Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Jorma Palola Neuvottelupäällikkö

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Jorma Palola Neuvottelupäällikkö"— Esityksen transkriptio:

1 Jorma Palola Neuvottelupäällikkö
Taloudellinen tuki ammatillisen osaamisen kehittämiseen Koulutussuunnitelma sekä uudet yhteistoimintavelvoitteet Jorma Palola Neuvottelupäällikkö

2 Valmisteluprosessista (1)
Raamisopimus 10/2011 ” Selvitetään mahdollisuuksia ottaa käyttöön verotuksellisia toimenpiteitä, joilla kannustetaan yrityksiä investoimaan työntekijöidensä koulutukseen. Tällainen voi olla esimerkiksi yrityksen taseeseen tehtävä vastuuvaraus. Samalla selvitetään koulutuskustannusten kohtelu palkansaajien ansiotuloverotuksessa ja sen mahdolliset muutostarpeet. Osapuolet laativat yhteisen esityksen tarvittavista toimista mennessä. Osapuolet selvittävät samalla, miten vastaava järjestely on toteutettavissa julkisella sektorilla.” KT - HEKE

3 Valmisteluprosessista (2)
Hallituksen kannanotto Hallitus käynnistää valmistelun koulutus- ja hyvinvointivähennyksen käyttöönottamiseksi yritysverotuksessa erityisellä verovähennyksellä Tavoitteena 1) kannustaa työnantajia lisäämään henkilöstön osaamista kehittävää koulutuspanosta. Näin työntekijä voi työnantajan määräämällä tavalla osallistua vuosittain 3 päivän ajan osaamista lisäävään koulutukseen. Näitä päiviä voidaan 55-vuotta täyttäneiden osalta käyttää myös työkyvyn edistämiseen ja työhyvinvoinnin parantamiseen; 2) edistää muutostilanteisiin varautumista sekä 3) työurien pidentämistä. KT - HEKE

4 Valmisteluprosessista (3)
Sovittelusta säädösvalmisteluun Koulutus- ja työhyvinvointi -työryhmä, pj Hetemäki, syyskuu EK hylkäsi neuvottelutuloksen Uusi keskusjärjestösopu helmikuussa 2013 TEMin säädösvalmisteluryhmä Hallituksen esitys valtioneuvostossa (HE 99/2013, Uudet lait annettiin ja ne tulivat voimaan Raamisopimus – neuvottelujen aikaan esillä kolmikannassa Aikuiskoulutustili - Sovittiin työryhmästä: tehtävänä ehdotukset, miten lisätä henkilöstön kehittymismahdollisuuksia erilaisten työpaikkojen ja eri henkilöstöryhmien osalta. Toimintamalleja ammatillisen osaamisen suunnitelmalliseksi kehittämiseksi Sovittelu 3 päivän koulutus (oikeus vai mahdollisuus), ikäänmty KT - HEKE

5 Osaamisen kehittämisen toimintamalli
Kuntakonserni Tilanne Henkilöstö- ja koulutus Muutoksen suunnitelma toteutuminen YT –menettely Korvaus TVR:stä Osaamisen ennakointi Tt-määrä, osaaminen Osaamistarpeiden muutos Koulutuspäivi-en seuranta Uusi osaaminen Osaamisen kehittämistoi-mien valinta ja kohdentaminen Ohjelmistot Kirjanpito Tässä on kokonaiskuva toimintamalli: Arvio henkilöstön osaamisen tilasta on tarpeen, jotta kehittämistyötä voidaan suunnitella. Lähtötilanteen arvioon vaikuttavia seikkoja voivat olla koulutus/kelpoisuus, työkokemus ja työn vaatimukset. Ennakointi: mitä muutoksia tulossa: asiakastarpeet, työn vaatimukset, strategia, Työnantajan harkinta - valinnat: Suunnitelman laadinta, joka yt –menettelyyn. Työnantaja päättää. Suunnitelman toimeenpano – seuranta – koulutuskorvaus. Ei velvoita työnantajaa kouluttamaan – ks. TSL Työsopimuslain 2 luvun 1 §:n mukaan työnantajan velvollisuutena on pitää huolta siitä, että työntekijä voi suoriutua työstään myös yrityksen toimintaa, tehtävää työtä tai työmenetelmiä muutettaessa tai kehitettäessä. Työnantajan on mainitun säännöksen mukaan myös pyrittävä edistämään työntekijän mahdollisuuksia kehittyä kykyjensä mukaan työurallaan etenemiseksi. KT - HEKE

