Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin 9.12.2016 tutkinnon ratkaisut Tutkinto tehdään 12 m pituisella merikelpoisella.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin 9.12.2016 tutkinnon ratkaisut Tutkinto tehdään 12 m pituisella merikelpoisella."— Esityksen transkriptio:

1 Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin tutkinnon ratkaisut Tutkinto tehdään 12 m pituisella merikelpoisella moottoriveneellä, jossa on varusteina mm. pääkompassi, kiinteä varakompassi, Meri-VHF, GPS, karttaplotteri ja tutka (Head up). Säätiedotus merenkulkijoille klo Odotettavissa huomisaamuun asti: Suomenlahti, etelän ja lännen välistä tuulta 2-5 m/s. Hyvä näkyvyys. Eranto on 6° E, ellei tehtävässä toisin ilmoiteta.

2 28.8.2004 HW aika 16.24 Haluttu aika 19.25 Aikaero 3h jälkeen HW
klo sijaintisi on 5935,7’N 02245,2’E. Suunnittelet reittisi kohti merimajakkaa Bengtskär. Mikä on vuorovesivirran suunta ja nopeus? (2p) SPS = 315 HW aika Haluttu aika Aikaero h jälkeen HW HW ,1 m MRs=4,0m LW ,2 m MRn=2,4m Korkeusero 2,9 m (neap) VS= 270o

3 SVS = 335 so = - 5 TS = 330 er = -6 MS = 324 eks = - 2 KS = 322
Mikä on ohjattava kompassisuunta olettaen, että vuoroveden aiheuttama virta on koko matkan aikana sama. Lounaistuulen aiheuttama sorto on 5°? Nopeutesi on 8 solmua. (3p) SVS VS =270 VN = 3,7kn SVS = 335 tuuli SVS = 335 so = - 5 TS = 330 er = -6 MS = 324 eks = - 2 KS = 322 SPS = 315 NVS = 8 kn NPS = 10,2 kn Milloin olisit 1 meripeninkulman päässä merimajakasta? (1p) SPS = 315 MPS = 10,9 M - 1 M = 9,9 M NPS = 10,2 kn Perillä klo 20.23

4 Tarvitsemme vuorovettä: 2,2 m + 0,6 m – 1,0 m = 1,8 m
noin kello lähestyt Hangon satamaa. Aluksen syväys on 2,2 m. Haluat 0,6 m varmuusrajan. Sataman syvyys on merikartalla. 1,0 m. Milloin pääset satamaan? (1p) Tarvitsemme vuorovettä: 2,2 m + 0,6 m – 1,0 m = 1,8 m Luemme taulukosta: LW = 0,3 m HW = 3,1 m Tulo klo 13.24 1624 -3h

5 TS = 251 KS = 240o okk = + 45 eks = + 5o ts = 296 MS = 245o
Merkintäpaikkasi on 59°50,5’N 024°28,0’E. Merimajakka Porkkala suunnitaan keulakulmassa 45 oikealla kello ja suoraan sivulla oikealla kello Veneen kompassisuunta on 240 ja nopeus 8 solmua. Mikä on sijaintisi kello 13.20? (2p) TS = 251 okk = + 45 ts = 296 KS = 240o eks = + 5o MS = 245o er = + 6o TS = 251o ts = 296 TS = 251 okk = + 90o ts = 341o ts = 341o MP Nopeus = 8kn Aika = 30 min 4M TS = 251o 59°48,3’N 024°21,0’E

6 KS = 050 eks = + 4 MS = 054 er = + 6 TS = 060 ks = 155
Merkintäpaikkasi on 5938,5’N 02427,0’E. Ohjaat kompassisuuntaan 050 nopeuden ollessa 8 solmua. Kello suunnit pääkompassilla merimajakan Naissaar N kompassisuuntimassa 155 ja kello merimajakan Tallinnamadal kompassisuuntimassa 075°. Mikä on sijaintisi kello 16.30? (3p) TS = 060 KS = 050 eks = + 4 MS = 054 er = + 6 TS = 060 ks = 155 eks = + 4 ms = 159 er = + 6 ts = 165 59°42,3’N 024°35,3’E ts = 085 4 M ks = 075 eks = + 4 ms = 079 er = + 6 ts = 085 ts = 165 MP Nopeus = 8 kn Aika = 30 min ts = 165

7 KS = 060 eks = + 4 MS = 064 er = + 6 TS = 070 ks = 125
Merkintäpaikkasi on 5943,5’N 02454,0’E. Ohjaat kompassisuuntaan 060 nopeuden ollessa 10 solmua. Kello suunnit pääkompassilla merimajakan Keri kompassisuuntimassa 125 ja kello kompassisuuntimassa 190°. Mikä on sijaintisi kello 18.35? (2p) KS = 060 eks = + 4 MS = 064 er = + 6 TS = 070 ks = 125 eks = + 4 ms = 129 er = + 6 ts = 135 59°46,5’N 025°05,0’E TS = 070 5 M ts = 135 ks = 190 eks = + 4 ms = 194 er = + 6 ts = 200 MP Nopeus = 10kn Aika = 30 min ts = 135 ts = 200

