Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Elinikäisen ohjauksen strategia - seuranta Elinikäisen ohjauksen seminaari 2013 Tampere 7.-8.10.2013 Työmarkkinaneuvos Teija Felt Työ- ja elinkeinoministeriö.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Elinikäisen ohjauksen strategia - seuranta Elinikäisen ohjauksen seminaari 2013 Tampere 7.-8.10.2013 Työmarkkinaneuvos Teija Felt Työ- ja elinkeinoministeriö."— Esityksen transkriptio:

1 Elinikäisen ohjauksen strategia - seuranta Elinikäisen ohjauksen seminaari 2013 Tampere 7.-8.10.2013 Työmarkkinaneuvos Teija Felt Työ- ja elinkeinoministeriö Työllisyys- ja yrittäjyysosasto Lähteet: Opetus- ja kulttuuriministeriö, Työ- ja elinkeinoministeriö

2 Elinikäisen ohjauksen kehittämisen strategiset tavoitteet ( OKM 2011:15 ) 1. Ohjauspalveluja on tasapuolisesti saatavissa ja ne vastaavat yksilön tarpeita 2. Yksilölliset uranhallintataidot vahvistuvat 3. Ohjaustyötä tekevillä on tehtävien edellyttämä osaaminen 4. Ohjauksen laatujärjestelmiä kehitetään 5. Ohjaus toimii koordinoituna kokonaisuutena

3 Strateginen tavoite 1: Ohjauspalveluja on tasapuolisesti saatavissa ja ne vastaavat yksilön tarpeita Ehdotukset: 1.Perusopetuksessa tulee olla enintään 250 oppilasta/oppilaanohjaaja 2. Oikeus saada henkilökohtaista opinto-ohjausta lukiolakiin

4 3. Lukion ja ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaukselle laatukriteerit Lukion opinto-ohjauksen kehittämishankkeen (12 pilottihanketta) kehittävä arviointi: www.minedu.fi OKM / OPH tulossopimus 2012 – 2015: Perusopetukseen, lukiokoulutukseen sekä ammatilliseen koulutukseen laaditaan hyvän oppilaan- ja opinto-ohjauksen kriteerit siten, että ne voidaan ottaa käyttöön syyslukukaudella 2014 osana laatustrategian toteuttamista. Perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen ohjauksen laatukriteerejä valmisteleva työryhmä (OPH päätös 5.8.2013), toimikausi 12.8.2013 – 30.5.2014.

5 4. Etsivä nuorisotyö koko maan kattavaksi Nuorisolain muutos (laki 69372010 ja HE 1 / 2010. Lain mukaan kunnassa on oltava nuorten ohjaus- ja palveluverkosto, johon kuuluvat opetus-, sosiaali- ja terveys- ja nuorisotoimen sekä työ- ja poliisihallinnon edustajat. Etsiviä nuorisotyöntekijöitä 340, 279 kunnassa (87,2% kaikista kunnista). Nuorisolain verkoston koulutusvastuu 6:n ELY:n nuorisotoimilla. Vuonna 2012 etsivä nuorisotyö oli yhteydessä 20351 nuoreen (lisäksi Hyvinkään kriisipisteessä asioitiin 4860 nuoren kanssa). Näistä 14614 nuorta sai pitempää ENT:n tukea. Nonstop -toiminnasta ohjautui 75% palveluihin vuoden aikana. Etsivän nuorisotyön toteuttamiseen on myönnetty valtionavustusta siten, että toiminta kattaa 93 % maamme mantereen kunnista (283 kuntaa). Nuorten tieto- ja neuvontapalveluita Suomessa tuottavat kunnat ja järjestöt. Palveluita toteutetaan fyysisissä palvelupisteissä ja -keskuksissa sekä verkkopalveluissa, jotka toimivat joko paikallisesti tai alueellisesti: www.koordinaatti.fi. OKM -avustukset Nuorten tieto- ja neuvontapalveluihin sekä verkkomedioihin (1ME/v.).

