KIRJA — PYSYVÄ YSTÄVÄ Katri Sarmavuori. METAFORIA  Lukeminen on salametsästystä (Lyons 2010)  Radikaalia ja vallankumouksellista (Bloom 2001)  Seurustelua,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vapaamuotoinen CV, Kirsi Paasonen
Advertisements

Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla 2001/2010 Kaikki toimialat (vuosimuutos-%)
"HERE WE LIVE – COME AND VISIT US" Kymentaan koulun Comenius-projekti 2006 – 2008 Koordinaattori Taina Mikkola.
Romantiikan aikakausi
BMW Group Nordic.  Syntynyt Lappeenrannassa  Käynyt ala-asteen Korkea-ahon kyläkoulussa  Yläaste Kesämäenrinteen koulussa  2003 Autonasentajan.
Kaunokirjallisuutta, runoja ja tietokirjoja kestävästä kuluttamisesta sekä ihmisen ja luonnon suhteesta Työryhmä 2004 Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto.
Karkkilan kaupunginkirjasto -Kirjastotoiminta aloitettu vuonna Vuoden vapaaehtoisvoimin kunnalliseksi.
Satukirjailijoita.
Romantiikan ajan piirteitä
Rotarynuorisovaihto / Monipiiri VIII 2006 NUORISO- VAIHTO NUORISO- VAIHTO haasteet ja mahdollisuudet PETS 2008.
KAANON Erityisen arvostetut kirjat. Kaanon • Tarkoittanut pyhiä tekstejä • Lainautunut teologiasta kirjallisuuteen • Harold Bloom: The western canon (1994)
Romantiikka.
Iso ja pieni alkukirjain
Aikataulu Esisuunnitteluvaihe Kevät 2005 •-projektin menestymisen mahdollisuuksien arvioiminen •-esisuunnitelman tekeminen Asettamisvaihe Toukokuu.
Vapaamuotoinen CV, Kirsi Paasonen
Pysyneet ja pudotetut Katri Sarmavuori Verkkojulkaisu.
III KANSAINVÄLISET SUHTEET (HI03)
Tähän tarvittaessa otsikko
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Seminaarinmäen Runoraati
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Real Madrid Espanjan ylpeys. Primera Division  Real Madrid on tunnettu jalkapalloseura Espanjan pääkaupungista Madridista. Se on pelannut Espanjan jalkapallon.
PeU-Basket kausijulkaisut ja joukkuekuvat vuosilta
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ
Inner Wheel Suomen Inner Wheel Kansallinen neuvosto varapresidentti Hannele Karhunen.
Tiivistelmä sisällöstä:  Facta Tietopalvelu on kotimainen hakupalvelu, joka vastaa sisällöltään moniosaista painettua tietosanakirjasarjaa Miten käytössä?
Ystäväpiiri-toiminta verkostoi ja lievittää ikääntyvien ihmisten yksinäisyyttä iAreena Anu Jansson Vanhempi suunnittelija (toimintaterapeutti,
LUKEMINEN Katri Sarmavuori Ad-symposium Äidinkielen opetustieteen ilmiönä Phenomen of instructional science of mother tongue.
Lukeminen. Yksin ja yhdessä Määritelmiä Psykolingvististä arvauspeliä (Goodman) L = D (dekoodaus) x Y (ymmärtäminen)(Lundberg 1989) Informaation etsintää.
Ohjaus-hankkeen verkostopäivät, Espoo
Valmentajana kehittyminen
Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Miten aktiivinen lukuharrastus syntyy? Aktiiviseen lukuharrastukseen kuuluvat.
1800-LUVUN LOPPU – 1900-LUVUN ALKU
W w w. h a m k. f i Verkko-opiskelu Yrittäjyyden ja liiketoiminnan KT-keskuksessa Emmi Tarvainen
Renessanssi By: Tiia, Erik & Oona.
Vuorovaikutusdraama Katri Karasma. Hamletin lukemisen alkumotivointi Jake kävi seitsemän viikon ajan näytelmän tekstin läpi sanasta sanaan.
Jyväskylän yliopisto – Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos PL 35, Jyväskylän yliopisto 1 Volter.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
FT, Yliopistonlehtori Taina Kinnunen, kulttuuriantropologia ”If I can find a good job, I may stay” ULKOMAALAISTEN TUTKINTO-OPISKELIJOIDEN INTEGROITUMINEN.
Terapeuttiset kirjeet ja dokumentit- narratiivisen työtavan koulutus
HENRIK-tietokanta kirjahistoriallisen tutkimuksen apuna Esitys HENRIK-seminaarissa Tuija Laine.
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Romantiikka & realismi:
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
Nykykirjallisuus 1980-luvulta nykypäiviin: monimuotoisuutta ja perinteistä tyyliä.
9. luokan muistiinpanot.  Ennen suomen kirjakielen syntyä eli keskiajalla ( luvulla)tarinat,vitsit, sananlaskut, runot ja loitsut kulkivat sukupolvelta.
REALISMI 1800-LUVUN LOPPU – LUVUN ALKU. AATTEELLINEN PERUSTA AUGUST COMTE: SOSIOLOGIA; POSITIVISMI yhteiskunnassa vallitsevat luonnonlakien kaltaiset.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Yleistietoja Suomesta Soome keele õppematerjal Ebe Talpsepp Loo Keskkool Harjumaa Juhendaja: Külli Kaasik.
Renessanssi luku. Renessanssi ’uudelleensyntyminen’ Ihminen syntyy yksilöksi, taide ja tiede elpyvät; antiikin kulttuurin arvostus Sai alkunsa.
Väinö Linna – sodan tulkki
Kirjallisuusprojekti
Välimerkit (muut kuin pilkku)
KIRJALLISUUDEN LAJIT.
Suomen sota
KIRJOJA AIHEITTAIN.
Kirjallisuus.
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Tärkeimmät taitelijat, ajattelijat, kirjailijat..
Kristinuskon kulttuurivaikutus Suomessa
KIRJALLISUUTEMME ALKUVAIHEET
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Kansallinen herääminen Suomessa
Välimerkit (muut kuin pilkku)
Tieteellinen editointi Hanna Karhu
REALISMI (1850-).
Romantiikka.
2.2 Kulttuuriperintö.
Esityksen transkriptio:

KIRJA — PYSYVÄ YSTÄVÄ Katri Sarmavuori

METAFORIA  Lukeminen on salametsästystä (Lyons 2010)  Radikaalia ja vallankumouksellista (Bloom 2001)  Seurustelua, voi kokea ystävyyttä  Tanssimista näkymättömän kumppanin kanssa (Blanchot 2003)

KIRJAN HISTORIAA  Siirtyminen suullisesta kirjoitettuun kulttuuriin  Painotuotteisiin siirtyminen  Siirtyminen painetusta tietokonesisältöihin

 Harold Bloom: Shakespeare  Dante  Chaucer  Cervantes  Montaigne  Molière  Milton  Samuel Johnson  Goethe  Wordsworth  Jane Austen  Walt Whitman  Dickinson  George Eliot  KAANON  Dickinson  George Eliot  Tolstoi  Ibsen  Freud  Proust  Woolf  Kafka  Borges  Neruda  Pessoa  Beckett 

 Samuel Johnson  Goethe  Wordsworth  Jane Austen  Walt Whitman  Dickinson  George Eliot  Kafka  Borges  Neruda  Pessoa  Beckett

SUOMESSA  Shakespeare: Hamlet, Tanskan prinssi  Romeo ja Julia  Kalevala  Runeberg: Vänrikki Stoolin tarinat  Topelius: Koivu ja tähti  Kivi: Seitsemän veljestä  Gogol: Päällystakki  Ibsen:Nukkekoti  Canth:Papin perhe

 Strindberg: Neiti Julie  Kianto: Punainen viiva ja Ryysyrannan Jooseppi  Aho:Juha  Sillanpää: Nuorena nukkunut  Waltari: Sinuhe egyptiläinen  Orwell: Eläinten vallankumous  Steinbeck: Helmi sekä Hiiriä ja ihmisiä  Camus: Sivullinen

 Linna:Tuntematon sotilas  Jansson: Muumipappa ja meri  Huovinen: Havukka-ahon ajattelija  Paasilinna: Jäniksen vuosi ja Auta armias  Härkönen: Häräntappoase

KIRJASTA OPPII PAREMMIN  Luokanopettajaopiskelijoiden satukurssilla  Satuteoria 1) kirjasta lukien 2 ) digitaalisesti  Opiskelijoilla oli alku- ja loppumittaus. Loppumittauksessa selvisivät parhaiten asian kirjasta lukeneet. (Sarmavuori 2006, 2007.)

 Kuudesluokkalaiset onnistuivat paremmin vastatessaan painettua artikkelia koskeviin kysymyksiin kuin sähköistä artikkelia koskeviin kysymyksiin.  (Merisuo-Storm & Soininen 2008.)