Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TEAviisarin uudistus ja konseptin käyttäjäpalaute

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TEAviisarin uudistus ja konseptin käyttäjäpalaute"— Esityksen transkriptio:

1 TEAviisarin uudistus ja konseptin käyttäjäpalaute
Pia Hakamäki, tutkija Eija Hukka, kehittämispäällikkö Terve kunta -verkostotapaaminen

2 Muuttuvassa ympäristössä tarvitaan yhä enemmän tietoa joka syntyy oman organisaation ulkopuolella
(Lähde: Tiedolla johtamisen käsikirja. Julkisrahoitteiset palvelut.)

3 Ajankohtaista TEAviisarissa
Liikunta ja perusterveydenhuollon kuntakohtaiset tulokset TEAviisarissa Uusia tutkimustuloksia eri aineistoja yhdistämällä: Kunnat voivat edistää asukkaidensa liikunnan harrastamista* Kouluilla on tärkeä rooli tupakoinnin ehkäisyssä* Ikäihmisten palvelut pilotointi 2014 Aineiston luotettavuustarkastelu 2014 *Lähteet: Nummela ym. 2014, Yhteiskuntapolitiikka 4/2014 Saaristo ym. 2014, Leadership and Policy in Schools 13:2

4 Liikunta aineiston luotettavuustarkastelu 2014
Aineiston luotettavuuden ja laadun kehittäminen Kysymysten tulkinnanvaraisuuden vähentäminen Miten ulkoinen auditointi tehtiin? Viiden kysymyksen valinta, asiakirjojen etsiminen ja läpikäynti ja suorat yhteydenotot kuntiin (yhteensä 566 vastausta) Esim. Onko tämän valtuustokauden kunta-strategiassa käsitelty kuntalaisten liikunnan edistämistä? Tulokset: Vastausten luotettavuus % Virheelliset vastauksen satunnaisia. 2 virheellistä vastausta: 6 1 virheellinen vastaus: 26

5 Keinoja luotettavuuden varmistamisessa
Yhteensä n. 700 yksittäistä muuttujaa, rakennettu osasummiksi ja edelleen ulottuvuuksia kuvaaviksi yhdistetyiksi muuttujiksi (tilastollinen analyysi) Yksittäinen virhe ei voi vääristää kokonaisuutta Säännölliset tiedonkeruut sekä valtakunnalliset tiedot Vastauksen kokoaa vastaava viranhaltija yhteistyössä johtoryhmän tai muun vastaavan kanssa Tarkistettavia, tosiasialuonteisia tietoja Tunnusluvut tarkistettavaksi ennen julkaisua esim. terveysalan/hoitotyön/lääkäreiden työpanostiedot Laajapohjaiset asiantuntijatyöryhmät valmistelevat ja kehittävät sisältöjä

6 Ideointia käyttötilanteista 11.4.2014 verkostotapaamisessa
Johtoryhmätyö Johtoryhmätyöskentelyssä ja omassa työssä Faktatietoa ja perusteluja päätöksentekoon Tiedonkeruun yhteydessä, tietojen läpikäyntiä Muiden tietolähteiden ohella, Hyvinvointikertomustyössä, Painopisteiden esiin nosto ja vertaaminen hyvinvointikertomukseen Seurantatietona kahden vuoden välein Luottamushenkilönä, ongelmakohtien näkeminen ja lisäselvitysten tarve Tutustuminen ja kehittämistoimenpiteiden valitseminen, hanke ja kehittämistyön suunnittelussa ennakkoon Liikunta, ulkoistettu palvelujen kilpailutuksessa ja sisältöjen kehittämisessä Keskustelun avaamiseen ja liikkeelle lähtöön sekä poikkihallinnollisen työn tukemisessa, palveluverkkotyöskentelyssä, väestön palvelutarpeen arviointityössä Koulutuspäivillä, oppilaitoksissa, ammattikorkeakoulussa opetuksessa Päätöksenteko Tsekkauslista Hyvinvointikertomus Seurantatieto Kehittämiskohteet ja vahvuudet palvelujen kehittäminen Yhteistyön rakentamisessa Koulutuksessa

7 Workshopin tavoite TEAviisari-verkkopalvelun kokonaisuudistus suunnitellaan ensisijaisten kohderyhmien tarpeiden mukaan, jotta siitä saadaan tärkeimmille käyttäjäryhmille mahdollisimman käyttökelpoinen. Testata ja arvioida konseptiluonnosta Koota käyttäjien ehdotukset käyttöliittymän etusivusta ja ominaisuuksista kokonaisuudistusta varten

8 Workshop Aloitus: johdanto työskentelyyn (10min) Kaksi työpistettä:
1. Käyttöliittymän rautalanka-malli ja visio (20min) Eija 2. Esitystapojen ja ominaisuuksien arviointi (20min) Pia Purku työpisteistä (15 min) Yhteenveto ja arviointi: kohderyhmät, (palvelulupaus ja tavoitteet) (10 min)

9 1. Palvelun rautalanka-malli
Työpajatehtävät 1. Onko rautalanka-malli selkeä? 2. Mitä osiota navigaatiosta käyttäisit itse? 3. Mitä oletat ”kuntajohto”.. osiosta löytyvän? 4. Mikä olisi kuvaavampi otsikko? 5. Mitä ”ohjeet” osiosta tulisi löytyä? 6. Visio: Mitä odotuksia uudelle käyttöliittymälle?

10 Linkit Rautalanka http://t77509.axshare.com/etusivu.html Visio

11

12 2. Esitystapojen ja ominaisuuksien arviointia
Työpajatehtävät Oletko käyttänyt parivertailua, onko se selkeä? - Pitääkö säilyttää? Mitä esitystapoja priorisoisit tyypillisessä käyttötilanteessa? Missä tilanteessa käyttäisit viisariesitystä? Missä tilanteessa käyttäisit palkkiesitystä?

13 Parivertailu, vertailla kahden kunnan tietoja keskenään

14 Esitystapoja...

15 Purku Mitkä oli työpisteiden päähavainnot eli tärkeimmät asiat uudistustyöhön?

16 Ensisijaiset kohderyhmät
1. Perusopetuksen ja toisen asteen opetuksesta vastaavat esimerkiksi opetustoimen päälliköt ja rehtorit 2. Terveystoimen johtamisesta vastaavat esimerkiksi ylilääkärit ja ylihoitajat 3. Liikuntatoimen johtamisesta vastaavat esimerkiksi liikuntatoimenjohtajat 4. Ikääntyneiden palveluista vastaavat esimerkiksi perusturvajohtaja tai sosiaalijohtaja 5. Kunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyöstä kokonaisuutena vastaavat esimerkiksi hyvinvointi- ja terveyden edistämisen koordinaattorit

17 Kiitos! Pia Hakamäki puh


Lataa ppt "TEAviisarin uudistus ja konseptin käyttäjäpalaute"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google