Kpl 7. Opin muotoutuminen Muistiinpanot 7. luokan oppikirjan 7. kappaleeseen (Juhani Räsänen: Kirkkohistoria) Kuvat: www.ortoboxi.fi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

14. Erilaisia raamatuntulkintatapoja
Rukousviikon tarkoitus:
NÄEN SEURAKUNNAN... Apt.2:41 -. Näky ohjaa Perus asiakirjat ovat: Arvot ja näky Matt.22:6.
Pohjana Jeesuksen elämä ja opetus.
Tule sellaisena kuin olet Katso ja maista!
1. Tim 4: 1 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 4. luvussa Paavali varoittaa harhaopeista ja anta ohjeita Timoteukselle viran hoitoa varten. Kysymyksiä,
KRISTINUSKON LEVIÄMINEN JA HAJAANTUMINEN
Katumuksen sakramentti
RAAMATTU Muistiinpanot 8. luokan oppikirjan 1. kappaleeseen
Neitsyt Maria.
Kirkkohistoria Kirkon syntyhetkestä tähän päivään
Miten meidän tulee toimia?
RUKOILEMALLA YHTEYTEEN
Hyvä ja paha Muistiinpanot 9. luokan oppikirjan 3. kappaleeseen
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
Munkkeus Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 18. Kuvat:
KASTE JA MIRHAVOITELU Teksti: Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle Kuvat:
JUMALANSYNNYTTÄJÄ JA MUUT PYHÄT
KRISTUS 9lk/UO2.
Kuolema ortodoksisessa perinteessä
Papisto turvaa jatkuvuuden
Raamattu Ja mitä se sisältää. Mikä on Raamattu? Rautalangasta väännettynä: Raamattu on kristittyjen pyhä kirja kuten Koraani on muslimien pyhä kirja Tarkoituksena.
EUROOPPALAINEN IHMINEN Keskiaika. KAHTIA JAKAUTUNUT EUROOPPA  Itä-Rooma säilyi Länsi-Rooman tuhouduttua 476  Lännessä kansainvaellusten jälkeen vain.
Katolinen kirkko Elina, Hanna ja Tomi. Yleistä katolisesta kirkosta  johtaja paavi, jonka uskotaan olevan Kristuksen sijainen maan päällä  kristillisistä.
Bysantti antiikin perinnön jatkajana.  Byzantionista tuli Rooman pääkaupunki Konstantinopoli 300-luvulla jKr.  Vuonna 395 Rooma jakautui Länsi-Roomaksi.
KRISTILLISTEN PERINTEIDEN MUOTOUTUMINEN Luku 3 – Ydinsisältö.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Yhdeksästoista etappi
Bysantti Itä-Rooma keskiajalla. Bysantin perustana Jatkoi roomalaista kulttuuria Rooman jakautuessa 395 Jatkoi roomalaista kulttuuria Rooman jakautuessa.
Hengen uudistuksen kesäjuhla Orivesi Järjestää Hengen uudistus kirkossamme ry ja Oriveden seurakunta. © RE.
Miten Roomasta tuli jälleen ikuinen. Rooman demografia 350 eKr
KRISTILLISEN OPIN KEHITTYMINEN ENNEN JA JÄLKEEN KONSTANTINOLAISEN KÄÄNTEEN UE2 LAJM.
LÄNNEN KIRKKO POLIITTISENA VAIKUTTAJANA Luku 5 – Opetusvinkki 3: Paavius ja paavin valinta.
ORTODOKSINEN KIRKKO PS2 LAJM. Sana ortodoksi Orthos (kr.) = oikea Doksos (kr.) = oppi Seitsemän ekumeenista konsiilia vuosien 325– 757 välillä määritteli.
MITEN ELÄÄ KRISTITTYNÄ?. Yleistä Kirkko on kristittyjen yhteisö. Apostolien teot kuvaavat kristinuskon syntyä. Apostolit olivat Jeesuksen opetuslapsia.
Toivon tiekartta Suomen Lähetysseuran strategia
PELASTUS Luku 4 – Ydinsisältö. Kristillinen oppi pelastuksesta Pienoisevankeliumissa (Joh. 3:16) on tiivistettynä kristillinen näkemys pelastuksesta:
Sinun kirkkautesi voima Lempeys ja viisaus Tulkoon yllemme Olet kaikkeuden Herra Täydellinen rakkaus Iankaikkinen Kristus kirkkauden toivo San. Sakari.
Oppi, sakramentit, rukoukset, Jumalanpalvelus ja seurakunnan toiminta
12. Reformoidut kirkot Ydinsisältö.
Luku 14 – Raamatun tulkinta
Ihminen ja maailma Teksti: Ortoboxi.fi ja Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle, kpl 5 Kuvat:
1 JUMALA Luku 1 – Opetusvinkki 1.
YHDESSÄ KOHTI ELÄMÄÄ: Lähetys ja evankeliointi muuttuvassa maailmassa
Kristinuskon oppi maailman suurin uskonto (2,1 mrd kannattajaa), perustuu Jeesus Nasaretilaisen toimintaan ja julistukseen Yhteinen historia juutalaisuuden.
Kuvia helluntaiseurakunnasta
TUHATVUOTINEN KESKIAIKA
Kristinuskon synty ja alkuseurakunta
Luku 23 – Paavali ja hänen kirjeensä
Ortodoksinen kirkko .
PELASTUS Luku 4 – Opetusvinkki 1.
Luku 23 – Paavali ja hänen kirjeensä
KRISTILLISEN KIRKON SYNTY (kpl 1)
LUTERILAISEN KIRKON SYNTY
KRISTINUSKON LEVIÄMINEN JA HAJAANTUMINEN
Jeesus liikkeestä valtionuskonnoksi
RAAMATTU Muistiinpanot 8. luokan oppikirjan 1. kappaleeseen
3. Ortodoksinen kristillisyys
Lähetysopetus rippikoulussa
Kristinuskon oppi usko yhteen, kolmiyhteiseen Jumalaan : Isä (kaikkivaltias Luoja) – Poika (Jeesus Kristus, pelastaja) – Pyhä Henki (Pyhittäjä) pelastushistoria:
Kristillisen opin kehitys
Kristinuskon oppi.
Kirkkoherra Pekka Tuovinen Rautalammin seurakunta
Katolinen kirkko (= yleinen, yleismaailmallinen)
Lännen kirkko keskiajalla
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
16. Kristillisperäiset uskonnot
Kirkkohistoria Kirkon synty
Lähetysopetus rippikoulussa
:,: Kaikki, joita Henki johtaa, saavat nimen: lapsi Jumalan. :,:
Esityksen transkriptio:

Kpl 7. Opin muotoutuminen Muistiinpanot 7. luokan oppikirjan 7. kappaleeseen (Juhani Räsänen: Kirkkohistoria) Kuvat:

Ensimmäisen kerran kirkon oppia määriteltiin apostolien kokouksessa 40-luvulla. Pakanakristityt vapautettiin mm. ympärileikkauksesta.

Seitsemän ekumeenista kirkolliskokousta pidettiin luvuilla. Ekumeeninen = koko kirkkoa käsittävä, yleiskirkollinen, koko asuttu maailma

Niissä määriteltiin kirkon teologisen opetuksen perusta.

Kirkon oppia koskeva päätös = dogmi Esimerkiksi: Kristus on sekä täydellinen ihminen, että täydellinen Jumala.

Kirkon käytännön elämää koskeva päätös = kanoni Esimerkiksi: Papin on oltava naimisissa ennen pappisvihkimystään, ellei hän valitse selibaattipappeutta.

Itä-Rooma = Bysantti Länsi-Rooma joutui kansainvaellusten hävityksen kohteeksi. Itä-Rooma, eli Bysantti, säilyi suurvaltana. Keisari Konstantinos asetti tavoitteekseen kristillisen valtakunnan luomisen.

Ensimmäinen kokous Keisari Konstantinos kutsui koolle 1. kirkolliskokouksen vuonna 325 Nikeaan.

Syynä piispa Areioksen opetus kolminaisuudesta. Sen mukaan Jeesus ei olisi Jumalan persoona.

Kokous vahvisti opetuksen, että Jeesus on yhtä aikaa täydellinen ihminen ja täydellinen Jumala. Uskontunnustuksen alkuosa kirjoitetaan. Pyhä Nikolaos hermostui piispa Areiokselle…

2. kokous Vuonna 381 Konstantinopolissa Syynä: Piispa Makedonioksen oppi Pyhästä Hengestä.

Sen mukaan Pyhä Henki on vain jumalallinen voima, eikä Jumalan persoona. Oppi tuomitaan. Uskontunnustuksen loppuosa kirjoitetaan.

Uskontunnustusta kutsutaankin ”nikealais- konstantinopolilaiseksi uskontunnustukseksi”.

3. kokous V.431 Efesossa Syynä piispa Nestorioksen opetus.

Jeesus oli ihminen, jota kutsuttiin Kristukseksi. Maria ei näin olisi Jumalansynnyttäjä Oppi tuomitaan. Neitsyt Maria on Jumalansynnyttäjä.

4. kokous V. 451 Khalkedonissa Syynä ”monofysitismi”

Sen mukaan Kristuksen ihmisyys oli sulautunut jumalallisuuteen. Kristuksella on vain yksi, jumalallinen luonto. Oppi tuomitaan.

Kristuksessa on yhdessä persoonassa kaksi luontoa, jumalallinen ja inhimillinen, jotka ovat yhdistyneet toisiinsa sekoittumatta ja muuttumatta ja joita ei voida erottaa toisistaan.

Neljännen ja viidennen kokouksen jälkeen osa paikalliskirkoista irtautui omaksi ryhmäkseen. Se ei hyväksynyt näiden kokousten päätöksiä. Orientaaliset ortodoksiset kirkot = 4. ja 5. kokouksen jälkeen kirkosta irtaantuneet ryhmät

5. ja 6. kokous V.553 ja v Konstantinopolissa Määrittelivät kirkon opetusta Kristuksesta Laativat lukuisia kanoneita.