Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

hankkeen koordinoinnista vastaava sihteeri

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "hankkeen koordinoinnista vastaava sihteeri"— Esityksen transkriptio:

1 hankkeen koordinoinnista vastaava sihteeri
Opettajankouluttajien täydennys-kouluttamisen hankeraha (OPM) ja kolmikannan yhteistyön kehittäminen Jussi Helaakoski Fysiikan laitos hankkeen koordinoinnista vastaava sihteeri FL 311, p

2 Aamupäivän tavoitteista
Ideoida ja tehdä päätöksiä hankerahan käytöstä ( € vuosille 2006 ja 2007) ulkopuolinen ainedidaktiikan koulutus  toteutus? koulutusta ainerajat ylittävistä teemoista  toteutus? koulutusmatkat? seminaarimatkat? muita ehdotuksia… Ideoida kolmikannan yhteistyön jatkokehittämistä opinnäyteyhteistyö ja opetusyhteistyö? koulutusta puolin ja toisin (Norssi  OKL  laitokset)? oppisisältöjen kehittäminen eri aineissa ja myös yhteisesti? Sopia toteutuksen aikatauluista alustavasti kevään yhteispäivien lyöminen lukkoon  sovittaminen omaan työsuunnitelmaan

3 Hankeraha: ainedidaktiikan koulutus
avuksi ulkopuolisia kouluttajia? ehdotuksia: tt: Joseph Bergin / Pierre Dillenbourg? fys: Robin Millar? kem: ? mat: David Tall? bio: ? toteutustapa: ainekohtaiset teemapäivät? pääkouluttajan luento ja workshop? ainekohtaisten opetussuunnitelmien avaaminen (ya ja lukio): miten tarkoitettu tulkittavaksi (kuka puhumaan?), miten ytl tulkitsee (kuka?), miten kirjantekijät tulkinneet (kuka?/ketkä?)…? ainekohtaisten opettajille suunnattujen opetussuunnitelmien kehittäminen yliopistotasolla (pääaine ja sivuaine)? markkinointi: kentän opet (veso?), opettajaksi opiskelevat ajankohta kyseisellä viikolla: pe? pe-la?

4 Hankeraha: yhteiset teemat
OPS:eissa erityisesti mat-luonnontieteitä koskevia teemoja ihminen ja teknologia (sisältää yritysyhteistyöasioita) kestävä kehitys (sisältää yritysyhteistyöasioita) viestintä ja mediataito (tvt:n hyötykäyttö, tekstien ymmärtäminen) muita teemoja: yhtenäinen peruskoulu (yhteistyö luokan- ja aineenopettajien välillä (esim. kerhotoiminta)) Käsittelytapa: teemaseminaarit tässäkin? OPS:in teemojen taustojen avaaminen: miten tarkoitettu ymmärrettäväksi (ketkä puhumaan?)? toteutusideoita eri aineisiin meiltä ja muualta (mistä hyviä toimintatapoja / henkilöitä?)? koulutusideoita opettajankoulutukseen: millä tavalla (erillinen kurssi vai muuhun opetukseen upotettuna) ja kenen toimesta (OKL, ainelaitokset vai Norssi) näitä asioita pitäisi kouluttaa?

5 Hankeraha: muita ideoita
seminaarimatkat muualle? esim. PBL (Problem-Based Learning), seminaari Tampereella (vai PBL-seminaari Jkl:ään?)? henkilöiden matkoja seminaareihin/konferensseihin ja niistä raportointi muille? muita ideoita?

6 Yhteistyö: opinnäytteet ja opetus
Opinnäyteyhteistyö: miten opinnäytetöissä (LuK, gradu) voisi paremmin hyödyntää kolmikantaa (erityisesti tutkimusmenetelmätieto)? eräs idea: LuK-työssä voisi tutkia jotain käsitettä aineen kannalta (esim. tasavirtapiirit), harjoittelussa kerätä oppilailta materiaalia, jonka pohjalta tehdä gradutyön tarvittaisiin siis jonkinlaista yhteistä ”aihepankkia”; tietoja siitä, mitä erikoistietoja kullakin on ja lisäksi ideoita yhteistyön organisoinnista tietokanta Optimaan? nettiin? Korppiin? tarkempi sisältö? kuka tekee käytännössä? Opetusyhteistyö: miten eri kursseilla voisi paremmin hyödyntää kolmikantaa? eräs idea: fysiikan demonstraatiokurssilla voisi joku Norssin opettaja pitää pienen opetustuokion esim. käytännön työturvallisuudesta ja demokurssin pitäjä voisi pitää lukiokurssilla tutkimuspohjaisen demon toinen idea: Norssin ryhmien vierailut yliopiston kursseilla (esim. demokurssit fy/ke, matematiikan 1. vuoden opettajien pikkukurssit) tässä tarvittaisiin myöskin tietokantaa siitä, minkälaista asiantuntemusta kenelläkin on…

7 Yhteistyö: kurssit, koulutus, ops-työ
Yhteiskurssit OPS-läpäisyteemoihin liittyen? mihin moiset kurssit kuuluisivat: ainelaitoksille vai pedagogisiin opintoihin? toteutus: erillinen suunnittelutilaisuus esim. kyseisen läpäisyaiheen teemaseminaarin yhteydessä? Kolmikannan sisäinen koulutus? tarkennetut täydennyskoulutukset (esim. OKL ja ainelaitokset: koulutusta Norssin opettajille)? mistä aiheista tarvittaisiin? (laitosten henkilökunta? OKL? Norssi?) yhteisiä keskustelutilaisuuksia ja alustuksia (kollokviotyyppisesti)? Opetussuunnitelmien parantaminen opettajaopinnoissa? suunnitelmia keskinäisen työnjaon ja opetussisältöjen kehittämiseksi yleisellä kolmikannan tasolla? eräs idea: yhteisiä POM-opintoja

8 Mitä jäisi jälkipolville?
Tietokanta, jossa olisi valmis verkosto käytettävissä? kolmikannan jäsenet eri laitoksilla oma asiantuntemus (tutkimuskohteet, kiinnostukset) omasta opetuksesta tietoja: kurssit ja niiden sisältö menneet ja tulevat kolmikannan tapahtumat Tulosten dokumentointi? ”Tavoitteena on toimiva kolmikantayhteistyö ---. Mallin toimintaperiaate dokumentoidaan ja tulokset julkaistaan.” pitäisikö siis pidetyistä seminaareista ja erilaisista kehitysprojekteista tehdä joku kokoomateos?


Lataa ppt "hankkeen koordinoinnista vastaava sihteeri"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google