EK102b Uuden testamentin teologia Luennot 11.3.-17.4. Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
RAKAS RAAMATTU 2007.
Advertisements

• Teologia on tutkimusta kulttuurista, yhteiskun- nasta, ihmisestä ja us- konnosta eri ilmentymi- neen • Maailmanuskonnot, uusi.
Oppimispäiväkirjasta Opiskelu et-kursseilla / TYK HämäläinenOpiskelu et-kursseilla / TYK Hämäläinen.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Pyhä pienen koululaisen arjessa - Learning by smiling 
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
750696S Maisteriseminaari Laajuus 4 op / 107 h opiskelijan työtä
Pohjana Jeesuksen elämä ja opetus.
Opintojen kuormittavuus Opiskelijoiden näkökulma kurssien välisiin eroihin.
EK102b Uuden testamentin teologia
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
- Kirkon opettaja ja kaunistaja.
KRISTILLISTEN PERINTEIDEN MUOTOUTUMINEN Luku 3 – Ydinsisältö.
KIRKKOHISTORIA Mitä se on ja miten sitä tutkitaan?
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Yhdeksästoista etappi
RAAMATTU JA ETIIKKA Luku 8 – Ydinsisältö. Raamattu ja etiikka Raamattu on –kristillisten kirkkojen pyhä kirja –kulttuurin kirja  vaikuttanut voimakkaasti.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
JOHDATUS RAAMATTUTUTKIMUKSEEN UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Opettaja jakaa luokan viiteen ryhmään Jokaisen ryhmän tulee muistella ilman apuvälineitä tehtävän mukaisia.
KRISTILLISEN OPIN KEHITTYMINEN ENNEN JA JÄLKEEN KONSTANTINOLAISEN KÄÄNTEEN UE2 LAJM.
MITEN ELÄÄ KRISTITTYNÄ?. Yleistä Kirkko on kristittyjen yhteisö. Apostolien teot kuvaavat kristinuskon syntyä. Apostolit olivat Jeesuksen opetuslapsia.
YDINSISÄLTÖ Luku 19 – Profeettakirjat. Profetia – viestin välittämistä.
PELASTUS Luku 4 – Ydinsisältö. Kristillinen oppi pelastuksesta Pienoisevankeliumissa (Joh. 3:16) on tiivistettynä kristillinen näkemys pelastuksesta:
Luentokurssi Hanna Tervanotko
12. Reformoidut kirkot Ydinsisältö.
10. Kristinusko – ristin tie
Mitä Raamattu opettaa oikeasta ja väärästä
Luku 14 – Raamatun tulkinta
RAAMATUN MAAILMAT JA SYNTY
1 JUMALA Luku 1 – Opetusvinkki 1.
20. Kristinusko Aasiassa ja Afrikassa
Kristinuskon oppi maailman suurin uskonto (2,1 mrd kannattajaa), perustuu Jeesus Nasaretilaisen toimintaan ja julistukseen Yhteinen historia juutalaisuuden.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Kristinuskon synty ja alkuseurakunta
Tietoni Lähi-idän uskontojen pyhistä kirjoista
ISLAM Islamin synty: Islam syntyi 600-luvulla Arabin niemimaalla, jossa sijaitsevat sen pyhimmät kaupungit Mekka ja Medina. Ensimmäinen islamilainen.
Humanistinen tiedekunta
Raamattuprojekti Dia 1. OTSIKKO Dia 6
PELASTUS Luku 4 – Opetusvinkki 1.
Luku 13 – Raamatun tutkimus
Hermeneuttisia näkökulmia
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
MITEN KRISTINUSKO SYNTYI?
Skolastiikka Filosofian ja teologian yhdistämää tiedettä kutsutaan skolastiikaksi Skolastiikan tavoitteena oli osoittaa, että kirkon oppi oli sopusoinnussa.
KRISTINUSKO kpl 8.
Kristinuskon harjoittaminen ja elämäntavat
ihminen tunnistaa luonnostaan oikean ja väärän (ns. luonnollinen laki)
vanhan testamentin etiikasta kristinuskon etiikkaan
vanhan testamentin etiikasta kristinuskon etiikkaan
Kristinusko – armo ja sovitus
Kappale 10 Raamattu Sara ja Ville.
LUTERILAISEN KIRKON SYNTY
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Reformoidun ja anglikaanisen kirkon synty
Kristinuskon harjoittaminen ja elämäntavat
Mitä Antonio Pisanellon (1395–1465) noin vuonna 1445 valmistuneessa teoksessa on kuvattuna? Erittele mahdollisimman tarkkaan (henkilöt, tapahtumat, symboliikka)
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
3. Ortodoksinen kristillisyys
Kristinusko muotoutuu vanhalla ajalla
Kristinuskon oppi usko yhteen, kolmiyhteiseen Jumalaan : Isä (kaikkivaltias Luoja) – Poika (Jeesus Kristus, pelastaja) – Pyhä Henki (Pyhittäjä) pelastushistoria:
Luku 24 – Muut Uuden testamentin kirjat
Kristillisen opin kehitys
Uuden testamentin synty
USKONNON TUTKIMINEN USKONTOTIEDE TEOLOGIA
Maailmanlaajuinen kristinusko nykypäivänä
Reformoidun teologian oppi
VANHAN TESTAMENTIN SYNTY
Mikä/kuka on kristitty?
4. Luterilainen kristillisyys
16. Kristillisperäiset uskonnot
Luku 19 – Profeettakirjat
Esityksen transkriptio:

EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi2 Kurssin tavoitteet Opinto-opas Ut:n kirjojen synty ja sisällys Kristinuskon erkaantuminen juutalaisuudesta varhaiskirkon organisoituminen kaanonin muotoutuminen Jeesus-kuvien kehitys UT:n teologia Omat tavoitteesi? (pohdinta 2-4 h ryhmissä; 5min.) Mistä haluaisit tietää lisää? Mikä jäi askarruttamaan? Mitä on UT:n teologia?

