1 Verkko-oppiminen Anniina Salmi. Sisältö 1.Verkko-oppimisen hallinta 2.Historia 3.Hallintajärjestelmiä 4.Sisällön standardointi 5.Yhteenveto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ ja avoimen lähdekoodin järjestelmät Petteri Kivimäki Tietojärjestelmäasiantuntija Linnea2- ja AMKIT-konsortioiden.
Advertisements

Tietokannat: MySQL ja PostgreSQL. Yleistä • Relaatiotietokantaohjelmisto, jolla voidaan luoda, ylläpitää ja muuttaa ja hallinnoida tietokantoja • Avoin.
Tuomas Lehtinen Mediamaisteri Group 2006© MOODLE MEDIAMAISTERI GROUP Mediamaisteri Group PL 82 (Yliopistonkatu 58 D) Tampere mediamaisteri.com.
Funet Boksi -pilvitallennuspalvelu IT 2013 –päivät, Tampere Movember 2013
Monimediaista sisältöä verkkokursseille ideoita sisällöntuotantoon Kajaani Terho Kontioinen Joensuun yliopisto.
Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä, 5 ov Itä-Suomen koordinaattoreiden kokous Joensuun Tiedepuistolla /tk.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
OULU ADVANCED RESEARCH ON SOFTWARE AND INFORMATION SYSTEMS Teppo Räisänen | Oulun yliopisto Facebook API Teppo Räisänen Tietojenkäsittelytieteiden.
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
Julkaisukielet ja - tekniikat tMyn1 Julkaisukielet ja -tekniikat •Verkko-ohjelmointi voidaan jakaa kahteen osaan: asiakaspuolen ja palvelinpuolen ohjelmointiin.
Web Services ©Reino Aarinen, Miksi?  Web Services tekniikalla voi muuttaa valmiit sovellukset Web sovelluksiksi.  Sovellus voi julkaista toiminnon.
Oppimisaihiot ja standardointi Harto Pönkä,
Oppimateriaalien metadata Metadatapäivä Mikael Vakkari HY / Kirjastopalvelujen koordinointiyksikkö.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Ortodoksinen viestintäseminaari Helsinki
BPMN ja hiukan prosessien määrittelystä
Performance testing of TETRA 1. SISÄLTÖ  TETRA standardointi  ICT- yrityksen toteutus  Testaus- prosessi  Motivaatio testaukseen  Vaiheet/ osa-prosessit.
Julkaisujärjestelmät Mitä seuraavaksi? Rami Alanko.
ISO/OGC –yhteensopiva paikkatietomallinnus Lassi Lehto Geodeettinen laitos.
R5 Vision Oy - evolution in learning Suomen johtava eOppimisen ohjelmistoyritysSuomen johtava eOppimisen ohjelmistoyritys Työvälineet ja ratkaisut eOppimiseenTyövälineet.
XML -kielen perusteet SIMO Seminaari Antti Mäkinen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Mitä.
3D-www-käyttöliittymä
ECM by SYSOPENDIGIA - APPETITE ©2007 E.S.A. Tietokanta Timo Holm Mika Kilpeläinen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AIKIS -hanke Teknisen toimivuuden määrittelyt Keskustelun pohjaksi
Hankintasuunnitelma.
Susanna Ylä-Himanka Tuomas Pihlajakoski. Historia Ensimmäinen julkaisu heinäkuu 2004 Ted Kulp.
ITIL Information Technology Infrastructure Library
RTE Ilkka Heinonen VTT Building Technology & Transport INDUSTRY ALLIANCE FOR INTEROPERABILITY Esitys IAI:n osalta perustuu Arto Kiviniemen.
Vaasan yliopisto Tietojenkäsittely TiTe.1020 Avoin lähdekoodi - Open Source.
 MODx on julkaisujärjestelmän ja sovelluskehyksen risteytys, jonka lisenssinä on kaikille ilmainen avoimen lähdekoodin GNU GPL. MODx on suunniteltu ammattilaisten.
RSS Teppo Räisänen
Metatieto ja HTML-dokumentit Markus Virkkala Esa Kaihlanen TJTD63 - Semanttinen Web - 4/2002.
eFront virtuaalinen oppimisympäristö
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kottarainen Jyväskylän yliopisto - Sovellusprojekti WWW-pohjainen kyselysovellus.
Pekka Paananen Toni Valkonen OH3. Historia 1994 NCSA:n HTTPd pääkehittäjä erosi NCSA:n palveluksesta syntyi Apache - A Patchy Server sekä Apache Group.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Avoimen lähdekoodin järjestelmät Petteri Kivimäki Tietojärjestelmäasiantuntija UKJ-ohjausryhmä
PHP ja MySQL PHP: Hypertext Preprosessor. PHP, johdanto Komentosarjakieli, joka on suunniteltu dynaamisen sisällön tuottamiseen verkossa PHP on sekä kieli,
SUSE Jyrki Heinonen OH4 Linux A Historiaa ja nykypäivää – S.u.S.E – Software- und System-Enwicklung Unix-konsultointi, SLS + Slackware saksaksi.
1 Tästä monis1teesta Tämä moniste kattaa syksyn 2004 tentittävän ITK-211 kurssin materiaalin. Moniste on myös hyödyllinen kurssin harjoitustyötä (ITK-212)
Tietokantapalvelimet Ville Parviainen. Sisältö Yleistä tietokannoista SQL PostgreSQL MySQL MySQL vs. PostgreSQL Linux -työ.
Langatomat verkot Johdanto. Mobiiliverkkojen evoluutio 1G NMT (Nordic Mobile Telephone) NMT 450 vuonna 1981 NMT 900 vuonna 1986 AMPS (Advanced Mobile.
Windows 2000 Jukka Stranden Marko Suhonen Käyttöjärjestelmät Seminaari 2006.
CMS RASE CMS Content Management System sisällönhallintajärjestelmät Alustoja useita (open source, kaupalliset) Toteutusvälineinä useita (Pascal,
06/11/ Porin korkeakouluyksikkö © Jari Multisilta,2000 Rakenteinen dokumentaatio ja XML Jari Multisilta Porin korkeakouluyksikkö.
CT30A LÄHIVERKOT - ERIKOISTYÖKURSSI Samba Linux-työ Ville Mälkiä
Tietokantapalvelimet -Mikko Pehkonen, Tite4. Tietokantapalvelimista  DBMS (Database Management Systems)  Tarkoitettu tiedon keskitettyyn hallintaan.
1 eLearning Anniina Salmi. Contents 1.eLearning management 2.History 3.Conent management tools 4.Content standardisation 5.Summary.
Web-sisällönhallintajärjestelmät / 27 Sisältö Mitä on web-sisällönhallinta? Tausta ja tavoitteet Käytännön prosessi Web-sisällönhallintajärjestelmät.
OPPIMISEN HALLINTAJÄRJESTELMÄN KÄYTTÖÖNOTTO. Oppimisen hallintajärjestelmä o Oppimisen hallintajärjestelmä (engl. Learning management system, LMS) o Tietotekninen.
Päivityspaketit. WINDOWS Versiot XP, 7, 8 ja 10 Windows XP Julkaistu , tuki lopetettu > elinkaari 12,5 vuotta Kolme päivityspakettia.
5 Kustannustehokas ajoalusta peruspalveluille Ei virtualisointioikeuksia Rajoitetut tekniset ominaisuudet
Mikä on DecaSolution?. DecaSolution tarjoaa käyttäjälle nopeasti opittavan henkilökohtaisen ratkaisun/työvälineen digitaalisen tiedon hallintaan, jäsentämiseen,
SYKEn metatietopalvelu Kaisu Harju Suomen ympäristökeskus SYKE VM Metatietotyöpaja
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Käsitemallin suunnittelutyökalut
Tietokantamoottorit Suosittuja tietokantamoottoreita: MySQL SQLite
WWW-sisällönhallintaohjelmistot
Web-sisällönhallintajärjestelmät
SUSE Linux.
Sisältö PostgreSQL MySQL Historia yms. ORDBMS Ominaisuuksia Asennus
OPPIMISYMPÄRISTÖISTÄ OPPIMISALUSTOIHIN
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö
Virtuaaliset oppimisympäristöt MOODLE
Ajankohtaista opetuksen näkökulmasta
oulu. fi/tentti/rivitys/tenttilomake2. php
oulu. fi/tentti/rivitys/tenttilomake. php
Esityksen transkriptio:

