Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sote-uudistus – missä mennään – miten ja millä eteenpäin

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sote-uudistus – missä mennään – miten ja millä eteenpäin"— Esityksen transkriptio:

1 Sote-uudistus – missä mennään – miten ja millä eteenpäin
Sosiaali- ja terveyspolitiikan päivät Maire Ahopelto kuntayhtymän johtaja, sairaanhoitopiirin johtaja

2 Kainuun malli Sosiaali- ja terveydenhuolto on integroitu ja organisoitu uudelleen jo vuonna 2005 palvelut tuottaa sama elämänkaarimallin mukaisesti järjestetty organisaatio Organisaatio sisältää sairaanhoitopiirin, perusterveyden-huollon, erityishuoltopiirin, vanhuspalvelut, sosiaalipalvelut ja ympäristöterveydenhuollon Kainuun sote vuodesta 2013 alkaen Kainuun sote/ Maire Ahopelto

3 Kainuun sote –kuntayhtymä 1.1.2013 alkaen
jäsenkuntien välinen perussopimus on allekirjoitettu syksyllä 2012 taustalla erillislain valtuutuksella toiminut Kainuun ns. hallintokokeilu eli Kainuun maakunta -kuntayhtymä ( ), joka sisälsi sote-toimintojen lisäksi maakuntaliiton ja toisen asteen koulutuksen Kainuun soten jäsenkuntia ovat: Hyrynsalmi Kajaani Kuhmo Paltamo Ristijärvi Sotkamo Suomussalmi Puolangan kunta on osajäsenenä Kainuun sairaanhoitopiirissä, kehitysvammaisten erityishuoltopiirissä ja ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueessa Kainuun sote/ Maire Ahopelto

4 Tehtävät Kuntayhtymä on
erikoissairaanhoitolain 7 §:n mukainen Kainuun sairaanhoitopiiri kehitysvammaisten erityishuollosta 6 §:n mukainen Kainuun erityishuoltopiiri ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueesta 2 § 2 mom. mukainen Kainuun ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alue kuntayhtymä voi tuottaa myös muille kunnille, kuntayhtymille ja yhteistyötahoille toimialansa palveluita sopimusperusteisesti kuntayhtymä voi järjestää jäsen- ja osajäsenkuntien puolesta myös tukipalveluja ja muuta palvelutoimintaa tehtäviensä toteuttamiseksi kuntayhtymä voi omistaa ja hallita sairaanhoidon sekä kehitysvammahuollon laitoksia ja muita toimintayksiköitä Kainuun sote/ Maire Ahopelto

5 Kainuun tulokset Talous on tasapainossa
Alueen kunnille on tullut vuosien 2005–2012 aikana n. 90 M€ kustannussäästö V tilinpäätöksessä tulos oli 6,8 M€ ylijäämäinen, josta palautus kunnille 3,4 M€ Kainuun sote/ Maire Ahopelto

6 Kainuun tulokset Palveluiden saatavuus on parantunut
Toimintatavat ovat yhdenmukaistuneet Potilas saa palvelut yhdestä ja samasta organisaatiosta alueella asiakkaan vapaa liikkuvuus v alkaen Asiakastyytyväisyyskyselyssä hyvät tulokset 4,5/5 Perusterveydenhuollossa hoitoon pääsy on parantunut lähes tavoitteiden mukaiseksi Toiminnallista tehokkuutta lisätty tietojärjestelmien yhtenäistämisellä Kainuun sote/ Maire Ahopelto

7 Kainuun tulokset Lasten, nuorten ja lapsiperheiden palvelu-kokonaisuudessa korostuvat varhaiset puuttumisen toimintamallien pitkäaikainen kehitystyö yhteen sovittava johtaminen perhelähtöisyys Vanhuspalveluissa toteutuvat jo tällä hetkellä yli 75-vuotiaiden hoidon laatusuositukset Kainuun sote/ Maire Ahopelto

8 Kainuun tulokset Työnjako, osaamisen kehittäminen ja asiantuntijuuden hyödyntäminen on toteutettu kokonaisuutena Hallinto- ja johtamisjärjestelmiin käytetty työpanos on vuodesta 2005 vähentynyt 100 henkilöä/verrattuna kuntien omana järjestämään toimintaan Kainuun sote/ Maire Ahopelto

9

10

11 Talous Menojen kasvu Kainuun maakunta 2005 – 2012 : ka. 5,0 % ilman liikelaitoksia Sote –menot ka. koko maassa 5,5 % Kuntatalouden vuosikatteet Kainuussa (kunnat +maakunta) 2004: 91 €/as 2010: 587 €/as ( koko maa 461 €/as) 2011: 136 €/as ( koko maa 382€/as) 2012: 248 €/as ( koko maa 238€/as) Kainuun sote/ Maire Ahopelto

12 Talous 2012 (vrt. 2011) Tuotot (sis. liikelait.) kasvu 22,6 milj. , 6,7 % Kulut (sis. Liikelait.) kasvu 9,3 milj. , 2,7 % Ilman liikelaitoksia toimintakulujen kasvu oli 10,3 milj. euroa eli 3,4 % Erikoissairaanhoidon menot kasvoivat 3 %, kun koko maassa erikoissairaanhoidon menot kasvoivat keskimäärin 5 % Kainuun sote/ Maire Ahopelto

