Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHannele Hovinen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Pääkaupunkiseudun 2. luokkien koulunkäyntikysely 2015 Kauniainen Maaliskuu 2016
2
Tutkimuksen taustat Pääkaupunkiseudun opetustoimien palvelukykykysely perustuu kaupunkien yhteiseen voimassa olevaan koulutuksen arviointisuunnitelmaan. Kysely tuottaa seutu-, kaupunki- sekä koulukohtaista tietoa koulutuspalveluiden laadusta sisältäen pääkaupunkiseudun kaupungeille yhteisen osuuden ja kaupunkikohtaiset osuudet. Kysely suunnattiin perusopetuksen 2. luokan oppilaiden huoltajille. Tarkoituksen oli, että oppilas vastaa tutkimukseen yhdessä huoltajan kanssa. Vastaaminen kyselyyn tapahtui internetlinkistä, josta tiedotettiin oppilashallinnon Wilma - liittymän kautta. Koulut lähettivät tiedon kyselystä huoltajille ja vastaaminen oli mahdollista suomen-, ruotsin-, englannin-, viron- tai somalinkielisenä. Ennakkotieto kyselystä lähetetään kouluille 6.10.2015. Kouluille lähetetään tiedote ja linkit kyselyyn 19.-23.10.2015. Koulut lähettivät huoltajille sekä oppilaille muistutuksen kyselystä kaksi - kolme kertaa marras- ja joulukuun aikana. Heikon vastausaktiivisuuden takia kyselyn vastausaikaa jatkettiin aina 31.12.2015 saakka. Tulokset raportoidaan koko pääkaupunkiseutu yhteensä –raportissa sekä kaupungeittain. Näissä raporteissa tuloksia tarkastellaan kokonaistasolla sekä myös oppilaan sukupuolen ja äidinkielen mukaan (suomi ja ruotsi). Koulukohtaiset raportit toimitetaan, mikäli koulusta on saatu vastauksia vähintään 10 oppilaalta. Tuloksia verrataan soveltuvin osin vuonna 2011 toteutetun 2. luokkalaisten vastaaviin tuloksiin. Koulukohtaisissa raporteissa tuloksia verrataan pääkaupunkiseudun ja kaupungin tulosten lisäksi koulun omiin vuoden 2011 tuloksiin, mikäli tulokset ovat saatavilla.
3
Tulosten esittämisestä Tuloksia esitetään väittämien jakaumina sekä keskiarvoina. Osa-alueiden indeksitulokset on laskettu kyseenomaisen osa-alueen väittämien keskiarvojen keskiarvona. Väittämien koulukohtaisina minimi- ja maksimituloksina on esitetty tuloksia vain niiden koulujen osalta, joissa vastaajia on ollut vähintään 10. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on %-jakaumatuloksille sekä keskiarvotuloksille alla olevan taulukossa esitettyjen lukuarvojen mukainen. %-jakaumatuloksilleKeskiarvotuloksille V. 2015 tuloksien osalta Vuosivertailu 2011 vs. 2015 V. 2015 tuloksien osalta Vuosivertailu 2011 vs. 2015 %-yksikköä Asteikkoarvoa Kokonaisaineisto+ 1,9+ 2,4+ 0,08+ 0,10 Kauniainen+ 13,7+ 17,0+ 0,56+ 0,70
4
Vastaajamäärät Vastauksia koko PK-seutu Vastuksia Kauniainen Kaikki 281251 Vastauskieli Suomi 259129 Ruotsi 12922 Englanti + muut 920 Sukupuoli Tyttö 139225 Poika 142026 Tutkimukseen vastattiin kohtalaisesti. Koko pääkaupunkiseudun vastausprosentti oli tällä kertaa 25,1 prosenttiin. Kauniaisten osalta vastausprosentiksi muodostui 36,7 %. Vastausaktiivisuudessa on huomattavia koulukohtaisia eroja. Alla taulukossa on esitetty vastaajamäärät kyselyyn vastanneiden äidinkielen ja sukupuolen mukaan.
