Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuinka löytää väylä nuoren sydämeen? - kohtaaminen, yhteys ja muutos Nuoren kohtaaminen seminaari 5.11.2015 Tampere Perhepsykoterapeutti, työnohjaaja,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuinka löytää väylä nuoren sydämeen? - kohtaaminen, yhteys ja muutos Nuoren kohtaaminen seminaari 5.11.2015 Tampere Perhepsykoterapeutti, työnohjaaja,"— Esityksen transkriptio:

1 Kuinka löytää väylä nuoren sydämeen? - kohtaaminen, yhteys ja muutos Nuoren kohtaaminen seminaari 5.11.2015 Tampere Perhepsykoterapeutti, työnohjaaja, mental manageri, filosofinen praktikko Jukka Pyhäjoki jukka.pyhajoki@thl.fi Lapset, nuoret ja perheet yksikkö Verkostotutkimus ja dialogiset menetelmät

2 2 Dialoginen kohtaaminen Ratkaisu- keskeisyys Voimavara- lähtöisyys Kasvatuskumppa- nuus Luottamuksellinen yhteistyösuhde Lapset puheeksi Tukeva arki lapselle NLP Mielen ja kielen kartta Verkostotyö Yhdessä ajattelua rajapinnoilla Sovittelu Konfliktin palauttaminen asianosaisille Ihmistyön yhteinen perusta (Mönkköstä mukaillen) ” Kohtaamisopit” Ohjauk- selliset menetelmät Toimijuuden tukeminen ja pedagogisuus

3 Mikä on olennaista ihmistyössä? Goldsmith LP ym. 2015: Psycholigical treatments for early pcychosis can be beneficial or harmful, dependin on the therapeutic alliance. –Psykoterapia voi olla haitallista huonossa terapiasuhteessa ja hyödyllistä hyvässä suhteessa! –Menetelmät ei erottele, vaan hoidon teho riippuu potilaan arviosta terapiasuhteen toimivuudesta Kuka tarvitsee menetelmiä/tekniikoita? –Minuchin & Granlund 3

4 4 Rohkaista työntekijöiden kokeilevaa asennetta: “ennakoin, muuntelen toimintaani ja pohdin seurauksia” Mitä tapahtuu jos teen X? Aiotut ja aikomattomat seuraukset - ja niiden yhdistelmä uutena alkupisteenä Työntekijä muuttaa itseään/omaa toimintaansa sen sijaan että yrittäisi muuttaa nuorta/perhettä suoraan Työntekijä voi ruokkia ja ylläpitää uteliaisuuttaan toisen toiseudesta ja ainutlaatuisuudesta omien tekojensa ennakoinneilla ja kokeiluilla Kokeillaan sitä, kuinka olla yhä enemmän tueksi Nuoren kohtaamisen pyrkimys on AVATA DIALOGI JA TURVATA JATKAMISEN MAHDOLLISUUS Esityksen pyrkimys

5 Nuoren kohtaamisen lähtökohtia Kunnioittava kohtaaminen –Subjektiivisuus (”Pyydän apua”) –Turvallinen ilmapiiri (“Jännitys”) Ymmärryksen ja toimintavaihtoehtojen lisääminen –Toisen toiseus, ainutkertaisuus ja kontaktitieto –Puheeksiotto on avaus kuuntelulle ja yhdessä ajattelulle Muutospyrkimys –Uskottava toiveikkuus ja jatkamisen mahdollisuus –Luoda tilaa uusille tarinoille ja näkökulmille –Oman toiminnan muuntelumahdollisuudet

6 TUKI --- KONTROLLI VOIMAANTUMINEN ALISTAMINEN Järjestelmän etu Omien normien puskeminen Riippuvuus Oman hallinnan lisääntyminen Toimintakyvy n kasvu Joustavuus Nuoren auttaminen on tuen ja kontrollin yhdistämistä Ei vastakkaisia, vaan samansuuntaisia. Selittyvät muutospyrkimysten kautta ”Tuki on meneillään olevien prosessien ylläpitämistä ja voimistamista toivotun muutoksen aikaansaamiseksi tai epätoivotun muutoksen ehkäisemiseksi. Kontrolli on meneillään olevien prosessien rajoittamista epätoivotun tilanteen muuttamiseksi ja toivotun muutoksen aikaansaamiseksi.” Millainen tuki-kontrolliyhdistelmä auttaisi tässä ainutkertaisessa tilanteessa? Muuntelen toimintaani ja pohdin seurauksia Mitä tapahtuu jos teen X? Toiminnan aiotut ja aikomattomat seuraukset