1 Verkko-oppiminen Anniina Salmi

Sisältö 1.Verkko-oppimisen hallinta 2.Historia 3.Hallintajärjestelmiä 4.Sisällön standardointi 5.Yhteenveto

1. Verkko-oppminen E-oppiminen, eLearning Oppimista ja opettamista, sekä tiedon hakua ja soveltamista internetissä Jaetaan kolmeen ryhmään –Verkon tukemaan lähiopetuskeen –Monimuoto-opetukseen verkossa –Itseopiskeluun verkossa Verkko-oppiminen – 1. verkko-oppminen | 1/15

2. Historia 1/ Plato –Programmed Logic for Automatic Teaching Operations –Illinoisin yliopisto kehittämä tietokoneavusteinen opetusohjelmisto –Kehityskaari Plato I – 1960 Plato II – 1961 Plato III – Plato IV – 1972 (Plato V – ) Plato V Verkko-oppiminen – 2. Historia 1/3 | 2/15

2. Historia 2/ Computer Assisted Learning Center (CALC) –New Hampshire –Offline Computer-Supported Intentional Learning Environments (CSILE) –Scardamalia & Bereiter –Ontario Institute for Studies in Education –”Solmuja” Verkko-oppiminen – 2. Historia 2/3 | 3/15

2. Historia 3/ – CAPA –Computer Assisted Personalized Approach –Michigan State University –Pienet luokkakoot 1995 – WOLF –Wolverhampton Online Learning Framework 1996 – TELSI –Telematic Environment for Language Simulations –Oulun yliopisto Verkko-oppiminen – 2. Historia 3/3 | 4/15