5
Väittämät / Kauniainen vs. koko pk-seutu
6
6 Koulupaikka, oppimiskäsitys ja -ympäristö % Vuosivertailu Kauniainen vs. kaikki: Keskiarvo 1-5 / väittämä Kauniainen=51: Väittämien jakaumat
7
7 Toimintakulttuuri ja työtavat Vuosivertailu Kauniainen vs. kaikki: Keskiarvo 1-5 / väittämä Kauniainen=51: Väittämien jakaumat %
8
8 Yhteistyö ja ohjaus Vuosivertailu Kauniainen vs. kaikki: Keskiarvo 1-5 / väittämä Kauniainen=51: Väittämien jakaumat %
9
9 Oppilashuolto, arviointi ja muut asiat Vuosivertailu Kauniainen vs. kaikki: Keskiarvo 1-5 / väittämä Kauniainen=51: Väittämien jakaumat %
10
10 Koulupaikka, oppimiskäsitys ja -ympäristö *) Ei mukana 2011 Vuosivertailu Kauniainen: Keskiarvo 1-5 / väittämä Tulos heikentynyt vs v. 2011 Tulos parantunut vs v. 2011
11
11 Toimintakulttuuri ja työtavat Vuosivertailu Kauniainen: Keskiarvo 1-5 / väittämä Tulos heikentynyt vs v. 2011 Tulos parantunut vs v. 2011
12
Yhteistyö ja ohjaus 12 Vuosivertailu Kauniainen: Keskiarvo 1-5 / väittämä *) Ei mukana 2011 Tulos heikentynyt vs v. 2011 Tulos parantunut vs v. 2011
13
13 *) Ei mukana 2011 Oppilashuolto, arviointi ja muut asiat Vuosivertailu Kauniainen: Keskiarvo 1-5 / väittämä *) Ei mukana 2011 Tulos heikentynyt vs v. 2011 Tulos parantunut vs v. 2011
14
Väittämät taustaryhmittäin
15
15 Koulupaikan määräytyminen 1. Lapsellamme on ollut mahdollisuus päästä kouluun, joka sijaitsee turvallisen matkan päässä kotoa % Keskiarvo
16
16 Koulupaikan määräytyminen 2. Mahdollisuudet hakeutua muuhun kuin oman alueen lähikouluun ovat riittävät % Keskiarvo
17
17 Oppimiskäsitys 3. Lasta tuetaan koulussa aktiivisuuteen omassa oppimisessaan % Keskiarvo
18
18 Oppimiskäsitys 4. Lapsemme kykyihin koulussa luotetaan % Keskiarvo
19
19 Oppimiskäsitys 5. Lastamme rohkaistaan asennoitumaan myönteisesti oppimiseen % Keskiarvo
20
20 Oppimisympäristö 6. Koulutilat ovat toimivat % Keskiarvo
21
21 Oppimisympäristö 7. Olemme tyytyväisiä koulun oppimateriaaleihin % Keskiarvo
22
22 Oppimisympäristö 8. Koulun tietotekninen varustus on nykyaikainen % Keskiarvo
23
23 Oppimisympäristö 9. Tietotekniikkaa käytetään oppimisen tukena monipuolisesti % Keskiarvo
24
24 Oppimisympäristö 10. Lapsemme kokee olonsa turvalliseksi koulussa % Keskiarvo
25
25 Oppimisympäristö 11. Koulumme tilat ovat hyvässä kunnossa % Keskiarvo
26
26 Toimintakulttuuri 12. Lapsemme kokee, että häntä kohdellaan koulussa oikeudenmukaisesti ja yhdenvertaisesti % Keskiarvo
27
27 Toimintakulttuuri 13. Koulun toimintakulttuuria (esim. säännöt, toimintamallit ja perinteet) luodaan yhdessä lasten kanssa % Keskiarvo
28
28 Toimintakulttuuri 14. Lapsemme koulussa ei suvaita kiusaamista % Keskiarvo
29
29 Työtavat 15. Lapsemme opetuksessa käytetään monipuolisia työtapoja % Keskiarvo
30
30 Työtavat 16. Koulun työtavat sopivat lapsemme tapaan oppia % Keskiarvo
31
31 Työtavat 17. Opetuksessa edetään lapsellemme sopivaan tahtiin % Keskiarvo
32
32 Työtavat 18. Lapsemme selviytyy kotitehtävistään kohtuullisessa ajassa % Keskiarvo
33
33 Työtavat 19. Oppilaat työskentelevät yhdessä ja tukevat ja auttavat toisiaan % Keskiarvo
34
34 Työtavat 20. Lapsemme saa koulussa riittävästi apua ja tukea oppitunneilla % Keskiarvo