13 Hallintoon/johtamiseen käytetty työpanos
Tulosalue ennen v v jälkeen v. 2011 Ympäristöterveydenhuolto 2,2 2 3 (oto) Johdon tuki 17 6 3 + 3 (oto) + hallintoylihoitaja Sairaanhoidon palvelut 21 11,75 1 + 8 (oto) + 20 % ylihoitaja Terveyden- ja sairaudenhoidon palvelut 47,40 26,50 (oto) + 2 ylihoitajaa Perhepalvelut 32,75 24 (oto) + ylihoitaja Vanhuspalvelut 40 14 4 Yhteensä 160,35 84,25 (oto) + 4,2 ylihoitajaa (ei sis. oh ymv. työpanosta) Kainuun sote/ Maire Ahopelto

14

15

16

17 Hallintokokeilun aikana toteutuneita positiivisia muutoksia
Tukipalvelut (taloushallinto, palkanlaskenta, tietohallinto) toteutettiin yhdessä Kainuun kuntien ja maakunta –kuntayhtymän kanssa Perustettiin maakunnallinen kuljetuspalveluyksikkö, joka koordinoi laajasti asiakaskuljetuksia Kainuun maakunta -kuntayhtymän ja kuntien yhteinen tietohallinto Yhteiset tietojärjestelmät; potilastietojärjestelmä (pth, esh, sos.toimi), koulutustoimialan yhteinen sekä talous- ja henkilöstöhallinnon yhteiset tietojärjestelmät Kainuun sote/ Maire Ahopelto

18 Hallintokokeilun aikana toteutuneita positiivisia muutoksia
Perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja sosiaalitoimen yhteisen, maakunnallisen organisaation toteuttaminen (keskitetty hallinto, hajautettu toiminta) Asiakkaan vapaan valinnan oikeus palveluihin Maakunnallinen sijaispalvelu- ja varahenkilöstöyksikkö Asumispalveluiden ostot keskitetty sektorirajat ylittäen Laatutyön maakunnallinen koordinointi Kainuun sote/ Maire Ahopelto

19 Hallintokokeilun aikana toteutuneita positiivisia muutoksia
Sosiaali- ja terveystoimen tutkimus, kehittäminen ja suunnittelutoiminta keskitetty, laaja yhteistyöverkosto paikallisesti ja valtakunnallisesti Osaamisen lisääminen ja ulkopuolisen rahoituksen saaminen kehittämiseen Uudet toimintamallit ja hyvät käytännöt Ennaltaehkäisevän työn korostuminen (syrjäytymisen ehkäisy) Täydennyskoulutuksen keskittäminen ja systemaattisuus Kainuun sote/ Maire Ahopelto

20 Hallintokokeilun aikana toteutuneita positiivisia muutoksia
Tehokkaampi työnjako, erikoistuminen, sijaisjärjestelyt, suunnitelmallisuus, laatutyö ja yhtenäiset toimintakäytännöt Hoitoon pääsyn toteutuminen paremmin kuin maassa keskimäärin Ympärivuorokautinen puhelinneuvonta osana organisaatiota Potilaan ensikontaktiin vastaa aina sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilö, tällä parannetaan hoidon ja palvelun saatavuutta Kainuun sote/ Maire Ahopelto

21 Hallintokokeilun aikana toteutuneita positiivisia muutoksia
Erikoissairaanhoidon laitospaikkoja on vähennetty ja avohoitoa lisätty Uusi Sairaala -suunnittelun käynnistyminen, jossa keskussairaalaa suunnitellaan perusterveydenhuolto ja sosiaalihuolto huomioiden Maakunnallinen vaativan kuntoutuksen yksikön toiminta on vakiintunut keskeiseksi osaksi kuntoutusprosessia Maakunnallinen ensihoito ja sairaankuljetus Kainuun sote/ Maire Ahopelto

22 Hallintokokeilun aikana toteutuneita positiivisia muutoksia
Perhepalveluissa on toteutunut erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden integraatio, panostaminen varhaiseen puuttumiseen korostuu Perhekeskukset ja perheasemat Kainuuseen Perhetyön laajentaminen koko Kainuuseen Perustettu yhteinen lastensuojelun sijaishuoltoyksikkö Perhehoito kaikille asiakasryhmille (lapset, mielenterveyskuntoutujat jne.) Kainuun sote/ Maire Ahopelto

23 Hallintokokeilun aikana toteutuneita positiivisia muutoksia
Toimeentulotuen sähköinen asiointipalvelu kehitetty, malli soveltuu koko maahan Kuntouttavan työtoiminnan maakunnallinen toteutus Vanhuspalveluiden rakenne on onnistuttu muokkaamaan kansallisia palvelusuosituksia vastaavaksi Vanhussosiaalityön osaamisen jakaminen koko Kainuun alueelle Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintakustannuksia on pystytty leikkaamaan v. 2005–2010, vrt. valtakunnallinen kasvu Kainuun sote/ Maire Ahopelto

24 Maire Ahopelto sote kuntayhtymän johtaja, sairaanhoitopiirin johtaja sp. puh


Lataa ppt "Sote-uudistus – missä mennään – miten ja millä eteenpäin"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google