6 Osaamisen ennakointi kuntapalveluissa
KT - HEKE

7 TÄSTÄ ON KYSYMYS - Osaamisen ennakointi kuntapalveluissa
kunta- ja palvelurakenne TÄSTÄ ON KYSYMYS - Osaamisen ennakointi kuntapalveluissa verkostot ilmastonmuutos Y ja Z ja ? sukupolvi kansalaisaktiivisuus elinkeinorakenne tiedonhallinta työurien jatkaminen Muutosilmiöt yksilöllistyminen talous Osaamistarve? väestörakenne Millaista osaamista tarvitaan? kansainvälistyminen asenteet ja arvot Kompetenssit tulevaisuudessa H J K ICT some Miten tarvittava osaaminen varmistetaan ? toimialojen muutosilmiöt politiikka, lainsäädäntö teknologiakehitys Kompetenssit tänään: A B C . . . ja mitä muuta? KEVA Kunta-alan eläkepoistumaennuste Ennuste perustuu vuoden 2010 lopussa KuEL- ja VaEL- vakuutettuna olleista kuntatyöntekijöistä, kaikkiaan Mukana ovat määräaikeiset ja vakinaiset työntekijät sekä vapailla ja työlomilla olevat. Työpaikkojen lukumäärä on n ) 2012 2015 2020 2025 2030 kuntatyöntekijää vuosittain eläkkeelle - v mennessä 1/3 nykyisistä kuntatyötekijöistä eläkkeelle - v mennessä yli puolet (58 %) nykyisistä kuntatyöntekijöistä on siirtynyt eläkkeelle . Sivonen Osaamisen ennakointi kuntapalveluissa

8 Osaamisen ennakoinnin liityntäpinnat
Aikajänne 2-4 vuotta Kehitys-keskustelut Aikajänne ½-1 vuosi Palautteet ja arviointi Ennakointi-tieto Strategia Osaamisen ennakointi Toiminnan, talouden ja henkilöstön suunnittelu Toteutus -Henkilöstösuunnitelma -Osaamisen kehittämis- suunnitelma Lähtötiedot Tietojen analysointi ja ryhmittely Osaamisen kehittämisen tarpeet Priorisointi strategian perusteella -Skenaariot -Strategiset valinnat -Henkilöstö- ja ulkoiset palautteet Menetelmä-pakki Osaamisen ennakointi kuntapalveluissa -hanke