35
35 Työtavat 21. Tyttöjen ja poikien erilaisuus oppimisessa otetaan huomioon % Keskiarvo
36
36 Kodin ja koulun välinen yhteistyö 22. Meillä on ollut mahdollisuus osallistua keskusteluun koulun tavoitteista ja toimintatavoista % Keskiarvo
37
37 Kodin ja koulun välinen yhteistyö 23. Koulu kannustaa huoltajia osallistumaan koulun ja kodin väliseen yhteistyöhön % Keskiarvo
38
38 Kodin ja koulun välinen yhteistyö 24. Koululla on toimivat käytänteet kodin ja koulun yhteistyön toteuttamiseen % Keskiarvo
39
39 Kodin ja koulun välinen yhteistyö 25. Vuorovaikutus luokanopettajan / luokanvalvojan ja kodin välillä toimii hyvin % Keskiarvo
40
40 Kodin ja koulun välinen yhteistyö 26. Olemme saaneet riittävästi tietoa lapsemme oppiainevalintoihin (esim. kielet, valinnaisaineet ja katsomusaineet) % Keskiarvo
41
41 Ohjauksen järjestäminen 27. Lapsellamme on mahdollisuus tutustua eri ammatteihin osana koulutyötä % Keskiarvo
42
42 Ohjauksen järjestäminen 28. Lapsellemme opetetaan riittävästi oppimista edistäviä taitoja (kokeisiin valmistautuminen, tuntityöskentely, läksyjen teko, tiedon hankkiminen, käsittely ja arviointi jne.) % Keskiarvo
43
43 Ohjauksen järjestäminen 29. Lapsellamme on ollut mahdollisuus saada tarvittaessa tukea koulunkäyntiinsä (esim. tukiopetus, erityisopetus, apuvälineet, lisäaika kokeeseen) % Keskiarvo
44
44 Oppilashuolto 30. Lapsellani on koulussa ainakin yksi aikuinen, jonka puoleen hänen on helppo kääntyä % Keskiarvo
45
45 Oppilashuolto 31. Lapsellamme on mahdollisuus saada tarvittaessa kouluterveydenhuollon palveluja % Keskiarvo
46
46 Oppilashuolto 32. Lapsellamme on mahdollisuus saada koulussa tarvittaessa koulukuraattori- ja/tai psykologiapua % Keskiarvo
47
47 Oppilashuolto 33. Lapsellamme on koulussa ainakin yksi kaveri % Keskiarvo
48
48 Oppilashuolto 34. Olemme saaneet tarpeeksi tietoa oppilashuollon palveluista % Keskiarvo
49
49 Oppilaan arviointi opintojen aikana 35. Olemme saaneet riittävästi tietoa lapsemme osaamisesta ja edistymisestä % Keskiarvo
50
50 Oppilaan arviointi opintojen aikana 36. Opettajan lapsellemme antama palaute koulutyöstä on kannustavaa % Keskiarvo
51
51 Muut asiat 37. Lapsemme pitää koulunkäynnistä tällä hetkellä % Keskiarvo
52
52 Muut asiat 38. Lapsemme saa koulussa riittävät tiedolliset ja taidolliset valmiudet jatko-opintoihin % Keskiarvo
53
Väittämien toteutumisjärjestys
54
54 Väittämien toteutumisjärjestys Täysin+samaa mieltä summaluvun mukaan Kauniainen yhteensä, n=51 % 0 14 0 0 4 0 0 0 0 0 0 2 Ei tunne asiaa
55
55 Väittämien toteutumisjärjestys Täysin+samaa mieltä summaluvun mukaan Kauniainen yhteensä, n=51 % 2 4 0 0 16 0 0 0 8 0 0 0 0 Ei tunne asiaa
56
56 Väittämien toteutumisjärjestys Täysin+samaa mieltä summaluvun mukaan Kauniainen yhteensä, n=51 % 0 4 4 0 4 0 6 39 0 4 14 29 27 Ei tunne asiaa
57
Keskiarvoindeksit ja keskiarvojen muutokset kysymyksittäin
58
