Aikuiskasvatustieteen tutkijatapaaminen Rovaniemi 14.-15.2.2008 YLIOPISTOKOULUTETTUJEN NUORTEN AIKUISTEN ELÄMÄÄN TYYTYVÄISYYDEN JA ELÄMÄNÄHALLINNAN HAASTEET.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lapin yliopisto Osatutkimus D: –vuotiaiden kokemuksellinen hyvinvointi Paltamo Marika Kunnari & Asko Suikkanen.
Advertisements

LAL Vuonna 2009 valmistuneet työmarkkinoilla 1 Vastavalmistuneiden opintohistoria, työmarkkinoille sijoittuminen ja palkkataso vuonna 2010 Luonnontieteiden.
KESKUSTELLAANKO KOKOOMUKSESSA PERUSTULOSTA? - EI TÄLLÄ HETKELLÄ Harri Jaskari kansanedustaja Kokoomuksen eduskuntaryhmä.
Työhönvalmennuksella työelämään
Kun koulu loppuu –tutkimus 2013 Tutkimus nuorten tulevaisuuden suunnitelmista Teknologiateollisuuden toimialaraportti.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Työurien repaleisuus ja pätkätyöt
Ympäristön vaikutus persoonallisuuteen
N UORTEN PÄIHTEETTÖMYYDEN TUKEMINEN - VANHEMPAINILTAMALLI.
Yli 50-vuotiaiden työllistyminen Osatutkimus C THL - Riitta-Liisa Kokko.
Leslie B. Hammer, Jennifer C. Cullen, Margaret B. Neal, Robert B. Sinclair and Margarita V. Shafiro: The Longitudinal Effects of Work-Family Conflict and.
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Kirkko keskellä kylää Seurakuntien varhaiskasvatus ja perhepalvelut perheitten tukena Martti ESKO, kirkon perheasiain johtaja.
 Polun taustalla HUMU-ryhmän selvitys suomalaisten huippu-urheilijoiden poluista  Suomalaisten arvokisa menestyksen heikkeneminen 1970  2000-luku 
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
Perustulo Mitä se maksaa?. Esitettyjä väitteitä Perustulo kaksinkertaistaa valtion menot Perustulo vie rahat hyvinvointipalveluista Perustulo pakottaa.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
SUOMALAISEN LAPSIPERHEEN ARKI
LIIKUNTA JA KOULUIKÄINEN
Raittiuden trendit Alkoholi- ja huumetutkijain seuran Raittius liikkeessä –seminaari Heli Mustonen.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Support from the top: supervisors' perceived organizational support as a moderator of leader- member exchange to satisfaction and performance relationships.
Suomen koulutusjärjestelmä
The Nature of Work and the Stress of Higher Status Scott Shieman, Yuko Kurashina Whitestone, Karen Van Gundy Journal of Health and Social Behavior 2006,
Sanat suoriksi – uudet termit
Nuorten hyvinvoinnin ankkurit Lapissa -hanke ESR ja Lapin lääninhallitus Hallinnoija, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Lapset, nuoret.
1 Työvoiman työssäolo 2009 Kokoaikatyössä olevat palkansaajat Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimuksen 2009 aineisto
Korkeasti koulutetut ja työn kuormittavuus 2013 Maria Löfgren johtaja.
Miksi lasten suojelu hämmentää? mirja satka helsingin yliopisto
Anja Saloheimo, sosiaalipsykologi, pari- ja seksuaaliterapeutti
Toimintaympäristö Muuttajien taustatiedot Leena Salminen Muuttajien taustatiedot julkaistaan verotuksen valmistumisesta johtuen yli kahden.
Lapin yliopistosta v valmistuneiden taustatietoja Kyselyyn vastasi 173 Lapin yliopistosta valmistunutta, vastausaste 59 % Naisia 72 % Ikä valmistuessa.
Suomalaisten lukutaito eurooppalaisessa kontekstissa Sari Sulkunen Jyväskylän yliopisto Lukutaito maailmalla, Euroopassa ja.
Committed to Being More Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä. KAALIMATO TUTKII KAALIMATO TUTKII Elokuu 2016.
ONKO SUKUPUOLELLA MERKITYSTÄ TYÖELÄMÄSSÄ? Korkeakoulututkinnon suorittaneiden naisten ja miesten työelämään sijoittuminen Päivi Vuorinen AMK-tutkimuspäivät.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Kuka minä olen? Identiteettikysymyksiä kurdinuorten elämässä Samran Khezri DIDAR-Hanke Tampere samran.wikispaces.com.
Committed to Being More Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä. KAALIMATO TUTKII KAALIMATO TUTKII Heinäkuu 2016.
Terveystutkimus- kertausta. Otos- kato Näyte = Jos tutkittavista ei voi ottaa otosta (koko tutkimusjoukkoa edustavaa ryhmää) otetaan näyte  ei edusta.
Committed to Being More Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä. KAALIMATO TUTKII KAALIMATO TUTKII TOUKOKUU 2016.
NUOREN SISÄINEN KAMPPAILU LAPSEN MAAILMA -lyhytjänteisen toiminta - leikin ja holhouksen suoman turvallisuuden maailma NUORI AIKUISEN MAAILMA - pitkäjänteinen.
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Huomisen kynnyksellä 2016: vuotiaiden näkemykset tulevaisuudesta
Hannele Tanhua & Sirkka Kiuru
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
Painojakauma Suomessa ja maailmalla
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
Tietoa ja tilastoja Suomen väestöstä
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
Koulutustaso ja osaaminen
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
Tuhat Suomalaista - Sanomalehtien liitto
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 4. Taloudellinen toimeentulo
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 11
Lukutaito ja syrjäytyminen
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 7. Vapaa-aika
Lapsi-, nuoriso-, ja rippikoulutyö
FinSote-tulokset/Parikka
Alkoholipolitiikkaa lapsinäkökulmasta
Seinäjoki Kohtaamo 2019.
Jenni Karvonen, Timo Törmäkangas, Lea Pulkkinen, Katja Kokko
Esityksen transkriptio:

Aikuiskasvatustieteen tutkijatapaaminen Rovaniemi YLIOPISTOKOULUTETTUJEN NUORTEN AIKUISTEN ELÄMÄÄN TYYTYVÄISYYDEN JA ELÄMÄNÄHALLINNAN HAASTEET Liisa Martikainen Kasvatustieteiden laitos Jyväskylän yliopisto

Keitä ovat yliopistokoulutetut?  Korkeasti koulutetut aikuiset ovat usein korkeassa sosioekonomisessa asemassa olevien vanhempien lapsia (Esim. Pulkkinen et al. 1999; Dubow et al. 2006)‏  Myös oma koulumenestys peruskoulussa ennustaa vahvasti korkeaa tulevaa koulutustasoa (esim.Pulkkinen et al. 1999)‏ ll

Mitä koulutustaso ennustaa?  Korkea koulutustaso ennustaa vahvasti tulevaa ammattiasemaa (erityisesti miehillä)‏  Mutta: erityisesti naisilla ammattiasemaan liittyvät myös työn ja perheen yhteen sovittaminen, aviomiehen tuki ja yhteiskunnassa vallitsevat asenteet (esim. Pulkkinen et al. 1999)‏  Korkea koulutustaso on useimmiten yhteydessä myös elämään tyytyväisyyteen (Torvi & Kiljunen 2005; Veenhoven 1996)‏  Myös suhteellisen korkea tulotaso ja ammatiasema korreloivat elämään tyytyväisyyden kanssa (esim. Torvi & Kiljunen)‏

Koulutustaso ja työuran vakaus  Yliopistokoulutettujen työuran viisi ensimmäistä vuotta (v. 2005; N=4536; Korhonen & Sainio 2006)‏  Työssäoloaika 4v 3kk  Työsuhteita 4.0  Työttömänä 30% (vähintään yksi työttömyysjakso valmistumisen jälkeen

TUTKIMUSMETODI JA TUTKIMUSJOUKKO  Tutkimus toteutettiin postitettuna lomakekyselynä (N=192)‏  Kohdejoukkona suomalaiset, vuonna 1968 syntyneet nuoret aikuiset  Edustava otos ikäluokasta (ks. Martikainen 2006)‏  Tämän tutkimuksen tutkimusjoukkona toimivat ko. otoksesta poimitut yliopistokoulutetut tutkittavat (N=43)

TULOKSIA: taustaa  Taustaa: Yliopistokoulutettujen  isät ovat olleet ylempiä toimihenkilöitä tai johtajia (40%) tai alempia toimihenkilöitä (40%); äitien status ei ole näin selvä (yth/joht: 23%, ath: 28% ja työnt 37%)‏  koulumenestys on ollut pääasiallisesti hyvä tai erinomainen (65%)‏  Koulutustavoite 9:nnen luokan jouluna on ollut korkeakoulu tai yliopisto (85%)‏  Nykyinen toimenkuva on pääasiallisesti ylempi toimihenkilö tai johtaja (89%)‏

Koulutustaso ja työhistorian vakaus  Koulutustaso ja työhistorian vakaus eivät ole yhteydessä toisiinsa (Χ²(9)=16.768, p<.052)‏  Vakain työhistoria on ollut keskiasteen tutkinnon suorittaneilla (yksi vakituinen työ 36%:lla), toiseksi vakain yliopistotutkinnon suorittaneilla (32%:lla yksi vakituinen työ)‏  Korkeasti kuitenkin vähiten ”pahinta epävakautta” (pääasiallista työttömyyttä 0%:lla)‏

