Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Työturvallisuuden vastuunjako
Arto Pekkala
2
Aluehallintovirasto Koulutusalan työsuojeluvalvonta, raportti 2015
Oppilaitosten yhteisenä ongelmana on se, ettei turvallisuutta tarkastella kokonaisvaltaisesti eikä sitä huomioida riittävästi johtamisessa. Turvallisuusasioita tarkastellaan liian usein vain oppilaiden näkökulmista ja pelastuslain mukaisen pakollisen turvallisuussuunnitelman näkökulmasta. Rehtoreilla ei ole riittävästi tietoa työnantajan edustajan oikeuksista ja velvollisuuksista. He eivät tiedosta riittävästi vastuutaan työntekijöiden ja oppilaiden työturvallisuudesta
3
1 Puuttuva 2 Alkava 3 Kehittyvä 4 Edistynyt yhteensä 6 37 60 65 168
vastaajien määrä 6 37 60 65 168 prosenttiosuus kaikista vastanneista 3,6 % 22,0 % 35,7 % 38,7 % 100,0 %
4
Ammatillinen koulutus on muuttumassa
Yksi toimintalaki Henkilökohtaistamis-prosessi kaikille Yksi näyttöperusteinen tapa suorittaa tutkinto Rahoituksen uudistaminen Tutkintorakenteen ja tutkintojen kehittäminen Asiakaslähtöisyys & osaamisperusteisuus
5
Ammatillisen koulutuksen erityispiirteitä
Monialaiset oppilaitokset Suuret koulutuksen järjestäjät Työpaikalla tapahtuva oppiminen.
6
Ammatillisen koulutuksen erityispiirteitä 1. MONIALAISET OPPILAITOKSET
Eri ammattialoilla on omat ominaiset työolonsa ja ympäristönsä Alakohtaiset säädökset koskevat oppilaitoksissa tehtävää työtä (= työn oppimista) ja työympäristöjä. Opettajien vastuu / osaamisen päivittäminen.
7
Työsuojelutarkastusten perusteella havaitut virheet oppilaitosten rakennusyömailla 2011
Havaitut virheet (N=88) Puutteet % Rakennustyön johto 25 Turvallisuussuunnittelu 41 Työmaatarkastukset 27 Telineet 64 Putoamissuojaus 32 Koneet ja laitteet 16 Henkilökohtainen suojaus 51 Yleisjärjestys 30 Sähkölaitteet 5 Työympäristö 6 Muu 3
8
Esimerkki Työsuojeluorganisaatio rakennusalan oppilaitoksen omissa työnopetuksen tiloissa
9
Ammatillisen koulutuksen erityispiirteitä 2
Ammatillisen koulutuksen erityispiirteitä 2. SUURET KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄT Koulutuksen järjestäjien lukumäärä pienenee Toimipisteitä saattaa olla useilla eri paikkakunnilla pitkien välimatkojen päässä Vastuiden jakaantuminen uusissa organisaatioissa.
10
Ammatillisen koulutuksen erityispiirteitä 3
Ammatillisen koulutuksen erityispiirteitä 3. TYÖPAIKALLA TAPAHTUVA OPPIMINEN Koulutuksen järjestäjä vastaa oppimisympäristöjen turvallisuudesta sekä oppilaitoksessa että oppilaitoksen ulkopuolella. Koulutuksen järjestäjään sovelletaan työantajaa koskevia säännöksiä. Oppilaitosten ulkopuolella tapahtuva oppiminen lisääntyy.
11
Ammatillisen koulutuksen työturvallisuus
13
Raktu2006, VTT Tarja Mäkelä ja Liisa Jaakkonen
Työturvallisuusopetuksen määrään voidaan olla tyytyväisiä Joka neljännen opiskelijan mielestä riskinotto oli työssä välttämätöntä Asenteisiin vaikuttamista tulee jatkossa kehittää voimakkaasti
14
TVL:n julkaisu TYÖTAPATURMAT - TILASTOJULKAISU 2015:
Ammattioppilaitosten oppilaille sattui vuonna 2014 yhteensä 2226 työpaikkatapaturmaa. Ammattioppilaitosten opettajien rooli turvallisuusviestinnässä on erityisen tärkeä. Ammatillisessa peruskoulutuksessa opittuja turvallisuusasenteita tai pahimmillaan jopa riskinoton kulttuuria on vaikeampaa muuttaa myöhemmin.
15
Asenne Asenteet syntyvät arjen vuorovaikutuksessa muiden kertoman ja itse koetun pohjalta Asenne koostuu tiedosta, tunteesta ja toiminnasta Asennetta muutettaessa pitää pystyä vaikuttamaan kaikkiin em. kolmeen komponenttiin
16
Esimerkkejä oppilaitoksista
Työturvallisuusvastuut on määritelty samalla tavalla kuin yrityksissä Osastopalaverit alkavat aina turvallisuusasioiden käsittelyllä Koko henkilöstö suorittaa työsuojelun peruskurssin Opiskelijoiden ja opettajien tulityö- ja työturvallisuuskorttisuoritukset näkyvät opintokorteissa ja opettajien henkilötiedoissa
17
Esimerkkejä oppilaitoksista
TR-mittaukselle on asetettu tavoitetaso Työturvallisuutta seurataan turvallisuuskierroksilla, jotka tehdään yhdessä opiskelijoiden kanssa Koulutuksen alussa ja uusien ryhmien kanssa tehdään turvallisuuskävelyt oppimisympäristöissä INFO tauluja käytetään turvallisuudesta tiedottamiseen ja turvallisuustasojen saavuttamisen palkitsemiseen
18
Esimerkkejä oppilaitoksista
Työturvallisuudessa huomioidaan erityisopiskelijoiden yksilöllisen tuen tarpeet Opiskelijoiden keskuudestaan valitsema työsuojeluvaltuutettu suorittaa viikkotarkastukset mukanaan toinen opiskelija. Opiskelijat tutustuvat myös kahden tai kolmen opiskelijan ryhmissä yritysten työsuojelutoimintaan työsuojeluvaltuutetun johdolla
19
Esimerkkejä oppilaitoksista
Jokaisessa tilassa on oma järjestyksenmittaustaulu Oppilaitoksessa on tehty riskien arviointiRiski-Arvi ohjelmiston avulla. Vierailijoita varten on osaston aulassa kaappi jossa on tarvittavat suojavarusteet Oppilaitos on mukana Työterveyslaitoksen Nolla tapaturmaa- foorumissa
20
Esimerkkejä oppilaitoksista
Opettajille laaditaan verkkopohjainen työturvallisuuden ohjauskansio Opiskelijat perehdytetään erikseen jokaiseen työkohteeseen perehdyttämiskaavakkeen avulla Työmaan turvallisuusasiakirjat käytössä Työturvallisuuspuutteista täytetään havaintokortit, joita käsitellään viikoittain
21
Esimerkkejä oppilaitoksista
Opiskelijoilla on oma työsuojelutoimikunta Opiskelijat kehittävät omalta osaltaan työturvallisuustoimintaa Opiskelijoiden varusteet vaihdetaan ilman korvausta uusiin Opiskelijat palkittiin mehevällä pizzalla työturvallisuuden parantamisen eteen tehdystä työstä
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.