Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin 24.4.2015 tutkinnon ratkaisut Tutkinto tehdään 12 m pituisella merikelpoisella.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Saaristomerenkulun tutkinto
Advertisements

Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut Tehtävät on ratkaistu Microsoft PowerPoint ohjelmalla.
OH-SRH : GPS & Autopilotti Malmin Ilmailukerho, Tuomas Kuosmanen.
Lukion maantiede 1. kurssi
Tuulen mittaus Tuulen nopeus mitataan pikamatkoilla 200 m:iin asti sekä pituussuuntaisissa hypyissä. Tuuli mitataan kilpailun jokaiselle suoritukselle.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut Tehtävät on ratkaistu Microsoft PowerPoint ohjelmalla.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut Tehtävät on ratkaistu Microsoft PowerPoint ohjelmalla.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Saaristomerenkulkuopin tutkinnon tehtävien ratkaisu Tehtävät on ratkaistu Microsoft.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut Tehtävät on ratkaistu Microsoft PowerPoint ohjelmalla.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut Tutkinto tehdään 12 m pituisella merikelpoisella.
Nopeudesta ja kiihtyvyydestä
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Saaristomerenkulkuopin tutkinnon tehtävien ratkaisu Tehtävät on ratkaistu Microsoft.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut Tehtävät on ratkaistu Microsoft PowerPoint ohjelmalla.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Saaristomerenkulkuopin tutkinnon tehtävien ratkaisu Tehtävät on ratkaistu Microsoft.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut Tehtävät on ratkaistu Microsoft PowerPoint ohjelmalla.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Saaristomerenkulkuopin tutkinnon tehtävien ratkaisu YLEISTÄ Tutkinnossa käytetty vene.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Saaristomerenkulkuopin tutkinnon tehtävien ratkaisu Tehtävät on ratkaistu Microsoft.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut Tehtävät on ratkaistu Microsoft PowerPoint ohjelmalla.
YLEISTÄ Tehtävät liittyvät veneretkeen, jonka teet 12 m
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Saaristomerenkulkuopin tutkinnon tehtävien ratkaisu Tehtävät on ratkaistu Microsoft.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut Tehtävät on ratkaistu Microsoft PowerPoint ohjelmalla.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut Harjoitus tehdään 12 m pituisella merikelpoisella.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Saaristomerenkulkuopin tutkinnon tehtävien ratkaisu Tehtävät on ratkaistu Microsoft.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Saaristomerenkulkuopin tutkinnon tehtävien ratkaisu Tehtävät on ratkaistu Microsoft.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Saaristomerenkulkuopin tutkinnon tehtävien ratkaisut YLEISTÄ Tutkinnossa käytetty vene.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Saaristomerenkulkuopin tutkinto Tutkinnossa käytetty moottorivene on 13 metriä pitkä,
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Saaristomerenkulkuopin tutkinnon tehtävien ratkaisu Tehtävät on ratkaistu Microsoft.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinto Tutkinto tehdään 12 m pituisella merikelpoisella moottoriveneellä,
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Saaristomerenkulkuopin tutkinnon tehtävien ratkaisu Tutkinnossa käytetty moottorivene.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Saaristomerenkulkuopin tutkinnon tehtävien ratkaisu Tutkinnossa käytetty moottorivene.
pieni kokoelma mekaniikan suurejärjestelmästä Mikko Rahikka 2001
Mikä vika on kuvannoissa? Kuvannot ovat nyt oikein!
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut Harjoitus tehdään 13 m pituisella merikelpoisella.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut Tehtävät on ratkaistu Microsoft PowerPoint ohjelmalla.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon malliratkaisut Tutkinto tehdään 12 m pituisella merikelpoisella.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin Malliratkaisut Tutkinto tehdään 12 m pituisella merikelpoisella moottoriveneellä,
Saaristomerenkulun tutkinto Ratkaisuesimerkkejä
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Saaristomerenkulkuopin tutkinto Tutkinnossa käytetty moottorivene on 13 metriä pitkä,
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Saaristomerenkulkuopin tutkinnon tehtävien ratkaisu Tehtävät on ratkaistu Microsoft.
Tuomarikoulutus 2002 Tuulen mittaus u Tuulen nopeus mitataan pikamatkoilla 200 m:iin asti sekä pituussuuntaisissa hypyissä. u Tuuli mitataan kilpailun.
Kotitehtävän 21 ratkaisu Ensimmäisen havaintoaineiston luokittelu – Ryhmäkeskiarvot hakeutuvat niin, että ryhmään kuuluvat pisteet ovat mahdollisimman.
Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2015 Tutkinnossa käytetty moottorivene on 13 metriä pitkä, sen syväys on 1,0 metriä ja korkeus.
1 Copyright Suomen Navigaatioliitto, 2016 Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Saaristomerenkulkuopin tutkinnon tehtävien ratkaisut.
Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2015 Tutkinnossa käytetty moottorivene on 13 metriä pitkä, sen syväys on 1,2 metriä ja korkeus.
Tammikuu 2012 Maisemanavigointi Veneilijän peruskurssi.
Rannikkomerenkulkuoppi © Suomen Navigaatioliitto 2016 Rannikkomerenkulkuoppi Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin.
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut Tutkinto tehdään 12 m pituisella merikelpoisella.
20. Paikka, nopeus, kiihtyvyys
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut Tutkinto tehdään 12 m pituisella merikelpoisella.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf
ILMA SÄÄ.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut Tutkinto tehdään 12 m pituisella merikelpoisella.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf
Rannikkomerenkulkuoppi Kevät 2016
PAIKANMÄÄRITYS II Sijoittajan siirto
VANHOJA TUTKINTOKYSYMYKSIÄ
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut Tutkinto tehdään 12 m pituisella merikelpoisella.
Rannikkomerenkulkuoppi Kertauskysymyksiä
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut Tutkinto tehdään 12 m pituisella merikelpoisella.
Käytännön harjoitus 3.2 Viivasuunnistus
PAIKANMÄÄRITYS III Trigonometriset menetelmät
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut Tutkinto tehdään 12 m pituisella merikelpoisella.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut Tutkinto tehdään 12 m pituisella merikelpoisella.
SORTO Sorto on tuulen ja aallokon aiheuttama aluksen sivuttaisliike.
SIVUUTUSETÄISYYDET JA KÄÄNNÖSPISTEET
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut Tutkinto tehdään 12 m pituisella merikelpoisella.
Esityksen transkriptio:

Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin 24.4.2015 tutkinnon ratkaisut Tutkinto tehdään 12 m pituisella merikelpoisella moottoriveneellä, jossa on varusteina mm. pääkompassi, kiinteä varakompassi, Meri- VHF, GPS, karttaplotteri ja tutka. Säätiedotus merenkulkijoille 15.6.2004 klo 12.50. Odotettavissa huomisaamuun asti: Suomenlahti, pohjoisen ja idän välistä tuulta 2-5 m/s. Hyvä näkyvyys. Eranto on 6° I, ellei tehtävässä toisin ilmoiteta.

15. 6. 2004 klo 12. 20 sijaintisi on 5925,0’P 02308,0’I 15.6.2004 klo 12.20 sijaintisi on 5925,0’P 02308,0’I. Suunnittelet reittisi kohti merimajakkaa Osmussaar. Mikä on vuorovesivirran suunta ja nopeus? (2p) 15.6.2004 HW aika 09.23 Haluttu aika 12.20 Aikaero 3 h jälkeen HW HW 09.23 3.0 m MRs=4,0m LW 15.35 0,4 m MRn=2,4m Korkeusero 2,6 m (neap) SPS = 135 VS= 269o

Milloin olisit 2 meripeninkulman päässä merimajakasta(1p) Mikä on ohjattava kompassisuunta olettaen, että vuoroveden aiheuttama virta on koko matkan aikana sama. Koillistuulen aiheuttama sorto on 7°? Nopeutesi on 8 solmua. (3p) tuuli SVS SVS = 119 so = - 7 TS = 112 er =(+) - 6 MS = 106 eks =(-)+ 3 KS = 109 NVS = 8 kn NPS = 5,5 kn Milloin olisit 2 meripeninkulman päässä merimajakasta(1p) VS =269 SPS = 135 MPS = 9,7 M - 2 M = 7,7 M NPS = 5,5 kn VN = 3,0 kn SVS = 119 SPS = 135 Perillä klo 13.44

