Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
hankkeen koordinoinnista vastaava sihteeri
Opettajankouluttajien täydennys-kouluttamisen hankeraha (OPM) ja kolmikannan yhteistyön kehittäminen Jussi Helaakoski Fysiikan laitos hankkeen koordinoinnista vastaava sihteeri FL 311, p
2
Aamupäivän tavoitteista
Ideoida ja tehdä päätöksiä hankerahan käytöstä ( € vuosille 2006 ja 2007) ulkopuolinen ainedidaktiikan koulutus toteutus? koulutusta ainerajat ylittävistä teemoista toteutus? koulutusmatkat? seminaarimatkat? muita ehdotuksia… Ideoida kolmikannan yhteistyön jatkokehittämistä opinnäyteyhteistyö ja opetusyhteistyö? koulutusta puolin ja toisin (Norssi OKL laitokset)? oppisisältöjen kehittäminen eri aineissa ja myös yhteisesti? Sopia toteutuksen aikatauluista alustavasti kevään yhteispäivien lyöminen lukkoon sovittaminen omaan työsuunnitelmaan
3
Hankeraha: ainedidaktiikan koulutus
avuksi ulkopuolisia kouluttajia? ehdotuksia: tt: Joseph Bergin / Pierre Dillenbourg? fys: Robin Millar? kem: ? mat: David Tall? bio: ? toteutustapa: ainekohtaiset teemapäivät? pääkouluttajan luento ja workshop? ainekohtaisten opetussuunnitelmien avaaminen (ya ja lukio): miten tarkoitettu tulkittavaksi (kuka puhumaan?), miten ytl tulkitsee (kuka?), miten kirjantekijät tulkinneet (kuka?/ketkä?)…? ainekohtaisten opettajille suunnattujen opetussuunnitelmien kehittäminen yliopistotasolla (pääaine ja sivuaine)? markkinointi: kentän opet (veso?), opettajaksi opiskelevat ajankohta kyseisellä viikolla: pe? pe-la?
4
Hankeraha: yhteiset teemat
OPS:eissa erityisesti mat-luonnontieteitä koskevia teemoja ihminen ja teknologia (sisältää yritysyhteistyöasioita) kestävä kehitys (sisältää yritysyhteistyöasioita) viestintä ja mediataito (tvt:n hyötykäyttö, tekstien ymmärtäminen) muita teemoja: yhtenäinen peruskoulu (yhteistyö luokan- ja aineenopettajien välillä (esim. kerhotoiminta)) Käsittelytapa: teemaseminaarit tässäkin? OPS:in teemojen taustojen avaaminen: miten tarkoitettu ymmärrettäväksi (ketkä puhumaan?)? toteutusideoita eri aineisiin meiltä ja muualta (mistä hyviä toimintatapoja / henkilöitä?)? koulutusideoita opettajankoulutukseen: millä tavalla (erillinen kurssi vai muuhun opetukseen upotettuna) ja kenen toimesta (OKL, ainelaitokset vai Norssi) näitä asioita pitäisi kouluttaa?
5
Hankeraha: muita ideoita
seminaarimatkat muualle? esim. PBL (Problem-Based Learning), seminaari Tampereella (vai PBL-seminaari Jkl:ään?)? henkilöiden matkoja seminaareihin/konferensseihin ja niistä raportointi muille? muita ideoita?
6
Yhteistyö: opinnäytteet ja opetus
Opinnäyteyhteistyö: miten opinnäytetöissä (LuK, gradu) voisi paremmin hyödyntää kolmikantaa (erityisesti tutkimusmenetelmätieto)? eräs idea: LuK-työssä voisi tutkia jotain käsitettä aineen kannalta (esim. tasavirtapiirit), harjoittelussa kerätä oppilailta materiaalia, jonka pohjalta tehdä gradutyön tarvittaisiin siis jonkinlaista yhteistä ”aihepankkia”; tietoja siitä, mitä erikoistietoja kullakin on ja lisäksi ideoita yhteistyön organisoinnista tietokanta Optimaan? nettiin? Korppiin? tarkempi sisältö? kuka tekee käytännössä? Opetusyhteistyö: miten eri kursseilla voisi paremmin hyödyntää kolmikantaa? eräs idea: fysiikan demonstraatiokurssilla voisi joku Norssin opettaja pitää pienen opetustuokion esim. käytännön työturvallisuudesta ja demokurssin pitäjä voisi pitää lukiokurssilla tutkimuspohjaisen demon toinen idea: Norssin ryhmien vierailut yliopiston kursseilla (esim. demokurssit fy/ke, matematiikan 1. vuoden opettajien pikkukurssit) tässä tarvittaisiin myöskin tietokantaa siitä, minkälaista asiantuntemusta kenelläkin on…
7
Yhteistyö: kurssit, koulutus, ops-työ
Yhteiskurssit OPS-läpäisyteemoihin liittyen? mihin moiset kurssit kuuluisivat: ainelaitoksille vai pedagogisiin opintoihin? toteutus: erillinen suunnittelutilaisuus esim. kyseisen läpäisyaiheen teemaseminaarin yhteydessä? Kolmikannan sisäinen koulutus? tarkennetut täydennyskoulutukset (esim. OKL ja ainelaitokset: koulutusta Norssin opettajille)? mistä aiheista tarvittaisiin? (laitosten henkilökunta? OKL? Norssi?) yhteisiä keskustelutilaisuuksia ja alustuksia (kollokviotyyppisesti)? Opetussuunnitelmien parantaminen opettajaopinnoissa? suunnitelmia keskinäisen työnjaon ja opetussisältöjen kehittämiseksi yleisellä kolmikannan tasolla? eräs idea: yhteisiä POM-opintoja
8
Mitä jäisi jälkipolville?
Tietokanta, jossa olisi valmis verkosto käytettävissä? kolmikannan jäsenet eri laitoksilla oma asiantuntemus (tutkimuskohteet, kiinnostukset) omasta opetuksesta tietoja: kurssit ja niiden sisältö menneet ja tulevat kolmikannan tapahtumat … Tulosten dokumentointi? ”Tavoitteena on toimiva kolmikantayhteistyö ---. Mallin toimintaperiaate dokumentoidaan ja tulokset julkaistaan.” pitäisikö siis pidetyistä seminaareista ja erilaisista kehitysprojekteista tehdä joku kokoomateos?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.