lastensuojeluilmoitus: Kun havaitsee tai saa tietää sellaisia seikkoja, joiden vuoksi lapsen mahdollinen lastensuojelun tarve on syytä selvittää. Ei edellytä suostumusta. Ilmoitus sosiaalihuoltoon: Henkilö on kykenemätön vastaamaan omasta terveydestään tai turvallisuudestaan. Henkilö voi olla itse yhteydessä ja hakea sosiaalipalveluja. Sosiaali- ja terveystoimiala

5 Palvelutarpeen arviointi SHL 36 §
25. joulukuuta 2018 Palvelutarpeen arviointi SHL 36 § Arvio 7 vrk:n aikana: Asia otetaan vastaan, kirjataan, selvitetään taustatiedot (mm. lapsen huoltajat, mahd. aikaisemmat kirjaukset) Kiireellisyyden arviointi Selvitetään tarvittavat lisätiedot, mahdollinen tapaaminen 7 vrk:n aikana Ratkaisu arvioinnin aloittamisesta ja kutsu huoltajille ja mahd. yhteistyötahoille SOS IAALIHUOLLON A S I K U L Palvelutarpeen arviointi 36 § (3 kk vireilletulosta) Asia tulee vireille: Ls-ilmoitus 25 § Yhteydenotto so- siaalihuoltoon tuen tarpeen Arvioimiseksi Tai muulla tavoin tietoon tullen Alkutapaaminen osallistujat vireille tulleen asian läpikäynti lapsen tilanne perheen lähtötilanne työskentelyvaiheen suunnitelmasta sopiminen Lopetusvaihe Jatkotoimenpiteistä sopiminen lapsen ja perheen kanssa: Ei tuen tai palvelun tarvetta, shl-asiakkuus päättyy Todettu tuen ja palvelun tarve: shl-asiakkuus jatkuu Todettu lastensuojelun tarve: lastensuojelun asiakkuus alkaa Kirjalliset ratkaisut ja yhteenveto. Ohjaus tarpeenmukaisten palvelujen piiriin Työskentelyvaihe Tapaamiset, kotikäynti Verkostot, yhteistyö Asiakirja- ja tietopyynnöt, selvitykset, tutkimukset Riittävässä laajuudessa, määräajassa, yhteistyössä Sosiaali- ja terveystoimiala Kiireellinen sijoitus 30 vrk 38 § Välitön vaaratilanne tai sijaishuollon tarve Aloittaa lastensuojelun asiakkuuden Sosiaalihuollon asiakkuuden jatkuessa ja lastensuojelun asiakkuuden alkaessa: Tehdään sosiaalihuollon tai lastensuojelun asiakassuunnitelma. Sosiaalihuollon palvelut saatavat 3 kk:n kuluessa asian vireille tulosta. Ilmoitus ei johda palvelutarpeen arvioinnin aloittamiseen Kirje huoltajille (ilmoitus, merkintä, yhteystiedot)

6 Aluetyö: Palvelutarpeen arviointi
Palvelutarpeen arviointi aloittaa sosiaalihuoltolain mukaisen asiakkuuden. Palvelutarpeen arvioinnin aikana arvioidaan tarvittaessa mahdollinen lastensuojelun tarve. Palvelutarpeen selvittämisen perusteella arvioidaan, onko henkilöllä tuen tarvetta. Jos henkilö tarvitsee tukea, arvioidaan, onko tuen tarve luonteeltaan tilapäistä, toistuvaa tai pitkäaikaista (SHL 37 §). Palvelutarpeen arviointi tehdään: riittävässä laajuudessa lapsen ja perheen tilanteen arvioimiseksi Määräajassa (max 3 kk vireille tulosta) tarvittaessa yhteistyössä lapselle läheisten henkilöiden sekä eri yhteistyötahojen ja asiantuntijoiden kanssa asiakkaan mielipide, toiveet ja tarpeet huomioiden huomioimalla erityisesti lasten ja erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden itsemääräämisoikeus Mahdollisista jatkotoimenpiteistä sopiminen lapsen ja perheen kanssa Ratkaisut palvelutarpeen arvioinnin perusteella: Ei tuen tai palvelun tarvetta, shl-asiakkuus päättyy Todettu tuen ja palvelun tarve: shl-asiakkuus jatkuu Todettu lastensuojelun tarve: lastensuojelun asiakkuus alkaa Asiakas saa palvelutarpeen arvioinnista kirjallisen yhteenvedon, jossa on määritelty palvelutarve, sen kesto ja myönnettävä palvelu.