9 Osaamisen kehittämissuunnitelmat perustuvat ennakointiin
Muokattu Helsingin kaupungin mallin pohjalta

10 Monimuotoiset palveluprosessit
asiakkaan kokonaispalvelun muodostuminen oma rooli, asiakkaan rooli, asiakkaan ohjaaminen palveluprosessissa Palvelukulttuuri talous- ja liiketoiminta, juridiikka hankinnat, sopimukset prosessit, vaikuttavuus tiedon muodostus, analyyttisyys palvelujen kehittäminen ja toteutus asiakkaan kanssa innovatiivisuus teknologiaosaaminen ja taito opastaa käyttäjää segmentointiosaaminen, ”ei kaikille sama, samalla tavalla” kumppanuusosaaminen verkostoissa toimiminen vuorovaikutustaidot rajapinnat ja rajojen ylittäminen palvelutaito osaksi ammattitaitovaatimuksia monituottajamallit verkkopalvelut vapaaehtoistoiminta kokonaisuuksien hallinta systeeminen ymmärrys palveluasenne – ystävällinen palvelu - vuorovaikutustaidot myös pakkotoimitilanteissa ja niiden kohdalla, jotka eivät osaa ajaa omia etujaan Uudistunut johtajuus itsensä johtaminen – ´mieli työssä` henkilökohtainen palvelu pois virkamiesmäisyydestä omavastuisuus/itsemääräämisoikeus läsnäolo, vuorovaikutuksellisuus innostavuus, näkemyksellisyys, mahdollistaminen eri intressiryhmien kanssa toimiminen Osaaminen säilytä poista kehitä innovatiivisuus, muutosjohtaminen, tiedolla johtaminen uudista tulevaisuusorientaatio, strategisuus, tavoitetietoisuus verkostojen johtaminen, rajojen ylittäminen liiketoimintaosaaminen kansainvälisyys Sivonen Osaamisen ennakointi kuntapalveluissa

11 Konsernin näkökulma miten henkilöstösuunnittelun ja osaamisen näkökulmat tulevat esiin konsernin johtamisessa osaamisen kehittämisen säädöspaketti – identtisyys yritykset –julkiset organisaatiot KT - HEKE

12 Työsopimuslain mukaan
työnantajan velvollisuutena huolehtia siitä, että työntekijä voi suoriutua työstään myös yrityksen toimintaa, tehtävää työtä tai työmenetelmiä muutettaessa tai kehitettäessä pyrkiä edistämään työntekijän mahdollisuuksia kehittä kykyensä mukaan työurallaan etenemiseksi Selvittää lomauttamisen tai irtisanomisen vaihtoehtona mahdollisuus tarjota työntekijälle muuta työtä, tähän liittyy myös laissa säädetty koulutusvelollisuus Ks. TSL 2: 1, 4:9, 5:2 ja 7:2 ja 4 KT - HEKE

13 Sosiaali- ja terveydenhuolto
työnantajan velvollisuutena on täydennyskoulutusta koskevien säännösten mukaan huolehtia siitä, että sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö osallistuu peruskoulutuksen pituudesta, työn vaativuudesta ja toimenkuvasta riippuen riittävästi heille järjestettyyn täydennyskoulutukseen. KT - HEKE

14 Säädöskokonaisuus (1) Laki taloudellisesti tuetusta ammatillisen osaamisen kehittämisestä (1136/2013) (2) Laki työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa (1138/2013) sekä laki yhteistoiminnasta yrityksissä (kuntakonsernin yritykset) (1137/2013) (3) Laki koulutuksen korvaamisesta (1140/2013) ja laki työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain 10 §:n muuttamisesta (1141/2013) (4) Elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 56 §:n ja maatilatalouden tuloverolain muuttaminen (1258/2013) Säädökset eivät sisällä ehdotuksia ikääntyneisiin (55 v. -) kohdistettavista työhyvinvointitoimenpiteistä. Laissa ammatillisen osaamisen kehittämisellä tarkoitetaan työntekijöille tarjottavaa suunnitelmallista koulutusta, joka on tarpeen ammatillisen osaamisen ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi – vastaamaan työtehtävien asettamia vaatimuksia ja ennakoitavissa olevia muuttuvia osaamistarpeita. Soveltamisala: yleislaki, joka koskee työntekijöitä, virkamiehiä ja viranhaltijoita. (3) Koulutuksen korvaamisesta säädettyä lakia sovelletaan koulutuksesta aiheutuvien kustannusten korvaamiseksi työnantajalle, jolla ei ole oikeutta koulutusvähennykseen EVL 56 §:n mukaan. Lain toimeenpanosta vastaa kuntien osalta TVR. KT - HEKE

