Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa"— Esityksen transkriptio:

1 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Tuuli Murtorinne & Marita Kontoniemi Ulla Ilomäki-Keisala

2 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
OHJELMA klo 9.30 – 16.00 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa Kahvi (AVI tarjoaa) 10.00 – Opettajan rooli ja muuttuva tehtävänkuva 11.00 – Laaja-alainen osaaminen ja hyvä opettaminen 12.15 – Lounas (omakustanteinen) 13.15 – Kodin ja koulun välinen yhteistyö, yhteistyö kumppanit ja sidosryhmät mukana ops-työssä* 14.30 – Kunta- ja koulukohtaiset opetussuunnitelma- prosessit näkyviksi Orientaatio syksyn pajaan ja tilaisuuden päätös * Kahvitauko työskentelyn lomassa klo 14 alkaen (AVI tarjoaa)

3 OPETTAJAN ROOLI JA MUUTTUVA TEHTÄVÄNKUVA
Ulla Ilomäki-Keisala

4 TERVETULOA TYÖPAJAAN 3! Mitä vaiheita opettajuuteesi on liittynyt urasi aikana? Miten opettajuutesi on muuttunut urasi aikana? Mikä on muuttanut opettajuuttasi eniten? Mikä on muuttanut opettamistasi urasi aikana eniten? Ulla Ilomäki-Keisala

5 ”PUHUVA KYNÄ” (1) Neljä henkilöä / ryhmä Yksi minuutti / henkilö
Missä rooleissa olet opettajana päivittäin? - Missä rooleissa olet useimmiten? - Mikä rooleista on mieluisin? - Mikä rooleista on epämieluisin tai haastavin? (Heli Lepistö) Ulla Ilomäki-Keisala

6 ”PUHUVA KYNÄ” (2) Neljä henkilöä / ryhmä Yksi minuutti / henkilö
Mitä työtehtäviä teet päivittäin? - Mitkä työtehtävät toistuvat päivittäin? - Mitkä tehtävät ovat Sinulle mieluisia tai soveltuvia? - Mitkä tehtävät ovat Sinulle vaikeita tai ikäviä? - Mitä työtehtäviä teet yhdessä jonkun toisen opettajan tai tiimin kanssa? Ulla Ilomäki-Keisala

7 OPETTAJAN TEHTÄVISTÄ Mikä on opettajan tärkein tehtävä?
Miten maailmassa ja yhteiskunnassamme tapahtuneet muutokset ovat vaikuttaneet ja tulevat vaikuttamaan opettajan tehtäviin? Jääkö opetuksen suunnittelulle ja opettamiselle tarpeeksi aikaa? Miten uusi opetussuunnitelma 2016 muuttaa tai vaikuttaa opettajan rooliin, tehtäviin ja tehtävänkuvaan tulevaisuudessa? Vrt. OPS perusteluonnos > Toimintaympäristön muutokset: globalisaatio, ilmastonmuutos, kestävä kehitys, yhteiskunnalliset muutokset, tiedonkäsitys ja tiedon määrän kasvu, teknologinen kehitys, lasten kasvuympäristön muutokset Ulla Ilomäki-Keisala

8 OPETTAJAN MUUTTUVA TEHTÄVÄNKUVA (1)
Toimintatapojen ja koulun toimintakulttuurin uudelleen ajattelua, suunnittelua ja käytänteiden toteutusta Yksintekemisen kulttuurista yhdessä tekemiseen niin opetus- kuin kasvatustyössä - suunnittelu, toteutus ja arviointi - moniammatillinen yhteistyö - eri oppiaineita opettavien opettajien yhteistyö - samanaikaisopetus, tiimityö jne. Vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojen sekä uusien toiminta- ja työskentelytapojen kehittäminen - vuorovaikutustilanteiden ja vuorovaikutuksen määrä - ajan ja työtehtävien hallinta Ulla Ilomäki-Keisala