58 Keskeisimmät muutokset - 2. luokan oppilaat 2015 vs. 2011 2. luokat 2015, n=51 2. luokat 2011, n=91 Ero 2015- 2011 9. Tietotekniikkaa käytetään oppimisen tukena monipuolisesti 4,253,830,43 2. Mahdollisuudet hakeutua muuhun kuin oman alueen lähikouluun ovat riittävät 4,353,930,42 8. Koulun tietotekninen varustus on nykyaikainen 4,414,000,41 23. Koulu kannustaa huoltajia osallistumaan koulun ja kodin väliseen yhteistyöhön 4,674,300,37 22. Meillä on ollut mahdollisuus osallistua keskusteluun koulun tavoitteista ja toimintatavoista 4,223,850,37 Tulokset parantuneet eniten Kauniaisissa seuraavissa osa-alueissa (muutos ei til. merkittävä): Tulokset heikentyneet eniten Kauniaisissa seuraavissa osa-alueissa (muutos ei til. merkittävä): 2. luokat 2015, n=51 2. luokat 2011, n=91 Ero 2015- 2011 28. Lapsellemme opetetaan riittävästi oppimista edistäviä taitoja (kokeisiin valmistautuminen, tuntityöskentely, läksyjen teko, tiedon hankkiminen, käsittely ja arviointi jne.) 3,944,12-0,18 29. Lapsellamme on ollut mahdollisuus saada tarvittaessa tukea koulunkäyntiinsä (esim. tukiopetus, erityisopetus, apuvälineet, lisäaika kokeeseen) 4,444,67-0,23
59
59 Ominaisuuksien vuosivertailu – 2. luokan oppilaat 2015 vs. 2011 Keskiarvo Keskiarvo asteikolla 1-5 (5=täysin samaa mieltä, 1=täysin eri mieltä) Kauniai- nen 2015, n=51 Kauniainen 2011, n=91 KOULUPAIKAN MÄÄRÄY- TYMINEN Lapsellamme on ollut mahd. päästä kouluun, joka sijaitsee turvallisen matkan päässä kotoa 4,94 4,66 Mahdollisuudet hakeutua muuhun kuin oman alueen lähikouluun ovat riittävät 4,35 3,93 OPPIMIS- KÄSITYS Lastamme tuetaan koulussa aktiivisuuteen omassa oppimisessaan 4,27 4,28 Lapsemme kykyihin koulussa luotetaan 4,57 4,34 Lastamme rohkaistaan asennoitumaan myönteisesti oppimiseensa 4,59 4,53 OPPIMIS- YMPÄRISTÖ Koulutilat ovat toimivat ** 4,37 4,11 Olemme tyytyv. koulun oppimateriaaleihin 4,51 4,41 Koulun tietotekninen varustus on nykyaik. 4,41 4,00 Tietotekniikkaa käytetään oppimisen tukena monipuolisesti 4,25 3,83 Lapsemme kokee olonsa turvalliseksi koulussa 4,59 4,60 Koulumme tilat ovat hyvässä kunnossa 4,24* TOIMINTA- KULTTUURI Lapsemme kokee, että häntä kohdellaan koulussa oikeudenmukaisesti ja yhdenvert. 4,65 4,48 Koulun toimintakulttuuria (säännöt, toiminta- mallit, perinteet) luodaan yhd. lasten kanssa 4,12 3,98 Lapsemme koulussa ei suvaita kiusaamista 4,47 4,36 TYÖTAVAT Lapsemme opetuksessa käytetään monipuolisia työtapoja 4,54 4,39 Koulun työtavat sop. lapsemme tapaan oppia 4,37 4,07 Opetuks. edetään lapsellemme sopiv. tahtiin 4,33 3,97 Lapsemme selviytyy kotitehtävistään kohtuullisessa ajassa 4,53 4,43 Oppilaat työskentelevät yhdessä ja tukevat ja auttavat toisiaan 4,28 4,11 Lapsemme saa koulussa riittävästi apua ja tukea oppitunneilla 4,43 4,44 Tyttöjen ja poikien erilaisuus oppimisessa otetaan huomioon 3,81 3,51 Keskiarvo asteikolla 1-5 (5=täysin samaa mieltä, 1=täysin eri mieltä) Kauniai- nen 2015, n=51 Kauniainen 2011, n=91 KODIN JA KOULUN VÄLINEN YHTEISTYÖ Meillä on ollut mahd. osallistua keskusteluun koulun tavoitteista ja toimintatavoista 4,223,85 Koulu kannustaa huoltajia osallistumaan koulun ja kodin väliseen yhteistyöhön 4,674,30 Koululla on toimivat käytänteet kodin ja koulun yhteistyön toteuttamiseen 4,374,11 Vuorovaikutus luokanopettajan / luokanvalvojan ja kodin välillä toimii hyvin 4,714,48 Olemme