Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Uusi, Innostava, Oivalluksia Synnyttävä MENETELMÄ TYÖYHTEISÖILLE MYÖNTEISEN TYÖHYVINVOINNIN VAHVISTAMISEEN: Voimaa työhön -korttipeli Mindgame.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Uusi, Innostava, Oivalluksia Synnyttävä MENETELMÄ TYÖYHTEISÖILLE MYÖNTEISEN TYÖHYVINVOINNIN VAHVISTAMISEEN: Voimaa työhön -korttipeli Mindgame."— Esityksen transkriptio:

1 Uusi, Innostava, Oivalluksia Synnyttävä MENETELMÄ TYÖYHTEISÖILLE MYÖNTEISEN TYÖHYVINVOINNIN VAHVISTAMISEEN: Voimaa työhön -korttipeli Mindgame

2 Mikäli kestävyysvajetta ei saada korjattua, hyvinvointiyhteiskunnalla ei ole tulevaisuutta. Työn tuottavuus on saatava nousuun.

3 Työhyvinvoinnin kehittäminen on avain tuottavuuden lisäämiseen
Tutkimukset todistavat: Työhyvinvoinnin lisääntyminen lisää tuottavuutta, mutta ei päinvastoin. Työhyvinvointi on kova arvo.

4 Työhyvinvointi lisää tuottavuutta, sillä sen vahvistuminen
Lisää työntekijöiden b) Jotka johtavat seuraaviin taloudellisiin hyötyihin Voimavaroja Motivaatiota Työhön sitoutumista Innovatiivisuutta Halua olla töissä Välittömät hyödyt esim. sairauspoissaolojen vähentyminen Välilliset hyödyt esim. työn tuottavuus ja laatu paranee Lopulliset hyödyt = kannattavuus lisääntyy Lähde: Työterveyslaitoksen www-sivut

5 Työhyvinvoinnin kehittämisen kenttä on moninainen
Ainutta oikeaa tapaa ei ole. Kehittämisen on tähdättävä vaikutuksiin, jotka saavat työntekijässä ja koko työyhteisössä aikaan voimavarojen, innostuksen, motivaation, sitoutumisen, innovatiivisuuden ja työssä viihtymisen tunteen lisääntymisen.

6 ”Myönteisen työhyvinvoinnin lisääntyminen ja vahvistuminen vaatii työyhteisössä Sanoja ja niiden innostamina liikkeelle lähteviä Tekoja”

7 Uusi, innovatiivinen ratkaisumme työhyvinvoinnin kehittämiseen – Voimaa työhön - korttipeli
Pelissä työyhteisön jäsenet jakavat työnvoimavaratekijöihin liittyviä asioista kasvokkain tapahtuvassa vuorovaikutuksessa Ja löytävät pelaamisen avulla uusia keinoja ratkaista kohtaamiaan pulmia Peliin kuuluu kysymyskortteja (100kpl), keinokortteja (4kpl) ja Stop-kortti (+ tiimalasi) Pilotoinnit ovat osoittaneet pelaamisen lisäävät välittömästi arvostavaa vuorovaikutusta sekä myönteisiä tunteita työyhteisössä

8 Esimerkkejä kysymyskorteista
4 AIHEPIIRIÄ (kustakin 25kpl kysymyskortteja) Yhdessä tekeminen ”Mikä on saanut sinut tuntemaan, että kuulut porukkaan?” Arjen ilot ”Kuka on työssä sinun tärkein kannustajasi?” Rentoutuminen ja läsnäolo, jokeri: ”Mikä auttaa työpäivän jälkeen irtaantumaan työhön liittyvistä ajatuksista?” Haasteet: ”Minkä pienen tai suuren haasteet olet viimeksi työssä voittanut?”

9 Keinokorttien avulla ratkaisuihin
2. keinokortti 3. keinokortti

10 Voimaa työhön – peli on työyhteisön mukana kasvava tuote
Korttipakkaan julkaistaan puolivuosittain uusia kysymyskortteja Käyttäjäkokemukset ja palaute huomioidaan tuotekehityksessä Palautetta ja onnistumisen kokemuksia kerätään aktiivisesti nettisivujen kautta Menetelmän vaikutuksia tutkitaan koko ajan systemaattisesti

11 Pelin hyödyt työyhteisöille (1)
Pelaaminen vahvistaa työn voimavara- ja vetovoimatekijöitä Ääneen sanoitetut kokemukset toisilta saadusta tuesta, avusta ja arvostuksesta koskettavat ja vahvistavat todennäköisyyttä ko. kaltaisiin myönteisiin toimintamalleihin myös jatkossa Työn mielekkyyden ja palkitsevuuden tunnistaminen ja jakaminen läheisempien työtovereiden kanssa lisää niiden myönteisiä vaikutuksia Pelaaminen tarjoamaan ”huomaamattoman” keinoin kannustavan ja vuorovaikutteisen toimintakulttuurin omaksumiselle ja vahvistamiselle

