Keskiajan maailmankuva, elämäntapa & keskiajan ”pimeys”

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kirkkoarkkitehtuuri: 2000 vuotta Jumalan kunniaksi 2. Varhaiskeskiaika
Advertisements

ANTIIKIN KIRJALLISUUS (800 eKr. – 300 jKr.)
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
Keskiajan Länsi-Eurooppa
Keskiajan kirjallisuus
Keskiaika (500 – 1500).
Keskiajan tiede ja koulutus:
Kiina s. 46-.
Pohjana Jeesuksen elämä ja opetus.
Kristillinen kirkkovuosi ja jumalanpalvelus
Renessanssi By: Tiia, Erik & Oona.
Hy02 : Eurooppalainen ihminen
Keskiajan loppu: Mikä Euroopan kulttuurissa johti keskiajan ”loppumiseen” ? Suuri Skisma 1378 – 1415, jolloin kaksi kilpailevaa paavia, nakersi kirkon.
Paavin valta keskiajalla
2.2. – 2.4. Muistiinpano- ja tehtäväkokonaisuus
Keskiaika n
Kuningas Matias I Omistaa suuren valtakunnan keskellä Eurooppaa.
LUTERILAIN EN KIRKKO -Yksi ns. suurista kirkoista -Protestanttinen kirkko -Maailmalaajuisesti n. 65 miljoonaa luterilaista -Ei yhtenäistä johtajaa tai.
Vastaukset kpl 1-5 kertausmoniste 6.luokka
Bysantin kulttuuri pohjautui antiikin perinteeseen, joka muokattiin
Keskiajan arkkitehtuuri
KESKIAJAN TIEDE JA KOULUTUS
Euroopasta tuli Eurooppa noin 370 – 1500 jKr.
Tiedon vallankumous ja uusi maailmankuva
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
EUROOPPALAINEN IHMINEN Keskiaika. KAHTIA JAKAUTUNUT EUROOPPA  Itä-Rooma säilyi Länsi-Rooman tuhouduttua 476  Lännessä kansainvaellusten jälkeen vain.
Afrikkalainen elämäntapa Yhteisöllisyys, kulttuuri, sivistys.
IHMINEN, YMPÄRISTÖ JA KULTTUURI Uusi aika koittaa: siirtomaat ja kansainvälinen kauppa.
KESKIAJAN KRISTILLISYYS UE2 LAJM. TEHTÄVÄ Lue kirjan sivut 38–41 ja merkkaa opettajan jakamaan karttaan nuolin ja vuosiluvuin alueet, joille kristinusko.
KRISTINUSKON LEVIÄMINEN JA HAJAANTUMINEN Luku 4 – Opetusvinkki 1: Euroopan kansanheimojen kääntyminen ja moderni nuorisokulttuuri.
LÄNNEN KIRKKO USKONNOLLISENA VAIKUTTAJANA Luku 6 – Opetusvinkki 5.
IHMINEN, YMPÄRISTÖ JA KULTTUURI Maatalous ja kaupungit keskiajalla.
Ulos WSOY Oppimateriaalit & Jari Honkanen Eurooppalainen ihminen Keskiajan kilvoitteleva ihminen Kreikkalainen kulttuuriperintö Keskiajan taide Opettajan.
Suomalaisten elämänmeno 1950-luvulla luku ylipäätään 1950-luku oli hyvä vuosikymmen Välit Neuvostoliittoon oli lämpimät Vuosi 1952 oli suomalaisten.
Euroopan uuden ajan kaupungit ja rakentaminen
III KE SKIAJAN EUROOPPA
II EUROOPAN KESKIAIKAISET JUURET
Kristinusko ja tiede Antiikin Kreikka ja Rooma (n.700 eKr. – 500 jKr.) - apologia: kristinuskon puolustus antiikin filosofeja vastaan filosofian keinoin.
Lännen kirkko Keskiajalla
Ue 5 Kristinuskon historia Suomessa
Keskiajan perintö ja uudelleenkäyttö
IHMINEN, YMPÄRISTÖ JA KULTTUURI
KESKIAJAN KULTTUURI ( ) Kristinuskon/ kirkon merkitys
TUHATVUOTINEN KESKIAIKA
Keskiaika Suomessa Noin
Talonpoikia ja torppareita
Keskiajan kirkkoarkkitehtuuria
TIETEELLISEN AJATTELUN JA TIETEEN SYNTY
Osattavat käsitteet: essealaisuus, saddukeukset, fariseukset, selootit, gnostilaisuus, mysteeriuskonto, apostoli, apostolinen suksessio, hellenismi, keisarikultti,
Skolastiikka Filosofian ja teologian yhdistämää tiedettä kutsutaan skolastiikaksi Skolastiikan tavoitteena oli osoittaa, että kirkon oppi oli sopusoinnussa.
Kristillinen Eurooppa syntyy keskiajalla
INKVISITIO.
LÄNNEN KIRKKO KULTTUURISENA VAIKUTTAJANA
LUTERILAISEN KIRKON SYNTY
Kuvia keskiajalta Sakari Koistinen 2010.
Kirkkoarkkitehtuuri ja kirkkotaide
Katolinen kirkko Euroopan valtiaana
Tieteellisen ajattelun ja tieteen synty ANTIIKIN AIKANA (s )
KESKIAJAN VÄESTÖ Luku Suuri kuolema, s. 94–103.
Emmi Nylund & Anni Hämäläinen
Kuvan avaus - Keskiaika
3. Ortodoksinen kristillisyys
Pyhiinvaellukset ja ristiretket
Voiko Jumalan olemassaoloa todistaa ?
Lännen kirkko poliittisena mahtina
Lännen kirkko keskiajalla
KRISTINUSKON LEVIÄMINEN JA HAJAANTUMINEN
Luku 17 – Historiankirjat
FEODALISMI eli LÄÄNITYSLAITOS
Luku 12 – Raamattu kulttuurin kirjana
Esityksen transkriptio:

Keskiajan maailmankuva, elämäntapa & keskiajan ”pimeys”

Keskiajan maailma (n. 500-1400-luku) Rooman jakaannuttua 400-l. tultaessa muodostui kolme valtakeskusta: Bysantti, Islamilainen valtio ja katolisen kirkon hallitsema Länsi-Eurooppa hajanaisine feodaalivaltioineen Vasta 800-l. syntyi yhtenäisempi Frankkivaltio Eurooppaan

Islamilainen valtio laajimmillaan

Kaarle Suuri ja Frankkivaltakunta 771

Bysantti v. 1180 & Hagia Sofia

Katolisen kirkon mahti Uskonnon merkitys oli keskiajalla suuri: Almut/lahjat kirkolle Pyhiinvaellukset Tiedonvälitys saarnojen avulla Kanoninen oikeus  inkvisitio (tuomioistuin) tuomitsi harhaoppisia Ristiretket 1096-1271 Jerusalemiin ja pakana-alueilla

Inkvisitio: Strappado

Jan Hus poltettiin roviolla 1485

Inkvisitio: Jan Hus poltettiin roviolla v. 1485

Pyhiinvaellukset: Santiago de Compostela

Jerusalemin valloitus ensimmäisellä ristiretkellä 1096-1099

Pyhän Henrikin legenda, C.A. Ekmanin maalaus

Keskiajan maailmankuva Keskiajan ihmiset ajattelivat elämän välivaiheena kohti taivasta Ihmiset elivät nykyhetkessä luonnon kiertokulun mukaan ilman kalenteria Kuolema oli jatkuvasti läsnä elämässä: rutto, sodat, ruoan puute Taikausko oli yleistä kansan parissa: uskottiin menninkäisiin, merihirviöihin ym. Osa tiedemiehistä tiesi maapallon pyöreyden vastoin yleistä käsitystä

Keskiaikainen näkemys maapallosta pyöreänä, missä neljä vuodenaikaa esiintyvät eri puolilla Maata samaan aikaan. Hildegard Bingeniläinen: Liber Divinorum Operum, 1100-luku.