Koulutustaso ja elämään tyytyväisyys  Koulutustaso ja elämään tyytyväisyys ovat yhteydessä toisiinsa koko tutkimusjoukossa (Χ²(12)=33.231, p<.001)‏  Naisia ja miehiä erikseen tarkastellessa koulutustason ja elämään tyytyväisyyden välistä suhdetta ei kuitenkaan löydy vaikka miehillä se on olemassa (N: r=.056, p naisista tyytyväisimpiä ovat perusasteen tutkinnon suorittaneet naiset (57% erittäin tyytyväisiä), yliopistotutkinnon suorittaneet ovat toiseksi tyytyväisempiä (44%)‏

Elämään tyytyväisyyden tekijät  Elämään tyytyväisyyteen tilastollisesti yhteydessä olevat seikat:  Siviilisääty (Χ²(6)=18.41, p<.005)‏  Viihtyvyys työpaikassa(Χ²(4)=9.55, p<.049)‏  Naiset vrs. miehet:  N: tyytyväisyys parisuhteeseen (r=.500, p<.015), parisuhdehistoria (r=.495, p<.014), väkivallan kokeminen parisuhteessa (r=.415, p<.039) ja asuinpaikka (tyytymätömimpiä ovat pääkaupunkiseudulla asuvat naiset; r=.402, p<.047)‏  M: tyytyväisyys sosiaalisiin suhteisiin (r=.500, p<.035), aikuisiän elämäntavat (r=.461, p<.054)‏ sivsiv

Elämään tyytyväisyyden tekijät...  Avoimien vastauste perusteella elämään tyytyväisyyteen positiivisesti vaikuttavia seikkoja:  Naiset: perhe/parisuhde (83%), työ (61%), omat ominaisuudet (17%) ja ystävät (17%)‏  Miehet: perhe/parisuhde (69%), työ (56%), taloudelliset seikat (38%)‏

Elämään tyytyväisyyden tekijät...  Avoimien vastauste perusteella elämään tyytyväisyyteen negatiivisesti vaikuttavia seikkoja:  Naiset: kiire/ajan puute (30%; esim. 'oman ajan puute', 'unen puute'), työ (17%)‏  Naiset ja miehet eroavat toisistaan myös sen suhteen, onko heillä mielestään riittävästi vapaa-aikaa t(40)=2.64, p<.012)‏  Miehet: työ (31%), talous (19%)‏ t

Johtopäätöksiä  Koulutustaso ei ole tarjonnut vakaata työhistoriaa ainakaan tälle sukupolvelle, joka astui työelämään laman puhjetessa  Alemman tason koulutuksen saaneet saattoivat ehtiä työelämään vielä nousukauden aikana  Korkea koulutus auttaa elämän tyydyttäväksi kokemisessa, mutta naisille asia ei ole niin suoraviivainen kuin miehille  Perhe ja työ ovat tärkeitä elämän tyydyttäväksi kokemisen kannalta  naisille näiden kahden yhteen sovittaminen on ongelmallista (erityisesti pääkaupunkiseutu)‏

Pohdintaa...  Näyttäisi siltä, että vielä ainakin tämän sukuolven kohdalla naiselle korkea koulutustaso tuo elämänhallinnan kannalta osin ristiriitaisia ja vaikeasti toteutettavia vaatimuksia  Alhaisempi koulutustaso/vähemmän vaativat työtehtävät näyttävät osin helpottavan eri elämän alueiden yhteensovittamista  Ratkaisua kyseiseen ongelmaan on mahdollista etsiä miesten ja naisten arkipäivän tasa-arvon toteutumisesta (esim. kotitöiden ja lastenhoiden vastuun tasaisemmasta jaosta tai toisaalta työnantajan joustavasta suhtautumisesta perheeseen)‏

Lähteet: Dubow, E., Huesmann, L., Boxer, P., Pulkkinen, L. & Kokko, K Middle childhood and adolescent contextual and personal predictors of adult educational and occupational outcomes: A mediational model in two countries. Developmental Psychology, 42: Korhonen, P. & Sainio, J Viisi vuotta työelämässä. Monialayliopistoista vuonna 2000 valmistuneiden sijoittuminen työmarkkinoille. Aarresaari. Martikainen, L Suomalaisten nuorten aikuisten elämään tyytyväisyyden monet kasvot. Jyväskylän yliopisto. Jyväskylä studies in education, psychology and social research 287. Pulkkinen, L., Ohranen, M. & Tolvanen, A Personality antecedents of career orientation and stability among women compared to men. Journal of Vocational Behavior, 54: Torvi, K. & Kiljunen, P Onnellisuuden vaikea yhtälö. EVA :n kansallinen arvo- ja asennetutkimus Helsinki: Taloustieto Oy. Veenhoven, R Developments in satisfaction-research. Social Indicators Research, 37:1—46.