15 Informaatiota 1) KT:n yleiskirje 11/13, Kuntatyönantaja -lehti, 5/2013 ja 6/ ) Työttömyysvakuutusrahasto - ohjeistus työnantajille - neuvontapalvelu ) Verohallitus – ohjeistus 5) Työmarkkinakeskusjärjestöjen yhteinen malli henkilöstö- ja koulutussuunnitelman laatimiseksi KT - HEKE

16 (1) Laki taloudellisesti tuetusta ammatillisen osaamisen kehittämisestä (yleislaki, HE 99/2013, 1138/2013) – soveltamisalaltaan yleinen Tavoitteet: edistää 1) osaamisen kehittämistä 2) varautumista muutoksiin ja 3) työurien pidentymistä, 4) parantaa tuottavuutta ja kilpailukykyä 5) ohjata osaamisen kehittämistä myös vähemmän koulutusta saaneille ****yhteiskunta, organisaatio, yksilö**** Lähtökohtana: julkisten palvelujen ja liiketoiminnan tarpeet sekä työntekijän pitkän aikavälin työllistymisen edistäminen sääntelyntausta ja tavoitteet. * Ajatuksena on, että suunnitelman taustalla on työnantajan näkemys tulevista muutoksista ja niiden esiin nostamista uusista osaamistarpeista, joihin varaudutaan. Sote - alan täydennyskoulutus (ylläpitää ja lisää ammatillista osaamista) on lähtökohtaisesti tämän lain tarkoittaman ammatillisen osaamisen piirissä. Suunnitelma voi varmaankin sisältää mekaanista koulutustilaisuuksien ja –tapahtumien luettelointia, mutta olennaista on, että työnantaja pitää ao. osaamisen kehittämistä perusteltuna. Kun osaaminen vastaa työn vaatimuksia, se varmistaa laadukkaan työsuorituksen ja edistää myös työssä jaksamista ja työssä jatkamista. Lain tarkoituksena on ohjata osaamisen kehittämistä myös vähemmän koulutusta saaneille työntekijöille. Tavoite näkyy mm. siinä, että koulutuskorvaus maksetaan enintään kolmelta päivältä (ammattiryhmät, joissa koulutuspäiviä on jo ollut keskimäärin tätä enemmän , eivät hyödy – tosin jakaantunee koulutus näissäkin ryhmissä tasaisemmin) Tavoite näkyy myös siinä, että korvausperusteena on keskimääräinen palkka, ei ao. työntekijän oma palkka. KT - HEKE

17 Ammatillisen osaamisen kehittäminen – perusteet
Perusteet osaamisen kehittämiseen: tehtävissä vaadittava osaaminen (ylläpitää, kehittää) mahdollisissa uusissa tehtävissä vaadittava osaaminen tuotannon tai palvelurakenteen muutokset tuottavuuden parantaminen; työllistymisedellytysten vahvistaminen Osaamisen kehittämisen tulee liittyä työntekijän nykyisiin tai tuleviin tehtäviin työnantajan palveluksessa. Kyse voi olla esimerkiksi jollekin työntekijäryhmälle annettavasta kurssimuotoisesta koulutuksesta, tai esimerkiksi koulutuksesta uusien työskentelytapojen omaksumiseksi työ- tai palveluprosessien uudistuessa. Uuden tekniikan ja uusien työvälineiden käyttöön ottoon liittyvä koulutus voi myös olla tällaista. Perusteina voivat olla niin pienet uudistukset kuin suuret rakenteelliset uudistukset, joissa henkilön tehtävät voivat huomattavasti muuttua. Myös lainsäädännön asettamien vaatimusten täyttämiseksi annettava koulutus on tällainen peruste. KT - HEKE