6 5. Turvataan TE -hallinnon neuvonta- ja ohjauspalvelujen resurssit ja eri asiakasryhmien palvelujen saatavuus Nuorisotakuu: noin 60 htv, TE -palveluihin, nuorten uraohjaukseen (lisää resursseja myös uraohjauksen puhelinpalveluun) 6. Vakiinnutetaan parhaat ESR -rahoituksella kehitetyt toimintamallit Kehittämisohjelman loppuseminaari 7.8.10.2013. Projektien hyvät käytännöt ja mallit: www.opinovi.fi

7 7. Maahanmuuttaja-asiakkaiden ohjaustarpeet huomioitava ALPO/ESR-tukirakenteen piirissä olevissa hankkeissa on kehitetty ja perustettu erilaisia maahanmuuttajien alkuvaiheeseen niveltyviä matalan kynnyksen (osittain omakielisiä) neuvontapisteitä. Osa niistä on jo vakinaistettu kuntien omiksi toiminnoiksi, osan kohdalla prosessi on vielä kesken. Neuvonnan avulla asiakkaita voidaan paremmin ohjata eteenpäin kotoutumispolulla, antaa informaatiota kunnan palveluista jne. ALPO-projektissa on tuotettu myös kotoutumislaissa mainittua Suomea koskevan tiedon jakamista palveleva Perustietoa Suomesta –informaatiopaketti kahdellatoista kielellä, jonka jakelusta vastaavat Suomen lähetystöt ja edustustot ulkomailla, maistraatit ja poliisi. Oppaan tuottaminen, kuten myös muut hankkeessa kehitetyt tuotteet (esimerkiksi Koulutusportti) siirtyvät ALPOn päättyessä Kotouttamisen osaamiskeskuksen hallintaan.

8 8. Sähköiset palvelut rakennetaan yhdenmukaisesti toimiviksi Oppijan verkkopalvelu -hanke 2011 – 2015 osana SADE -ohjelmaa: www.oph.fi/oppijanverkkopalvelut, www.opintopolku.fi www.opintopolku.fi, käyttöönoton koulutukset vastuukäyttäjille 5/2013. Ammatillisen koulutuksen yhteishaku tammikuussa 2014 alkavaan koulutukseen 25.9.-4.10.2013.

9 Strateginen tavoite 2: Yksilölliset uranhallintataidot vahvistuvat Ehdotukset: 1.Lukiossa vahvistetaan opiskelijoiden henkilökohtaiseen jatko-opintojen suunnitteluun, ammatillisessa koulutuksessa ura- ja/tai opiskelu- suunnitelman laatimiseen ja korkeakouluissa uranhallintaan liittyviä taitoja, aikuisten ohjauksessa urasuunnittelun ja -hallinnan taitoja 2. Yleisiä työelämätaitoja vahvistetaan TE-palvelu-uudistus, uudet palvelutuotteet: työnhakuvalmennus, uravalmennus, työkokeilu, sanssi -kortti OPPIS, Avoin ammattiopisto, työssäoppimisjaksot

10 3.Elinikäisessä ohjauksessa tuetaan itsenäisiä sekä ei-perinteisiä koulutus- ja ammatinvalintoja TEM koordinoi sukupuolten tasa-arvon edistäminen ja valtavirtaistaminen (Valtava) -kehittämisohjelmaa (ESR, 2007-13). Tavoitteena on mm. purkaa sukupuolenmukaista työ- ja koulutusurien kahtiajakoa.

11 Strateginen tavoite 3: Ohjaustyötä tekevillä on tehtävien edellyttämä osaaminen Ehdotukset: 1.Kehitetään ohjaukseen liittyvää peruskoulutusta vastaamaan ohjaustyön muutoksiin 2.Varmistetaan jatko- ja täydennyskoulutusmahdollisuudet eri hallinnonalojen ja työelämän ohjaustehtävissä toimiville, painopisteitä  monikulttuurinen ohjaus  moniammatillinen ohjaus ja yhteistyö  ennakointitiedon hyödyntäminen  osaamisen tunnustaminen  urasuunnittelu- ja työelämätaidot  kansainvälistymisen vaikutukset ohjaukseen Studio-koulutukset ja niitä koskeva julkaisu Meidän helmet (www.opinovi.fi) Erkkerien ja TE -erkkerien koulutukset

12 3. Vahvistetaan ohjausosaamista työ- ja elinkeinohallinnossa OKM erityisavustus (yht. 60 000 €) Elinikäisen ohjauksen osaamisen kehittämiseksi ELY -keskuksille. TE -palvelu-uudistus, Salmian koulutustarjonta, koulutukset, kehittämisfoorumit yms. OKM erityisavustus (yht. 100 000 €) Elinikäisen ohjauksen osaamisen kehittämiseksi ELY -keskuksille. 4.Vakiinnutetaan työpaikkaohjaajien koulutus 5. Pilotoidaan kansainvälinen ohjaajakoulutus