9 OPETTAJAN MUUTTUVA TEHTÄVÄNKUVA (2)
Yhteistyön lisääntyminen koulun ulkopuolisten tahojen kanssa - asiantuntijatehtävät Oppimisympäristöjen ja sosiaalisen median tuomat muutokset - oppimateriaalien jakaminen, kierrättäminen ja kehittely Työtehtävien jakaminen ja kierrättäminen oppivassa yhteisössä - vaatimukset ja haasteet > mielekkyys > työmotivaatio > ajankäyttö Opettajien ja muun henkilökunnan vahvuuksien ymmärtäminen ja hyödyntäminen - niin opetus-, kasvatus- kuin koulun kehittämistyössä Ulla Ilomäki-Keisala

10 Miten määrittelisitte käsitteen opettajuus? - Mitä opettajuus on?
- Mihin suuntaan opettajuus kehittyy? - Miten opettajan työ ja opettajuus hahmotetaan koulun ulkopuolelta katsottuna? Ulla Ilomäki-Keisala

11 OPETTAJUUDEN KEHITTYMISESTÄ
Opettajuuden kehittyminen kohti vuotta 2010 1960-luku Sosiaalistaja/kansankynttilä 1970-luku Hyvän opetustaidon omaaja 1980-luku Asiantuntija 1990-luku Reflektoiva tutkija 2000-luku Yhteiskunnallinen vaikuttaja Eettisesti näkemyksellinen ja aktiivinen yhteiskunnan kehittäjä (Olli Luukkainen) Opettajuuden kehittyminen kohti vuosia ? Ulla Ilomäki-Keisala

12 OPETTAJUUDESSA KEHITTYMINEN
Opettajan työ on elinikäinen kehitysprosessi: Opettajankoulutus Opettajan työn ensimmäiset vuodet nk. induktiovaihe > perehdyttäminen, mentorointi Täydennyskoulutus ja työnohjaus (vrt. Hannele Niemi) Katso: Ulla Ilomäki-Keisala

13 LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA HYVÄ OPETTAMINEN
Mitä laaja-alainen osaaminen tarkoittaa? Mitä on hyvä opettaminen? Miten OPS 2016 muuttaa opettajuutta? Ulla Ilomäki-Keisala

14 MITEN OPS 2016 MUUTTAA OPETTAJUUTTA?
Laaja-alainen osaaminen: Ajattelu ja oppiminen Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Monilukutaito Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys Osallistuminen ja vaikuttaminen Ulla Ilomäki-Keisala

15 ”RÄJÄHTÄVÄ KESKUSTELU”
Miten laaja-alainen osaaminen muuttaa opettajuutta, opettamista ja opettajien yhteistyötä – koulun toimintakulttuuria? n. 8 min/dia Ulla Ilomäki-Keisala

16 1. AJATTELU JA OPPIMINEN Miten edistämme tutkivaa ja luovaa työskentelyotetta? (esim. leikit, pelillisyys, fyysinen aktiivisuus, kokeellisuus ja muut toiminnalliset työtavat) Miten toteutamme oppiainerajat ylittävää opetusta ja työskentelyä koulussamme tällä hetkellä? Miten voisimme toteuttaa oppiainerajat ylittävää opetusta, opiskelua ja työskentelyä koulussamme jatkossa? Millainen oppiva yhteisö olemme nyt ja millainen haluamme olla tulevaisuudessa? Ulla Ilomäki-Keisala

17 2. ITSESTÄ HUOLEHTIMINEN JA ARJEN TAIDOT
Mitkä itsestä huolehtimisen ja arjen taidot ovat osalla oppilaistamme kateissa tällä hetkellä? Mitkä itsestä huolehtimisen ja arjen taidot ovat oppilaan hyvinvoinnin ja oppilaan oman tulevaisuuden kannalta oleellisimpia? Miten koulussamme edistetään oppilaan hyvinvointia, itsestä huolehtimista ja arjen taitoja jatkossa paremmin? Miten oppimisen ilo lisääntyisi koulussamme nyt ja tulevaisuudessa? Ulla Ilomäki-Keisala

