Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnna Lahtinen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Aikuisen kohtaaminen koulutustilanteessa – sosiaalisen median keinot vapaaehtoistoiminnassa Susanna Plathan, 23.1.2016 Vapaaehtoisten koulutuspäivä, Uudenmaan Martat, Helsinki
2
Aikuisen kohtaaminen koulutustilanteessa Tärkeää huomioida: – Koulutettavan ryhmän heterogeenisuus koulutus, työkokemus ja ikä – Odotukset koulutusta kohtaan – Erilaiset oppimistyylit 23.1.20162
3
Aikuisen kohtaaminen koulutustilanteessa 23.1.20163 Opiskelijoilla on erilaisia tavoitteita, joista osa saattaa olla heille tärkeämpiä kuin opiskelu Rogers & Horrocks 2010, 79)
4
Aikuisen kohtaaminen koulutustilanteessa Aikuisopiskelija odottaa (opiskelu)”uhrauksiensa” vastineeksi hyötyvänsä koulutuksesta ja kehittyvänsä urallaan ja/tai työelämässä. Aikuisopiskelijan omien kokemusten hyödyntäminen koulutuksessa – edistää myös oppimista, lisää opiskelun motivaatiota, verkostoitumista ja auttaa luomaan tärkeitä pystyvyyskokemuksia opiskelijoille. Itsearviointi auttaa aikuisopiskelijaa miettimään aktiivisesti, kuinka opittuja asioita voidaan soveltaa omassa toiminnassa Aikuisopiskelijat ovat lähtökohtaisesti motivoituneita opintoihin ja tietävät mitä haluavat, mutta saattavat tarvita tukea esimerkiksi uudistuneiden oppimisympäristöjen hallinnassa Lähde: Cumini Anne, Jääskeläinen Kersti, Lahtinen Kimmo Aikuisten kouluttamisen pedagogiset haasteet: Ammatillisen opettajankoulutuksen Kehittämishanke Marraskuu 2012 Ammatillinen opettajakorkeakoulu Tampereen ammattikorkeakoulu http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/51136/Cumini_Anne_Lahtinen_Kimmo_Jaaskelainen_Kersti.pdf?sequence=1 http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/51136/Cumini_Anne_Lahtinen_Kimmo_Jaaskelainen_Kersti.pdf?sequence=1 23.1.20164
5
Sosiaalisen median keinot vapaaehtoistoiminnassa
6
Verkkoviestintä ja sosiaalinen media Verkkoviestinnän tavoitteena on välittää helposti ja nopeasti organisaatioita koskevia tietoja yhteistyö- tai kohderyhmille. Sosiaalisella medialla (social media) tarkoitetaan internetin uusia palveluita ja sovelluksia, joissa yhdistyy käyttäjien välinen kommunikaatio ja oma sisällöntuotanto. Sosiaalinen media eroaa perinteisestä viestinnästä mm. siinä, että käyttäjät eivät ole vain vastaanottajia, vaan voivat myös tehdä asioita: – kommentoida – tutustua toisiin – merkitä suosikkeja – jakaa sisältöjä jne. Toiminta tuottaa lisää sosiaalisuutta, verkottumista ja yhteisöllisyyttä. Lähde: Kansalaisyhteiskunnan tutkimusportaali: http://kans.jyu.fi/sanasto/sanat-kansio/sosiaalinen-mediahttp://kans.jyu.fi/sanasto/sanat-kansio/sosiaalinen-media 23.1.20166
7
Sosiaalisen median jaottelua 1. Viestintä, vuorovaikutus 2. Sisällöntuottaminen 3. Tiedonhaku- ja jakaminen 4. Etäkokoukset, verkkolähetykset 5. Esitystekniikat 23.1.20167
8
Suomalaisten sosiaalisen median käyttö 23.1.2016 Lähde: Kuva: Yle Uutisgrafiikka. Taloustutkimuksen selvitys Yle Uutisten pyynnöstä suomalaisten sosiaalisen median käytöstä 3.1.2015 8
9
Suomalaiset mobiilisomessa 23.1.2016 Lähde: Grapevine: Suomalaiset sosiaalisessa mediassa 2014: http://www.slideshare.net/GrapevineMedia/suomalaiset-sosiaalisessa-mediassa2014 9
10
Somen mahdollisuudet vapaaehtoistoiminnassa Helppoa, nopeaa viestintää ja vuorovaikutusta jäsenten, sidosryhmien, uusien jäsenien tavoittamisessa Yhteisöllinen Matala kynnys osallistua Joukkoistaminen helppoa 23.1.201610
11
Miksi järjestöt käyttävät sosiaalista mediaa? Viestintä-Pirittan (2015-16) kartoitus asiasta: Näkyminen ja tunnettuus Toiminnasta tiedottaminen Jäsenviestintä Vuorovaikutus järjestöasioista kiinnostuneiden kanssa Jäsenhankinta Yhteydenpito sidosryhmiin Tapahtumaviestintä Yhteisöllisyyden kehittäminen Asiantuntijuuden vahvistaminen Nopeus, helppous ja edullisuus Lähde: Viestintä-Piritta http://www.viestintapiritta.fi/sosiaalisen-median-trendit-jarjestoille-2015/http://www.viestintapiritta.fi/sosiaalisen-median-trendit-jarjestoille-2015/ http://www.slideshare.net/Piritta/sosiaalisen-median-trendit-jarjestoille-2015 http://www.slideshare.net/Piritta/viestintpirittan-jarjestosomekartoitus-2016 23.1.201611