7 22.9.2016 7 Sopivasti toisin vuorovaikutuksessa? Mukaan meneminen "Lisää samaa": työntekijän ja asiakkaan toimintakuviot samanlaisia; tuki toistaa aiempia ratkaisuyrityksiä; kontakti säilyy- ei muutosta Puskemista “Liian erilaista”: Osapuolet eivät ymmärrä toisiaan; ehdotetut toimintatavat ovat uhkaavasti toisin; tarjottu tuki liian toisin, ristiriitoja Sopivasti toisin Dialogin aloittaminen: huolen puheeksiotto; vaihtoehtoisten tapojen etsintä ja kokeilu

8 Huolen kasvu, negatiiviset tunteet, epävarmuus ja monimutkaiset tilanteet houkuttavat monologisuuteen, varmuuteen ja totuuteen Toive asioiden saamisesta hallintaan kasvaa Houkutus lisätä hallintaa koettamalla hallita toisten ajatuksia ja toimintaa sekä muuttaa toisia;  ”Tietäminen” tappaa uteliaisuuden  Kiinnostus erilaisiin näkökulmiin, toisten (myös itsen) kuunteluun ja näkemysten monipuolistamiseen vähenee  Neuvotuttaminen ja toimenpidekeskeisyys  Toimenpiteiden kohteita, esineitä Jotta saavutetaan hyviä voimavarojen yhdistelmiä, tarvitaan dialogisia kohtaamisia ihmisten välillä. Kohtaamisen haaste

9 9 Dialogisen kohtaamisen lähtökohtia: Usko ihmiseen - "Dialogi vaatii syvän uskon ihmiseen, uskoa hänen kykyynsä kehittyä ja uudistua, luoda ja uudelleen luoda, uskoa hänen haluunsa tulla täydemmäksi ihmiseksi. Usko ihmiseen on dialogin edellytys a priori; dialoginen ihminen uskoo toisiin ihmisiin jo ennen kuin hän kohtaa heidät kasvokkain” (Freire 2005) Luottamus ihmisiin ja heidän kykyynsä ajatella - Rakkaudelle, nöyryydelle ja uskolle perustuva dialogi muodostuu tasavertaiseksi suhteeksi, jonka seuraus on osapuolten keskinäinen luottamus ja kumppanuus. Luottamus syntyy kohtaamisessa, jossa ihmiset tuovat aidosti esiin omat toiveensa, halunsa ja huolensa (Freire)

10 10 Toivo siivittää yrittämään ja jatkamaan eteenpäin hankaluuksista huolimatta Ihmisten välistä kohtaamista ei voi käydä epätoivon ilmapiirissä. Jos osapuolet eivät usko saavuttavansa mitään, on heidän kohtaamisensa tyhjää ja merkityksetöntä, byrokraattista ja väsyttävää. Toiveikkuuden kokeminen ja positiivinen lataus luo innostuneisuutta, voimavaroja ja energiaa. Uteliaisuus -> Vaihtoehdot -> Toiveikkuus -> Halu, usko ja motivaatio -> Muutosprosessi Työntekijän uteliaisuus liittyy vaihtoehtojen olemassaoloon. Hyvä hypoteesi mahdollistaa tiedonhankinnan jatkumisen ja kiinnostuksen lisääntymisen (Ceccin) Rohkeus ”Rohkeus on uskallusta kohdata itsensä (ennakkoluulot) ja toisen ainutkertaisuus sekä asettua alttiiksi epävarmalle lopputulokselle” (Sokraattinen dialogi 2010)

11 Kohtaamisen tähtihetki Porina Mieti kokemaasi kohtaamista, joka Sinulle oli opettavainen, mieleen painuva tai tunteita herättävä. Hetki voi liittyä joko 1)omaan työhön (nuoren, huoltajan, perheen, ryhmän, kollegan kanssa), 2)kotiin, läheisiin, ystäviin... 3)asiakkaana, potilaana tai alaisena olemiseen Miksi se oli tähtihetki Sinulle?

12 Työntekijän vastuulla on luoda yhteistyökuvioita eli miten keskustella ja toimia, että siitä hyötyä nuorelle "Kuinka puhua niin, että toisessa syntyy halu kuunnella ja kuinka kuunnella niin, että toisessa syntyy halu puhua?"

