Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin 11.12.2015 tutkinnon ratkaisut.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin 11.12.2015 tutkinnon ratkaisut."— Esityksen transkriptio:

1 © Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin 11.12.2015 tutkinnon ratkaisut Tutkinto tehdään 12 m pituisella merikelpoisella moottoriveneellä, jossa on varusteina mm. pääkompassi, kiinteä varakompassi, Meri- VHF, GPS, karttaplotteri ja tutka. Säätiedotus merenkulkijoille 15.6.2004 klo 12.50. Odotettavissa huomisaamuun asti: Suomenlahti, pohjoisen ja idän välistä tuulta 2-5 m/s. Hyvä näkyvyys. Eranto on 6° E, ellei tehtävässä toisin ilmoiteta. Koordinaatit on tässä tutkinnossa annettu englanninkielisinä N=North=P=Pohjoinen. E=East=I=Itäinen 1

2 © Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 2 1.15.6.2004 klo 18.50 sijaintisi on 59  25,5’N 023  07,5’E. Suunnittelet reittisi kohti merimajakkaa Osmussaar. a)Mikä on vuorovesivirran suunta ja nopeus? (2p) SPS = 135  15.6.2004 HW aika 21.48 Haluttu aika 18.50 Aikaero 3 h ennen HW HW 21.48 3.1 m MRs=4,0m LW 15.35 0,4 m MRn=2,4m Korkeusero 2,7 m (neap) VS= 090 o

3 © Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 3 b)Mikä on ohjattava kompassisuunta olettaen, että vuoroveden aiheuttama virta on koko matkan aikana sama. Koillistuulen aiheuttama sorto on 7°? Nopeutesi on 7 solmua. (3p) c)Milloin olisit 2 meripeninkulman päässä merimajakasta(1p) VS =090  VN = 3,5 kn NVS = 7 kn NPS = 9 kn SVS tuuli SVS = 155  so = - 7  TS = 148  er = - 6  MS = 142  eks = + 8  KS = 150  SPS = 135  MPS = 10,4 M - 2 M = 8,4 M NPS = 9 kn Perillä klo 19.46 SPS = 135  SVS = 155 

4 © Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 2.16.6.2004 noin kello 06.30 lähestyt Hangon satamaa. Aluksen syväys on 2,2 m. Haluat 1,0 m varmuusrajan. Sataman syvyys on merikartalla 1,2 m. Milloin pääset satamaan? (1p) 4 1013 Tarvitsemme vuorovettä: 2,2 m + 1,0 m – 1,2 m = 2,0 m -2h 45 min Luemme taulukosta: HW = 3,2 m 1013 LW = 0,3 m 0400 Tulo klo 07.28 HW 1013 - 2.45 klo 07.28

5 © Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 5 3.Merkintäpaikkasi on 59°56,0’N 025°27,5’E. Merimajakka Kalbådagrund suunnitaan keulakulmassa 45  oikealla kello 11.50 ja suoraan sivulla oikealla kello 12.20. Veneen kompassisuunta on 350  ja nopeus 6 solmua. a)Mikä on sijaintisi kello 12.20? (2p) KS = 350 o eks = - 1 o MS = 349 o er = + 6 o TS = 355 o TS = 355  kk = + 45  ts = 400  -360  ts = 040  TS = 355  kk = + 90 o 445  - 360  ts = 085 o Nopeus = 6 kn Aika = 30 min 59°58,9’N 025°30,0’E MP TS = 355 o ts = 040  ts = 085 o 3M

6 © Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 3.b) Merkintäpaikkasi on 60  00,0’N 025  04,7’E. Ylittäessäsi 11 m väylää, jonka linjaloistot ovat Eestiluodon länsipuolella, suunnit sen yhdyslinjan varakompassilla kompassisuuntimassa 017 . Varakompassi näyttää kompassisuuntaa 120 . Mikä on varakompassin eksymä tälle suunnalle? (1p) ts = 026  er = - 6  ms = 020  -ks = 017  eks = + 3  kompassisuunnalla 120° ts = 026  6

7 © Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 4.Merkintäpaikkasi on 59  57,0’N 025  09,0’E. Ohjaat kompassisuuntaan 230  nopeuden ollessa 6 solmua. Kello 14.45 suunnit merimajakan Helsinki keulakulmassa 35  oikealla ja kello 15.15 suunnit sen kaksinkertaisessa keulakulmassa oikealla. Mikä on sijaintisi kello 15.15? (3p) KS = 230  eks = + 3  MS = 233  er = + 6  TS = 239  okk = +35 o ts = 274 o TS = 239  okk = + 70  ts = 309  Nopeus = 6kn Aika = 30 min MP ts = 274  ts = 309 o TS = 239  3M 59°55,0’N 025°00,0’E