12
Mitä somekanavia järjestöissä aiotaan ottaa käyttöön 1/3 aikoo keskittyä jo aiemmin otettujen kanavien käyttämiseen Instagram Snapchat YouTube FB-ryhmä Twitter jne Lähde: Viestintä-Piritta http://www.viestintapiritta.fi/sosiaalisen-median-trendit-jarjestoille-2015/http://www.viestintapiritta.fi/sosiaalisen-median-trendit-jarjestoille-2015/ http://www.slideshare.net/Piritta/sosiaalisen-median-trendit-jarjestoille-2015 http://www.slideshare.net/Piritta/viestintpirittan-jarjestosomekartoitus-2016 23.1.201612
13
23.1.2016 Facebook: Ryhmät, sivut, verkostot 13
14
23.1.201614
15
23.1.201615
16
23.1.201616 Vine 6 s. video Periscope – suora lähetys, säilyy verkossa 24 h Snapchat 1-10 s. kuva/video
17
WhatsApp 23.1.2016 WhatsApp – Yhteisöllistä viestintää 17
18
Sähköiset työkalut hallitus- ja yhdistystoiminnan tukena
19
23.1.201619
20
Padlet: virtuaalinen liitutaulu 23.1.201620
21
Google dokumentit 23.1.201621
22
Google kalenteri 23.1.201622
23
23.1.201623 Google Hangouts -videopuhelut
24
Googlen palautetyökalu 23.1.201624
25
Doodle – sopivan kokousajankohdan valinta 23.1.201625
26
Hyvät tavat somessa & tekijänoikeudet Ajattele someen kerrottavia asioita, että sitä voi verrata samaan, jos ruuhkabussissa kuulisit takana istuvan kertovan juttua kaverille. Tekijänoikeudet materiaaleissa – Creative Commons –lisenssit Huomio somessa kuvaluvat! – Julkinen vai yksityinen tilaisuus Lisätietoa tekijänoikeuksista: Tarmo Toikkanen ja Ville Oksanen http://www.opettajantekijanoikeus.fi/http://www.opettajantekijanoikeus.fi/ 23.1.201626
27
Miten yhteisöllisyyttä verkossa tuetaan tai rakennetaan 23.1.2016 Fasilitaattorit, yhteisömanagerit Aktiivinen läsnäolo verkossa, yhteiset hankkeet Aktiiviset toimijat ja toiminta -pieniä tehtäviä Pitkäjänteinen sitoutuminen usein vaikeaa 27
28
HUOMIO! 23.1.2016 Jos tekee virheen sosiaalisessa mediassa, ei hätää – Myönnä asia avoimesti ja pahoittele, mutta älä salaile tai peittele tai vähättele asiaa! 28
29
Järjestösomen muutoksia 23.1.2016. Viestintä aiempaa useammalla kanavalla Vaikuttamistyön tekeminen sosiaalisessa mediassa kasvaa Rohkeus kokeilla erilaisia viestinnän ja toiminnan malleja sosiaalisessa mediassa kasvaa Onnistumisia seurataan, toimintaa kehitetään ja karsitaan ne mallit, jotka eivät toimi! http://www.slideshare.net/Piritta/viestintpirittan-jarjestosomekartoitus-2016 29
30
23.1.201630
31
Lisätietoa Viestintä-Pirittan monipuolinen yhdistyksille ja järjestöille suunnattu sosiaalisen median koulutusaineisto: http://www.slideshare.net/Pirittahttp://www.slideshare.net/Piritta Harto Pönkä: Innowice Oy:n monipuoliset ja ajantasalla olevat tilastot sosiaalisen median käytöstä ja muutenkin monipuolinen somemateriaali: https://harto.wordpress.com/sosiaalisen-median-tilastoja/ https://harto.wordpress.com/sosiaalisen-median-tilastoja/ Kuulu! Selkeitä ja ajan hermolla olevia blogikirjoituksia organisaatioille sosiaalisen median käytöstä: http://www.kuulu.fi/http://www.kuulu.fi/ Cumini Anne, Jääskeläinen Kersti, Lahtinen Kimmo Aikuisten kouluttamisen pedagogiset haasteet: Ammatillisen opettajankoulutuksen Kehittämishanke Marraskuu 2012 Ammatillinen opettajakorkeakoulu Tampereen ammattikorkeakoulu http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/51136/Cumini_Anne_Lahtinen_ Kimmo_Jaaskelainen_Kersti.pdf?sequence=1 http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/51136/Cumini_Anne_Lahtinen_ Kimmo_Jaaskelainen_Kersti.pdf?sequence=1 Rogers, A. & Horrocks, N. 2010. Teaching Adults (4th Edition). Berkshire, GBR: Open University Press. http://site.ebrary.com/lib/tampere/Doc?id=10413320&ppg=6 http://site.ebrary.com/lib/tampere/Doc?id=10413320&ppg=6 23.1.201631
32
OK-opintokeskus kouluttaa Kevät 2016 http://ok-opintokeskus.fi/some-osaaminen – Googlen työkalut (1 op) 3.2. Helsinki, Oulu – Videoiden hyödyntäminen järjestötyössä (1 op) 8.-9.3. Helsinki Tilauskoulutukset http://ok-opintokeskus.fi/tilauskoulutus 23.1.201632
33
Yhteystiedot 23.1.2016 susanna.plathan@ok-opintokeskus.fi @splathan 33
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.