Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

4.11.2008 Kainuun mallista näkemystä PARAS -hankkeelle Kaukametsä, Kajaani ti 4.11.2008 Anssi Tuominen Koulutustoimialan johtaja Kainuun maakunta -kuntayhtymä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "4.11.2008 Kainuun mallista näkemystä PARAS -hankkeelle Kaukametsä, Kajaani ti 4.11.2008 Anssi Tuominen Koulutustoimialan johtaja Kainuun maakunta -kuntayhtymä."— Esityksen transkriptio:

1 4.11.2008 Kainuun mallista näkemystä PARAS -hankkeelle Kaukametsä, Kajaani ti 4.11.2008 Anssi Tuominen Koulutustoimialan johtaja Kainuun maakunta -kuntayhtymä

2 ETÄISYYSVERTAILU Tampere Kotka Salo Helsinki Kuusamo Suomussalmi Puolanka Vaala Hyrynsalmi Ristijärvi Paltamo Kajaani Sotkamo Kuhmo Jyväskylä Heinola

3 4.11.2008 MAAKUNTAKOKEILUN MERKKIPAALUT pääministeri Paavo Lipponen 16.10.2001 selvitysmies Juhani Perttunen 26.6.2002 kansliapäällikkö Erkki Virtasen työryhmä 31.5.2002 hallituksen iltakoulupäätös 25.9.2002 Laki Kainuun hallintokokeilusta 9.5.2003 Kokeilu 2005-2012 (kaksi vaalikautta)

4 4.11.2008 KAINUUN MAAKUNTA – KUNTAYHTYMÄN ORGANISAATIO YHTEISET PALVELUT (tulosalue) MAAKUNTAVALTUUSTO MAAKUNTAHALLITUS Maakuntajohtaja TARKASTUSLTK KOULUTUSLTK SOTE LTK SOTE- TOIMIALA KOULUTUS TOIMIALA SUUNNITTELU- JA KEHITTÄMINEN (tulosalue) JOHTORYHMÄ YHJ KAO- JTK

5 4.11.2008 Kainuun maakunta -kuntayhtymä TA-2009

6 4.11.2008 Kainuun malli on saanut vahvaa kyseenalaista kuuluisuutta huonosta taloudenhoidostaan. Tämä mielikuva pohjautuu pääosin syntyneisiin alijäämiin. Alijäämät ovat kokonaisuudessaan syntyneet sote- toimialalla. Mielikuva on sikäli väärä, että Kainuun SOTE- toiminta on kaikilla osa- alueilla ollut kustannustehokasta. Tarvevakioiduissa vertailuissa muuhun Suomeen tämä näkyy erityisen selvästi.

7 4.11.2008 * Vuonna 2030 Kainuussa tulee sosiaali- ja terveyden- huollon palvelutarve olemaan 50 % nykyistä korkeampi. * Samanaikaisesti käytettävissä oleva ihmistyövoima vähenee 30 %. * Tulevaisuuden selviytymisen kannalta ovat erityisen tärkeitä seuraavat seikat: väestön terveydentilan ja erityisesti ikääntyvän väestön toimintakyvyn parantuminen työn tuottavuuden jatkuva kasvu uusien toimintatapojen etsiminen

8 4.11.2008 KAINUUN MAAKUNNAN KOULUTUSTOIMIALAN ORGANISAATIO KOULUTUSLAUTAKUNTA (pj Aki Räisänen ) LIIKELAITOKSEN JOHTOKUNTA (pj Raija Hekkala) KOULUTUSTOIMIALA (johtaja Anssi Tuominen) AMMATILLINEN KOULUTUS (KAO) AMMATILLINEN KOULUTUS (KAO) ( Tulosalueen johtaja, johtava rehtori Artti Antila ) LUKIOKOULUTUS (Tulosalueen johtaja Anssi Tuominen) TULOSYKSIKÖIDEN PÄÄLLIKÖT Aikuiskoulutuspalvelut (EDUKAI) (rehtori Kari Mattila) Hyvinvointiala (koulutusjohtaja Kaija Kähäri-Wiik) Kulttuuriala (koulutusjohtaja Maarit Tartia-Kallio) Liiketalouden ala (koulutusjohtaja Helena Hynynen) Luonnonvara-ala (koulutusjohtaja Leena Karjalainen) Matkailu- ja ravitsemisala (koulutusjohtaja Marja-Liisa Kananen) Tekniikan ja liikenteen ala (koulutusjohtaja Mauri Lindstedt) Kuusamon toimipaikka (koulutusjohtaja Seppo Manninen) KAO= Kainuun ammattiopisto TULOSYKSIKÖIDEN PÄÄLLIKÖT Kajaanin lukio (rehtori Tuuli Romppainen) Kuhmon yhteislukio (rehtori Tuula Tervo) Sotkamon lukio (rehtori Ari Kontro) Filiaalilukiot (rehtori Matti Tuura) Hyrynsalmen lukio (apulaisrehtori Timo Pulliainen) Hyrynsalmen lukio (apulaisrehtori Timo Pulliainen) Paltamon lukio (apulaisrehtori Veikko Kärki) Paltamon lukio (apulaisrehtori Veikko Kärki) Puolangan lukio (apulaisrehtori Tuomas Karjalainen) Puolangan lukio (apulaisrehtori Tuomas Karjalainen) Suomussalmen lukio (rehtori Matti Tuura) Suomussalmen lukio (rehtori Matti Tuura)

