Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuVäinö Karjalainen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin 11.12.2015 tutkinnon ratkaisut Tutkinto tehdään 12 m pituisella merikelpoisella moottoriveneellä, jossa on varusteina mm. pääkompassi, kiinteä varakompassi, Meri- VHF, GPS, karttaplotteri ja tutka. Säätiedotus merenkulkijoille 15.6.2004 klo 12.50. Odotettavissa huomisaamuun asti: Suomenlahti, pohjoisen ja idän välistä tuulta 2-5 m/s. Hyvä näkyvyys. Eranto on 6° E, ellei tehtävässä toisin ilmoiteta. Koordinaatit on tässä tutkinnossa annettu englanninkielisinä N=North=P=Pohjoinen. E=East=I=Itäinen 1
2
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 2 1.15.6.2004 klo 18.50 sijaintisi on 59 25,5’N 023 07,5’E. Suunnittelet reittisi kohti merimajakkaa Osmussaar. a)Mikä on vuorovesivirran suunta ja nopeus? (2p) SPS = 135 15.6.2004 HW aika 21.48 Haluttu aika 18.50 Aikaero 3 h ennen HW HW 21.48 3.1 m MRs=4,0m LW 15.35 0,4 m MRn=2,4m Korkeusero 2,7 m (neap) VS= 090 o
3
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 3 b)Mikä on ohjattava kompassisuunta olettaen, että vuoroveden aiheuttama virta on koko matkan aikana sama. Koillistuulen aiheuttama sorto on 7°? Nopeutesi on 7 solmua. (3p) c)Milloin olisit 2 meripeninkulman päässä merimajakasta(1p) VS =090 VN = 3,5 kn NVS = 7 kn NPS = 9 kn SVS tuuli SVS = 155 so = - 7 TS = 148 er = - 6 MS = 142 eks = + 8 KS = 150 SPS = 135 MPS = 10,4 M - 2 M = 8,4 M NPS = 9 kn Perillä klo 19.46 SPS = 135 SVS = 155
4
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 2.16.6.2004 noin kello 06.30 lähestyt Hangon satamaa. Aluksen syväys on 2,2 m. Haluat 1,0 m varmuusrajan. Sataman syvyys on merikartalla 1,2 m. Milloin pääset satamaan? (1p) 4 1013 Tarvitsemme vuorovettä: 2,2 m + 1,0 m – 1,2 m = 2,0 m -2h 45 min Luemme taulukosta: HW = 3,2 m 1013 LW = 0,3 m 0400 Tulo klo 07.28 HW 1013 - 2.45 klo 07.28
5
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 5 3.Merkintäpaikkasi on 59°56,0’N 025°27,5’E. Merimajakka Kalbådagrund suunnitaan keulakulmassa 45 oikealla kello 11.50 ja suoraan sivulla oikealla kello 12.20. Veneen kompassisuunta on 350 ja nopeus 6 solmua. a)Mikä on sijaintisi kello 12.20? (2p) KS = 350 o eks = - 1 o MS = 349 o er = + 6 o TS = 355 o TS = 355 kk = + 45 ts = 400 -360 ts = 040 TS = 355 kk = + 90 o 445 - 360 ts = 085 o Nopeus = 6 kn Aika = 30 min 59°58,9’N 025°30,0’E MP TS = 355 o ts = 040 ts = 085 o 3M
6
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 3.b) Merkintäpaikkasi on 60 00,0’N 025 04,7’E. Ylittäessäsi 11 m väylää, jonka linjaloistot ovat Eestiluodon länsipuolella, suunnit sen yhdyslinjan varakompassilla kompassisuuntimassa 017 . Varakompassi näyttää kompassisuuntaa 120 . Mikä on varakompassin eksymä tälle suunnalle? (1p) ts = 026 er = - 6 ms = 020 -ks = 017 eks = + 3 kompassisuunnalla 120° ts = 026 6
7
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 4.Merkintäpaikkasi on 59 57,0’N 025 09,0’E. Ohjaat kompassisuuntaan 230 nopeuden ollessa 6 solmua. Kello 14.45 suunnit merimajakan Helsinki keulakulmassa 35 oikealla ja kello 15.15 suunnit sen kaksinkertaisessa keulakulmassa oikealla. Mikä on sijaintisi kello 15.15? (3p) KS = 230 eks = + 3 MS = 233 er = + 6 TS = 239 okk = +35 o ts = 274 o TS = 239 okk = + 70 ts = 309 Nopeus = 6kn Aika = 30 min MP ts = 274 ts = 309 o TS = 239 3M 59°55,0’N 025°00,0’E
8
