Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuElli Salo Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
MOBIILISTI TYÖELÄMÄÄN Tiina Mätäsjärvi
2
Hankkeen kuvaus: 1) Tutkinto kokonaan tai lähes kokonaan työssäoppien. Oppimisprosessia tuetaan mobiilitekniikan avulla 2) Tutkinnon osat työprosesseiksi uusissa oppimisympäristöissä
3
TEHTY: - luokkaympäristön muuttaminen vastaamaan paremmin työelämäympäristöä luokkatila muutettiin toimistoympäristöä mukailevaksi tilaksi tutkinnon osan vaihtuessa, samaa luokkatilaa muokattiin toimistoympäristöstä kaupan ympäristöksi. Lyhyet työvierailut opettajan kanssa Työelämäprojektit ”Omaa kivaa” -projektit
4
TEHTY: - Blogityöskentely henkilökohtainen blogi tai ryhmäblogi ja emoblogi Blogin päivittäminen mobiililaitteella. Jatkokehitys: selvitetään mikä ohjelma/työskentelytapa olisi kullekin opiskelijalle paras
6
TEHTY: - Opiskelijoiden ryhmätyöskentely (workshop) yrityksissä Opetus kytketty kuvitteellisen yrityksen ympärille joka saa toimeksiantoja (tapahtuma-alan yritys ja KN Tavaratalo) Ryhmässä tehtävä ongelmaratkaisu Toiminnallisuus Tiedonhakutaidot Pelillisyys Tehtävät riittävän ”avoimia” jotta opiskelijat innostuvat Oma polku ja oma kiinnostus
7
TEHTY: - mobiililaitteiden hyödyntäminen opetuksessa ja mobiilisovellusten monipuolisempi käyttö Työelämän dokumentointi iMovie QR-koodi radat Sovellusten hyödyntäminen Myös opiskelijat voivat päättää miten tehtävä dokumentoidaan!
8
TEHTY: - ammattiosaamisen näytön rakentaminen vastaamaan paremmin työelämän vaatimuksia Asiakaspalvelun tutkinnon osa Tutkinnon osan laaja-alaisen sisällön takia, näyttö jaettiin kahteen osanäyttöön: Asiakaspalvelun toimistotehtävät (oppilaitosnäyttö/case) sekä Asiakaspalvelu (työpaikalla). Sekä oppilaitoksessa että työpaikalla toteutuneissa näytöissä paikalla arvioimassa oli työelämän edustaja
9
TEHTY: - atto-integraation myötä attoaineiden parempi kytkeytyminen ammatillisiin työprosesseihin ÄIDINKIELI: blogisivuston luominen omalle osastolle, suomalaisen tavaratalon esittely suullisesti, KN tavaratalon tarinan luominen ryhmässä, työssäoppimisen päiväkirja, kaupan alaan liittyvien uutisen seuranta ja esittely, A4 mainosjulisteen tekemisen oman tuoteryhmän tuotteesta, ohjeen tekeminen tuotevastuualueen hoitajan työtehtävistä,Top-paikan suullinen esittely ENGLANTI: ulkomaalaisen tavaratalon esittely kirjallisesti blogissa, oman osaston sanaston luominen (suom./eng), tilauksen tekeminen englanniksi, A4 mainosjulisteen tekemisen oman tuoteryhmän tuotteesta englanniksi
10
TEHTY: - opettajien välinen yhteydenpito hyödyntäen pilvipalveluita Google docs Tiedostoon koottiin päiväkirja-tyyppisesti merkintöjä omilla oppitunneilla toteutetuista oppimistehtävistä Vapaamuotoiset kommentit oppimistehtävien onnistumisesta Ideoiden vaihtopaikka tuleviin oppimistehtäviin
11
TEHTY: - Parempi vuoropuhelu työelämän kanssa sekä toiminta oikeissa työympäristöissä Asiakastyöt ja työssäoppiminen: hyllytyspäivä paikallisessa S-marketissa, kampanjan suunnittelu ja toteuttaminen yhteistyöyritykselle, oman luokan tykypäivän järjestäminen ryhmissä, keksi- ja kranssimyynti joulumessuilla, potkiaisten järjestäminen kolmasluokkalaisille Haastattelut: omaa toimialan yrityksen edustajan haastattelu, tuotevastuualueen hoitajan haastattelu ja raportointi Työelämälähtöiset casetehtävät: hintavertailun tekeminen lähikaupoissa ja osaston tuotteiden hinnan muodostaminen, hyvän myyjän ominaisuudet esitys ja videointi, myymäläpohjan layouttehtävä, vastuullinen kaupankäynti –videoesitys, Kimmo Neron henkilöstöpalavereihin osallistuminen
12
Opiskelijoiden palaute ”opin olemaan rohkeampi” ”opin tuntemaan luokkalaiset” ”opin millaista on olla oikeasti töissä” ”opin tuntemaan itseäni paremmin ja muita” ”oppinut paremmin esiintymään luokan edessä” ”en tiedä onko se oppimista mut tajusin et tää ala on mun juttu!! ;)” ”opin kuuntelemaan tarkemmin muiden mielipiteitä ja ehdotuksia” ”opin yhteistyökykyä” ”opin että koulussa voi olla kivaa”
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.