18 3. KULTTUURINEN OSAAMINEN, VUOROVAIKUTUS JA ILMAISU
Mitä eri kulttuureja, kieliä ja katsomuksia koulussamme esiintyy (vrt. oppilaat, huoltajat, opettajat, muu henkilökunta)? Miten edistämme koulussamme suunnitelmallisesti kunnioitusta ja luottamusta muita ihmisryhmiä ja kansoja kohtaan? Miten koulussamme harjoitellaan rakentavan mielipiteen esittämistä? Miten koulumme oppilaita ohjataan asettumaan toisen asemaan ja kasvatetaan kohtaamaan arvostavasti muita ihmisiä sekä noudattamaan hyviä tapoja? Miten koulussamme harjoitellaan ja opiskellaan sosiaalisia taitoja, suunnittelutaitoja, ilmaisutaitoja ja kädentaitoja? Miten kannustamme oppilaitamme ja opettajiamme kansainväliseen yhteistyöhön? Ulla Ilomäki-Keisala

19 4. MONILUKUTAITO Mitä laaja tekstikäsitys tarkoittaa?
Miten ymmärrätte käsitteen monilukutaito? Millaisia multimodaalisia tekstejä olette käyttäneet lähiaikoina? Millaisia ovat monilukutaitoiset opettajat? Miten oppilaita ohjataan ja kasvatetaan monilukutaitoisiksi? Ulla Ilomäki-Keisala

20 5. TIETO- JA VIESTINTÄTEKNOLOGINEN OSAAMINEN
Millaista osaamista koulussamme jo on? Miten tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen lisääntyy koulussamme? Miten oppilaamme etsivät, hankkivat, käsittelevät ja jakavat tietoa jatkossa monipuolisemmin? Miten oppilaat voisivat olla mukana koulumme tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kehittämisessä? Miten koulumme opettajien, oppilaiden ja muun henkilökunnan tieto- ja viestintäteknologisten taitojen kehittymisestä huolehditaan? Ulla Ilomäki-Keisala

21 6. OSALLISTUMINEN JA VAIKUTTAMINEN
Miten määrittelisitte käsitteet osallistuminen ja vaikuttaminen? Miten koulumme oppilaat voisivat kokea itsensä jatkossa paremmin kuulluiksi ja arvostetuiksi? Miten koulumme oppilaat voivat oppia keskustelu-, neuvottelu-, sovittelu- ja pääteöksentekotaitoja jatkossa paremmin ja monipuolisemmin? Miten oppilaiden osallisuus ja osallistuminen lisääntyy koulun arjessa? Miten vahvistamme koulumme oppilaiden yhteiskunnallista kiinnostuneisuutta ja taitoja toimia demokraattisen yhteiskunnan jäseninä? Ulla Ilomäki-Keisala

22 KODIN JA KOULUN VÄLINEN YHTEISTYÖ, YHTEISTYÖKUMPPANIT JA SIDOSRYHMÄT MUKANA OPETUSSUUNNITELMATYÖSSÄ
Ulla Ilomäki-Keisala

23 SUOMEN VANHEMPAINLIITTO
Tutustu Suomen vanhempainliiton materiaaleihin - Vanhempien barometri 2013, Peruskoululaisten vanhempien näkemyksiä kouluhyvinvoinnista - www. vanhempainilta.fi erityisasiantuntija Tuija Metson PP-esitys: ”Vanhempien osallisuus opetussuunnitelmatyössä” ( > työpajat 3) Ulla Ilomäki-Keisala

24 VANHEMPIEN OSALLISUUS (1)
vrt. Tuija Metso, Vanhempien osallisuus opetussuunnitelmatyössä ( Koulun toiminnan arviointi Koulun vuosittaisen suunnitelman laatiminen Kouluntilojen ja piha-alueiden suunnittelu Järjestyssääntöjen laatiminen Kouluruokailun suunnittelu, toteuttaminen Opetussuunnitelman laatiminen ja päivittäminen Koejärjestelyistä päättäminen Ulla Ilomäki-Keisala