Tarvitsemme vuorovettä: 2,2 m + 1,0 m – 1,2 m = 2,0 m 16.6.2004 noin kello 18.45 lähestyt Hangon satamaa. Aluksen syväys on 2,2 m. Haluat 1,0 m varmuusrajan. Sataman syvyys on merikartalla. 1,2 m. Milloin pääset satamaan? (1p) Tarvitsemme vuorovettä: 2,2 m + 1,0 m – 1,2 m = 2,0 m Luemme taulukosta: HW = 3,2 m 2237 LW = 0,2 m 1625 Laskemme: HW aika 2237 Käyrästä luettu -0240 1957 Tulo klo 19.57 2237 -2h 40 min

Merkintäpaikkasi on 60°08,5’P 025°31,5’I Merkintäpaikkasi on 60°08,5’P 025°31,5’I. Merimajakka Porvoon Majakka suunnitaan keulakulmassa 45 vasemmalla kello 11.50 ja suoraan sivulla vasemmalla kello 12.10. Veneen kompassisuunta on 180 ja nopeus 6 solmua. Mikä on sijaintisi kello 12.10? (2p) MP KS = 180o eks = - 4o MS = 176o er = + 6o TS = 182o 60°05,6’P 025°32,0’I TS = 182 vkk = - 90o ts = 092o ts = 092o 2M Nopeus = 6 kn Aika = 20 min TS = 182o

Merkintäpaikka on 60°03,0’P 025°08,5’I Merkintäpaikka on 60°03,0’P 025°08,5’I. Ylittäessäsi 11,0 m väylän, jonka linjamerkit ovat Eestiluodon länsipuolella, suunnit sen yhdyslinjan varakompassilla kompassisuuntimassa 018°. Varakompassi näyttää kompassisuuntaa 255°. Mikä on varakompassin eksymä tälle suunnalle? (1p) ts = 026 er =(+) -6 ms = 020 -ks = 018 eks = + 2 kompassisuunnalla 255°

Merkintäpaikkasi on 5955,0’P 02505,0’I Merkintäpaikkasi on 5955,0’P 02505,0’I . Ohjaat kompassisuuntaan 330 nopeuden ollessa 8 solmua. Kello 13.15 suunnit Helsingin merimajakan vasemmanpuoleisessa keulakulmassa 35 ja kello 13.45 vasemmanpuoleisessa keulakulmassa 70. Mikä on sijaintisi kello 13.45? (3p) KS= 330 eks = + 1 MS= 331 er = + 6 TS= 337 TS= 337 5957,0’P 02503,5’I 4 M ts = 267 TS = 337 vkk = - 70 ts = 267 MP Ajoaika = 30min Nopeus= 8 kn

KS = 260o eks = + 8o MS = 268o er = + 6o TS = 274o + 8 + 6 kp = 14 Merkintäpaikkasi on 5948,0’P 02425,5’I. Ohjaat kompassisuuntaan 260 nopeuden ollessa 6 solmua. Kello 14.00 suunnit pääkompassilla merimajakan Porkkala kompassisuuntimassa 311 ja kello 14.25 suunnit sen kompassisuuntimassa 011. Mikä on sijaintisi kello 14.25? (2p) KS = 260o eks = + 8o MS = 268o er = + 6o TS = 274o + 8 + 6 kp = 14 ts = 025 ts = 325 ts = 325 ks = 311 kp= +14 ts = 325 ks = 011 kp= +14 ts = 025 5950,0’P 02416,5’I TS = 274 2,5 M MP Nopeus = 6 kn Aika = 25 min