3. Hallintajärjestelmiä Ilmaisia (open source) –Moodle –Claroline Maksullisia –Blackboard –JoomlaLMS Verkko-oppiminen – 3. Hallintajärjestelmiä | 5/15

3.1. Moodle Modular Object Oriented Dynamic Learning Environment Uusin versio 2.0.2, julkaistu Palvelinvaatimukset: –Apache (Linux), IIS (Windows) –PHP tuki (v5.3.x.) –Tietokanta: MySQL / MSSQL / PostgreSQL / Oracle Verkko-oppiminen – 3. Hallintajäjrestelmiä > Moodle | 6/15

3.2. Claroline Uusin versio 1.9.5, julkaistu Palvelinvaatimukset: –Apache (Linux) –PHP tuki (v5.1.6) –Tietokanta: MySQL Verkko-oppiminen – 3. Hallintajäjrestelmiä > Claroline | 7/15

3.3. Blackboard Learning System Uusin versio, julkaistu Palvelinvaatimukset: –Apache (Linux), IIS (Windows) –Tietokanta: MSSQL Standard Edition / Advanced Server Verkko-oppiminen – 3. Hallintajäjrestelmiä > Blackboard Learning System | 8/15

3.4. Joomla LMS Uusin versio 1.0.7, julkaistu heinäkuussa 2010 Vaatii toimiakseen Joomla! Palvelinvaatimukset –Apache (Linux), IIS (Windows) –PHP tuki (v4.3.10) –Tietokanta: MySQL, IIS Hinnat –<100 käyttäjää 299 dollaria / vuosi –< 500 käyttäjää 599 dollaria / vuosi –< 1000 käyttäjää 899 dollaria / vuosi –Rajoittamaton käyttäjämäärä 2099 dollaria / vuosi Verkko-oppiminen – 3. Hallintajäjrestelmiä > Joomla LMS | 9/15

4. Sisällön standardointi 1.Metadata 2.Standardoinnin taustaa 3.Oppimisaihio 4.Standardit 1.IEEE Learning Technology Standards Commtiee (LTSC) 2.Aviation Industry CBT Commitee (AICC) 3.ADL Net 4.IMS Global Leanring Consortium Verkko-oppiminen – 4. Sisällön standardointi | 10/15

4.1. Metadata Tietoa tiedosta Pyrkii helpottamaan tietojärjestelmien tiedonsiirtoa Metadata luokkittelujärjestelmänä jo ennen internettiä Verkko-oppiminen – 4. Sisällön standardointi > Metadata | 11/15

4.2. Standardoinnin taustaa Oppimisympäristöt laadittu multimediatyökaluilla 1990-luvulle asti, Macromedia Director –Runsaasti multimediaelementtejä Ennen yleistä tietoverkkoa oppimateriaali levykkeillä, CD-levyillä tai lähiverkossa Ongelmia: –Materiaalien tuotanto kallista –Materiaalin jakaminen hankalaa Verkko-oppiminen – 4. Sisällön standardointi > Stadardoinnin taustaa | 12/15

4.3. Oppimisaihio Oppimisaihio (Learning Object) eli oppimateriaali kokonaisuus Monikäyttöinen Ei ole määriteltyä muotoa Sisältö muodostuu yhden aiheen ympäriltä Tekniseltä toteutukseltaan voi olla yksittäinen tiedosto tai useamman tiedoston kokonaisuus Terveellinen ateria Muita oppimisaihioita Verkko-oppiminen – 4. Sisällön standardointi > Oppimisaihio | 13/15

4.4. Standardit IEEE Learning Technology Standards Commitee (LTSC) –Learning Object MetadataLearning Object Metadata ADL Net –SCORMSCORM IMS Global Consortium –IMS CPIMS CP Verkko-oppiminen – 4. Sisällön standardointi > Stadardit | 14/15

Learning Object Metadata (LOM) XML pohjaista metadataa Yhdeksän kategoriaa Tyypillisiä data elementtejä –nimike, kieli ja versio LOM Schema Verkko-oppiminen – 4. Sisällön standardointi > Stadardit > Learning Object MetadataStadardit

SCORM Shareable Content Object Reference Model Standardi vyyhti Tavoitteena alusta- ja teknologiariippumattomuus Uusin versio 3, vuodelta 2004 Kehitteillä versio 4, nyt beta-testauksessa SCORM kaavio SCORM video Verkko-oppiminen – 4. Sisällön standardointi > Stadardit > SCORMStadardit

IMS Global Consortium Instructional Management Systems Tavoitteena edistää oppimisteknologiaa Maailmanlaajuinen, voittoa tavoittelematon Kehittänyt 20 standardia IMS CP –IMS Content Packaging –Määrittelee tietorakenteita Verkko-oppiminen – 4. Sisällön standardointi > Stadardit > IMSStadardit

5. Yhteenveto Oppimista ja opettamista, sekä tiedon hakua ja soveltamista internetissä PLATO – Nykyaikaiset oppimisen hallintajärjestelmät (Moodle…) Standardointi Verkko-oppiminen – 4. Sisällön standardointi > Stadardit | 15/15