9 4.11.2008 Koulutustoimiala 2009 Opiskelijoita noin 5450 –ammatillinen noin 3800 (sis. aikuiskoulutus ja oppisopimuskoulutus) –lukiot noin 1650 Henkilökuntaa noin 595 –ammatillinen noin 430 –lukiot noin 165 Talousarvioiden loppusumma noin 48 M€ –ammatillinen noin 37 M€ –lukiot noin 11 M€

10 4.11.2008 KEVÄT 2008 Kainuun toisen asteen yhteishaku 16 – vuotiaiden ikäluokka 1140 Ensisijaiset hakijat / aloituspaikat Ammatillinen 941 / 748 [1,26] Lukiot 565 / 684 [0,83] Yhteensä1506 / 1432 [1,05]

11 4.11.2008 Kainuu, 16-vuotiaat

12 4.11.2008 Syntyneet Kainuussa 1980-2007

13 4.11.2008 Toimintaympäristön haasteita Kainuussa Ikäluokkien pieneneminen Talouden kiristyminen Oppilaitosverkon sopeuttaminen Yhteistyö kunnan perusopetuksen kanssa Kehittämistoimenpiteiden onnistuminen

14 4.11.2008 Kainuun mallin ja Kainuun koulutuksellisia vahvuuksia 1/2 Maakunnallinen toisen asteen koulutuksen järjestäjä Selkeä hallinto- ja johtamisjärjestelmä Keskinäinen yhteistyö ja luottamus –toisen asteen toiminnallinen (hallinto- ja tukipalvelu sekä toimitilat) yhteistyö –yhteiset kehittämishankkeet Uskallus kohdata tulevaisuuden haasteet realistisesti OPM:n tavoitteiden mukainen toimintatapa Etä- ja monimuoto-opetus Kehittyvä aikuiskoulutus ja sen uudet avaukset

15 4.11.2008 Kainuun mallin ja Kainuun koulutuksellisia vahvuuksia 2/2 Vahva yhteys ja koulutuksellinen jatkumo varhaiskasvatuksesta korkea-asteen koulutukseen Kajaanin kaksi kampusta (Vimpelinlaakson kampusalue ja Kajaanin yliopistokeskuksen kampusalue) Prof., selvitysmies Jorma Rantasen konsortiomalli (Kajaanin korkeakouluyksiköiden tiivistyvä keskinäinen yhteistyö) Kehittämistoimenpiteiden onnistuminen -> maakunnan strategiaryhmä, Kainuun kasvusopimus Strategiset osaamiskärjet innovaatiotoiminnassa Tieto- ja viestintäteknologia – Matkailu – Hyvinvointi - Venäjä

16 4.11.2008 Haasteita ja näkemyksiä toisen asteen yhteistyölle 1/3 Keskinäinen yhteistyö edellyttää toisen kunnioittamista ja arvostamista Oman organisaation on oltava kunnossa ja uskottava Molemmilla osapuolilla ja / tai heidän omistajilla on oltava tarve yhteistyölle Keskenään samanarvoisten oppilaitosten tuloksellinen yhteistyö on taitolaji, varsinkin silloin, jos jaetaan niukkuutta suppenevan kehityksen alueella -> omistajaohjaus on välttämätöntä

17 4.11.2008 Haasteita ja näkemyksiä toisen asteen yhteistyölle 2/3 Yhteistyön tekemistä opitaan vain tekemällä sitä -> lukioita (461) on Suomessa paljon, mutta lukioiden keskinäistä yhteistyötä on vielä aika vähän oppilaitosten määrään suhteutettuna -> yksittäinen lukio ei ole verrattavissa isoon ammattiopistoon Erilaiset järjestämis- ja ylläpitomallit mahdollistetaan (OPM) Valtionosuusjärjestelmä 1.1.2008 -> joka neljännen lukion opiskelijamäärä on alle 120 opiskelijaa

18 4.11.2008 Haasteita ja näkemyksiä toisen asteen yhteistyölle 3/3 Johdon ja henkilöstön sitoutuminen muutoksen valmisteluun Muutostilanteessa johtamista on lisättävä ja hallinnointia vähennettävä Luotettava ihmisiin ja annettava osaajille vastuuta -> tavoitteen on oltava kaikille selvillä

19 4.11.2008 Terveyskeskuslääkäreiden virkojen täyttö on hyvin vaikeaa Muutosvastarinnan voimakkuus on yllättänyt toimijat Kielteiset asiat ovat päässeet hallitsemaan julkisuutta > vaikeuksia toteuttaa välttämättömiä muutoksia Hieman ylioptimistisia taloudellisia tavoitteita ei ole alkuvuosina saavutettu Kainuun mallin ongelmat:

20 4.11.2008 - Johdon vahva sitoutuminen kantaa vaikeuksienkin keskellä ja kaikkien avainryhmien saanti mukaan muutosta tukemaan on erittäin tärkeää - Kriittisyyteen ja muutosvastarintaan tulee varautua, koska se on väistämätöntä - Tiedotukseen tulee panostaa voimakkaasti koko muutosprosessin ajan Vastaavissa hankkeissa tulisi ottaa huomioon:


Lataa ppt "4.11.2008 Kainuun mallista näkemystä PARAS -hankkeelle Kaukametsä, Kajaani ti 4.11.2008 Anssi Tuominen Koulutustoimialan johtaja Kainuun maakunta -kuntayhtymä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google