Pyhimyskalenteri Turun dominikaanikonventista n. 1340-60

Noitasapatti

Malleus Maleficarum eli Noitavasara 1486

Taide ja arkkitehtuuri keskiajalla Uskonnollisuus (alttaritaulut), arvoperspektiivi, Raamatun tapahtumat/pyhimykset aiheina, taiteilijat anonyymejä Arkkitehtuuri Romaaninen tyyli (n. 1000-1100-luku): Linnamaisuus, pyörökaariholvaukset, yksinkertaisuus, pienet ikkunat Gotiikka (1100-1400-luku): Korkeat suippokaaritornit, ulkoiset tukikaaret, koristeellisuus, ruusuikkunat

Clunyn luostari, Ranska v. 1085 (Romaaninen tyyli)

Milanon tuomiokirkko 1386-1500 (Goottilainen tyyli)

Keskiajan tavat Keskiajalla ihmisten säätyrajat ja niiden mukaiset tavat olivat tarkat Tavallisen kansan parissa naiset avioituivat nuorina ja lapsia syntyi paljon Ruoka oli usein suolattua tai hapanta ja olutta juotiin paljon Ns. väärän kuninkaan päivinä kansa juhli karnevaaleissa Aateliston parissa ritaristo oli arvostetuinta väkeä: he olivat merkittäviä lääninherroja ja sodan johtajia Ritarit harjoittelivat vaarallisissa turnajaisissa ja heidän kunniaksi alkoi syntyä ns. ritarirunous, joissa ritarit kuvattiin usein hyväkäytöksisinä: tosiasiassa käsitys on romantisoitu

Ritarin varustus on 1300-luvun jälkipuolen tyyppiä.

Keskiajan ”pimeys” Keskiaikaa on usein pidetty pimeänä aikana: rutot, maaorjuus, rahatalous heikkeni varhaiskeskiajalla, kirkon kahlehtima iloton elämäntapa.. Tämä käsitys tulee ns. renessanssin ajalta, jolloin keskiaika mustamaalattiin Keskiaikaa voidaan pitää yhtä valoisana kuin muitakin aikoja: korkeatasoinen rakentaminen (linnat, katedraalit), yliopistojen synty 1100-luvulla, kaupunkien ja kaupankäynnin vilkastuminen myöhäiskeskiajalla

Runoilija Francesco Petrarca loi "pimeän aikakauden" käsitteen Runoilija Francesco Petrarca loi "pimeän aikakauden" käsitteen. Cycle of Famous Men and Women, Andrea di Bartolo di Bargillacin fresko, Galleria degli Uffizi, Firenze, n. 1450.

Yliopistot ja tiede Varhaiskeskiajalla opetusta luostareissa ja katedraalikouluissa Maisterit alkoivat kerätä oppilasjoukkoja ympärilleen (universitas)  yliopistojen synty Ensimmäiset Pariisi, Bologna, Oxford Opetus aluksi kotona, kirkoissa ym. Opiskelu kallista, yleensä aateliston etuoikeus Yliopistot erikoistuivat eri tieteisiin, tärkein teologia

Yliopistot ja tiede Keskiaikainen tiede lähti siitä, että kaikki tieto oli jo olemassa, tieteellisiä kokeita ei tehty Tuomas Akvinolainen ja muut keskiaikaiset filosofit yrittivät todistaa raamatun oikeaksi (skolastiikka) Aristoteelisen maailmankuvan mukaisesti maa oli maailmankaikkeuden keskipiste, jota muut planeetat kiersivät

Luento keskiaikaisessa yliopistossa

Bolognan yliopiston sinetti

Pariisin yliopisto (Sorbonne) 1100-luku

Cambridge v. 1209