13 Strateginen tavoite 4: Ohjauksen laatua seurataan Ehdotukset: 1.Valmistellaan elinikäisen ohjauksen laadunhallinnan menettelyt, laaditaan työvälineet itsearviointia ja palautteen keräämistä varten Jalkautetaan TUTKA -malli TE -toimiston ohjauksellisten palvelujen laadun- ja vaikuttavuuden arviointiin 2014 – 2. Huolehditaan siitä, että ohjaustyössä toimivilla on käytettävissään tehtävien edellyttämä tilasto- ja seurantatieto Valtion nuorisoasiain neuvottelukunta (Nuora) www.tietoanuorista.fi: hyvinvointi-indikaattorit, nuorisobarometri. TEM: TE-palvelujen uudistamisen seuranta- ja prosessimittareiden valmisteluryh-mä 1.8.2012-15.3.2013

14 Strateginen tavoite 5: Ohjaus toimii koordinoituna kokonaisuutena Ehdotukset: 1.ELYt vastaavat alueellisten elinikäiseen ohjaukseen liittyvien palvelujen koordinoinnista yhteistyössä työelämän edustajien kanssa ja koordinoivat ohjaukseen liittyvää täydennyskoulutusta alueellaan Elinkeino-, liikenne-, ja ympäristökeskusten strategia-asiakirja 2012– 2015, TEM ohje ELYille 2.7.2013 toiminnallisesta tulossuunnitelmista vuodelle 2013. Laituri-projektin raportti ELY-keskuskierroksesta. Salmian ja Laiturin suunnitelma vuodeksi 2013, ELY-keskusten TNO -asiantuntijoiden koulutusta ja konsultaatiota, liittymä Nuorisotakuuseen ja TE-palveluihin (esitelty mm. KOLA-ohry:ssä 17.4.2013).

15 2.AVI:n ruotsinkielinen palveluyksikkö huolehtii tehtävästä ruotsinkielisen koulutuksen osalta AVI tulossuunnitelma 2012 AVI tulossuunnitelma 2013. Finlandssvenska vägledardagar: Vägledning 2020, 2-3.10.2013, Åbo. Pilottiprojekti "Koordinering av vägledningen i Finland"

16 3.Määritellään tulevan rr -kauden yhdeksi painopisteeksi elinikäisen ohjauksen kehittäminen, tuetaan kuluvalla kaudella kehitettyjen mallien vakiinnuttamista Manner-Suomen rakennerahasto-ohjelman toimintalinjat, erityistavoitteet ja rahoitus (Talpo 28.5.2013 ja Halke 4.6.2013): ESR TL 3 Erityistarve Nuorten ja muiden heikossa työmarkkina- asemassa olevien työllistymisen edistäminen. TL 4, erityistavoite: Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen. ESR:n valtakunnalliset teemat: nuorisotakuu, työvoiman liikkuvuus Euroopassa, maahanmuuttajien kotouttaminen, koulutusjärjestelmän kehittäminen siirtymiä tukeviksi, kasvu- ja rakennemuutosalojen tarvitseman osaamisen lisääminen sekä työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn vahvistaminen. Teemat voivat muuttua ohjelmakauden kuluessa toimintaympäristön kehityksen mukaan.

17 4.Koulutuksen järjestäjät ottavat käyttöön ns. työelämäohjelmat, joilla tuetaan oppilaiden ja opiskelijoiden työelämässä tapahtuvaa ohjausta 5.Laaditaan toteuttamissuunnitelma koskien varusmiespalvelun ja siviilipalvelun aikaisen ohjauksen kehittämistä Esitykset Nuorisotakuun yhteiskirjeen liitteessä

18 6.Yhteistyöryhmää laajennetaan, ESR –kehittämisohjelman työ kytketään yhteistyöryhmän työhön Elinikäisen ohjauksen ohjaus- ja yhteistyöryhmä (Elo-ryhmä) asetettu 1.9.2011-31.1.2015, OKM päätös 1.7.2011, dnro/54/040/2011. Toimikausi on 1.9.2011 - 31.1.2015  Toteuttaa hallitusohjelmassa olevia elinikäistä ohjausta koskevia kehittämistoimia  Kytkee kansallista kehittämistyötä ja rakennerahastovaroin toteutettavia hankkeita paremmin yhteen  Hyödyntää kansainvälistä yhteistyötä ja hyviä käytäntöjä tehokkaasti; ELGPN


Lataa ppt "Elinikäisen ohjauksen strategia - seuranta Elinikäisen ohjauksen seminaari 2013 Tampere 7.-8.10.2013 Työmarkkinaneuvos Teija Felt Työ- ja elinkeinoministeriö."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google