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 5.Merkintäpaikkasi on 59 42,0’N 025 31,5’E. Ohjaat kompassisuuntaan 260° nopeuden ollessa 12 solmua. Kello 16.30 suunnit pääkompassilla merimajakan Juminda kompassisuuntimassa 151° ja klo 17.00 merimajakan Keri kompassisuuntimassa 236°. Mikä on sijaintisi klo 17.00? (3p) KS = 260 eks = + 8 MS = 268 er = + 6 TS = 274 ks = 151 eks = + 8 ms = 159 er = + 6 ts = 165 ks = 236 eks = + 8 ms = 244 er = + 6 ts = 250 Nopeus = 12 kn Aika = 30 min MP TS = 274 ts = 165 6 M ts = 165 ts = 250 59°44,6’N 025°16,0’E
9
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 6.Merkintäpaikkasi on 59 48,5’N 024 17,9’E. Ohjaat kompassisuuntaan 050 nopeuden ollessa 8 solmua. Kello 18.00 suunnit pääkompassilla merimajakan Porkkala kompassisuuntimassa 340 ja kello 18.30 suunnit sen kompassisuuntimassa 265°. Mikä on sijaintisi kello 18.30? (2p) KS = 050 eks = + 4 MS = 054 er = + 6 TS = 060 ks = 340 eks = + 4 ms = 344 er = + 6 ts = 350 ks = 265 eks = + 4 ms = 269 er = + 6 ts = 275 Nopeus = 8kn Aika = 30 min ts = 350 ts = 275 TS = 060 59°51,9’N 024°26,0’E ts = 350 4 M MP
10
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 7.Merkintäpaikka on 60°03,5’N 025°27,0’E. Suunnit pääkompassilla merimajakat Kalbådagrund kompassisuuntimassa 130° ja Porvoon Majakka kompassisuuntimassa 040°. Ohjaat kompassisuuntaan 049°. Määritä havaittu paikka! (2p) KS = 049 eks = + 4 MS = 053 er = + 6 TS = 059 ks = 130 eks = + 4 ms = 134 er = + 6 ts = 140 ks = 040 eks = + 4 ms = 044 er = + 6 ts = 050 60°02,9’N 025°29,5’E ts = 050 ts = 140 10 MP
11
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 8.Yön pimeydessä sään ollessa lähes tyyni on sijaintisi 60°03,0’N 025°03,0’E. Ohjaat kompassisuuntaa 093°. Tarkoituksesi on ajaa 9 m väylälle ja jatkaa matkaa väylää pitkin Ytter Tjärhelleniin saakka. a)Te merikartalle tutkanavigointia varten reitin etukäteissuunnittelu, navigoidessasi käytät tutkan VRM ja EBL. (1p) KS = 093 eks = + 0 MS = 093 er = + 6 TS = 099 1 2 3 4 Numeroidut kohteet 1, 3 ja 4 käytetään ohjailumerkkinä 1 ja 2 kääntöpiste- merkkinä 040 002
12
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi Kääntöpiste /VRM 0,8 M, EBL VRM 2,7 M, EBL 1 1 2 3 b)Miten määrittelet käännöspisteet ja miten teet kulkusuunnantarkistuksen? (1p) 3 2 Kääntöpiste /VRM 0,5 M, EBL 4 4 Racon
13
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi c)Mitkä ovat käännöspisteiden koordinaatit? (1p) 60°02,1’N 025°14,9’E 60°04,2’N 025°18,4’E 1 1 2 2
14
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi Oikein Väärin a)Merenpohjan muoto ei vaikuta aallokon ominaisuuksiin (1p) b)Sadekuurot ja lumisade näkyvät hyvin tutkakuvassa (1p) c)Aallon korkeus ilmoitetaan metreinä (1p) a) Hyrräkompassi on riippuvainen maan magneettikentästä (1p) 9.Ilmoita rasti ruutuun menetelmällä, mikä seuraavista väitteistä on oikein, mikä väärin: 14
15
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 10 a)Miten advektiosumu syntyy? (1p) Advektiosumu syntyy, kun lämmin ja kostea ilma virtaa kylmän merenpäälle. Aluksen radioasemalla tarkoitetaan kaikkia aluksessa olevia meriradiolähettimiä ja vastaanottimia kuten meri- VHF, tutka, DSC- laitteisto (digitaalinen selektiivikutsulaite) jne. c)Miten merituuli syntyy? (1p) Se syntyy, kun aurinko lämmittää selkeällä säällä maata ja merta. Maa lämpenee nopeammin kuin meri. Maan lämmetessä myös sen yläpuolella oleva ilma lämpenee. Lämmin ilma kohoaa kevyempänä ylöspäin, ja syntyy ilmavajaus. Puuttuva ilma korvautuu mereltä tulevalla kylmemmällä ilmalla, kun taas ylhäällä ilmakehässä oleva ilma virtaa päinvastaiseen suuntaa maalta merelle. b) Selitä lyhyesti mitä tarkoitetaan aluksen radioasemalla. (1p) 15
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.