7 Erityistä tukea tarvitseva lapsi sosiaalihuoltolaissa
Sosiaalihuoltolaissa lapsi- ja perhepalvelut on pääsääntöisesti suunnattu erityisen tuen tarpeessa olevalle lapselle ja hänen perheelleen. Sosiaalihuoltolaissa lapsella tarkoitetaan alle 18-vuotiasta henkilöä ja nuorella 18–24-vuotiasta. Erityistä tukea tarvitsevasta lapsesta on kyse silloin, kun  lapsen kasvuolosuhteet vaarantavat tai eivät turvaa hänen terveyttään ja kehitystään lapsi omalla käyttäytymisellään vaarantaa terveyttään ja kehitystään tai lapsi on erityisen tuen tarpeessa, koska hänellä on vaikeuksia hakea ja saada tarvitsemiaan sosiaali- ja terveyspalveluja kognitiivisen tai psyykkisen vamman tai sairauden päihteiden ongelmakäytön tai  usean yhtäaikaisen tuen tarpeen tai syyn vuoksi.

8 Aluetyö: Sosiaalihuoltolain mukainen suunnitelmallinen työ
Sosiaalihuollon asiakkuutta jatketaan palvelutarpeen arvioinnin perusteella, kun todetaan edellytykset sosiaalihuoltolain mukaiseen tukeen ja palveluihin. Sosiaalihuollon asiakkuus perustuu asiakassuunnitelmaan, jossa asetetaan tavoitteet sosiaalihuoltolain mukaiselle työskentelylle ja palveluille. Sosiaalihuollon asiakkaalle nimetään omatyöntekijä, joka erityisen tuen tarpeessa olevalla lapsella on sosiaalityöntekijä tai hänen kanssaan työskentelevä muu sosiaalihuollon ammattilainen. Asiakas saa sosiaalihuoltolain perusteella myönnettävistä palveluista muutoksenhakukelpoiset päätökset. Omatyöntekijä koordinoi ja seuraa asiakkaan tilannetta ja tekee tarpeen mukaan yhteistyötä asiakkaan verkostojen kanssa. Sosiaalihuollon asiakkuus päätetään, kun tuen tarvetta ei enää ole tai asiakas kieltäytyy ottamasta palvelua vastaan. Lapsen asiakkuuden aikana on arvioitava, onko kieltäytymisen tai muuten palvelutarpeen arvioinnin jälkeen muuttuneen tilanteen vuoksi perusteltua aloittaa lastensuojelun asiakkuus.

9 Lapsiperheille suunnatut sosiaalipalvelut
Lapsiperheiden kotipalvelu tavoitteena on tukea perhettä arjessa selviytymisessä Sosiaalityö Suunnitellaan lapsen ja perheen tarpeita vastaava sosiaalisen tuen ja palvelujen kokonaisuus, sovitetaan se yhteen muiden toimijoiden tarjoaman tuen kanssa sekä ohjataan ja seurataan sen toteutumista ja vaikuttavuutta. Yksilö- ja perhetapaamiset, verkostoyhteistyö, suunnitelman teko Sosiaaliohjaus Yksilö- ja perhetapaamisia, verkostoyhteistyötä sekä ohjausta ja neuvontaa Tavoitteena elämänhallinnan ja toimintakyvyn edistäminen, mm. perheen taloudelliseen tilanteeseen liittyvissä vaikeuksissa tai lapsen murrosikään liittyvissä vaikeissa tilanteissa Perhetyö tarkoituksena on perheen voimavarojen vahvistaminen ja vuorovaikutuksen parantaminen erityistä tukea tarvitseville lapsille ja nuorille terveyden ja kehityksen tukemiseksi

