Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Arviointi ja palautteen antaminen digitaalisessa oppimisympäristössä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Arviointi ja palautteen antaminen digitaalisessa oppimisympäristössä"— Esityksen transkriptio:

1 Arviointi ja palautteen antaminen digitaalisessa oppimisympäristössä
Vantaan ammattiopisto Varia

2 Esittelykierros Nimi Mistä tulet (oppilaitos) Mitä alaa edustat Opetatko nuoria/aikuisia/maahanmuuttajia, Vai kaikkia?

3 Opiskelun tulevaisuus
Opiskelijoilla joustavat yksilölliset opintopolut HOKS ( henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma) oppiminen → puuttuvan osaamisen hankinta

4 Ohjauksen merkitys tulevaisuudessa
Esiin nousseita aiheita: 1. Henkilökohtaisen ohjauksen resurssit - Joustava resurssi (opiskelijakohtainen) - Tekoäly (ohjauksen apuna) 2. Kielelliset, kirjalliset ongelmat 3. Ohjausvälineet eri ryhmille 4. Ryhmien aktivointi 5. Ryhmäytyminen, ryhmän tuki (jääkö yksilöllisien opintopolkujen jalkoihin)

5 Kysely (answergarden)
Mitä taitoja opettajalta/ohjaajalta verkossa ohjaamiseen/arviointiin vaaditaan?

6 Mitä arviointi on?

7 Arvioinnin tehtävä Tukee oppijan/ohjattavan tapaa hankkia, käsitellä, jäsentää ja arvioida opetuksessa saatua tietoa ja taitoa Hankkia Jäsentää Arvioida Käsitellä (Arvioinnin opas, 2015.OPH)

8 Arviointi verkossa

9 Arvioinnin merkitys Arviointi jää helposti oppimisprosessin suunnittelun loppuvaiheisiin Yleisesti lähdetään liikkeelle oppijoista ja tavoitteista Arvioinnille kannattaa uhrata enemmän aikaa jokaisen suunnitteluvaiheen yhteydessä Arviointi on helposti toiminnan ohjaaja→ tehdään vain se, mitä arvioinnissa edellytetään ja muuhun suhtaudutaan ylimääräisenä lisänä (Suominen, Hakanurmi, 2013, 177, Verkko-opettaja. Klaava Media)

10 Verko-oppimisen arviointi
Arviointi kannattaa vaiheistaa koko oppimisprosessin ajaksi Lopputehtävälle asetetaan välietappeja: Voidaan arvioida tehtyjä asioita Suuntaamaan jatkotyöskentelyä (Suominen, Hakanurmi, 2013, 177, Verkko-opettaja. Klaava Media)

11 Arviointiin verkossa voivat osallistua
Oppija Vertaisopiskelijat Pienryhmä Ulkopuolinen asiantuntija Opettaja/ohjaaja (Suominen, Hakanurmi, 2013, 177, Verkko-opettaja. Klaava Media)

12 Verkkoarviointi Keskustelutehtävät projektit esseet oppimispäiväkirja Työkansio/portfolio Etsitään vaihtoehtoisia arviointitapoja muistitiedon mittaamiselle Tiedon toistamisen sijaan kiinnitetään huomiota tiedon monipuoliseen käyttöön Painopiste tiedon ”päntäämisestä” siirtyy ajatukseen kuinka sitä osataan hyödyntää (Suominen, Hakanurmi, 2013, 177, Verkko-opettaja. Klaava Media)

13 Itsearviointi Vertaisarviointi

14 Itsearviointi Menetelmä jonka avulla oppii arvioimaan ja seuraamaan omien taitojensa kehittymistä. Vaatii opettajalta/ohjaajalta opastusta ja tukea oppimisen dokumentointiin ja seurantaan sekä tavoitteiden ja välitavoitteiden laadintaan. Seurantaväline oman taidollisen ja tiedollisen kehityksen seurantaan sekä mahdollisuuteen vaikuttaa siihen

15 Itsearvioinnin menetelmiä
Lomake Keskustelu Videointi Portfolio

16 Vertaisarviointi Verkon vuorovaikutus hyvä edellytys vertaisarvioinnille Hyvä ohjeistus keskeisistä huomioon otettavista asioista Jotain positiivista Kehittämistä vaativat asiat Tulevaisuuteen suuntautuva tiivistelmä (sandwich-periaate) (Suominen, Hakanurmi, 2013, 178, Verkko-opettaja. Klaava Media)

17 Vertaisarviointi/ sandwich-periaate
Tavoitteena korostaa vahvuuksia heikkouksien sijaan Ei arvioida pelkästään tapahtuneen oppimisen arviointia Arvioinnilla tähdätään oppimisen seuraaviin askelmiin (Suominen, Hakanurmi, 2013, 178, Verkko-opettaja. Klaava Media)

18 Verkkokurssin arviointikohteet

19 Verkko arvioinnin kohteita
Verkossa osallistuminen Vuorovaikutus- ja ryhmätyöskentelytaidot Omat tuotokset Tiedon ja taidon omaksuminen Vastuullinen suhtautuminen opintoihin

