KIRJA — PYSYVÄ YSTÄVÄ Katri Sarmavuori
METAFORIA Lukeminen on salametsästystä (Lyons 2010) Radikaalia ja vallankumouksellista (Bloom 2001) Seurustelua, voi kokea ystävyyttä Tanssimista näkymättömän kumppanin kanssa (Blanchot 2003)
KIRJAN HISTORIAA Siirtyminen suullisesta kirjoitettuun kulttuuriin Painotuotteisiin siirtyminen Siirtyminen painetusta tietokonesisältöihin
Harold Bloom: Shakespeare Dante Chaucer Cervantes Montaigne Molière Milton Samuel Johnson Goethe Wordsworth Jane Austen Walt Whitman Dickinson George Eliot KAANON Dickinson George Eliot Tolstoi Ibsen Freud Proust Woolf Kafka Borges Neruda Pessoa Beckett
Samuel Johnson Goethe Wordsworth Jane Austen Walt Whitman Dickinson George Eliot Kafka Borges Neruda Pessoa Beckett
SUOMESSA Shakespeare: Hamlet, Tanskan prinssi Romeo ja Julia Kalevala Runeberg: Vänrikki Stoolin tarinat Topelius: Koivu ja tähti Kivi: Seitsemän veljestä Gogol: Päällystakki Ibsen:Nukkekoti Canth:Papin perhe
Strindberg: Neiti Julie Kianto: Punainen viiva ja Ryysyrannan Jooseppi Aho:Juha Sillanpää: Nuorena nukkunut Waltari: Sinuhe egyptiläinen Orwell: Eläinten vallankumous Steinbeck: Helmi sekä Hiiriä ja ihmisiä Camus: Sivullinen
Linna:Tuntematon sotilas Jansson: Muumipappa ja meri Huovinen: Havukka-ahon ajattelija Paasilinna: Jäniksen vuosi ja Auta armias Härkönen: Häräntappoase
KIRJASTA OPPII PAREMMIN Luokanopettajaopiskelijoiden satukurssilla Satuteoria 1) kirjasta lukien 2 ) digitaalisesti Opiskelijoilla oli alku- ja loppumittaus. Loppumittauksessa selvisivät parhaiten asian kirjasta lukeneet. (Sarmavuori 2006, 2007.)
Kuudesluokkalaiset onnistuivat paremmin vastatessaan painettua artikkelia koskeviin kysymyksiin kuin sähköistä artikkelia koskeviin kysymyksiin. (Merisuo-Storm & Soininen 2008.)