18 - useita toteutustapoja
Toteuttamistapa: oma organisaatio tai ulkopuolinen työpaikalla tai sen ulkopuolella esimerkiksi lisä- ja täydennyskoulutus, kuten oppisopimuskoulutuksen tietopuolinen osio, näyttötutkinnot, korkeakoulutettujen oppisopimustyyppinen koulutus, omaehtoinen koulutus työajalla verkkokoulutus tutkintotavoitteisuudella ei ole merkitystä koulutuskorvausta ei tule tavanomaisesta perehdyttämisestä tai tehtävien omaksumisesta Ks. Julkaisu Osaamista kehittämään…. Ulkopuolelle jäävät tavanomainen perehdyttäminen ja tehtävien omaksuminen Koulutuskorvauksen piiriin ei kuulu tilanne, jossa henkilö työskentelee työssä oppiakseen sen – esim. oppisopimusoppilaan työskentely jää ulkopuolelle, mutta tietopuolinen koulutus voi tulla koulutuskorvauksen piiriin eikä esim. tehtäväkierto, ellei siihen liity nimeneomaan osaamisen kohentamista koskevaa koulutusta, osaamisen kehittämistä KT - HEKE

19 (2) Koulutussuunnitelman laatimisvelvoite KuntaYTL 4 a §
Kunnat ovat velvollisia laatimaan henkilöstö- ja koulutussuunnitelman vuosittain Koulutussuunnitelma on edellytys koulutuskorvaukselle, verovähennykselle erillisinä tai koottuna yhdeksi asiakirjaksi tehtävä, vaikka ei haettaisi koulutuskorvausta tai lisävähennystä verotuksessa yksityiskohtaisuudesta ei säädetä tasapuolinen ja yhdenvertainen kohtelu syrjimättömyyden periaate Käsiteltävä yt -menettelyssä - kunnalla ei ole ollut aiemmin tällaista velvollisuutta - KT - HEKE

20 Henkilöstö- ja koulutussuunnitelman sisältö KuntaYTL 4 a§ (1)
Arvio Koko henkilöstön osaamisesta ammatillisen osaamisen muutoksista ja niiden syistä Arvioon perustuva koulutussuunnitelma henkilöstöryhmittäin tai muutoin tarkoituksenmukaisella tavalla ryhmiteltynä KT - HEKE

21 Henkilöstö- ja koulutussuunnitelman sisältö KuntaYTL 4 a§ (2)
…käytävä ilmi kunnan/yrityksen koko huomioon ottaen ainakin yleiset periaatteet, joilla pyritään ylläpitämään 1) työkyvyttömyysuhan alaisten (jos useampia) työkykyä - esim. työntekomahdollisuuksien edistäminen - työhön paluu - voidaan viitata työterveyshuollossa tai työsuojelun yhteistoiminnassa omaksuttuihin periaatteisiin tai asiakirjoihin 2 Jos henkilöstö- ja koulutussuunnitelma laaditaan yhtenä asiakirjana, on hyvä kuitenkin selkeästi todeta ne asiat, jotka ovat koulutussuunnitelmaa. Tämän pykälän 1 ja 2 –kohdat koskevat etenkin työvoiman käyttötapoja, eivät osaamisen kehittämistä. 3 –kohta puolestaan ohjaa vain yleisten periaatteiden käsittelemiseen. 4) -kohta ohjaa koulutussuunnitelman sisältöä KT - HEKE

22 Henkilöstö- ja koulutussuunnitelman sisältö KuntaYTL 4 a§ (3)
…jatkuu 2) ikääntyneiden työntekijöiden työkykyä ei selkeää ikärajaa työhyvinvointi- ja koulutustoimenpiteiden kohdentaminen Koulutuskorvauksen/yritysten verotuksen lisävähennyksen piiriin vain, jos kyse laissa tarkoitetusta ammatillisen osaamisen kehittämisestä ks työkaarimalli, 3) työttömyysuhan alaisten työntekijöiden työmarkkina-kelpoisuutta - Osaamisen ylläpitäminen; räätälöityä koulutusta? KT - HEKE