20 Verkkokurssin arviointimenetelmät

21 Verkkokurssin arviointi
Käsitys oppimisesta Ohjaajan ja opiskelijan välinen rooli Verkko-opetuksen sisältö Opiskelijan valmiudet ja kehitysvaihe Ohjaajan tottumukset/mieltymykset Menetelmän valinta:

22 Määrällinen arviointimenetelmä
Jäsennelty kuulustelu, kokeet, testit Edut: selkeys, tiiviys sekä analysoinnin helppous ja nopeus Haitat: johtopäätösten ja tulkinnan teon hankaluus sekä tarkkuuden näennäisyys. Arviointi: numeraallisesti

23 Esimerkki Verkkotesti

24 Laadulliset menetelmät
Oppimispäiväkirjat ja portfoliot Edut: ominaisluonteen huomioiminen. Haitat: Työlästä analysoida Arviointi: sanallinen arviointi (suullinen/kirjallinen)

25 Esimerkki Oppimispäiväkirja

26 Opiskelijan työväline
Oppimispäiväkirja Opiskelijan työväline Tärkeää oma pohdinta/reflektointi Opiskelijan itsearviointi Ohjaaja arvioinnin väline kurssin eri vaiheissa Henkilökohtainen/julkinen Kirjoitetaan prosessinomaisesti

27 Portfolio Kokoelma opiskelijan tiedosta ja osaamisesta
Toimii ohjaajalle toteutuman arviointivälineenä Kehittymisen seuraaminen Oman työn tuloksen näkeminen Itsearvioinnin työväline Monipuolinen

28 Muita verkko-opetuksen arviointivälineitä

29 Arviointikeskustelu Verkkotyövälineet Esim: Skype Hangout

30 Oppimisalustat Moodle, Fronter
Kuulustelu Verkkotyövälineet Esim: Oppimisalustat Moodle, Fronter Esim: Etätentti Digitentti

31 Kirjalliset tehtävät Verkkotyövälineet Esim: Onedrive Esim.
Raportti, Essee

32 Projektityö Verkkotyövälineet Esim: Blogger

33 Simulaatio, Case-työskentely
Mallintavat tehtävät Verkkotyövälineet Second life Simulaatio, Case-työskentely

34 Google työkalu (forms)
Havainnointi Työväline Google työkalu (forms) Tilastot

35 Itsearviointitehtävät
Työkalut: Padlet Swot-analyysi Mind map

36 Automaattinen palaute

37 Automaattinen palaute
Yksilöllinen palautteenanto työllistää paljon verkko-opettajaa Automaattinen palaute sopii esim. suppeisiin kirjallisiin töihin Automaattinen palaute voi olla esimerkiksi: Mallivastaus Tietoisku Luettelo tietolähteistä Kysymyksiä, jotka ohjaavat opiskelijaa reflektoimaan omaa vastaustaan (Suominen, Hakanurmi, 2013, 177, Verkko-opettaja. Klaava Media)

38 Palaute/ Hampurilaismalli
Missä onnistuit Missä asioissa on kehittämisen varaa Lopuksi jotain myönteistä

39 Viikon tehtävät Foorumilla: Arviointimenetelmät
Mitä arviointimenetelmiä haluaisit käyttää omassa verkkototeutuksessasi? Ketkä ovat verkkototeutuksesi kohderyhmä (nuoret, aikuiset, maahanmuuttajat tai jokin muu?). Perustele valintasi. 2. Automaattinen palaute Missä tehtävässä omassa toteutuksessasi voisit hyödyntää automaattista palautetta? 3. Palautteen hampurilaismalli. Mitä mieltä olet mallista? Onko nykyisin vielä toimiva? Mitä mieltä olet videossa Saku Tuomisen ajatuksesta hampurilaismallista. Oletko samaa/eri mieltä ja miksi?

40 Viikon tehtävät Keskustelut Facebook ryhmässä. Vastaa vähintään yhteen kysymykseen: 1. Oletko toteuttanut verkkokurssilla vertaisarviointia? Miten olet toteuttanut sen ja kuinka onnistui? 2. Kokemuksia siitä miten olet arvioinut ja ohjannut eri opiskelijaryhmiä (nuoret, aikuiset tai maahanmuuttajat) verkossa? Mikä onnistui hyvin ja missä vielä koet kehittämisen tarvetta. 3. Miten aktivoida/osallistaa eri ryhmiä (nuoret, aikuiset, maahanmuuttajat) opiskelemaan verkossa?

41 Viikon tehtävät Keskustelut Facebook ryhmässä. Vastaa vähintään yhteen kysymykseen: 4. Miten verkossa saada aikaan ryhmäytymistä/ sekä ryhmäläisten antamaan ryhmän tukea toisille verkossa? 5. Ohjaaminen verkossa, kun oppilas työelämäjaksolla. Miten olet ohjannut ja arvioinut? 6. Kokemuksia siitä, mikä ei ole toiminut verkko-ohjauksessa. (Kun olet ollut ohjaajana tai ohjattavana)

42 Emojien käyttö palautteessa
Kysely d/1C4tc4uom6o3fJkvxjkKp7jPHs GK8Uv_GIHvunm0Cld4/edit

43 Kiitos !


Lataa ppt "Arviointi ja palautteen antaminen digitaalisessa oppimisympäristössä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google