Merkintäpaikkasi on 5944,5’P 02440,0’I Merkintäpaikkasi on 5944,5’P 02440,0’I. Ohjaat kompassisuuntaan 090 nopeuden ollessa 8 solmua. Kello 17.00 suunnit pääkompassilla merimajakan Tallinnamadal kompassisuuntimassa 210 ja kello 17.30 merimajakan Keri kompassisuuntimassa 124°. Mikä on sijaintisi kello 17.30? (3p) Nopeus = 8kn Aika = 30 min KS = 090 eks = - 0 MS = 090 er = + 6 TS = 096 ks = 210 eks = - 0 ms = 210 er = + 6 ts = 216 ks = 124 eks = - 0 ms = 124 er = + 6 ts = 130 59°44,5’P 024°55,0’I MP 4 M TS = 096 ts = 216 ts = 216 ts = 130

Merkintäpaikkasi on 5939,5’N 02508,0’E Merkintäpaikkasi on 5939,5’N 02508,0’E. Ohjaat kompassisuuntaan 170 nopeuden ollessa 9 solmua. Kello 19.00 suunnit pääkompassilla merimajakan Prangli SE kompassisuuntimassa 238 ja merimajakan Keri kompassisuuntimassa 320. Määritä sijaintisi! (2p) ts = 320 KS = 170 eks = - 6 MS = 164 er = + 6 TS = 170 - 6 + 6 kp = 0 MP ks = 238 kp = 0 ts = 238 ks = 320 kp = 0 ts = 320 59°38,5’P 025°07,0’I TS= 170° ts = 238

Voitko jatkaa matkaa näin? (1) Paikasta 59°55,5’N 025°30,0’E ohjaat karttaplotterin mukaan suoraan kohti merimajakkaa Porvoon Majakka. Karttaplotteriin tulee toimintahäiriö juuri sillä hetkellä kun merimajakka Kalbådagrund on tutkan (Head up) näytön mukaan suoraan sivulla oikealla. Jatkat edelleen matkaa ja ohjaat tutkan avulla niin, että tutkan keulaviiva osittaa suoraan kohti merimajakkaa Porvoon Majakka, ajettuasi 4,5 meripeninkulmaa näyttää GPS että sijaintisi on 60°03,5’N 025°36,5’E. Alueella vallitsee länsituuli 7 -10 m/s ja näkyvyys on huono. Voitko jatkaa matkaa näin? (1) En voi jatkaa TS 60°03,5’P 025°36,5’I Perustele vastausta. (1) Länsituulen aiheuttaman sorron vaikutuksesta olen menossa kohti majakkaa kaarevaa linjaa pitkin kivikkoisen alueen läpi! 4 M Kun, tutkan keulaviiva näyttää tosisuuntaa (TS), näyttö keula ylös (head up). Mitä suuntaa näyttää silloin karttaplotterin keulaviiva? (1p) ts = 106 Suunta pohjansuhteen, eli SPS

Ilmoita rasti ruutuun menetelmällä, mikä seuraavista väitteistä on oikein, mikä väärin Meri- VHF- radiota ei tarvitse merkitä aluksen radiolupaan. (1p) b) Tutka lähettää valon nopeudella eteneviä suurtaajuuspulsseja. (1p) c) Tulliraja on poistettu Suomenlahdelta. (1p) d) Aluemeri on sisäisiin aluevesiin välittömästi liittyvä vyöhyke (1p)

Millä tuulen nopeudella annetaan huomautus veneilijöille? (1p) 10 Millä tuulen nopeudella annetaan huomautus veneilijöille? (1p) Huomautus veneilijöille annetaan merialueilla ja Saimaan vesistössä kun tuulen nopeus on 11 – 13 m/s tai jos esiintyy voimakkaita puuskia (1.5-31.10) Miten ilmanpaine vaikuttaa meriveden korkeuteen? (1p) korkeapaine-merivesi alhaalla matalapaine- merivesi korkealla Miten pohjoisella pallonpuoliskolla tuuli kiertää korkeapaineessa korkean keskustaa? (1p) ISOBAARI pohjoisella pallonpuoliskolla korkeapaineessa tuuli kiertää korkean keskusta myötäpäivään