12 Pelin hyödyt työyhteisöille (2)
2) Pelin pelaaminen lisää työpaikan avointa ja luottamuksellista ilmapiiriä - Kertominen, kuuleminen ja jakaminen lisäävät välittämisen kulttuuria, jossa Kaikkien työtehtäviä arvostetaan. Kaikkia kannustetaan. Kaikille annetaan myönteistä palautetta. 3) Pelaamisen kautta työyhteisön ns. yhteiset copingkeinot kehittyvät - Kyky tunnistaa ajoissa hyvää työilmapiiriä uhkaavat hälytysmerkit kehittyy - Luottamus ja tahtotila siihen, että ongelmista selvitään yhdessä, yhteistyössä vahvistuu

13 Pelin kehittämisen tausta
Kehittäminen on lähtenyt käytännöntyön tarpeesta – asiantuntijalähtöisyyden sijasta työyhteisön jäsenten on päästävä itse osallistumaan ja sitä kautta sitoutumaan työhyvinvointinsa kehittämiseen Asiantuntijan tehtävä on ohjata keskustelua ja huomiota sellaisiin teemoihin, jotka mahdollistavat hyvinvoinnin lisääntymisen Tässä hyödynnetty monipuolisesti työpsykologisia teorioita ja uusinta tutkimustietoa sekä kokemusta käytännön työskentelystä työyhteisöjen kanssa Kortit ohjaavat pelaamista, vaikka asiantuntija ei ole pitämässä tai virittämässä keskustelua ”oikeaan” suuntaan

14 Roomaa ei rakennettu päivässä, eikä maailmaa muuteta yksin Tule yhteistyökumppaniksi ”VOIMAA TYÖHÖN” pelin toteuttamiseen

15 Kehittämistyö on maaliskuussa 2012 protontekovaiheessa
Marraskuu – Joulukuu 2011 Projekti käynnistyi Terhi Metsin ideasta, jota lähdettiin muun tiimin kanssa jatkojalostamaan Joulukuu 2011 – Tammikuu 2012 Konseptisuunnittelu ja kysymysten pilotointi Helmi – Maaliskuu Pilotointia ja jatkokehittelyä Kustannuksia tähän mennessä tiimiläisten tuotekehitykseen käyttämässä työajassa, kukin omalla riskillään (euroja ei ole liikuteltu)

16 Miksi teidän eläkevakuutusyhtiönä kannattaa lähteä tähän hankkeeseen mukaan?
Työhyvinvoinnin kehittäminen kaipaa uusia innovatiivisia työkaluja, tämän pelin kautta on mahdollisuus vaikuttaa laajasti, konkreettisesti ja käytännönläheisesti työyhteisojen hyvinvointiin Avoin näkyvyys (esim. logo pelilaudassa ja laatikossa) konkretisoi yrityksille ja työntekijöille sen, että Tapiola on läsnä, osallistuu ja mahdollistaa juuri meidän työyhteisössämme myönteisten kokemusten kokemisen Tämä vahvistaa imagoanne välittävänä ja konkreettisena toimijana suomalaisen työelämän hyvinvoinnin kehittäjänä ja edistäjänä

17 Miten voisimme tehdä yhteistyötä
Yhteistyö – osallistumista kustannuksiin tilaamalla peliä lahjaksi esim. kaikille yritysasiakkaille (logo pelilaudassa) Kumppanuus – lähdetään tekemään yhdessä Edelleen kehittämään sisältöä yhdessä Toteuttamaan yhdessä vaikuttavuustutkimushankkeita ja niiden julkaisun kautta yhdessä vaikuttaa laajemminkin

18 Kustannusarvio kokonaisuudessaan
(?? Proton tekeminen – olisiko lähtökohtaisestikin meidän oman piikin juttu) Painokulut 1500 / 5000 / peliä Myynti ja markkinointi Varastointi?? Levitys ja jakelu Hallintokulut

19 Innovatiivisesti ja innolla työyhteisöjen hyvinvoinnin ja työn tuottavuuden kehittämiseksi
Terhi Mets projektin vetäjä työ- ja organisaatiopsykologi (PsL), ratkaisukeskeinen työnohjaaja ja valmentaja Susanna Ojalehto projektin graafikko, AD Tommi Rasi työhyvinvoinnin asiantuntija, työterveyspsykologi, ratkaisukeskeinen psykoterapeutti Toni Mets työterveyshuollon asiantuntija, työterveyspsykologi, kognitiivinen psykoterapeutti

20 Voimaa työhön -lautapeli
Myönteisen työhyvinvoinnin kehittämisen työkalu Mets, Ojalehto, Rasi & Mets (2012)


Lataa ppt "Uusi, Innostava, Oivalluksia Synnyttävä MENETELMÄ TYÖYHTEISÖILLE MYÖNTEISEN TYÖHYVINVOINNIN VAHVISTAMISEEN: Voimaa työhön -korttipeli Mindgame."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google