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi3 UT:n teologia? Oppi Jumalasta Oppi ihmisestä Oppi pelastuksesta Oppi sakramenteista Oppi kirkosta Oppi kristillisestä elämästä Oppi lopunajan tapahtumista

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi4 Vaihtoehtoja UT:n teologialle Heikki Räisänen: Beyond New Testament Theology. Second edition. London: SCM Press, UT:n ”teologioiden” esittely ja kritiikki J. P. Gablerista nykypäivään. Uskonnonhistoriallinen näkökulma – pidettävä erillään normatiivisesta teologiasta (<=Gabler) Traditio – kokemus – tulkinta

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi5 Vaihtoehtoja UT:n teologialle Gerd Theissen Uskonto semioottisena katedraalina: Mitä on uskonto? -kulttuurinen merkkijärjestelmä, joka lupaa hyödyn toimimalla välittäjänä tuonpuoleisuuteen osa-alueet: -myytti: kertomukset jotka määrittelevät käsityksen maailmasta ja elämästa (+ näiden kertomusten tulkinta) -riitti: toistuvat käyttäytymismallit -etiikka

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi6 Luentojen näkökulma: Kristillisen identiteetin muodostuminen Rituaalit vrt. Theissenin ”riitit” Muisti vrt. Theissenin ”myytit” yksilön muistin toiminta – kognitiivinen näkökulma sosiaalinen muisti kulttuurinen muisti Sosiaalisen identiteetin teoria (SIT) vrt. yksilöllinen vs. sosiaalinen identiteetti roolit normit vrt. Theissenin ”etiikka” prototyypit esimerkit Helsingin yliopiston tutkijakollegiumin ja eksegetiikan laitoksen projekti:

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi7 Luentojen näkökulma UT:n teologiaan Kristinusko juutalaisuudesta erkanevana uskonnollisena liikkeenä: Judaisms vs. Christianities luvulta lähtien kristinuskon erkanemista juutalaisuudesta valotettu lahkoteorioitten avulla. Robin Scroggs, artikkeli v.1975: The Earliest Christian Communities as Sectarian Movement. Lahkot ovat tyypillisesti: -protestiliikkeitä -hylkäävät valtakulttuurin -egalitaarisia l. tasa-arvoisia -tarjoavat hyväksyntää -vapaaehtoisia -kokonaisvaltaisia -millenaristisia l. odottavat Pelastajaa tai parempaa aikakautta.

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi8 Luentojen keskeiset käsitteet Kulttuuriantropologiasta emic etic Rodney Stark & 1William Sims Bainbridge: A Theory of Religion uskonnolliset instituutiot – mukautuvat kulttuurisiin muutoksiin uskonnolliset liikkeet – vastustavat muutoksia tai pyrkivät aikaansaamaan muutosta  Lahko  Kultti

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi9 Luentopäiväkirjan ohje s.1 Varaa luennon jälkeen 5-10m ja kirjoita lyhyt yhteenveto (2-3 lausetta), esim. seuraavista aiheista: Mitä opin? Mikä oli luennon tärkein anti? Mitä uusia oivalluksia? Mikä jäi epäselväksi? Mistä olen eri mieltä? Tee kurssista loppuyhteenveto em. luentoyhteenvetojen ja muiden pohdintojesi perusteella. Kiinnitä huomiota erityisesti siihen, mitä uutta olet oppinut, millä tavalla uusi tieto suhteutuu siihen, mitä olet ennen tiennyt/ajatellut, ja millaisia muita pohdintoja kurssi sinussa herätti.

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi10 Luentopäiväkirjan ohje s.2 Yhteenvedon laajuus on 3s. (Times, riviväli 1,5) ja sen perusrakenne on seuraava: 1. Yleiskuvaus koko kurssin sisällöstä (0,5-1s.) 2. Nosta esiin 2-3 teemaa, jotka herättivät uusia ajatuksia (1- 2s.) 3. Loppupohdintoja luentosarjan aihepiiriin liittyen (0,5-1s.) Liitä mukaan kaksi luentokohtaista yhteenvetoa (ei kaikkia luentomuistiinpanoja). Toisen saat valita itse, toinen on ilmoitettavasta aiheesta.

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi11 Luentojen aiheet Kurssin sisältö, luentopäiväkirja, luentojen näkökulma, keskeiset käsitteet Mitä Jeesus sanoikaan? Q-lähde Matteus ja Jumalan läsnäolon ongelma Paavali, mielettömät galatalaiset ja Korintin hurmos 1.4. Markus ja kärsivän Messiaan mysteeri 3.4. Luukas ja kristittyjen ensimmäinen historia 8.4. Johanneksen lihaksi tullut Sana Tuomaan evankeliumi ja gnostilaisuuden haaste Kuinka köyhistä tuli kerettiläisiä? Juutalaiskristittyjen myöhemmät vaiheet Kyselytunti ja palaute