8 KS = 330 eks = + 1 MS = 331 er = + 6 TS = 337 TS = 337
Merkintäpaikkasi on 5955,0’N 02532,0’E. Ohjaat kompassisuuntaan 330° nopeuden ollessa 6 solmua. Kello suunnit merimajakan Kalbådagrund keulakulmassa 43° oikealla ja klo keulakulmassa 86° oikealla. Mikä on sijaintisi klo 19.45? (2p) KS = 330 eks = + 1 MS = 331 er = + 6 TS = 337 TS = 337 okk =  380° - 360° ts = 020 ts = 063 TS = 337 2,5 M ts = 020 TS = 337 okk = + 86 423° - 360° ts = 063 59°58,0’N 025°31,5’E MP Nopeus = 6 kn Aika = 25 min

9 KS = 270 eks = + 9 MS = 279 er = + 6 TS = 285
Jatkat havaitusta paikasta kompassisuuntaan 270°. Kun olet ajanut 55 min kyseistä suuntaa, suunnit merimajakan Helsinki keulasuuntimassa 318°. Mikä on veneen nopeus? (1p) TS = 285 11 M ts = 243° KS = 270 eks = + 9 MS = 279 er = + 6 TS = 285 TS = 285 kes = 318° 603° - 360° ts = 243°

10 ts = 040 er = -6 ms = 034 -ks = 029 eks = + 5
Merkintäpaikka on 60°03,5’N 025°18,0’E. Ylittäessäsi 9 m väylän, jonka linjamerkit ovat Söderskärin länsipuolella, suunnit sen yhdyslinjan varakompassilla kompassisuuntimassa 029°. Varakompassi näyttää kompassisuuntaa 280°. Mikä on varakompassin eksymä tälle suunnalle? (2p) ts = 040 er = -6 ms = 034 -ks = 029 eks = + 5 kompassisuunnalla 280° MP

11 Merimajakan Prangli SE itäpuolella ajat väylää pitkin, tosisuunta on 009°. Tarkoituksesi on ajaa merimajakan Keri eteläpuolelta tutustumaan merimajakkaan Tallinnamadal. Joudut paksuun sumuun ja näkyvyys katoaa kokonaan. Sinulla on tätä tilannetta varten valmiiksi suunniteltu tutkanavigoinnin reittisuunnitelma. Näkyvyyden kadotessa olet väylällä ja kompassisuuntasi on 004°, tutkahavaintojen mukaan merimajakka Prangli SE on keulasuuntimassa 261° ja etäisyys majakalle on 0,7 M. Piirrä yllämainittu reittisuunnitelmasi tästä paikasta kohteeseen tutkintokartalle kaikkine merkintöineen. (2p) 1 kääntöpiste VRM VRM keri TS = 346° er = - 6° MS = 340° eks = +0° KS = 340° 1 VRM VRM Tallinnamadal TS = 290° er = - 6° MS = 284° eks = - 8° KS = 276° VRM

12 Mainitse vähintään neljä tärkeää seikkaa mitä pitää huomioida reittisuunnittelussa. (1p)
ohjattava kompassisuunta selkeät ohjailumerkit vaaralliset kohteet (turvallinen etäisyys) sivuutusetäisyydet käännöspisteen määritys suunnanmuutoksen jälkeen mahdollisuus tarkistaa käännöksen onnistuminen Kerro lyhyesti tutkamajakan toimintaperiaate (1p) Tutkamajakat, eli Racon (Radar Responder Beacon) ovat majakoita joissa on sekä vastaanotin että lähetin. Kun alus jolla on tutka käytössä, lähestyy majakkaa, ottaa tutkamajakka vastaan tutkan signaalin. Signaali liipaisee liikkeelle tutkamajakan vastaussignaalin, joka on puettu tunnuksen muotoon. Tämä tarkoittaa sitä, että tutkan käyttäjä näkee tutkan kuvapinnalla tutkamajakan sijoituspaikasta poispäin osoittavan paksun viivan tai katkoviivan. Vastaussignaali alkaa heti tutkamajakan takaa ja jatkuu tutkanäytön keskustasta poispäin. Tutkamajakka lähettää vastaussignaalin jaksoissa, jotta tutkamajakan signaalit eivät peittäisi alleen tärkeitä tutkamaaleja.

13 9 Ilmoita rasti ruutuun menetelmällä, mikä seuraavista väitteistä on oikein, mikä väärin oikein väärin a) Aluemeri on sisäisiin aluevesiin välittömästi liittyvä vyöhyke (1p) b) Meri- VHF- radiota ei tarvitse merkitä aluksen radiolupaan. (1p) c) Tutkan lähettämä pulssi heijastuu paremmin kuperasta pinnasta kuin tasopinnasta(1p) d) GPS-navigaattori ei voi toimia magneettikompassin korvikkeena (1p)

14 10 Säätiedotuksissa ilmoitetaan, että merkitsevä aallonkorkeus Pohjoisella Itämerellä on 2,5 m. Miten korkea voi silloin korkein yksittäinen aalto olla? (1p) jopa kaksinkertainen Aalloilla on kolme keskeistä ominaisuutta, mitkä ne ovat? (1p) pituus, korkeus, jyrkkyys Milloin kovan tuulen varoitus annetaan, merellä ja Saimaalla? (1p) kovan tuule varoitus annetaan, kun keskituuli on vähintään 14 – 20 m/s.


Lataa ppt "Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin 9.12.2016 tutkinnon ratkaisut Tutkinto tehdään 12 m pituisella merikelpoisella."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google