25 VANHEMPIEN OSALLISUUS (2)
Vanhempia kiinnostavia teemoja luokan tasolla esimerkiksi: - Opettajaan ja toisiin vanhempiin tutustuminen - Kuluvan lukuvuoden tavoitteet - Opettajan työtavat Oppilaan arviointi Oppilaiden väliset suhteet ja vuorovaikutus (kaverit, kiusaamiseen puuttuminen) Miten vanhemmat voivat tukea lapsen koulunkäyntiä? Mitä opettaja odottaa vanhemmilta? Mitä luokan vanhemmat yhdessä voivat tehdä luokan hyväksi? Kodin ja koulun yhteistyön pelisäännöt ( Ulla Ilomäki-Keisala

26 VANHEMPIEN OSALLISUUS (3)
Vanhempia kiinnostavia teemoja koulun tasolla esimerkiksi: Kouluruokailu Välitunnit Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto Koulun tilat ( Ulla Ilomäki-Keisala

27

28 Maakunnallinen OPS-kysely, jossa mukana huoltajat, opettajat ja muu koulun henkilöstö sekä kuntien sivistyslautakunnat (N= 4227) Salasana: porkkana

29 Ryhmät ja ryhmätyötilat
D210: Keuruu + Multia + Mänttä-Vilppula D223: Jyväskylä D304: Kyyjärvi + Kinnula + Uurainen D305: Jyväskylä D411: Äänekoski + Saarijärvi + Pihtipudas Neuvotteluhuone Wisa: Hankasalmi + Joutsa + Toivakka Neuvotteluhuone Wiilu: Laukaa + Muurame Auditorio: Ähtäri + Soini + Petäjävesi + Luhanka

30 RYHMÄTYÖ Kootkaa näkemyksiänne seuraavista kysymyksistä: 1
RYHMÄTYÖ Kootkaa näkemyksiänne seuraavista kysymyksistä: 1. Miten voisimme toteuttaa oppiainerajat ylittävää opetusta, opiskelua ja työskentelyä koulussamme jatkossa? 2. Mitkä itsestä huolehtimisen ja arjen taidot ovat oppilaan hyvinvoinnin ja hänen tulevaisuutensa kannalta oleellisimpia? 3. Miten koulumme oppilaita ohjataan asettumaan toisen asemaan ja kasvatetaan kohtaamaan arvostavasti muita ihmisiä sekä noudattamaan hyviä tapoja? 4. Miten oppilaita ohjataan ja kasvatetaan monilukutaitoisiksi? 5. Miten oppilaamme etsivät, hankkivat, käsittelevät ja jakavat tietoa jatkossa monipuolisemmin? 6. Miten koulumme oppilaat voisivat kokea itsensä jatkossa paremmin kuulluiksi ja arvostetuiksi? 7. Kuinka paikallinen ops-työ etenee yhteistyössä vanhempien ja eri sidosryhmien kesken (yli ikä- ja oppiainerajojen)? *Mikä pyörivästä dia-esityksestä erityisesti kiihdyttää mieltänne?

31 RYHMÄTYÖN PURKU klo 15.00 Kiteyttäkää oman kuntanne suunnitteluprosessissa tai tämänpäiväisessä keskustelussanne käyttökelpoisin idea / asia / toimintatapa ja esitelkää se kaikille. Tai kertokaa kuntanne / koulunne tämänhetkinen ops-prosessin tilanne. Mikä asia keskustelutti eniten?

32 Päivän palaute Linkki: Seuraava työpaja lokakuussa Oppiaineiden tavoitteet ja sisällöt Eheyttäminen ja oppimiskokonaisuudet Miten arviointi muuttuu? Oppimisen arviointi Arviointi ja yhteistyö nivelvaiheissa Koulun itsearviointi ja työn kehittäminen MUISTA: tiistaina aukeaa OPS2016-sivustolle opsin kommentointimahdollisuus!


Lataa ppt "Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google