13 13 Miten edistää dialogisuutta kohtaamisissa? Suuntautuminen tulevaisuuteen - ”Tulevaisuus ei ole jotain, minkä ihmiset vastaanottavat, vaan jotain minkä he luovat” (Freire) Liittymistä nuoren arkeen ja arjen kokonaisvaltaista kuulemista - Tavoitteet on etsittävä yhdessä ihmisten kanssa heidän arjestaan, heidän todellisesta elämäntilanteestaan, koska muuten kasvatus, hoito tai johtaminen ei kykene motivoimaan vaan vieraannuttaa entisestään ihmisiä todellisuudesta (Freire). Kunnioittavan, tasavertaisen ja turvallisen ilmapiirin luominen - Ihmisen kasvu mahdollistuu turvallisessa, rakentavassa ja dialogia mahdollistavassa ympäristössä. (Siitonen 1999)

14 14 Jatkuu… Sietämällä epävarmuutta toisten ihmisten kohtaamisen kautta - Dialogisessa kohtaamisessa epävarmuuden sietäminen vaatii, että asioita ei yritetä ymmärtää liian pian ja lopullisesti. - ”Totuudet eivät ole varmuutemme, vaan pikemmin epävarmuutemme merkkejä, joiden sisältöä ja merkitystä meidän on jatkuvasti kyettävä arvioimaan uudelleen” (Ojansuu 2004) Erilaisten näkökulmien kunnioitus ja moniäänisyys - Moniäänisessä dialogisessa kohtaamisessa kaikki keskusteluun osallistujat rakentavat todellisuutta yhdessä. Jokainen tuo keskusteluun oman totuutensa, jonka pohjalta syntyy yhteistä ja jaettua ymmärrystä tilanteesta.

15 15 1. Miten lisäät kuuntelua ja edistät toisen kokemusta kuulluksi tulemisesta? 2. Miten rakennat moniäänistä keskustelua? 3. Miten luot hyvä ilmapiiri kohtaamiseen? 4. Miten innostat/motivoit nuorta puhumaan omista asioistaan? 5. Hyviä keinoja avata keskustelu/palaveri? 6. Kuinka löydät nuoren voimavarat ja miten ne kannattaa ilmaista hänelle? 7. Miten siedät epävarmuutta ja säilytät uteliaisuus toisen ihmisen ainutkertaisuudelle? 8. Miten luot tilaa vastavuoroisuudelle ja kuuntelulle? Hyviä arkisia keinoja ja käytäntöjä nuoren dialogiselle kohtaamiselle…

16 Dialoginen ajattelutapa ja käsitys muutoksesta Vastavuoroisuus -> muutos näkyy ja tuntuu suhteissa Muutos on vuorovaikutuksessa kehittyvä uusi merkitys. (Seikkula 1996) Voimaantumisteorian näkökulmasta muutos vaatii turvallista ilmapiiriä, luottamusta omiin voimavaroihin ja itsestä lähtevää tarvetta/rohkeutta kokeilla vaihtoehtoisia menettelytapoja ilman pelkoa epäonnistumisen seurauksista (Siitonen 1999). Dialogisessa ajattelussa toinen ihminen ei muutu niinkään muuttamalla vaan luomalla mahdollisuuksia. Toisen ihmisen muuttaminen ei ole meidän eettinen tehtävämme vaan kasvamaan auttaminen (Ojansuu, 2004). Osallistujien äänien kuuluviin saaminen, kokemus kuulluksi tulemisesta ja tunne osallistumisesta yhteiseen prosessiin lisää ihmisten motivaatiota muutokseen. Keskittyminen tulevaisuuteen menneisyyden sijaan avaa tilaa uusille, uskottaville ja luoville prosesseille, jossa toiveikkuuden lisääntyminen tuottaa muutoksen mahdollisuutta. Muutos voidaan nähdä yhteisten, lupaavien ja innostavien todellisuuksien kehittymisenä ja uudelleenmuotoutumisena. (Riikonen & Smith 1998) Jukka Pyhäjoki

17 Yhteenvetoa - kohtaamisessa olennaista on: Suuntautuminen dialogiin - uteliaisuus toisen näkökulmasta ja toiseudesta. Epävarmuuden sieto nopeiden hallintapyrkimysten sijaan - joustavuus ja omien rajojen tunnistaminen Asiantuntijuus on omien toiminta- mahdollisuuksien muuntelun tuntemista tiettynä aikana tietyssä tilanteessa


Lataa ppt "Kuinka löytää väylä nuoren sydämeen? - kohtaaminen, yhteys ja muutos Nuoren kohtaaminen seminaari 5.11.2015 Tampere Perhepsykoterapeutti, työnohjaaja,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google