Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Miten koulutamme tulevaisuuden tekijät

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Miten koulutamme tulevaisuuden tekijät"— Esityksen transkriptio:

1 Miten koulutamme tulevaisuuden tekijät
Miten koulutamme tulevaisuuden tekijät? Koulutusreformi ruokapalvelualan ammattikoulutuksessa

2 Yksi lainsäädäntö ja rahoitusjärjestelmä
lisää vapautta koulutuksen järjestäjälle suunnitteluun (entinen nuorisokoulutus / aikuiskoulutus) opiskeluaika lyhenee rahoitukseen vaikuttaa perusrahoituksen lisäksi suoritettujen opintojen määrä ja työllistyminen / jatko-opintoihin sijoittuminen

3 Osaavan työvoiman varmistaminen
vähemmän tutkintoja 351 > 164 enemmän laaja-alaisuutta työelämän tarpeet tutkintojen sisältöjen muutoksilla tutkinnot ja osatutkinnot yhteiset tutkinnon osat kaikissa perustutkinnoissa, tarvittaessa myös ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa

4 Lisää joustavuutta ja laatua työpaikalla opiskeluun
oppisopimus ja koulutussopimus ja niiden joustava yhdistäminen yhdenmukaiset toimintamallit ja selkeät roolit ja vastuut koulutus työpaikalla suunnitellaan osaksi henkilökohtaista osaamisen kehittämissuunnitelmaa (HOKS) työpaikan edustaja osallistuu työpaikalla järjestettävän koulutuksen suunnitteluun opettajat jalkautuu työpaikalle ohjaamaan ja työssä painottuu valmentava ja ohjaava ote HOKS:ssa voidaan huomioida omassa työssä tai kesätyössä oppimisesta

5 Koulutussopimus korvaa työssäoppimisen
ei määritellä osaamispisteitä eikä aikana määriteltyä vähimmäis- tai enimmäismäärää opiskelija ei ole työsuhteessa, ei makseta palkkaa kirjallinen sopimus tutkinnon osasta tai pienemmästä kokonaisuudesta (tavoitteet) yksilöllinen sopimus opiskelija oikeutettu opintotukeen, koulumatkakorvaukseen ja maksuttomaan ruokailuun koulutussopimuksesta ei makseta korvausta (poikkeuksena vaativaa erityistä tukea tarvitseva opiskelija)

6 Oppisopimuskoulutus työsopimukseen pohjautuvaa
täydennetään muilla oppimisympäristöillä työaika vähintään 25 h / vk oppisopimuksia tutkinnon osittain (lyhyempi jaksoja kuin aikaisemmin) yrittäjälle yrittäjäsopimus oppisopimuskoulutuksessa maksetaan koulutuskorvaus työnantajalle

7 Työelämä mukana arvioinnissa
ammatillinen osaaminen osoitetaan näytössä näytöt ensisijaisesti työpaikalla tai perustellusti oppilaitoksen työmaa arvioinnissa mukana opettaja ja työelämän edustaja työelämä perehdytetään arviointiin koulutuksen järjestäjä on vastuussa arvioinnista

8 Työelämä varmistaa tutkintojen laatua
työelämätoimikunnat (pois tutkintotoimikunnat ja näyttötoimielimet) n. 40 valtakunnallista työelämätoimikuntaa hallinnolliset työt tekee koulutuksen järjestäjä: > vähemmän lakisääteisiä suunnitelmia > tutkinnot myöntää ja todistukset antaa koulutuksen järjestäjä

9 Linkkejä Kiitos http://minedu.fi/amisreformi
Lähteenä käytetty Opetus- ja kulttuuriministeriön Ammatillisen koulutuksen reformisivustoa. Kiitos Anne Haapalehto Koulutuspäällikkö Matkailu-, ravitsemis- ja talousala Tampereen seudun ammattiopisto p


Lataa ppt "Miten koulutamme tulevaisuuden tekijät"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google