23 Henkilöstö- ja koulutussuunnitelman sisältö KuntaYTL 4 a§ (4)
… jatkuu 4) Suunnitelmien toteuttaminen ja seurantamenettelyt -aikataulu - seuranta osana uuden suunnitelman valmistelua KT - HEKE

24 Yhteistoimintamenettely…ja…
Työnantajan on neuvoteltava yhteistoiminnan hengessä ennen kuin päättää henkilöstö- ja koulutussuunnitelmasta (5§) perusteet, vaikutukset ja vaihtoehdot ainakin niiden kanssa, joita asia koskee neuvottelut aloitettava niin ajoissa kuin mahdollista KT - HEKE

25 …siihen liittyvä työnantajan selvitysvelvollisuus
Työnantajan on koulutussuunnitelman laatimista koskevan yt-menettelyn yhteydessä pyydettäessä selvitettävä, miten jatkossa on tarkoitus ylläpitää pidempään osaamisen kehittämistoimien ulkopuolelle jääneiden työntekijöiden ammatillista osaamista. KT - HEKE

26 (3) L koulutuksen korvaamisesta
Ehdot ja menettely taloudellisen tuen saamiseksi Sovelletaan työnantajiin, jotka eivät ole elinkeinoverolain piirissä Kunnan on jätettävä tuen saamiseksi hakemus tammikuun loppuun mennessä työttömyysvakuutusrahastolle, (edeltävän vuoden osaamisen kehittämistoimista) toisin sanoen ensimmäisen kerran mennessä 10 % perusteena käytettävästä koulutusajan palkkakustannuksesta KT - HEKE

27 Korvauksen/verovähennyksen edellytyksiä
Koulutuksen tulee olla työnantajan järjestämää koulutusta, joka edistää työntekijän ammatillista osaamista Koulutussuunnitelma - Koulutuskorvausta/verovähennystä voi hakea vain koulutussuunnitelman mukaisesta osaamisen kehittämisestä - suunnitelman tekemisen ajankohta? - tarkistaminen on mahdollista KT - HEKE

28 …jatkuu… 3) Koulutuspäivän käsite:
Koulutuspäivä – kun koulutus kestänyt 6 tuntia Koulutuspäivä (6 t) voi koostua useasta koulutusjaksosta, jotka ovat kestäneet vähintään tunnin KT - HEKE

29 …jatkuu… 4) Koulutuspäivien enimmäismäärä
Koulutuskorvauksen/verovähennyksen enimmäismääräksi hyväksytään enintään 3 koulutuspäivää/työntekijä/vuosi Henkilötason seuranta tarpeen Esimerkki: jos työntekijä A on osallistunut koulutukseen vuoden aikana 10 päivän ajan ja työntekijä B 1 päivän ajan, oikeus korvaukseen/vähennykseen on 3+1 päivää KT - HEKE

30 …jatkuu… 5) Työnantaja maksaa koulutusajalta palkkaa
Koulutukseen osallistuminen loma- tai vapaa-aikana ei oikeuta korvasukseen/vähennykseen Työnantaja ei saa julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain (916/2012) 7 luvun 1 §:n mukaista palkkatukea KT - HEKE

31 …jatkuu… 6) Koulutuskorvauksen määrä (LKK 5 §) (vrt EVL 56 § 2-3 mom)
10 % perusteena käytettävästä palkkakustannuksesta Koulutuspäivän palkkakustannus lasketaan seuraavasti: Keskimääräinen päiväpalkka x koulutuskorvaukseen oikeuttavien koulutuspäivien määrä Keskimääräinen päiväpalkka Ta:n työttömyysvakuutusmaksun = perusteena oleva palkkasumma : 200 Työnantajan keskimääräinen työntekijämäärä KT - HEKE

