3.1. Avioniikkajärjestelmiä VHF Com. HF Comite Com. Satcom (Satellite Communications). ACARS (Aircraft Communication Addressing and Reporting System). Selcal (Selective Calling). ELT (Emergency Locator Transmitter). VOR (VHF Omnidirectional Range). ILS (Instrument Landing System).
3.2. Avioniikkajärjestelmiä 9. MLS (Microwave Landing System). 10. ADF (Automatic Direction Finder). 11. DME (Distance Measuring Equipment). 12. Transponder. 13. Radar Altimeter. 14. GPS/satnav (Satellite Navigation). 15. TCAS (Traffic Alert and Collision Avoidance Systems). 16. Weather Detection. 17. Cockpit Voice and Flight Data Recorders.
3.3. Törmäyksen estoa 1. Ilmatilan tarkkailu. 2. Radioliikenteen kuun- telu. 3. Purjehdusvalot. 4. Strobe-valot. 5. Majakkavalot. 6. Lasku- ja rullausvalot. 7.Törmäyksen esto- järjestelmät.
3.4. Avioniikka asennuksia
3.5. Avioniikka asennuksia
3.6. Antenni asennuksia
3.7. VHF yhteysradio
3.8. VHF lohkokaavio ja antenni
3.9. pysty- ja vaakapolarisaatio
3.10. Pystyantenneja ja säteilykuvio
3.11.Neljännesaalto ja maataso
3.12. Koaksiaalikaapelit ja liittimet
3.13.Liikenteen varoitus ja törmäyk- sen esto järjestelmä (TCAS) Traffic Alert and Collision Avoidance System = TCAS. TCAS-versiot: TCAS I TCAS II TCAS III Passiivinen
3.14. Kannettava törmäyksen esto järjestelmä (PCAS) UL, Purjelentokone, moottoripurjelentokone. Hinta n 700 €. Teho 10 mW. Virrankulutus 55 mA. Toimintasäde n.3 km.
3.15. ELT = Emergency Locator Transmitter, hätäpaikannuslähetin -Kiinteä asennus. -Kannettava telineessä. -121.5/243 MHz loppuu 2009. -406 MHz ELT teho 5 wattia. -406 ELT rekisteröitävä. -Vähentää vääriä häly- tyksiä 70%. -Tarkempi 1-3 mailia ( 300 jalkaa, GPS).
3.16. ELT osat Testaus: Alkavan tunnin ensim- mäisen 5 minuutin ai-kana. Korkeintaan 3 pulssia. Ilmoitus väärästä käynnistymisestä.
3.18. 406 MHz GPS henkilö- kohtainen hätäpaikannuslähetin Vastuullinen käyttö. Rekisteröinti ilmainen. Digitaalikoodattu. Painot 200 – 400 g. 4 x 15 x 6 cm. Helppo käyttö. Antennin suutaus.
3.19. Sisäpuhelinjärjestelmä Intercom/interphone: Moottorin- ja muun melun vaimennus. Useita erilaisia ratkaisuja. Mittaritauluasennus. Erillinen asennus. Maadoitukset tehtävä oikein.
3.20. UL, Trike ja Moottoroitu varjo Melun vaimennus. Äänen voimakkuus. Ohjaaja/matkustaja. Pusk-to-talk (Comm radio). 9 V patteri.
3.21. GPS=Global Navigation Satellite System 3 pääsegmenttiä. Avaruussegmentti. Valvontasegmentti. Käyttäjäsegmentti. 24 sateliittia, 3 vara. Maasta 11000 nm. 12 tunnissa kierros. Jos 3 sat. = leveys/pituuspiiri. Jos 4 sat. = leveys/pituuspiiri + korkeus. Kartat WGS84. UHF 300 MHz – 3000 MHz. 1227.60 ja 1575.42 MHz.
3.22. Kiinteät GPS-antennit -Heikko signaali. -Helposti varjossa tai heijastuu rakenteista. -Asennettava yläosaan. -Ei lähelle tuulilasia. -GPS koaksiaalikaapeli erossa lähettävien lait- teiden kaapaleista. -Pois potkurien ja antennien läheltä.
3.23. Korkeuden näyttö 1.Koodaava korkeusmit- tari (Encoding Altimeter) tuottaa signaalin Transponderille. 2.Korkeuden kooderi (Altutude Encoder) tuottaa signaalin.
3.24. Avioniikan jäähdytys Ylikuumeneminen kallista. Ei standardivaatimuk- sia. Pienessä tilassa. Ilmanottokouru. Avioniikkalaitteen oma tuuletin. Ulkopuoliset tuulet- timet.
3.25. Kokeilut ja tarkastukset Kokeilut maassa: Ohjaaja. Laitevaihtojen jälkeen. Huoltojen jälkeen. Vuositarkastuksen jälkeen. Tarkastusmenetelmät: Silmämääräinen tarkastus. Toimintatarkastus. Toimintatarkastus ko- keilulaitteella. Penkkitarkastus korjaamolla. Sähkömagneettiset häiriöt (EMI).
3.26. Kysymyksiä antenneista? 1.Kuinka antennit tulee asentaa? 2.VHF-antennin hyviä asennuspaikkoja ovat: 3.Mikä on eri antennien asennusetäisyys? 4.Tarvitsevatko antennit maatasoa? 5.Minkä kokoisen maatason tulisi olla? 6.Kuinka antenni maadoitetaan? 7.Kuinka antenni maadoitetaan komposiit- tilentokoneessa?
3.27. Kysymyksiä antenneista? 8.Tarvitsevatko antennit tiivisteitä? 9.Mitä kaapelityyppiä yleensä käytetään? 10.Kuinka pitkä kaapeli voi olla? 11.Millaista kaapelin liitintä käytetään usein? 12.Mitä VSWR tarkoittaa? 13.Mikä on kaapelin impedanssi? 14.Mitä on polarisaatio? 15.Mikä on ½ aalto antenni?
4.0.Huoltoturvallisuus Pyörivä potkuri. Tankkaus. Rengastyöt. Sytytys ja sähkölait. Koneen nosto, tuenta ja vaaitus. Huoltopaikka. Inhimilliset tekijät (HF). Esimerkkejä elävästä elämästä.
4.1.Luotettavuus Laatu. Keskimääräinen vikaväli MTBF. Luotettavuus. Vikataajuus FIT. FIT = 10¹º h/ MTBF
4.2.Komponenttien vikataajuudet
4.3. Inhimilliset tekijät (HF)