8 © Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 5.Merkintäpaikkasi on 59  42,0’N 025  31,5’E. Ohjaat kompassisuuntaan 260° nopeuden ollessa 12 solmua. Kello 16.30 suunnit pääkompassilla merimajakan Juminda kompassisuuntimassa 151° ja klo 17.00 merimajakan Keri kompassisuuntimassa 236°. Mikä on sijaintisi klo 17.00? (3p) KS = 260  eks = + 8  MS = 268  er = + 6  TS = 274  ks = 151  eks = + 8  ms = 159  er = + 6  ts = 165  ks = 236  eks = + 8  ms = 244  er = + 6  ts = 250  Nopeus = 12 kn Aika = 30 min MP TS = 274  ts = 165  6 M ts = 165  ts = 250  59°44,6’N 025°16,0’E

9 © Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 6.Merkintäpaikkasi on 59  48,5’N 024  17,9’E. Ohjaat kompassisuuntaan 050  nopeuden ollessa 8 solmua. Kello 18.00 suunnit pääkompassilla merimajakan Porkkala kompassisuuntimassa 340  ja kello 18.30 suunnit sen kompassisuuntimassa 265°. Mikä on sijaintisi kello 18.30? (2p) KS = 050  eks = + 4  MS = 054  er = + 6  TS = 060  ks = 340  eks = + 4  ms = 344  er = + 6  ts = 350  ks = 265  eks = + 4  ms = 269  er = + 6  ts = 275  Nopeus = 8kn Aika = 30 min ts = 350  ts = 275  TS = 060  59°51,9’N 024°26,0’E ts = 350  4 M MP

10 © Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 7.Merkintäpaikka on 60°03,5’N 025°27,0’E. Suunnit pääkompassilla merimajakat Kalbådagrund kompassisuuntimassa 130° ja Porvoon Majakka kompassisuuntimassa 040°. Ohjaat kompassisuuntaan 049°. Määritä havaittu paikka! (2p) KS = 049  eks = + 4  MS = 053  er = + 6  TS = 059  ks = 130  eks = + 4  ms = 134  er = + 6  ts = 140  ks = 040  eks = + 4  ms = 044  er = + 6  ts = 050  60°02,9’N 025°29,5’E ts = 050  ts = 140  10 MP

11 © Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 8.Yön pimeydessä sään ollessa lähes tyyni on sijaintisi 60°03,0’N 025°03,0’E. Ohjaat kompassisuuntaa 093°. Tarkoituksesi on ajaa 9 m väylälle ja jatkaa matkaa väylää pitkin Ytter Tjärhelleniin saakka. a)Te merikartalle tutkanavigointia varten reitin etukäteissuunnittelu, navigoidessasi käytät tutkan VRM ja EBL. (1p) KS = 093  eks = + 0  MS = 093  er = + 6  TS = 099  1 2 3 4 Numeroidut kohteet 1, 3 ja 4 käytetään ohjailumerkkinä 1 ja 2 kääntöpiste- merkkinä 040  002 

12 © Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi Kääntöpiste /VRM 0,8 M, EBL VRM 2,7 M, EBL 1 1 2 3 b)Miten määrittelet käännöspisteet ja miten teet kulkusuunnantarkistuksen? (1p) 3 2 Kääntöpiste /VRM 0,5 M, EBL 4 4 Racon

13 © Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi c)Mitkä ovat käännöspisteiden koordinaatit? (1p) 60°02,1’N 025°14,9’E 60°04,2’N 025°18,4’E 1 1 2 2

14 © Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi Oikein Väärin a)Merenpohjan muoto ei vaikuta aallokon ominaisuuksiin (1p) b)Sadekuurot ja lumisade näkyvät hyvin tutkakuvassa (1p) c)Aallon korkeus ilmoitetaan metreinä (1p) a) Hyrräkompassi on riippuvainen maan magneettikentästä (1p) 9.Ilmoita rasti ruutuun menetelmällä, mikä seuraavista väitteistä on oikein, mikä väärin: 14

15 © Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 10 a)Miten advektiosumu syntyy? (1p) Advektiosumu syntyy, kun lämmin ja kostea ilma virtaa kylmän merenpäälle. Aluksen radioasemalla tarkoitetaan kaikkia aluksessa olevia meriradiolähettimiä ja vastaanottimia kuten meri- VHF, tutka, DSC- laitteisto (digitaalinen selektiivikutsulaite) jne. c)Miten merituuli syntyy? (1p) Se syntyy, kun aurinko lämmittää selkeällä säällä maata ja merta. Maa lämpenee nopeammin kuin meri. Maan lämmetessä myös sen yläpuolella oleva ilma lämpenee. Lämmin ilma kohoaa kevyempänä ylöspäin, ja syntyy ilmavajaus. Puuttuva ilma korvautuu mereltä tulevalla kylmemmällä ilmalla, kun taas ylhäällä ilmakehässä oleva ilma virtaa päinvastaiseen suuntaa maalta merelle. b) Selitä lyhyesti mitä tarkoitetaan aluksen radioasemalla. (1p) 15


Lataa ppt "© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin 11.12.2015 tutkinnon ratkaisut."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google