10 Lapsiperheille suunnatut sosiaalipalvelut
Tukihenkilöt ja -perheet tavoitteena on turvata lapsen terveyttä ja kehitystä, mikäli jollakin perheenjäsenellä on pitkäaikainen sairaus, vamma tai perheessä on muu vastaavanlainen tilanne, lapsella erityisen tuen tarve Lomanviettopalvelut ja tuki lomanvieton järjestämiseen tukea lomanvieton järjestämiseen annetaan perhetilanteen, pitkäaikaisen sairauden, vamman tai muun vastaavanlaisen syyn perusteella, lapsella erityisen tuen tarve Vertaisryhmätoiminta Erityistä tukea tarvitsevalle lapselle tai hänen perheelleen voidaan järjestää vertaisryhmätoimintaa lapsen terveyden tai kehityksen turvaamiseksi. Sosiaalinen kuntoutus Sosiaalisen kuntoutuksen tarkoituksena on sosiaalisen toimintakyvyn vahvistaminen, syrjäytymisen torjuminen ja osallisuuden edistäminen. Nuorten (18-24 v.) sosiaalisella kuntoutuksella tuetaan nuorten sijoittumista esimerkiksi työ- tai opiskelupaikkaan.

11 Lapsiperheille suunnatut sosiaalipalvelut
Päihde- ja mielenterveystyö sosiaalipalveluina Tuetaan mm. lapsiperheen vanhempien päihteettömyyttä, varmistetaan päihdepalvelujen saaminen ja vahvistetaan henkilön voimavaroja ja hyvinvointia. Lapsen päihdeongelman osalta arvioitava tarkoin lastensuojelun asiakkuuden tarve. Mielenterveystyönä mm. tuetaan tarvittavan hoitokontaktin ylläpidossa, tehdään verkostotyötä ja varmistetaan asiakkaan selviytymistä arjessaan. Perheasioiden sovittelu Tarkoituksena antaa apua ja tukea silloin, kun perheessä esiintyy ristiriitoja. Sovittelu on tarkoitettu lapsiperheille, joissa vanhemmat miettivät eron mahdollisuutta tai perheille, joissa vanhemmat ovat jo eronneet ja perhe pyrkii sopeutumaan uuteen elämäntilanteeseen. Lahdessa palvelu järjestetään perheneuvolassa tai Perheasian neuvottelukeskuksessa. Lapsen ja vanhemman välisten tapaamisten valvonta Lapsen ja vanhemman välisten tapaamisten valvonnan tarkoitus on, että tapaamisoikeus toteutuu lapsen edun mukaisesti. Kyseessä voi olla valvottu vaihto, tuettu tapaaminen tai valvottu tapaaminen.

12 Milloin tarvitaan lastensuojelua?
Lastensuojelun asiakkuus on tarpeen,  jos lapsen terveys tai kehitys vaarantuu  ja 1. perhepalvelut eivät riitä ja tarvitaan lastensuojelulain mukaisia tukitoimia tai 2. perhepalvelut riittäisivät, mutta välttämättömiä palveluja ei haluta ottaa vastaan ja sen takia tarvitaan lastensuojelun osaamista ja tukitoimia.

13 Lastensuojelun palvelut ja tukitoimet
Lastensuojelussa työskentelee lastensuojelun asiantuntijoita. Asiakkailla on aina oma lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä Lastensuojelun asiakkaille tarkoitettuja palveluja ja tukitoimia ovat: lastensuojelulain mukainen taloudellinen tuki tehostettu perhetyö perhekuntoutus lapsen sijoittaminen kodin ulkopuolelle Kaikkia sosiaalihuoltolain mukaisia ja siinä mainittuja palveluja Terveydenhuoltolaissa on oma säännös, joka koskee lastensuojeluasiakkaiden terveyspalveluja. Lastensuojelun asiakkuudessa olevalle lapselle on järjestettävä päivähoitolain mukaiset palvelut lastensuojelun asiakassuunnitelmassa määritellyssä laajuudessa.

14 Yhteystiedot Lastensuojelun päivystysnumero 050 398 7610
ma-pe klo 8-15, muuten 112 vain kiireelliset lastensuojeluasiat Sosiaalihuoltolain mukainen ohjaus- ja neuvonta ma- pe klo 9-15 ohjausta ja neuvontaa mm. lapsiperheiden palveluja ja taloudellisen tuen tarvetta koskevissa asioissa viranomaisille ja yhteistyötahoille konsultaatiota varten Sähköinen asiointi  Sähköinen asiointi  Sosiaalihuolto ei-kiireelliset lastensuojeluilmoitukset ja sosiaalihuoltolain mukaiset yhteydenotot Käyntiosoite Lahden sosiaalikeskus, Vapaudenkatu 23 A, 6. krs. Toimitilat avoinna klo 9-12 ja


Lataa ppt "Lapsiperheiden tuki."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google