32 Keskimääräinen työntekijämäärä
Henkilötyövuosien summa = kokopäivätyötä tekevän koko vuoden työskentely määräaikaiset ja osa-aikaiset huomioon suhteellisina osuuksina Esim. osa-aikaisen työntekijän työaika muutetaan henkilötyövuodeksi osa-aikaprosenttiaan vastaavasti (esim. 50 %:n työaikaa tekevä vastaa 0,5 henkilötyövuotta) Vastaavasti lasketaan määräaikaisen henkilön työaika työsuhteen keston suhteessa kalenterivuoteen KT - HEKE

33 Koulutuskorvauksen hakeminen (1)
Haetaan työttömyysvakuutusrahastolta kalenterivuosittain jälkikäteen työttömyysvakuutusmaksun määräämistä varten annettavan palkkasummailmoituksen yhteydessä seuraavan vuoden tammikuun loppuun mennessä palkkasummailmoituksen liitteellä KT - HEKE

34 Koulutuskorvauksen hakeminen (2)
Hakemuksessa tulee ilmoittaa Keskimääräinen työntekijämäärä (erikseen ne, joilla oikeus korvaukseen 1, 2 tai 3:n koulutuspäivän osalta) Työttömyysvakuutusmaksun perusteena oleva palkkasumma ja Korvaukseen oikeuttavien koulutuspäivien lukumäärä KT - HEKE

35 Koulutuskorvauksen hakeminen (3)
… sekä vakuutus koulutustuen edellytysten täyttymisestä ja lain mukaisen koulutussuunnitelman laatimisesta sekä siitä, että työnantaja ei ole saanut palkkatukea niiden työntekijöiden palkkakustannuksiin, joille järjestetyn koulutuksen perusteella korvausta haetaan KT - HEKE

36 (4) Elinkeinoverolain 56 § (HE 95/2013, 1258/2013))
Lisävähennykseen oikeuttava koulutus Lisävähennyksen perusteet 50 % koulutuspäivien keskimääräisestä palkkakustannuksesta Veroilmoitus – Lähtökohta: tiedot samat kuin koulutuskorvaushakemuksessa KT - HEKE

37 Johda osaamisen uudistamista
Johtamisen ja esimiestyön tehtävänä on varmistaa, että työn uudistumisen tuomat osaamistarpeet ja työntekijöiden osaaminen kohtaavat. Osaamisen kehittäminen edellyttää muutossuuntien ennakointia ja niiden pohjalta määriteltyjä tavoitteita osaamisen kehittämiselle. Kunnalliset organisaatiot ovat monialaisia toimijoita, mikä mahdollistaa tarvittaessa siirtymisen toiseen yksikköön tai eri tehtäviin Eri tehtäviin siirtyminen saattaa edellyttää kouluttautumista kokonaan tai osittain uuteen ammattiin. Täydennys-, jatko- ja uudelleenkouluttautumisen mahdollistamiseksi saumaton yhteistyö koulutusorganisaatioiden kanssa on välttämätöntä. KT - HEKE

38 KT:n julkaisuja, aineistoja. www. kt
KT:n julkaisuja, aineistoja Kuntatyön tulevaisuus Skenaariotyö - miten kunta-alan organisaatiot voivat suunnitella tulevaisuutta pitkäjänteisesti? Miten tehdä oikeita linjauksia muutosten keskellä (2012) Osaamisen ennakointi kuntapalveluissa Osaamista kehittämään! Periaatteita ja menetelmiä, joiden avulla osaaminen syntyy, säilyy ja paranee. Julkaisu on suunnattu erityisesti esimiehille. (2011) Osaamisen kehittäminen edistää työssä jatkamista Suositus henkilöstöraportoinnin kehittämiseen Suositus antaa pohjan kehittää kunnan raportointia, tukee strategista henkilöstöjohtamista sekä henkilöstön ja työyhteisöjen jatkuvaa kehittämistä. (2013) Kunnissa tarvitaan osaajia! Tuloksia kuntien ja kuntayhtymien rekrytointi ja osaamistarpeita selvittäneen kyselyn tuloksista (2012) KT - HEKE


Lataa ppt "Jorma Palola Neuvottelupäällikkö"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google