saaneet riittävästi tietoa lapsemme oppiainevalintoihin (esim. kielet, valinnaisaineet ja katsomusaineet) 3,953,85 OHJAUKSEN JÄRJESTÄ- MINEN Lapsellamme on mahdollisuus tutustua eri ammatteihin osana koulutyötä 3,19* Lapsellemme opetetaan riittävästi oppimista edistäviä taitoja (kokeisiin valmistautuminen, tuntityöskentely, läksyjen teko jne.) 3,944,12 Lapsellamme on ollut mahdollisuus saada tarvittaessa tukea koulunkäyntiinsä (tuki- ja erityisopetus, apuvälineet jne.) 4,444,67 OPPILAS- HUOLTO Lapsellani on koulussa ainakin yksi aikuinen, jonka puoleen hänen on helppo kääntyä 4,594,63 Lapsellamme on mahdollisuus saada tarvittaessa kouluterveydenhuollon palveluja 4,804,45 Lapsellamme on mahd. saada koulussa tarvit- taessa koulukuraattori- ja/tai psykologiapua 4,894,61 Lapsellamme on koulussa ainakin yksi kaveri 4,884,96 Olemme saaneet tarpeeksi tietoa oppilashuollon palveluista 4,37* OPPILAAN ARVIOINTI Olemme saaneet riittävästi tietoa lapsemme osaamisesta ja edistymisestä 4,164,22 Opettajan lapsellemme antama palaute koulutyöstä on kannustavaa 4,604,33 MUUT ASIAT Lapsemme pitää koulunkäynnistä tällä hetkellä 4,574,41 Lapsemme saa koulussa riittävät tiedolliset ja taidolliset valmiudet jatko-opintoihin 4,63* *) Ei mukana 2011 **) 2010 Koulutilat ovat toimivat ja viihtyisät *) Ei mukana 2011
60
60 Väittämäryhmät taustaryhmittäin 2015 Kaikki vastaajat Keskiarvot, missä 5=täysin samaa mieltä, 1=täysin eri mieltä 2. LUOKAT Kaikki pks n=2812 Kauniainen yhteensä, n=51 Kauniainen/ Tyttö n=25 Kauniainen/ Poika n=26 Kauniainen/ Suomen- kielinen n=29 Kauiainen/ Ruotsin- kielinen n=22 Koulupaikka4,294,654,624,684,754,55 Oppimiskäsitys4,494,484,554,414,304,71 Oppimisympäristö4,094,404,294,504,134,74 Toimintakulttuuri4,344,414,444,384,204,69 Työtavat4,264,334,184,474,104,61 Yhteistyö4,264,384,264,514,184,64 Ohjaus3,753,863,753,973,753,99 Oppilashuolto4,474,714,614,794,624,82 Arviointi4,364,38 4,394,154,68 Muut4,494,604,624,594,534,70 =Osa-alueen paras tulos =Osa-alueen heikoin tulos
61
Väittämien keskiarvojen erotukset
62
62 Väittämäryhmät taustaryhmittäin - erotus vuosivertailu 2015 vs. 2011 2. LUOKAT *) vuoden 2011 n-luvut Kaikki n=2812 *n=4276 Kauniainen yhteensä, n=51 *n=91 Tyttö n=25 *n=42 Poika n=26 *n=49 Koulupaikka -0,020,360,350,36 Oppimiskäsitys 0,050,100,09 Oppimisympäristö -0,090,200,190,24 Toimintakulttuuri 0,000,140,110,15 Työtavat 0,020,200,000,38 Yhteistyö 0,090,260,090,44 Ohjaus -0,45-0,54-0,76-0,34 Oppilashuolto -0,070,05-0,100,17 Arviointi 0,070,10-0,010,22 Muut 0,010,190,120,26 =Parantunut =Pysynyt ennallaan =Heikentynyt
63
Parhaat ja huonoimmat
64
=Täysin eri mieltä =Lähes eri mieltä =Ei eri/samaa mieltä =Lähes samaa mieltä =Täysin samaa mieltä 64 Parhaiten toteutuvat asiat Kauniainen yhteensä, n=51 Keskiarvo 1000 860 962 942 980 974 962 912 TOP-2 Täysin+ samaa eri mieltä
65
=Täysin eri mieltä =Lähes eri mieltä =Ei eri/samaa mieltä =Lähes samaa mieltä =Täysin samaa mieltä 65 Heikoiten toteutuvat asiat Kauniainen yhteensä, n=51 Keskiarvo 3222 496 7216 6410 7610 826 6 868 TOP-2 Täysin+ samaa eri mieltä
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.